Hockey schreef:@Dento, wellicht dat je dit inderdaad toch wat te Nederlands bekijkt. Mijn vriendin en haar zus hebben allebei minimaal 1 master en zullen hun titel nooit privé gebruiken, maar zodra het zakelijk betreft gebruiken ze dit altijd. Toen ik hun vroeg waarom was het antwoord dat ze hiermee een stukje discussie wilden voorkomen aangaande hun kwalificaties.
Als het zakelijk wordt gebruikt heb ik er geen enkele moeite mee: dan zijn die titels juist nuttig. Waar het mij om gaat zijn mensen die in privésituaties mensen gaan verbeteren. Bijvoorbeeld als in een restaurant is gereserveerd onder de naam Smith, het personeel zegt "Right this way, Mr. Smith", en dán gaan corrigeren, "It's DOCTOR Smith" - en ja, dat gebeurt heel veel. In zo'n situaties is het puur opscheppen en dikdoenerij want om dan te corrigeren heeft geen enkel nut; je krijgt je respect ook wel zonder titel, en als je wel die titel nodig hebt om dat respect te krijgen in een privésituatie dan is dat iets om medelijden mee te hebben.
Hockey schreef:En toegegeven, zodra je een conflict hebt met bijvoorbeeld een credit card maatschappij maakt dr. puntjepuntje of puntjepuntje MBA JD wat meer indruk dan "Truus uit het trailerpark".
Mee eens; in Nederland tekende ik klachtenbrieven en correspondentie met bezwaren tegen het een of het ander ook met mr. Dennis R. Het helpt misschien niet altijd, maar kwaad kan het in zulke gevallen niet.
DixieChick schreef:Oh, en Dento, ik heb ook een schurfthekel aan mensen die je verbeteren met hun titel hoor. En ik zelf ben helemaal niet zo van mijn titel. En al helemaal niet buiten mijn werk. Ik kwam laatst iemand tegen en die stelde zich voor als "Doctor zo en zo"..en dan heb ik altijd de neiging om te zeggen dat ik niet wist dat "Doctor" een voornaam was. Maar op het werk hier is het gewoon anders.
Oh gruwel!

Maar nogmaals, waar het mij om gaat is het corrigeren in privésituaties - dat schiet bij mij in het verkeerde keelgat en zegt mij heel veel over die persoon.