Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Taxes(BTW) en fooien op restaurant

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Taxes op restaurant

Bericht door ned in MO »

bluemoon schreef:
ned in MO schreef:Ik weet niet maar ik zal dus nooit naar een jiffy lube, walmart lube etc gaan. Ze stofzuigen miscchien wel je auto maar draaien je filter niet goed vast of je tapplug wel maar dan met een impact wrench etc.
Dat meen je niet, de carterstop aandraaien met een impact wrench ?
Wat voor een imbecielen werken daar :roll:
Veel van het type imbicielen. De andere dag nog gelezen van iemand die zijn olie liet verversen bij Jiffy lube. Deze werd vervolgens gevuld met versnellingsbak olie, met als gevolg dat de motor van zijn Hummer in de soep draaide. Ik moet er wel bij zeggen dat Jiffy lube voor een nieuwe motor heeft betaald. Het is dus wel netjes opgelost.
Ik zelf heb mijn versnellingsbak wel eens in de soep gedraaid omdat een overijverige walmart employee dit ongevraagd bij ging vullen en er veel te veel bij deed met als gevolg een blown transmission.
Ook wel eens een grote plas olie in mijn garage gehad vanwege een niet aangedraaid oliefilter. Ik kom daar dus niet meer. Doe het lekker zelf, zodat ik daar ten minste weet dat het goed gedaan is.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, hier dezelfde ervaring, hoewel al vele jaren geleden. Ze waren vergeten de oliefilter van RicksToyota Celica aan te draaien en Rick merkte het niet. Gevolg: einde Celica :(. Ik moet ewl zeggen dat het per locatie verschilt, want de Jiffy Lube hier in ons stadje heeft echt mensen, die hun vak kennen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Vlgs. Mr. Oor zou ik wel tippen bij de JiffyLube - als er daar gebruik van maakten - aangezien ik ook tip bij de smog test.
Laatst gewijzigd door USInsider op 18 sep 2012, 02:20, 1 keer totaal gewijzigd.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

oortjes schreef:Vlgs. Mr. Oor zou ik wel tippen bij de JiffyLube - als er daar gebruim van maakten - aangezien ik ook tip bij de smog test.
Ik dus alleen in eetgelegenheden en bij de kapper.

Valets gebruik ik niet en kamermeisjes ook niet. Ik betaal voor een schone kamer en kamermeisjes krijgen gewoon betaald
Vorige week nog in het HC hotel in Utrecht gelogeerd. Kamer was ook maar zozo met schimmel onder de siliconen in de badkamer.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Bij mijn weten is het in de US toch gebruikelijk voor kamermeisjes een dollar per dag (op zijn minst) achter te laten met een min. van $ 5.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Waarom? Zie de noodzaak er niet zo van in?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Tot nu toe hier nog geen klachten over Jiffy, maar ik houd het in de gaten :)

Ik tip verder ook alleen in restaurants en bij de kapper. En een tijdje terug de taxi driver die mij - als gratis service van de garage - thuis kwam ophalen om me naar de garage te brengen. Kamermeisjes doe ik ook niet. Een kamer hoort gewoon in orde te zijn en als dat niet zo is, dan bel ik de receptie zodat het alsnog in orde kan worden gemaakt (maar ik geloof dat ik dat eerder in dit draadje ook al ergens schreef). Mijn man slaapt tegenwoordig week in week uit in hetzelfde hotel, en die legt ook niets neer voor kamermeisjes. Het kan ook tot verwarring leiden, want hoe kan zo'n kamermeisje nou weten wat de bedoeling is van die dollar die daar op het nachtkastje ligt. Vaak zijn ze ook met z'n 2-en of met z'n 3-en; zouden ze dat dan weer allemaal gaan zitten verrekenen met elkaar?

Jiffy bracht me van de week aan het twijfelen, omdat de monteur zo galant de deur voor me opentrok toen ik vanuit de wachtruimte naar mijn gereedstaande auto liep. Maar ik vind het dan weer zo wazig om hém wel een fooi te geven, en niet de monteur die naast hem stond, die ook bezig was geweest met mijn auto. Ik zou dan eigenlijk verwachten dat ze wel een fooienpotje hebben bij de balie ofzo.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

dimona schreef: een tijdje terug de taxi driver die mij - als gratis service van de garage - thuis kwam ophalen om me naar de garage te brengen.
Die service was voor mij ook nieuw toen ik hier kwam, dus ik heb het aan mijn 'service consultant' gevraagd hoe dat zit, en hij zei me dat het absoluut niet de bedoeling is om die persoon een tip te geven. Wat ik dus ook niet doe.

Ik geef ook geen tip als ze in de garage mijn auto wassen. Zie niet in waarom ik dat zou doen, dat heb ik niet gevraagd, en als ik daar $5 voor moet geven, dan kan ik de auto net zo goed zelf wassen (wat ik liever doe, want ik open mijn deuren en reinig ook in de hoekjes en kantjes). Als ik mijn auto dus net met de hand gewassen heb, dan zeg ik expliciet tegen de garage dat ze hem niet door de car wash mogen rijden!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Kamermeisjes behoren tot de lager betaalden. Ze werken ook vaak op hourly wages. Je laat een fooitje achter om te laten merken dat je hun goede zorgen op prijs stelt. Plus wat is een paar dollar op de prijs van een hotel ? zeker als het verblijf in het hotel betaald wordt door de werkgever.
Overigens als we een paar dagen in een hotel zijn (al is dat behoorlijk lang geleden dat dat het geval was) dan zeg ik even dat we blijven en dat ze niet het bed hoeven te gaan verschonen.

Zelf heb ik wat moeite met fooien van iemand die even je auto wegzet of ophaalt, iets wat ik prima zelf kan doen.

Dimona, je legt de paar dollar alle dagen neer voor je vertrekt (voor die dag). Als het op het nachtkastje ligt is het duidelijk dat het voor het kamermeisje bedoeld is.

http://www.usatoday.com/travel/hotels/2 ... 7_ST_N.htm
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Het gaat me helemaal niet om die paar dollar hoor, ik vind het gewoon te veel gedoe. Als er een mogelijkheid is om het - net als bij restaurants - bij het betalen van de rekening te regelen, dan zou ik het waarschijnlijk wel doen. Maar het hele concept dat ze harder voor je gaan rennen als je wat fooi achterlaat, dat staat me ook gewoon niet aan. Daarbij heb ik bijna altijd een hele zwik kinderen bij me die ervoor zorgen dat je nooit helemaal zeker kunt weten of de dingen die je ergens neerlegt, daar vijf minuten later nog liggen. Ik ben al blij als we bij vertrek niks vergeten mee te nemen :D
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik blijf erbij dat ik vind dat iedereen moet tippen als ze dat willen en niet omdat het "verwacht wordt" of "zo hoort". Zeker in deze, voor velen, economisch zware tijden kunnen veel mensen die extra fooi niet altijd missen.

Ik geef zelf wel altijd fooi maar kan er niet aan wennen dat ik fooi geef aan iemand die totaal geen indruk maakt. Ook voor een kapper vind ik het nog steeds idioot.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Sorry, hoor, maar als mensen in deze moeilijke tijden een fooi niet kunnen missen moeten ze niet uit eten gaan of van andere diensten gebruik maken. Die moeilijke tijden gelden tenslotte ook voor de medewerkers, die van jouw tip afhankelijk zijn. Dat zou ook het eerste zijn wat wij op zouden geven. Tipping is hier deel van de cultuur en dus pas je je daaraan aan of je maakt geen gebruik van de diensten. Van tevoren weet je dat er tax en tip bovenop je rekening komt. Je kunt mij ook niet wijsmaken dat je die tip niet kunt veroorloven, als je je kunt veroorloven uit eten te gaan. WIl je dat niet, dan ga je naar een fast food restaurant of parkeer je je auto zelf of wat ook. Het gros van de mensen op dit forum is toerist en ik vind het gewoon niet kunnen dat je je dan niet aan de mores van het land aanpast.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

In de USA behoren fooien bij je salaris, en is een soort van bonus, hoe beter je je best doet hoe meer fooien je krijgt...
Ik heb standaard een dollarclip met 1 en 5 dollar bills bij me, en bij een restaurant is het onzin om te zeggen dat je geen kleingeld bij je hebt, want je kunt je tip ook bovenop je rekening laten zetten en betalen met je CC...
If you can dream it...
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik zit net die link even te bekijken en ik word er helemaal recalcitrant van, haha. Ik zie daar ergens in dat tabelletje staan 5 a 10 dollar voor het maken van een diner reservation; zijn die lui helemaal gek geworden ofzo?? Alleen al het feit dat zo'n artikel überhaupt geschreven wordt, doet mij vermoeden dat de hotellobby er zelf achter zit. Ik kan ook niet geloven dat 1/3 van de Amerikanen niet op de hoogte zou zijn van de gebruikelijke tips in restaurants.

Ik snap nog steeds niet veel van dat hele fooiensysteem, maar die hotelfooien zijn echt abracadabra voor mij, en dat is er met dit artikel niet beter op geworden. Verdient dat personeel dan niks ofzo? Ik vind dat eigenlijk gewoon een schande voor ketens als Hyatt, waar de kamerprijzen nou ook weer niet dusdanig zijn dat ze er amper wat aan overhouden. En wat kan zo'n kamermeisje nou extra haar best doen? Je kamer hoort gewoon in orde te zijn, volgens de standaard van het hotel (en de prijs die je ervoor betaalt). Ik ben echt niet de beroerdste als het om fooien gaat en als iemand voor mij wat extra's doet, dan betaal ik daar echt wel voor (vandaag mijn werkster nog wat extra's gegeven omdat ze supplies voor me heeft gekocht), maar die hotels, neuh, die hebben mij nog niet kunnen overtuigen. En het stoort me mateloos dat ze zelf richtlijnen opstellen voor wat hun eigen personeel als fooi behoort te krijgen.
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door rvd4always »

Ziva schreef:Ik blijf erbij dat ik vind dat iedereen moet tippen als ze dat willen en niet omdat het "verwacht wordt" of "zo hoort". Zeker in deze, voor velen, economisch zware tijden kunnen veel mensen die extra fooi niet altijd missen.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Petra/VS schreef:Sorry, hoor, maar als mensen in deze moeilijke tijden een fooi niet kunnen missen moeten ze niet uit eten gaan of van andere diensten gebruik maken. Die moeilijke tijden gelden tenslotte ook voor de medewerkers, die van jouw tip afhankelijk zijn.
Dat ben ik niet met je eens. Wellicht kunnen jullie je het permiteren om elke keer (royaal) te tippen omdat jullie wellicht een riant sallaris hebben maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, vergeet dat niet. Ik begrijp dat het fooien systeem in USA in de cultuur zit ingebakken maar het is toch te triest voor woorden dat ik als klant min of meer moet tippen omdat de medewerker afhankelijk is van tips. Word het dan niet eens tijd dat er fatsoenlijke salarissen worden betaald zodat een medewerker niet meer afhankelijk is van tips. Degene die dan nog een fooi wil geven moet dat zelf weten.

Overigens vraag ik mij af wat een gemiddeld Amerikaans gezin jaarlijks kwijt is aan tips. :?:
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Mja, je blijft je punt volhouden, maar je kunt moeilijk vinden dat een hele samenleving zich maar aan jou moet aanpassen (hebben we elders op t forum leuke draadjes over waaruit duidelijk blijkt dat de consensus wel zo'n beetje is dat als je niet volgens de regels van een land wilt leven, je er vooral niet heen moet gaan..).

Het is simpel: in Amerika geldt de regel dat je als klant in een restaurant twee dingen betaalt: de rekening voor het eten en de 'tip' aan de bediening.

Dat jij niet genoeg geld hebt voor de 'tip', betekent dat jij niet in een restaurant moet gaan eten waar rekening+ tip te duur voor je is.

Het recht op een 'tip' voor het bedienend personeel om tenminste het minimumloon te gaan verdienen is simpelweg groter dan jouw recht om in restaurants uit eten te gaan als je dat eigenlijk niet kunt betalen. Sterker nog, uit eten gaan en niet alles betalen is geen recht. Er gelden alleen er zo weinig consequenties als je iemand anders laat opdraaien voor het feit dat je boven je stand wilt leven door anderen tekort te doen.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Ach ja, hier ga je toch niet uitkomen. En iedereen heeft recht op een mening.

Afbeelding
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

smittenimmigrant schreef:Mja, je blijft je punt volhouden, maar je kunt moeilijk vinden dat een hele samenleving zich maar aan jou moet aanpassen (hebben we elders op t forum leuke draadjes over waaruit duidelijk blijkt dat de consensus wel zo'n beetje is dat als je niet volgens de regels van een land wilt leven, je er vooral niet heen moet gaan..).
Volgens mij is er niemand hier die zich niet aan deze (opgelegde) gewoonte wil houden in Amerika en maar vindt dat het systeem maar aan zijn/haar eisen moet voldoen. De vraag is alleen of het systeem wel de juiste methode is. Maar kennelijk mag je geen andere mening over bepaalde gang van zaken hebben en voelt men zich gelijk op de teentjes getrapt... :?

Nogmaals, ik heb geen problemen met de manier van fooien geven in Amerika en werk daar ook zonder morren aan mee. Maar vind het vreemd dat je het systeem niet mag bekritiseren hier en dat de meeste Neder-Amerikanen geen oog hebben voor de nadelen van dit systeem.

Just my thouhgts...

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

je mag er best kritiek op hebben maar de vraag is of je er wat mee opschiet. Het zal echt niet veranderen omdat JIJ van mening bent dat het geen goed systeem is. Sommige zaken ZIJN nu eenmaal zo.

Er zijn ook zat mensen die het raar vinden dat ze een ESTA moeten aanvragen en dat dat geld kost. Maar ja, betaal je niet dan kun je ook niet naar de US. Dit is een beetje hetzelfde. Het hoort nu eenmaal bij het land.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Njit schreef:je mag er best kritiek op hebben maar de vraag is of je er wat mee opschiet. Het zal echt niet veranderen omdat JIJ van mening bent dat het geen goed systeem is. Sommige zaken ZIJN nu eenmaal zo.
Dus als ik niets met mijn kritiek opschiet moet ik mij maar stil houden?

Hmm...vreemd...dacht dat dit een forum was waar je ook je eigen mening mocht laten horen... :?

In mijn optiek zijn het gewoon gedachten die personen bij bepaalde zaken hebben. En of ze al of niet tot een verandering leiden (vaak niet) maakt niet uit. Als we ons overal zomaar bij neerleggen zonder tegengeluid verandert deze wereld gauw in een 'zombie-wereld'... :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer