Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen
Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen
Kijk er is een verschil inderdaad een schoolbus die gewoon aan de kant gaat staan vs met stop borden en knipperlichten aan. PSVWally begrijp me niet verkeerd voor mij een stoppende schoolbus is een gevare zone, kinderen of geen. Ben er heel erg hels over als ik mensen zelfs aan de andere kant van de weg (op een twee baans weg) gewoon langs de bus zie rijden wanneer er duidelijk stop bord en knipperlichten aan staan. Of zelfs voorbij de bus proberen te kruipen wanneer de bus op deze manier stil staat en dit komt helaas meer voor dan je denkt.
Ik zie hier ook wel dat iedereen heel langzaam langs een gestopte schoolbus (zonder lichten en stopborden) gaat. Ik denk dat iedereen gewoon zeker wil weten dat er echt geen kinderen uitkomen, op zich helemaal niet slecht natuurlijk.
Die bussen staan overigens vaak 's ochtends een tijdje stil ergens langs de weg terwijl ze wachten totdat hun ophaalrondje moet beginnen. 's Middags speelt dat niet, want dan wachten ze op school.
Die bussen staan overigens vaak 's ochtends een tijdje stil ergens langs de weg terwijl ze wachten totdat hun ophaalrondje moet beginnen. 's Middags speelt dat niet, want dan wachten ze op school.
Terug in Texas!
Of al die ouders die met hun kroost in de auto zitten te wachten tot de schoolbus komt. Ook zo lekker verwarrend en veilig 

- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Filmpje van een vrouw die domweg over het trottoir om een schoolbus te passeren. Deed ze wel vaker, tot iemand haar filmde.
[youtube]1UTM40K53K8[/youtube]
[youtube]1UTM40K53K8[/youtube]
- Big Al
- Amerika-expert
Een overzicht:nieuwenoord schreef:@ Big Al: bedankt voor je uitleg. Maar restaurants is inderdaad niet het probleem, maar alles daar buiten. Kapper, nagelsalon, kamermeisjes (elke dag of per verblijf), taxi etc.
- Serveerder/serveerster: 15-20% pre-tax
- Take-out: geen fooi (ook al is er een lijntje voor een fooi op het bonnetje)
- Bezorging van eten (pizza, Chinees, etc.): 10-15% van het totaal. $2-5 voor pizza-bezorging
- Barman: $1-2 per glas of 15-20% van het totaal
- Tipping Jars (bijvoorbeeld bij een coffee shop): vrijwillig
- Toilet: $0.50-3.00 - afhankelijk van het niveau van de service (weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen)
- Valet (parkeren): $2-5 (als ze de auto brengen). Geldt niet voor ziekenhuizen e.d.
- Skycap: $2 voor de eerste tas/koffer, $1 voor de rest (per stuk)
- Kapper: 15-20%
Nog een: http://www.realsimple.com/work-life/mon ... ette-guide
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Het is me toch wat.... Dat moet je dan allemaal in je hoofd hebben zitten. Het zal ongetwijfeld wennen. Maar ik krijg er toch altijd het gevoel bij dat niets is (kost) wat het lijkt.
- Big Al
- Amerika-expert
Mijn lijstje met ergernissen:
Toch zijn er voor mij veel meer voordelen dan ergernissen, dus ik blijf hier toch maar wonen! 
- Bumperklevers
- Verkeerd gebruik van onregelmatige werkwoorden. "Hasn't came", "Didn't went". Hoor ik regelmatig in het oosten van de V.S.
- Verkeerd gebruik van "me". "My friend and me went to the store."
- Kiezers die geen idee hebben van staatsinrichting of politiek.
- Politici die geen idee hebben van staatsinrichting of politiek.
- Rechters die een vonnis baseren op emotie i.p.v. de wet.
- Filmpjes die 90 graden gedraaid zijn.
- Mensen die overal foto's van zichzelf nemen. Iemand deed dat zelfs bij een begrafenis omdat-ie naast een VIP zat!
- Rokers die zich niets aantrekken van niet-rokers.
- De algemene onkunde hier m.b.t. staatskunde. De meerderheid van de Amerikanen denkt dat de wet de president meer macht geeft dan de gemiddelde gouverneur en dat de federale overheid meer voor het zeggen heeft dan de staatsoverheden.
- Zaken die onjuist zijn maar toch als waarheid worden gezien, zoals de "constitutionele scheidingsmuur tussen kerk en staat". (Staat niet in de Amerikaanse grondwet zoals deze term wordt uitgelegd.)

Nou Big Al, bij een aantal van je ergernissen denk ik toch echt dat je in de VS beter af bent dan in NL!
Terug in Texas!
- Big Al
- Amerika-expert
Weet ik - daarom blijf ik hier maar! Heb het toch wel naar m'n zin hier.
Ik dacht echter dat het wel grappig zou zijn om een lijstje te maken vanuit het perspectief van een immigrant i.p.v. een toerist.

Ik dacht echter dat het wel grappig zou zijn om een lijstje te maken vanuit het perspectief van een immigrant i.p.v. een toerist.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dit vind ik dan weer heel grappig, want in Nederland zit je fooi er ook al bij inbegrepen en krijg je geen optie om je ongenoegen met de bediening te laten zien. De fooien buiten de horeca zijn erg subjectief. Ik heb nog nooit een van de tattoo artiesten van onze dochter een fooi gegeven. Sommige Amerikanen tippen (fooi geven) voor alle diensten! Ik geef een fooi aan degene, die mijn haar wast en kleur doet bij de kapper, maar de kapster, die eigenaar van de salon is, geef ik niets. Ik geef graag als ik weet dat de inkomsten van de persoon ze maar nauwelijks een leefbaar salaris geeft (tattoos zijn duur hier en ze zijn druk!).Thierry73 schreef:Ik heb er meer moeite mee dat er restaurants zijn die het gewoon zelf bij de rekening optellen en dat het geen optie meer is.
Als iemand echt heel onbeleefd is dan wil ik de mogelijkheid hebben de tip achterwege te laten.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik betaal hier tegenwoordig al €20 (42 ouderwetse guldens) voor de kapper, dat vind ik meer dan voldoende. Ik moet er niet aan denken daar ook nog een fooi bovenop te doen. Mijn thuiskapster doet het overigens nog voor minder dan de helft.Kapper: 15-20%
Ik blijf me altijd verbazen over dat fooiensysteem, maar zoals dat schema van Big-Al had ik het nog nooit bekeken.
De dames en heren in de tolhokjes langs de snelweg of bij ingangen van nationale parken krijgen dan weer geen fooi voor het de hele dag in zo'n hok zitten

- Thierry73
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 16
In Nederland zijn fooien geen noodzaak om rond te komen, dat klopt.
Maar als ik een uitstekende bediening heb gehad dan geef ik ook hier gewoon nog fooi.
Geen 20%, want de rekeningen voor uit eten zijn hier gewoon schandalig hoog
Maar als ik een uitstekende bediening heb gehad dan geef ik ook hier gewoon nog fooi.
Geen 20%, want de rekeningen voor uit eten zijn hier gewoon schandalig hoog

- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Big Al, thanks.
Maar dat ik nu ook nog ga tippen voor toiletbezoek ... Nog nooit zo'n toiletjuf gezienin de US, toch?
Maar dat ik nu ook nog ga tippen voor toiletbezoek ... Nog nooit zo'n toiletjuf gezienin de US, toch?
Ik heb het meegemaakt In Del Frisco's in Philadelphia. Zogezegd één van de beste restaurants in Philadelphia (eerder overpriced, maar dat is een ander verhaal) en daar was iemand die de toiletten proper hield. Moet wel zeggen dat alles echt blonk als goud en er voor iedere klant afzonderlijk een handdoekje werd voorzien die daarna direct werd gewassen.
@ Big al:
Bedankt voor het lijstje. Paar dingen die ik nog niet heb meegemaakt (verhuis pas binnen paar maanden) maar zal deze onthouden. Dat tippen van een barman of kapper is toch echt iets bizar voor mij
@ Big al:
Bedankt voor het lijstje. Paar dingen die ik nog niet heb meegemaakt (verhuis pas binnen paar maanden) maar zal deze onthouden. Dat tippen van een barman of kapper is toch echt iets bizar voor mij

- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Blijkbaar krijgen die ook een minimum salaris, dat ze aan dienen te vullen met tips???
@Petra/VS: in Nederland zit de tip er niet al bij inbegrepen. Je betaalt gewoon voor de 'kosten' van het product wat je geserveerd krijgt, dus inclusief het salaris van de serveerders en koks. In Amerika wordt je eigenlijk een klein beetje in de maling genomen. Je betaalt een prijs, een prijs die als zodanig op de kaart vermeld staat, maar die exclusief de service is. En aan het einde van de rit moet je er een percentage bij op tellen. Dat zou heel simpel recht te trekken zijn door de prijzen op de kaart aan te passen ten gunste van het salaris van de serveerders. Het blijft voor mij een raadsel waarom dit zo moet zijn.
@Petra/VS: in Nederland zit de tip er niet al bij inbegrepen. Je betaalt gewoon voor de 'kosten' van het product wat je geserveerd krijgt, dus inclusief het salaris van de serveerders en koks. In Amerika wordt je eigenlijk een klein beetje in de maling genomen. Je betaalt een prijs, een prijs die als zodanig op de kaart vermeld staat, maar die exclusief de service is. En aan het einde van de rit moet je er een percentage bij op tellen. Dat zou heel simpel recht te trekken zijn door de prijzen op de kaart aan te passen ten gunste van het salaris van de serveerders. Het blijft voor mij een raadsel waarom dit zo moet zijn.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Tja .... Niet raar, maar anders??
Als je hard en goed werkt verdien je meer door het tipsysteem, het aloude van krantenjongen tot miljonair verhaal. Amerikaanser kan het niet.
- butterfly
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Toch snap ik wel wat Rivercola bedoelt. Als je in Amerika 10% tipt wil dat zeggen dat je de bediening waardeloos vond (toch?), 15% is "normaal" en alles erboven is voor de goede, betere, excellente service van de bediening. Als de prijzen dus 10% of 15% omhoog gaan, heeft een serveerster of kapster een normaal basis salaris. Dan kun je evengoed nog tippen als je de service geweldig vond, maar dan hoef je geen tip te geven als het slecht was. (voor ons iets erg onlogisch)
Maar goed, dat is natuurlijk de aloude discussie
Maar goed, dat is natuurlijk de aloude discussie

- Bianca Stripes&Stars
- Amerikafan
- Contacteer:
Ik wilde de toiletten noemen, maar die had jij al. Die enorme kieren naast de deur. Kan je fijn kijken wie allemaal langsloopt.
Ik zag een keer een glurende kerel.
Wat ik irritant vind is het: like, like like, first I was like...and then I was I like, It was like.. je begrijpt mijn punt misschien wel
Ik zag een keer een glurende kerel.

Wat ik irritant vind is het: like, like like, first I was like...and then I was I like, It was like.. je begrijpt mijn punt misschien wel

Reis mee door de USA! Blogs, tips, tricks en info! http://www.Stripesandstars.nl
Er is in de US nooit een krantenjongen miljonair geworden.
Dat is een Amerikaanse mythe.
Meestal gingen er drie generaties overheen voor men van niets via iets tot veel werd.
De weg terug, van veel naar niets, kan wel in een generatie zo is vaak gebleken.
Het is de US gewoonte prijzen zonder de extra kosten te geven. Artikelen in winkels zijn ook geprijsd zonder de sales tax die er bij de kassa bovenop komt.
Dat is een Amerikaanse mythe.
Meestal gingen er drie generaties overheen voor men van niets via iets tot veel werd.
De weg terug, van veel naar niets, kan wel in een generatie zo is vaak gebleken.
Het is de US gewoonte prijzen zonder de extra kosten te geven. Artikelen in winkels zijn ook geprijsd zonder de sales tax die er bij de kassa bovenop komt.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht