Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

"Vriendelijke" Amerikanen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: "Vriendelijke" Amerikanen

Bericht door Dento »

Dank je, Amikix! Perfect verwoord! :thumbup:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Amikix schreef: ..... Maar daar ging dit topic niet over, ik wilde alleen maar even aangeven dat het niet alleen maar de negatieve dingen zijn die je opeens kunt zien. Maar een verschil in 'vriendelijkheid', al zou ik dat misschien eerder een verschil in omgangsvormen willen noemen, ís er gewoon in bepaalde situaties. Amerikanen zijn zich misschien ietsje bewuster van wie in hun omgeving ze even voor kunnen laten gaan/een complimentje kunnen geven/zich kunnen excuseren als ze denken (!) in de weg te staan. Wat in het geheel niet inhoudt dat Nederlanders onvriendelijk zijn. Misschien gewoon een beetje stugger en introverter als het een willekeurige voorbijganger aangaat?
Je hebt dit inderdaad prima verwoord, Amikix. De reden waarom ik enkele keren op dit topic heb gereageerd is zeker niet omdat ik denk dat er geen verschillen zijn, ik geloof de ervaringen van mensen die aan beide kanten van de oceaan hebben gewoond. Waar ik vooral tegen heb geageerd is het feit dat sommige mensen wel heel erg negatief over Nederlanders schrijven, zinnen als 'de medewerkster van de Hema blaft dat ik 3 euro moet betalen' vind ik vreselijk. De meeste Nederlanders zijn 'gewoon' vriendelijk, dat mag ook gezegd worden. Maar wel, daarin heb je gelijk, gemiddeld genomen wat stugger en wat introverter dan de Amerikanen.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
harryvanrooy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door harryvanrooy »

Heb ik dan nu toch mijn antwoord op mijn oorspronkelijke vraag :thumbup:
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Dank je Dento en Henriëtte :-). En graag gedaan harryvanrooy!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Henriëtte schreef:'de medewerkster van de Hema blaft dat ik 3 euro moet betalen'
De gemiddelde Hema-medewerkster vind ik vriendelijker dan de gemiddelde Subway-medewerker; ik kom er graag, bij Subway, maar ik heb er al heel wat chagrijnige hoofden voorbij zien komen...
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Ja, de subway is zo onAmerikaans ! Vanwaar dat grote verschil?

Vanmorgen in Salt Lake North in de subway geweest. Voor we binnengingen zei ik nog tegen Cis: ben benieuwd naar de mate van onbeleefdheid deze keer.
Nog nooit meegemaakt. Zoo vriendelijk en behulpzaam. Geen zuchtende en geirriteerde medewerksters.
Ik heb hen 5 dollar fooi gegeven op een rekening van 11 dollar. Vond dat dat wel een beloning verdiende!
Groetjes,
Carine
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dento zegt precies zoals ik er ook over denk. Er is wel een verschil met iemand die ergens 3 weken op vakantie gaat en iemand die lang in beide landen gewoond heeft en dus prima het verschil kan weten. Ik denk namelijk dat als je omgekeerd zou vragen, dus aan een Amerikaan die in Nederland is komen wonen, je ook zult horen dat die Amerikaan de Nederlanders minder vriendelijk vindt. Sterker nog, dat zeggen Amerikanen hier ook als ze op vakantie naar Europa zijn geweest.

Verder ben ook ik niet vertrokken uit Nederland omdat het allemaal zo slecht was, ik ben niet "ineens" een ander mens geworden en krijg daardoor dus vriendelijker mensen op mijn pad en ben ik ook niet al zolang geleden vertrokken uit Nederland dat ik geen vergelijkingen meer kan maken omdat ik al te lang weg ben.

De oorzaak van het minder vriendelijk zijn kan inderdaad stugheid zijn, ik weet het niet. Wat voor mij ook vrij tekenend was is bijvoorbeeld dat ik, na mijn verhuizing, de buren op de stoep had die zich netjes kwamen voorstellen en ons welkom heten. Dat heb ik in Nederland ook nog nooit meegemaakt terwijl ik daar toch altijd buren om me heen gehad heb. Ik nam dan zelf wel het initiatief om me netjes voor te stellen maar heb meegemaakt dat er niet eens werd opengedaan ook al waren de mensen wel thuis.

Net zoals dat ik van mening ben dat Nederlanders veel beter kunnen autorijden ben ik ook van mening dat over het algemeen Amerikanen vriendelijker zijn in hun dagelijkse omgang met hun medemens. Het zijn beide geen redenen waarom ik van land A naar land B verhuisd ben en het zijn ook geen redenen waarom in in land A of B gebleven ben. Puur de ervaringen van iemand die in beide land gewoond heeft. Ik geloof niet dat er iets mis mee is om zoiets te vinden en zoals al vaker gezegd zijn er ook uitzonderingen, aan beide kanten. En wat dimona aangeeft is inderdaad waar, Subway is een apart verhaal soms, geen idee waarom dat zo is.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Wij kregen van onze Nederlandse overbuurvrouw een appelvlaai als welkom in haar straat. Twee andere buurvrouwen kwamen zich voorstellen, waarvan eentje met een bloemetje, en een vierde deed een kaartje in de brievenbus. Hier in de VS alleen maar mensen aan de deur gehad die me kwamen vertellen dat ik beter op mijn kinderen moest letten.

Edit: o nee, dat klopt niet helemaal; er was hier in de VS ook een buuf die een welkomstmandje met o.a. Girl Scout Cookies kwam brengen :mrgreen:
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Ziva schreef:Wat voor mij ook vrij tekenend was is bijvoorbeeld dat ik, na mijn verhuizing, de buren op de stoep had die zich netjes kwamen voorstellen en ons welkom heten. Dat heb ik in Nederland ook nog nooit meegemaakt terwijl ik daar toch altijd buren om me heen gehad heb. Ik nam dan zelf wel het initiatief om me netjes voor te stellen maar heb meegemaakt dat er niet eens werd opengedaan ook al waren de mensen wel thuis.
Jammer dat je dit zo hebt meegemaakt. Maar het is zeker niet de norm hoor, in Nederland. Mijn ervaringen zijn anders.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Pascal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Pascal »

Ziva schreef: Ik nam dan zelf wel het initiatief om me netjes voor te stellen maar heb meegemaakt dat er niet eens werd opengedaan ook al waren de mensen wel thuis.
Maar misschien deed je dat al op de amerikaanse manier door iets mee te nemen, bv een gebak oid en dachten ze dat je aan de deur kwam verkopen :lol:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

De volgende keer zonder bivakmuts.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

We zouden voor de gein eens een steekpoll moeten houden :)
Gast

Bericht door Gast »

Steekpoll? :mrgreen:

Wij hebben in NL altijd in nieuwbouwwijken gewoond, dat is toch anders. Je komt je buren daar vaak al tegen tijdens de bouw. Toen we hier kwamen wonen kregen we koekjes van een buurvrouw en uitnodigingen voor bbq's en poolparties.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

cincijansen schreef:Steekpoll? :mrgreen:
Die kan zo in http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=6&t=49772 :lol: :wink:
Groet,

Old Faithful
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Oops hahaha steekproef of poll natuurlijk :D
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik ben eigenlijk tijdens geeneen vakantie echt heel onvriendelijke Amerikanen tegengekomen. Het enige waar ik me echt aan kan storen, behalve volgetattoeëerde dames, is kauwgomballen geknauw achter balies, kassa's etc? Ik begin me er hier ook steeds meer aan te storen, maar daar gaat echt een flinke hoeveelheid stimorol per dag er door. Ik vind de meeste heel behulpzaam en geinteresseerd overkomen. Of ze het na afloop gelijk weer vergeten zijn is een andere vraag. Al verschillende keren gehoord: i just call you Bob, because your name is too difficult! Ehh Paul is difficult?

Toch heb ik het idee dat wij Nederlanders, over het algemeen, vaak wat directer, meer sociaal, maar ook asociaal zijn. Meer direct to the point. Al zag ik net die pawn shop in Detroit weer op tv en als ik dat zie ben ik altijd blij dat ik hier woon..
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Pawnshop detroit? Net zo doorsnee als oh oh cherso dat voor Nederland is
katrienenluc
Amerikakenner
Partner van: Luke21
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door katrienenluc »

Ik pik hier ook even aan en 'gooi het in de groep':
het verschil tussen Nederlanders (opener én vriendelijker) en Belgen(gereserveerder en stuurs) vind ik al erg groot, laat staan tussen Belgen en Amerikanen.
KBaak
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door KBaak »

Belgen... da's een hele discussie op zich. Als ik hier op straat loop en tegen 10 mensen gedag zeg, dan zal minder dan de helft iets terugzeggen. Het liefste lopen ze je straal voorbij zonder je aan te kijken , met de neus hoog in de lucht.

Oh ik zie nu pas dat ik mijn woonplaats op NL heb staan, maar ik woon in BE. Net op de grens eigenlijk dus ik ben vaker in NL dan BE, vandaar ;)
katrienenluc
Amerikakenner
Partner van: Luke21
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door katrienenluc »

Dat bedoel ik dus, voor ons is het verschil wel heel groot al we naar Amerika gaan.
In de lift bv begint tegen jou te spreken, terwijl in belgië iedereen probeert zo stil mogelijk te blijven staan.
Als je dan toch probeert een gesprek aan te knopen, wordt je bekeken van 'wat zegt die nu?'
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer