Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
De mentaliteit
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Re: De mentaliteit
Ik wil alleen even dit kwijt....
Heb een deel van de wereld gezien en ook een deel van west amerika .
Ik vind amerikanen aardige mensen , die ook heel service vriendelijk zijn. Ze vragen altijd veel als je ze ontmoet en vertellen ook veel over zichzelf.
Ik heb bijvoorbeeld japanners als meer onvriendelijk en racistisch ervaren om maar een voorbeeld te geven.... kan er wel meer geven.
Ik heb nooit vooroordelen gehad, als kind zag ik altijd op tegen amerika, had zelfs een amerikaanse vlag achter op de hoeden plank (met bruce springsteen).
Wat betreft het gelovige deel. We moeten alle meningen respecteren, zolang hun ook andere meningen aksepteren................
Ik heb wel het idee dat amerikanen een beetje in hun eigen wereld leven, en weinig weten van de rest van de wereld. Ze weten heel vaak bijvoorbeeld niet waar Noorwegen is of Nederland.
Ik heb ook het idee dat amerika aan het veranderen is, een beetje meer naar de konservatieve richting zullen we maar zeggen.
De wereld om ons heen veranderd ook in een snel tempo. China-Brazilie-India-en ook Rusland (opnieuw) zullen in de toekomst de lakens gaan uitdelen in de wereld, of dit meer gaan doen dan nu.
Goed om af te sluiten, ik vind amerikanen vriendelijke en open mensen. En er zal heel veel moeten gebeuren wil die mening veranderen...
Heb een deel van de wereld gezien en ook een deel van west amerika .
Ik vind amerikanen aardige mensen , die ook heel service vriendelijk zijn. Ze vragen altijd veel als je ze ontmoet en vertellen ook veel over zichzelf.
Ik heb bijvoorbeeld japanners als meer onvriendelijk en racistisch ervaren om maar een voorbeeld te geven.... kan er wel meer geven.
Ik heb nooit vooroordelen gehad, als kind zag ik altijd op tegen amerika, had zelfs een amerikaanse vlag achter op de hoeden plank (met bruce springsteen).
Wat betreft het gelovige deel. We moeten alle meningen respecteren, zolang hun ook andere meningen aksepteren................
Ik heb wel het idee dat amerikanen een beetje in hun eigen wereld leven, en weinig weten van de rest van de wereld. Ze weten heel vaak bijvoorbeeld niet waar Noorwegen is of Nederland.
Ik heb ook het idee dat amerika aan het veranderen is, een beetje meer naar de konservatieve richting zullen we maar zeggen.
De wereld om ons heen veranderd ook in een snel tempo. China-Brazilie-India-en ook Rusland (opnieuw) zullen in de toekomst de lakens gaan uitdelen in de wereld, of dit meer gaan doen dan nu.
Goed om af te sluiten, ik vind amerikanen vriendelijke en open mensen. En er zal heel veel moeten gebeuren wil die mening veranderen...
- Grandu
- Amerika-expert
- Contacteer:
..of ze zeggen dat het de hoofstad van Kopenhagen is!RoyBergen schreef:Nederland

The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/
“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Over de geografische kennis van de gemiddelde amerikaan heb ik eerder ooit dit geplaatst. Ik vond dat gesprek destijds wel opmerkelijk.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik ben het er wel mee eens dat veel Amerikanen weinig weten van wat buiten de VS gebeurt, of wat qua geografie buiten de VS ligt.
Ik ken genoeg mensen die hun eigen staat in meer dan 40 jaar nog nooit uit zijn geweest, en die bijvoorbeeld ook maar heel weinig van de rest van Amerika weten. Voor deze mensen is hun eigen leefomgeving genoeg.
Aan de andere kant: ik ken ook heel veel mensen die Nederland nog nooit uit zijn geweest...
Qua onderwijs wordt er ook niet overal evenveel aandacht besteedt aan wat er buiten de landsgrenzen gebeurt, en als het al gebeurt, dan zijn de middelen daartoe soms zodanig achterhaald dat het niet vreemd is dat men geen goede kennis van "het buitenland" heeft. Zo was er een aantal maanden terug een "fund raiser" voor een school in Loveland, Colorado (een goede 60.000 inwoners, dus ook weer niet zo heel erg klein) omdat deze school dringend aan nieuwe aardrijkskundeboeken toe was: de huidige boeken dateerden van 1957(!).
Maar goed, er zijn ook weer net zo veel bereisde Amerikanen, die verdomd goed weten waar alles ligt. Ik heb overigens het vermoeden dat het ook wel wat te maken heeft met de bevolkingsklasse waarin je opgroeit, maar er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
Ook hier geldt gewoon weer dat je niet alles en iedereen over één kam kunt scheren - maar het is wel opvallend. Met name de verwarring Danish/Dutch, en Nederland/Denemarken - Amsterdam/Kopenhagen heb ik ook heel wat keren te horen gekregen...
Ik ken genoeg mensen die hun eigen staat in meer dan 40 jaar nog nooit uit zijn geweest, en die bijvoorbeeld ook maar heel weinig van de rest van Amerika weten. Voor deze mensen is hun eigen leefomgeving genoeg.
Aan de andere kant: ik ken ook heel veel mensen die Nederland nog nooit uit zijn geweest...
Qua onderwijs wordt er ook niet overal evenveel aandacht besteedt aan wat er buiten de landsgrenzen gebeurt, en als het al gebeurt, dan zijn de middelen daartoe soms zodanig achterhaald dat het niet vreemd is dat men geen goede kennis van "het buitenland" heeft. Zo was er een aantal maanden terug een "fund raiser" voor een school in Loveland, Colorado (een goede 60.000 inwoners, dus ook weer niet zo heel erg klein) omdat deze school dringend aan nieuwe aardrijkskundeboeken toe was: de huidige boeken dateerden van 1957(!).
Maar goed, er zijn ook weer net zo veel bereisde Amerikanen, die verdomd goed weten waar alles ligt. Ik heb overigens het vermoeden dat het ook wel wat te maken heeft met de bevolkingsklasse waarin je opgroeit, maar er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
Ook hier geldt gewoon weer dat je niet alles en iedereen over één kam kunt scheren - maar het is wel opvallend. Met name de verwarring Danish/Dutch, en Nederland/Denemarken - Amsterdam/Kopenhagen heb ik ook heel wat keren te horen gekregen...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ach, ze plaatsen die landen/steden tenminste redelijk in dezelfde contreien
. Ik zal nooit vergeten, dat mij, tijdens mijn eerste interview hier, gevraagd werd, of het logisch zou zijn voor een vliegtuig van Washington naar Chicago om een tussenstop te maken in Pittsburgh. Allemaal toch bekende grote steden, waar ik zeker van gehoord had, maar ik kon ze in mijn gedachten zo niet meteen op een kaart plaatsen (laat staan in de juiste staat in het geval van Chicago en Pittsburgh). Ik heb maar gegokt, dat het wel een logische stop zou zijn (gelukkig!), maar weten deed ik het echt niet. Sindsdien begrijp ik de Amerikanen, die niet meteen weten, wat nu alweer de hoofdstad van Nederland was, ook beter. Wij wonen in een heel internationaal gebied en er zijn maar weinig mensen, die nooit naar Europa zijn geweest hier, dus zulk soort verwarringen hoor ik eigenlijk nooit.

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bekijk het eens van de andere kant: vraag aan de gemiddelde Nederlander (dus niet-lid van dit forum
) waar Missouri (of elke andere willekeurige Mid-Westen staat) precies ligt op een kaart van de VS, zonder tekst erop. Hoeveel zullen het goed hebben? Niet echt iets dat ik op de basisschool bij topografie heb gehad en het zal me verbazen als dat veranderd is 

Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Daar sla je denk ik de spijker op de kop: iedereen hier heeft een bovengemiddelde kennis van en/of interesse in de VS, en bekijkt de dingen ook min of meer vanuit dat perspectief. Iemand voor wie Amerika gewoon een land is aan de andere kant van de oceaan zal inderdaad niet heel gedetailleerd kunnen zeggen welke staat waar ligt, net zo min als ik de provincies van Mexico of de Duitse Bundesländer correct op de kaart kan plaatsen - en Duitsland is dan nog eens een buurland.Clint schreef:(dus niet-lid van dit forum)
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Bandido
- Amerika-expert
Maar een Amerikaanse staat niet kunnen aanwijzen vind ik dan toch nog wat anders dan een Europees land. We vragen tenslotte niet of Amerikanen op een blinde kaart kunnen vinden waar Overijssel, Saksen-Anhalt of Henegouwen liggen.Clint schreef:Bekijk het eens van de andere kant: vraag aan de gemiddelde Nederlander (dus niet-lid van dit forum) waar Missouri (of elke andere willekeurige Mid-Westen staat) precies ligt op een kaart van de VS, zonder tekst erop. Hoeveel zullen het goed hebben? Niet echt iets dat ik op de basisschool bij topografie heb gehad en het zal me verbazen als dat veranderd is

"Keep Georgia On Your Mind"
Kijk, ergens vind ik dat je gelijk hebt.. aan de andere kant: hier op de basisschool leer je de Europese landen e.d. want dat is belangrijk voor ons, omdat het onze omgeving is. In de VS leren ze de staten (en hun hoofdsteden), want dat is hun omgeving. De VS is een stukje groter dan NL, er valt dus meer te leren. Ik zeg niet dat het goed is, maar ik begrijp de focus op het 'eigen eerst'. Wij doen niet anders.. ons eigen land is echter zo klein, dat er makkelijk een uitbreiding is naar de directe omgeving. Sommige keuzes snap ik zelf ook niet (waarom werd bij mij op de basisschool de VS overgeslagen, maar moest ik wel allerlei onuitspreekbare steden uit Japan leren voor een overhoring), maar ik neem het Amerikanen niet kwaad dat de focus in eerste instantie op het eigen ligt. Natuurlijk wil je er naar toe dat de landen in Europa bekend zijn, maar voor sommige mensen zal het echt altijd een ver van hun bed show zijn (zoals Dento al aangaf), net als dat sommige Nederlanders ook absoluut niks zullen weten van de staten, of steden (NYC en LA daargelaten).
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
- Bandido
- Amerika-expert
Nee, dat is ook zo, ik speelde een beetje voor "Devil's advocate"Clint schreef: maar ik neem het Amerikanen niet kwaad dat de focus in eerste instantie op het eigen ligt.

Laatst gewijzigd door Bandido op 31 dec 2009, 00:06, 2 keer totaal gewijzigd.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zoals de vrouw die een keer tegen me zei: "You're from the Netherlands? Really? Wow! I've been to Amsterdam, but I've never been to the Netherlands..."
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
En zelfs ervaren Amerikagangers, zoals de leden van dit forum, willen eigenlijk alleen de hoogtepunten zien in de VS. Kijk maar eens naar de discussie elders over het Middenwesten. Terwijl dat toch een heel belangrijk deel van de VS is.
Ach, mensen die het liefst achter de kachel schaatsen, om maar eens bij het seizoen te blijven, vind je overal. net zoals mensen die precies weten hoe het er in een bepaald land toegaat (en dat bedoel ik compolienteus), maar geen idee hebben waar Queensland ligt in Australie. Je kunt tenslotte niet alles weten. En dat hoeft ook niet in deze tijden waar je alles dat je niet weet, binnen enkele klikken op het internet kunt vinden.
Ach, mensen die het liefst achter de kachel schaatsen, om maar eens bij het seizoen te blijven, vind je overal. net zoals mensen die precies weten hoe het er in een bepaald land toegaat (en dat bedoel ik compolienteus), maar geen idee hebben waar Queensland ligt in Australie. Je kunt tenslotte niet alles weten. En dat hoeft ook niet in deze tijden waar je alles dat je niet weet, binnen enkele klikken op het internet kunt vinden.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Behalve de militairen en State Department mensen en allerlei medewerkers van grote bedrijven, o.a., waarvan wij er veel in onze omgeving hebben wonen. Die mensen hebben vaak meer van Europa en andere werelddelen gezien, dan ik, en ik heb heel wat gereisd in mijn leven. Rick ook, die heeft in Zwitserland, Bulgarije, Rusland en Denemarken gewoond en zijn ouders reisden tijdens vakanties overal naartoe. Ik boekte vroeger reizen voor medewerkers van Comsat en Lockheed en andere bedrijven met veel internationale banden en die mensen reisden naar de meest afgelegen landen. Het was een puzzel ze van de ene naar de andere plek te krijgen! Er zijn legio Amerikanen, die heel bereisd zijn. Aan de andere kant zijn er ook genoeg Nederlanders, die altijd in eigen land op vakantie gaan, of helemaal niet op vakantie gaan (bij Boer Zoekt Vrouw bijvoorbeeld zijn regelmatig boeren, die hun boerderij vrijwel nooit verlaten). Het gros van de Nederlanders zal ook nooit Amerika bezoeken, maar omdat het nu eenmaal een superpower is, weet men er meer over door het nieuws e.d. Hoewel Nederland vandaag wel in het nieuws was met de body scannersBandido schreef:En het is gewoon een feit dat het gros van de Amerikanen nooit iets van Europa zal zien en als ze het al zien is het maar voor kort en zien ze dus alleen de highlights.

- Bandido
- Amerika-expert
Zeker, die heb je natuurlijk ook, maar het is ook wel zo dat steden als DC of NYC een stuk internationaler zijn dan andere delen van de VS. Ik heb in mijn omgeving veel mensen die of bij Delta werken of een multinational, maar als ik kijk naar de overigen, op mijn werk bijvoorbeeld, dan is bijna niemand ooit in Europa geweest. Maar goed, ik had het misschien iets moeten nuanceren en niet moeten schrijven "het gros", dat is bij nader inzien wat overdreven.Petra/VS schreef:Behalve de militairen en State Department mensen en allerlei medewerkers van grote bedrijven, o.a., waarvan wij er veel in onze omgeving hebben wonen. Die mensen hebben vaak meer van Europa en andere werelddelen gezien, dan ik, en ik heb heel wat gereisd in mijn leven.
Dat is helemaal waar, het is een misvatting om te denken dat Nederlanders nou zo bereisd zijn. In het algemeen meer dan Amerikanen, dat is waar, maar hoeveel Nederlanders zitten er niet elk jaar vier weken op dezelfde camping in Frankrijk? Dan ben je weliswaar in het buitenland, maar om nou te zeggen dat je horizon daar nou zoveel breder door wordt.Petra/VS schreef:Aan de andere kant zijn er ook genoeg Nederlanders, die altijd in eigen land op vakantie gaan, of helemaal niet op vakantie gaan

Overigens kreeg ik toevallig net dit linkje doorgestuurd, is op zich wel aardig in dit verband. Het is Kellie Pickler (American Idol kandidaat) in "Are You Smarter Than a Fifth Grader?". Het antwoord is trouwens "nee".

[youtube]uEP7uti0PDw[/youtube]
Ook hier kom ik veel mensen tegen die veel gereisd hebben! Maar er zijn er ook inderdaad die nooit uit de staat zijn geweest. Het heeft ook met de financien te maken natuurlijk. Als je moeite hebt om eten op de tafel te krijgen zal het je een zorg zijn om je geografie te kennen.Zeker, die heb je natuurlijk ook, maar het is ook wel zo dat steden als DC of NYC een stuk internationaler zijn dan andere delen van de VS.
Ik sta er juist telkens weer van te kijken dat ze Nederland kennen. Ik lees hier steeds dat ze het met Denemarken verwarren, maar dat heb ik echt nog nooit gehad.
De vijfde klassers hier gaan elk jaar op een 2 daags reisje ergens naartoe (ze moeten zelf hun fundraising doen). Sommige van die kinderen zijn echt nog nooit ergens geweest, laat staan in een hotel. Ze vonden het geweldig.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- bluemoon
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Ik had ook het verkeerde antwoord bij de vraag in het filmpje, ik dacht aan RoemenieBandido schreef:Dat is helemaal waar, het is een misvatting om te denken dat Nederlanders nou zo bereisd zijn. In het algemeen meer dan Amerikanen, dat is waar, maar hoeveel Nederlanders zitten er niet elk jaar vier weken op dezelfde camping in Frankrijk? Dan ben je weliswaar in het buitenland, maar om nou te zeggen dat je horizon daar nou zoveel breder door wordt.![]()
![]()
Overigens kreeg ik toevallig net dit linkje doorgestuurd, is op zich wel aardig in dit verband. Het is Kellie Pickler (American Idol kandidaat) in "Are You Smarter Than a Fifth Grader?". Het antwoord is trouwens "nee".![]()

"I don`t think France is a country, but I would have guessed France"

Ik kan mij ook nog goed de Vakantieman herinneren met Frits Bom, dan stond hij in Torremolinos met een grote kaart van Europa.
Hij vroeg de daar aanwezige Nederlanders om aan te wijzen waar Torremolinos stond op de kaart, dan wezen vele mensen Denemarken aan of iets dergelijks.
Crisis ? What Crisis ?
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
De meeste stedelijke gebieden langs de kusten zijn zo en daar wonen vele miljoenen mensenBandido schreef: Zeker, die heb je natuurlijk ook, maar het is ook wel zo dat steden als DC of NYC een stuk internationaler zijn dan andere delen van de VS.

- Bandido
- Amerika-expert
Dat is niet mijn ervaring, maar hoe dan ook denk ik dat het geen desinteresse is en dat Amerikanen wel meer zouden willen reizen, maar dat behalve geldgebrek ook vooral tijdgebrek een rol speelt. Toen ik nog in NL woonde en twee maanden vakantie had per jaar kon ik ook meer op pad dan nu.Petra/VS schreef:De meeste stedelijke gebieden langs de kusten zijn zo en daar wonen vele miljoenen mensen

- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dat laatste is zeker waar. Ik zou daar nog geldgebrek bij willen zetten. Het kost veel meer om van hieruit naar Europa te vliegen, dan omgekeerd. Wij willen deze zomer graag met vrienden naar Ierland en de tickets kosten bijna $1000 per persoon! Als je dan ook nog maar twee weken vakantie hebt per jaar is het wel heel veel geld (Rick heeft vijf weken, maar kan nooit meer dan twee achter elkaar weg).
- gleuknie
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 3
- Contacteer:
Wij spraken nog met 2 vrouwen toen we in Yosemite waren en die vonden het bijzonder dat mijn vriendin en ik zo'n rondreis maakten. Volgens hun wilde de jeugd daar in grote huizen wonen en in grote auto's rijden, waardoor ze geen geld meer hadden voor een vakantie. Ik weet niet in hoe verre dit waar is? En ja ik weet dat er ook genoeg Nederlanders groter willen leven dan hun budget, maar het schijnt daar waar die vrouwen wonen (Phoenix was het volgens mij) heel erg te zijn.
Groetjes René
2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?