Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

De Amerikaanse vrouw: geen emancipatie?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Hockey
Amerika-expert

Re: De Amerikaanse vrouw: geen emancipatie?

Bericht door Hockey »

Dento schreef:Ik kan me er altijd zo aan ergeren als mensen iemand corrigeren op hun aanspreek vorm, je weet wel: "Excuse me, Mr. Smith" - "Doctor... It's Doctor Smith"... :roll: Oh oh oh, kijk mij eens belangrijk zijn en menen dat ik meer ben dan de 'gewone man'... (hoewel de Duitsers daar ook heel goed in zijn)
In Duitsland is titulatuur nu eenmaal belangrijk, heeft ook zo zijn voordelen.
DixieChick schreef: (zo wordt een collega van mij, zonder titel, altijd "Miss Connie" genoemd, terwijl haar mannelijke college, ook zonder Dr titel, gewoon "Mr. Johnson" is)
Deze snap ik op zich ook wel. Ik gebruik ook standaard miss, maar dan wel met de achternaam. Een man is altijd mr ongeacht of hij nu getrouwd of ongetrouwd is. Maar bij een vrouw is het ongetrouwd miss en getrouwd mrs. Dus uit pure "veiligheid" gebruik ik, en hoogstwaarschijnlijk anderen ook, standaard miss. Doch dan nog dien je wel de achternaam te gebruiken.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Als je inderdaad niet weet of een vrouw getrouwd is ja of nee dan gebruik je standaard Miss. Maar het "Miss [voornaam]" is wel iets heel 'Southern', en het is ook zonder achternaam iets heel respectvols; misschien in onze ogen wat ouderwets, maar toch. Toen ik voor mijn werk in Memphis, TN was werden door sommige mannelijke werknemers in het bedrijf het management (veel vrouwen) allemaal aangesproken met Miss Vickie, Miss Cheryl en Miss Sandy. Heel gewoon, en heel respectvol.
Hockey schreef:
Dento schreef:Ik kan me er altijd zo aan ergeren als mensen iemand corrigeren op hun aanspreek vorm, je weet wel: "Excuse me, Mr. Smith" - "Doctor... It's Doctor Smith"... :roll: Oh oh oh, kijk mij eens belangrijk zijn en menen dat ik meer ben dan de 'gewone man'... (hoewel de Duitsers daar ook heel goed in zijn)
In Duitsland is titulatuur nu eenmaal belangrijk, heeft ook zo zijn voordelen.
Klopt,in Duitsland wel, maar in de VS komt zoiets op mij altijd erg interessant-doenerig over. Maar dat zal wel te Nederlands nuchter bekeken zijn... :roll: :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Het gebruiken van "Miss" is ook in het Zuiden traditioneel en gebruik je eigenlijk alleen voor wat oudere vrouwelijke collega's. Meer "Southern" dan op mijn werk wordt het niet en daar zeg je dat ook zeker niet tegen leeftijdsgenoten of mensen die jonger zijn dan jij. Maar in wezen is het vergelijkbaar met het Nederlandse "u", het is gewoon een beleefdheidsvorm. Maar gek genoeg zeg je het ook weer niet tegen managers, ook al zijn die ouder dan jij. We gebruiken het eigenlijk alleen voor de secretaresses en receptioniste. Ook is het in het Zuiden een manier om aan te geven dat je ze waardeert en respecteert. En dat extra beetje aandacht is in het Zuiden erg belangrijk en ergens heeft het ook wel wat. Wel heb ik gemerkt dat als collega's hun kinderen eens meenemen, die tegen alle vrouwen "Miss" zeggen, ook echt iets zuidelijks. En als je iemands aandacht wil trekken in het Zuiden, dan is het roepen van "Hey" erg onbeleefd, dat doe je niet.
"Keep Georgia On Your Mind"
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@Dento, wellicht dat je dit inderdaad toch wat te Nederlands bekijkt. Mijn vriendin en haar zus hebben allebei minimaal 1 master en zullen hun titel nooit privé gebruiken, maar zodra het zakelijk betreft gebruiken ze dit altijd. Toen ik hun vroeg waarom was het antwoord dat ze hiermee een stukje discussie wilden voorkomen aangaande hun kwalificaties. En toegegeven, zodra je een conflict hebt met bijvoorbeeld een credit card maatschappij maakt dr. puntjepuntje of puntjepuntje MBA JD wat meer indruk dan "Truus uit het trailerpark".

@Bandido, als ik het goed lees gebruiken jullie de term miss alleen voor receptionistes en de de secretaresses. Welke term dien je dan te gebruiken voor bijvoorbeeld vrouwelijke managers?
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Hockey schreef: als ik het goed lees gebruiken jullie de term miss alleen voor receptionistes en de de secretaresses. Welke term dien je dan te gebruiken voor bijvoorbeeld vrouwelijke managers?
Voor de wat oudere receptionistes en secretaresses. Ik spreek mijn leidinggevende vrouwelijke collega's gewoon met hun voornaam aan. In dergelijke gevallen zegt bij mij op kantoor niemand "Miss".

Verder is mijn omgeving nogal politiek en is dus protocol van belang. En dus gebruik je in het bijzijn van derden de juiste titel. Achter gesloten deuren is de voornaam alleen dan weer genoeg. Als ik dit zo lees lijkt het trouwens allemaal best ingewikkeld, maar valt in de praktijk reuze mee. :wink:
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Jeetje, had dit topic helemaal nog niet gezien :-D Kreeg laatst opmerking van een vriendin van me (oorspronkelijk uit India), dat Europese mannen (ze is getrouwd met een Duitser) niks in het huishouden doen.
Groot verschil met NL vind ik dat je als vrouw hier of fulltime buitenhuis werkt of helemaal niet, er is weinig parttime, helemaal vergeleken met NL. Wat dat betreft hebben NLse vrouwen het goed.
Hier werk ik full-time, in NL had ik misschien parttime gewerkt. Ben niet echt carriere gericht, maar vind mijn werk leuk, en het is niet iets dat je makkelijk als hobby kunt doen. We hebben een hypotheek op 1 salaris ;-)
In het algemeen is mijn stelling dat vrouwen altijd in het nadeel blijven omdat ze kinderen kunnen en vaak ook willen krijgen en uiteindelijk ook het grootste deel van de zorg willen en vaak ook moeten verrichten. Daar kan geen emancipatie tegenop.
Poetry
Amerika-ontdekker

Bericht door Poetry »

Naar wat ik weet zijn er aardig wat amerikaanse mannen die op zoek gaan naar een buitenlandse vrouw omdat ze de amerikaanse vrouw te veel eisend vinden (high maintenance). Misschien dat TS bedoelt dat hij meer op vrouwen valt die hem het gevoel geven dat hij man is. Er zijn nu eenmaal mannen die het nodig hebben om versterkt te worden door een vrouw.
Het is algemeen bekend dat vrouwen altijd al de broek aan hebben gehad in een relatie. Ik noem een Adam en Eva. Als Adam ruggegraat had gehad, zou hij destijds tegen Eva hebben gezegd dat zij niet van dat specifieke boom mochten eten omdat God dat heeft gezegd. Dat deed hij niet, maar at gezellig mee. Het geeft aan hoe sterk/goed de vrouw is om de man te overtuigen. Laat de man maar denken dat zij het voor het zeggen hebben.
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Waarom krijg ik visioenen van een mannetjesgorilla die op zijn borst trommelt om te laten zien hoe mannelijk hij is ?
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Grappig. Ik las net een artikel in de Viva en daar kwam dit stukje in voor:

"De grootste dooddoener in de slaapkamer is een vrouw die constant zeurt en zanikt over het functioneren van haar man. Zo'n vrouw die alles beter weet... Als een man zich klein voelt, heeft hij ook minder zin in s*x. Maar als een man zich in zijn hoofd groot voelt, groeit de rest vanzelf mee. Om zijn eigenwaarde te laten groeien, kun je best iets vaker "liegen" over hoe fantastisch hij zijn auto heeft ingeparkeerd (wat kun je dat toch goed!) of hem complimenteren met zijn 1,2 procent opslag (dat heb je toch maar mooi voor elkaar gekregen!) Als je hem terugzet op de apenrots gaat hij zich op den duur vanzelf weer het mannetje voelen."

Ik vond het wel grappig, mnaar erg cliché om te lezen. Ik denk dat de meeste mannen die ik ken toch echt niet constant opgehemeld hoeven te worden door hun vrouw, maar genoeg eigenwaarde van zichzelf hebben.

Marjon
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Bandido zegt het juist, "Miss Connie" wordt vaak gebruikt voor receptionisten en secretaressen. "Mijn" "Miss Connie" is echter een manager, en zou dus, volgens zuidelijk protocol, gewoon "Mrs Smith" moeten zijn. Daar wringt het in dit geval.

Oh, en Dento, ik heb ook een schurfthekel aan mensen die je verbeteren met hun titel hoor. En ik zelf ben helemaal niet zo van mijn titel. En al helemaal niet buiten mijn werk. Ik kwam laatst iemand tegen en die stelde zich voor als "Doctor zo en zo"..en dan heb ik altijd de neiging om te zeggen dat ik niet wist dat "Doctor" een voornaam was. Maar op het werk hier is het gewoon anders. En dat komt echt niet van mij af. In Nederland noemden studenten mij gewoon bij mijn voornaam, en dat vond ik prima. Al dat rare gedoe. Maar hier in het zuiden ligt dat toch iets anders. Ik weet dat in Texas alle professors ook met "Dr" of "professor" aangesproken werden, en hier ook. Als jij dan ook een titel hebt, maar die wordt steevast niet gebruikt omdat je een vrouw bent, dan is dat gewoon ontzettend irritant.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Dento schreef:Toen ik voor mijn werk in Memphis, TN was werden door sommige mannelijke werknemers in het bedrijf het management (veel vrouwen) allemaal aangesproken met Miss Vickie, Miss Cheryl en Miss Sandy.
Ik denk dat als ik mijn vriendin Miss Margarethe ga noemen, dat ze naast haar schoenen gaat lopen. :lol:
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

DixieChick schreef:Als jij dan ook een titel hebt, maar die wordt steevast niet gebruikt omdat je een vrouw bent, dan is dat gewoon ontzettend irritant.
Zeker, dat is gewoon onbeleefd en ik geloof ook niet dat dat "per ongeluk" is. Ik had op mijn werk hier ook een manager rondlopen (goddank niet mijn leidinggevende) die hier al 30 jaar werkte en echt van het type "blanke, zuiderling met wit haar" was. Zeer conservatief, eigenwijs en vooral neerbuigend naar vrouwen toe. En toen kregen we dus een vrouwelijk hoofd die ook nog jonger was, die daar korte metten mee maakte, al ging dat niet zonder slag of stoot. En hoewel je als je ergens leiding geeft altijd wel te maken zult hebben met wat weerstand, is dit toch wel een hindernis die je als man niet hoeft te nemen. De afloop was dat deze mannelijke manager een half jaar later eindelijk met pensioen ging. Een zucht van verlichting ging door mijn organisatie, letterlijk. :wink:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Hockey schreef:@Dento, wellicht dat je dit inderdaad toch wat te Nederlands bekijkt. Mijn vriendin en haar zus hebben allebei minimaal 1 master en zullen hun titel nooit privé gebruiken, maar zodra het zakelijk betreft gebruiken ze dit altijd. Toen ik hun vroeg waarom was het antwoord dat ze hiermee een stukje discussie wilden voorkomen aangaande hun kwalificaties.
Als het zakelijk wordt gebruikt heb ik er geen enkele moeite mee: dan zijn die titels juist nuttig. Waar het mij om gaat zijn mensen die in privésituaties mensen gaan verbeteren. Bijvoorbeeld als in een restaurant is gereserveerd onder de naam Smith, het personeel zegt "Right this way, Mr. Smith", en dán gaan corrigeren, "It's DOCTOR Smith" - en ja, dat gebeurt heel veel. In zo'n situaties is het puur opscheppen en dikdoenerij want om dan te corrigeren heeft geen enkel nut; je krijgt je respect ook wel zonder titel, en als je wel die titel nodig hebt om dat respect te krijgen in een privésituatie dan is dat iets om medelijden mee te hebben.
Hockey schreef:En toegegeven, zodra je een conflict hebt met bijvoorbeeld een credit card maatschappij maakt dr. puntjepuntje of puntjepuntje MBA JD wat meer indruk dan "Truus uit het trailerpark".
Mee eens; in Nederland tekende ik klachtenbrieven en correspondentie met bezwaren tegen het een of het ander ook met mr. Dennis R. Het helpt misschien niet altijd, maar kwaad kan het in zulke gevallen niet.
DixieChick schreef:Oh, en Dento, ik heb ook een schurfthekel aan mensen die je verbeteren met hun titel hoor. En ik zelf ben helemaal niet zo van mijn titel. En al helemaal niet buiten mijn werk. Ik kwam laatst iemand tegen en die stelde zich voor als "Doctor zo en zo"..en dan heb ik altijd de neiging om te zeggen dat ik niet wist dat "Doctor" een voornaam was. Maar op het werk hier is het gewoon anders.
Oh gruwel! :evil: Maar nogmaals, waar het mij om gaat is het corrigeren in privésituaties - dat schiet bij mij in het verkeerde keelgat en zegt mij heel veel over die persoon.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@Dento, zoals je het nu stelt ben ik het volledig met je eens. Het is puur snobisme als mensen zich in privé situaties op hun titel laten voorstaan.
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Grappige discussie! Hier op mijn werk zijn we allemaal dr. en juist voor de grap spreken we elkaar vaak aan als dr. en de achternaam. En juist omdat ik weet dat mijn collega's dat prive (vrijwel) nooit zullen doen! Wat me wel op is gevallend dat in NL het echt geen indruk maakt dat je dr. voor je naam hebt staan, maar hier in de VS (ik werk op een groot onderzoeksinstituut) het administratieve personeel (gelukkig niet de secretaresses op de afdeling) je allemaal wel met dr. aanspreken zonder dat je daar om vraagt. Een van mijn collega's heeft zijn titel wel eens gebruikt bij een instantie toen hij moeilijk iets kon regelen en er gingen wel deuren voor hem open...

Wat mij dan weer irriteert hier is dat bijna iedereen met een beetje opleiding (bijvoorbeeld een opticien!) zich dr. mag noemen, terwijl dat in NL echt niet kan!
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik was bij een restaurant en het was druk dus moest je wachten.
Komt er een vent binnen en zegt ik ben Dr. zus en zo en wil een tafel. Meiske gelijk een tafel gaan regelen. Ben ik er naartoe gegaan en heb gezegd dat als ik niet een tafel kreeg voordat Dr.zus en zo een tafel had ik een heleboel stennis zou gaan schoppen. Mooi dat de dokter geen tafel kreeg maar netjes op zijn beurt moest wachten :lol:
De dokter is uiteindelijk afgedropen want hij kreeg aardig wat afkeurende blikken toegeworpen. Ik had de grootste schik. :mrgreen:
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Misschien dat de VS wel heel erg ongeemancipeerd is op dit vlak: het verschil tussen mensen wordt kunstmatig vergroot en in stand gehouden. Fire fighters, police officers, doctors, nurses en teachers staan op een relatief hoog voetstuk. Dat veel mensen nauwelijks een basisinkomen bij elkaar kunnen werken is niet erg. Een dokter op TV heeft steevast een witte jas aan. Nurses lopen in hun werkkleding de supermarkt in. Dat is ook nog eens onhygienisch! Het Nederlandse maaiveld is wel eens vervelend, maar die artificiele voetstukken kan ik maar moeilijk accepteren. Mijn huisarts mag ik gelukkig met z'n voornaam aanspreken, en hij draagt geen witte jas...
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Er zijn Nederlanders met de achternaam Dokter. Die hebben wel een voordeel in Amerika. Hi, I'm Dokter.... :lol:
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

goldenhills schreef:Mijn huisarts mag ik gelukkig met z'n voornaam aanspreken, en hij draagt geen witte jas...
Als hij tegen je zegt dat je je moet uitkleden en je kleren mag je leggen op die van hem, dan moet je oppassen :lol:
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Erg origineel grapje, nog nooit gehoord... :roll:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer