Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Typisch Amerikaanse gerechten (en aangeleerde smaken)
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Contacteer:
Re: Typisch Amerikaanse gerechten (en aangeleerde smaken)
Ik denk dat smaak idd voor een groot gedeelte aangeleerd is.
Toen mijn ouders in de VS woonden dronk ik altijd rootbeer en vond het geweldig. Jaren later kwamen we terug en kwam ik erachter dat ik het ontzettend smerig vond. Als we daar waren gebleven had ik het waarschijnlijk nog altijd drinken.
Bij sommige dingen is het ook gewoon dat het idee vies is dan dat de smaak je eigenlijk tegenstaat.
Toen mijn ouders in de VS woonden dronk ik altijd rootbeer en vond het geweldig. Jaren later kwamen we terug en kwam ik erachter dat ik het ontzettend smerig vond. Als we daar waren gebleven had ik het waarschijnlijk nog altijd drinken.
Bij sommige dingen is het ook gewoon dat het idee vies is dan dat de smaak je eigenlijk tegenstaat.
Live vanaf 10-11 Hawaii http://2014hawaii.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
Hier nog een hoor,hubby en dochterlief kunnen er geen genoeg van krijgen.thebes schreef:En ik vermoed dat ik een van de weinige Amerikafans ben die niet houdt van spareribs, ik ben geen enorme vleeseter. Als ik zo'n bord met een vierkante meter vet glanzend vlees voor me gezet krijg, zinkt de moed me in de schoenen !
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik vind de meeste Amerikaanse dingen eigenlijk best wel lekker. Ik heb in vroeger erg moeten wennen aan de smaak van pompoen (of het nou pie was of soep), maar nu vind ik dat juist erg lekker. Ook Collared greens gaan er prima in (alleen moeten ze niet te zout zijn). Het enige dat ik echt absoluut niet lekker vind is root beer en maple syrup. Ik vind root beeer net smaken, zoals Dento al zei, als tandpasta in een glas cola. En Maple syrup vind ik veel en veel te zoet..brrr..
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Grappig, ik vind het turkey dinner zo smakeloos. Niets is lekker gekruid en alleen de boontjes en cranberrysaus hebben kleur. Ik vind het Thanksgiving maal dan ook maar zeer matig.thebes schreef:
Wel heerlijk : turkey dinner met alles wat daarbij hoort.
Daar vind ik ook niets aan, maar net als jij ben ik geen enorme vleeseter. Hooguit bestel ik weleens een filet mignon, maar het liefst heb ik vis.En ik vermoed dat ik een van de weinige Amerikafans ben die niet houdt van spareribs, ik ben geen enorme vleeseter. Als ik zo'n bord met een vierkante meter vet glanzend vlees voor me gezet krijg, zinkt de moed me in de schoenen !
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Die Rootbeer vind ik ook echt goor. Verleden jaar toen ik bij de Cheesecake Factory zat dacht ik laat ik eens een rootbeer bestellen. Ik ken het namelijk alleen van tv/films als amerikanen het bestellen. Krijg ik zo'n enorm glas dus ik neem een flinke slok...... Ik wordt weer misselijk als ik er aan denk.
Ik drink altijd Dr.Pepper (kun je hier ook krijgen maar daar meer) en Cherry Pepsi (ben ik hier niet tegengekomen). Dat zijn toch wel mijn favoriete drankjes.
Ik zie mensen hier veel opmerken over sweet potato fries. Kan iemand aangeven of dat het in Amerika hetzelfde is als Teloh? Want op Teloh ben ik wel erg gek vooral gecombineerd met bakkeljauw en madamme jeanette-sambal. Ik ben het alleen niet tegengekomen in Amerika. Hoewel ik vermoed dat ze dat in het zuiden wel hebben daar.
Mocht het nu hetzelfde hebben weet ik wat in ieder geval op mijn lijstje staat de volgende keer
Ik drink altijd Dr.Pepper (kun je hier ook krijgen maar daar meer) en Cherry Pepsi (ben ik hier niet tegengekomen). Dat zijn toch wel mijn favoriete drankjes.
Ik zie mensen hier veel opmerken over sweet potato fries. Kan iemand aangeven of dat het in Amerika hetzelfde is als Teloh? Want op Teloh ben ik wel erg gek vooral gecombineerd met bakkeljauw en madamme jeanette-sambal. Ik ben het alleen niet tegengekomen in Amerika. Hoewel ik vermoed dat ze dat in het zuiden wel hebben daar.
Mocht het nu hetzelfde hebben weet ik wat in ieder geval op mijn lijstje staat de volgende keer

- Bandido
- Amerika-expert
Nee, dat heb ik dus ook. Ik vind het allemaal maar erg "bland" smaken en tot overmaat van ramp vind ik de kalkoen zelf nogal muf smaken en misschien dat ik er daarom ook niet van houd. Als ik zelf kook gebruik ik veel kruiden en specerijen en experimenteer volop met al die verschillende keukens. En dan zo'n turkey-dinner waar alles dezelfde zachte structuur heeft (dressing/stuffing, squash, aardappelpuree) is niet zo aan mij besteed.Petra/VS schreef:Grappig, ik vind het turkey dinner zo smakeloos. Niets is lekker gekruid en alleen de boontjes en cranberrysaus hebben kleur. Ik vind het Thanksgiving maal dan ook maar zeer matig.
Verder hou ik niet van zoetigheid, in NL ook al niet. Maar ik eet bij uitzondering nog weleens een kleine chocolate chip cookie of zoiets, maar zal het zelf niet zo snel kopen.
De ontbijten in Amerika zijn ook niet aan mij besteed, net als in Nederland eet ik 's ochtends hier meestal non-fat yoghurt met cereal. Ik hou al helemaal niet van gebakken eieren, bacon en hash browns. Ik heb het gevoel dat ik het de rest van de dag nog steeds eet... Maar mijn ouders zijn er dol op als ze hier zijn.
Mijn hoofdzonde qua ongezond eten is "Southern Fried Chicken". En dan niet die van KFC, maar die je kunt kopen bij verschillende restaurants in het Zuiden. Zo slecht voor je, maar ik vind het heerlijk en dat is iets waar ik aan moest wennen omdat ik nooit vlees met bot at. Verder wordt er in Georgia heel veel seafood gegeten en de "low country boil" is voor veel mensen een traktatie. Maar ik vind het verschrikkelijk, al die stomende schelpdieren en garnalen. Ik ben in NL opgegroeid aan de kust, dus op zich ben ik er deels wel mee opgegroeid, maar ik kan hier nog niet aan wennen. En helaas kom ik er door mijn werk nog weleens mee in aanraking en dan trek ik alleen van de lucht al groen weg.
Wat dat chloorwater betreft, dat is inderdaad vies. Maar veel Amerikanen drinken dat ook niet direct, maar hebben een "Brita" (een soort kan met een waterfilter erin), of hebben een ingbouwd filter in de koelkast. Mocht je dat niet hebben, dan kun je je water even een uurtje laten staan voordat je het drinkt, dan verdampt het chloor gewoon.
Teloh is wel anders dan in NL. Hier is het echt meer als friet (gefrituurd dus) en wordt meestal met een mosterdachtige saus of ketchup gegeten en het is volgens mij ook een ander soort plant. De sweet potato is een soort "yam", terwijl cassave dacht ik van de maniokplant komt.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Heerlijk, die seafood boils! Vooral crawfish, daar kun je me voor wakker maken! Ik ben ook dol op de blue crabs, die hier in de Chesapeake Bay worden gevangen. Er is niets lekkerder, dan 's zomers buiten op een deck aan een tafel bedekt met bruin papier all you can eat crab te eten. De Old Bay seasoning op de crabben vind ik ook heerlijk.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
De liefde van de man gaat door de maag.....
Dat moet haast wel kloppen. Geweldig dat zoveel mannen zich mengen in de diverse eetdiscussies....
Dat moet haast wel kloppen. Geweldig dat zoveel mannen zich mengen in de diverse eetdiscussies....

Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Akkoord maar ijs wordt vaak door machines recht uit de waterleiding gemaakt, die machines laten het water niet eerst een uurtje luchten... Ook voor een frisdrankje (van de tap wat helaas veelvuldig voorkomt) is dit moeilijk... Ik zie het al voor me: Ober, graag had ik binnen een uurtje een cola'tje gehad maar je mag deze nu al uitschenken zodat deze een uurtje kan luchtenBandido schreef: Wat dat chloorwater betreft, dat is inderdaad vies. Maar veel Amerikanen drinken dat ook niet direct, maar hebben een "Brita" (een soort kan met een waterfilter erin), of hebben een ingbouwd filter in de koelkast. Mocht je dat niet hebben, dan kun je je water even een uurtje laten staan voordat je het drinkt, dan verdampt het chloor gewoon.

Gelukkig vind je nog op veel plaatsen Perrier terug

Telkens als ik in de USA kom en ik bestel me een cola dan moet ik bijna de drank uitspuwen omdat ik vergeten was dat het zo slecht smaakte

- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zolang we het niet hoeven te koken...hekkie schreef:Geweldig dat zoveel mannen zich mengen in de diverse eetdiscussies....

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
ooh, Petra, crawfish! Heerlijk! Ook hier een seafood fan. Maine kreeft, rauwe oesters, lekker lekker! Je kunt kreeft nu laten koken in onze supermarkt dus we eten het regelmatig na onze wekelijkse boodschappen.
Waar ik nog nooit zo van heb gehouden is ijs. De ijssalons zijn hier zelfs midden in de winter open, en worden druk bezocht. Ik blijf het een raar gezicht vinden, mensen lebberend aan een ijsje met handschoenen aan, muts op en sneeuw op de grond.
En mijn amerikaanse man is gek op nederlandse drop. Z'n eerste drop ervaring was een pottertje, ik vergeet z'n gezicht nooit weer. 't Was even wennen, maar nu is hij verslaafd. Net als kroketten, met groningse mosterd op een nederlands bruin broodje. Spareribs vind ik zozo, vaak te zoet. Kalkoen houd ik ook niet zo van.
Waar ik nog nooit zo van heb gehouden is ijs. De ijssalons zijn hier zelfs midden in de winter open, en worden druk bezocht. Ik blijf het een raar gezicht vinden, mensen lebberend aan een ijsje met handschoenen aan, muts op en sneeuw op de grond.
En mijn amerikaanse man is gek op nederlandse drop. Z'n eerste drop ervaring was een pottertje, ik vergeet z'n gezicht nooit weer. 't Was even wennen, maar nu is hij verslaafd. Net als kroketten, met groningse mosterd op een nederlands bruin broodje. Spareribs vind ik zozo, vaak te zoet. Kalkoen houd ik ook niet zo van.
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Waar ik echt heel lekker gegeten heb in de USA (buiten de traditionale steakhouses dan) was bij Pappadeaux in Dallas...
Als appetizers hadden we toen een selectie genomen van:
Crispy Fried Alligator (lekker mjam mjam)
Mozarella sticks (lekker)
Fried Crabfingers (hmmm, lekker)
Coconut Shrimp (om vingers van af te likken)
We waren met een groep van 14 dus we hadden een aantal schotels besteld... De porties waren zo groot dat we alles niet opkregen
Als hoofdschotel hadden we bijna allemaal verschillende schotels en ik moet zeggen dat alles verschrikkelijk lekker was... Alle soorten vis, wat Creoolse invloeden... Het water komt me nog in de mond...
Spijtig dat je zulke restaurants hier niet vind
Als appetizers hadden we toen een selectie genomen van:
Crispy Fried Alligator (lekker mjam mjam)
Mozarella sticks (lekker)
Fried Crabfingers (hmmm, lekker)
Coconut Shrimp (om vingers van af te likken)
We waren met een groep van 14 dus we hadden een aantal schotels besteld... De porties waren zo groot dat we alles niet opkregen

Als hoofdschotel hadden we bijna allemaal verschillende schotels en ik moet zeggen dat alles verschrikkelijk lekker was... Alle soorten vis, wat Creoolse invloeden... Het water komt me nog in de mond...
Spijtig dat je zulke restaurants hier niet vind

-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Tsss... Iedere man kan toch minimaal de perfecte steak bakken?Dento schreef:Zolang we het niet hoeven te koken...![]()
![]()

- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Én water koken! 

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Water overkoken? Ja dat lukt ookDento schreef:Én water koken!

En een eitje bakken, een eitje koken, een lekker sausje maken voor de steak, verse frietjes maken, een visje bakken, etc...

- Ineke
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Leuk onderwerp.....
grits: eet ik altijd met een beetje suiker erop, best lekker dan
rootbeer: vreselijk, wat smerig
boiled peanuts: mocht ik eens proeven in Georgia (geloof ik, anders in Florida), jakkes, afschuwelijk
Trader Joe's: daar kocht ik (hoewel ik geen pumpkin liefhebster ben) Pumpkin bread (soort cake), zalig, jammer dat ik maar 1 pak meegenomen had
Keylime pie: zooooo lekker
nog warme chocolate chip cookies: yummie yummie
peanutbutter pretzels van Walmart, slechts $ 0.99: jammer dat je er na een halve zak misselijk van wordt, ook zo lekker
hashbrowns met scrambled eggs: sla ik ook niet af
strawberry pancake van Ihop: zeg ik ook geen nee tegen
Kan nog wel een poosje zo doorgaan...
gr, Ineke
www.ine1149.web-log.nl
grits: eet ik altijd met een beetje suiker erop, best lekker dan
rootbeer: vreselijk, wat smerig
boiled peanuts: mocht ik eens proeven in Georgia (geloof ik, anders in Florida), jakkes, afschuwelijk
Trader Joe's: daar kocht ik (hoewel ik geen pumpkin liefhebster ben) Pumpkin bread (soort cake), zalig, jammer dat ik maar 1 pak meegenomen had
Keylime pie: zooooo lekker
nog warme chocolate chip cookies: yummie yummie
peanutbutter pretzels van Walmart, slechts $ 0.99: jammer dat je er na een halve zak misselijk van wordt, ook zo lekker
hashbrowns met scrambled eggs: sla ik ook niet af
strawberry pancake van Ihop: zeg ik ook geen nee tegen
Kan nog wel een poosje zo doorgaan...
gr, Ineke
www.ine1149.web-log.nl
Hier wordt toch wel veel het water uit de kraan gedronken door bezoek (blech)Bandido schreef: Wat dat chloorwater betreft, dat is inderdaad vies. Maar veel Amerikanen drinken dat ook niet direct, maar hebben een "Brita" (een soort kan met een waterfilter erin), of hebben een ingbouwd filter in de koelkast. Mocht je dat niet hebben, dan kun je je water even een uurtje laten staan voordat je het drinkt, dan verdampt het chloor gewoon.
Zelf bleef ik er misselijk van worden en thee er van maken was ook geen succes. (heb hier trouwens nog geen goede thee gevonden en krijg nu vaak van mijn Engelse overbuur theepads)
Dus hier ook een filter en tot mijn verbazing helpt het, mijn man vind het verschrikkelijk, water zonder smaak.
Ben ook nog geen fan van turkey en brood vind ik ook niet lekker.
Maar je kunt me wakker maken voor country spareribs.
Mac en cheese heb ik nog niet durven proberen, de amerikaanse kazen vind ik ook niet om over naar huis te schrijven.
Bah, nu klink ik wel als een klager, maar ik eet bijna alles wat me voor gezet word en lust ook heel veel, maar inderdaad, er is een grote groep levensmiddelen die te zwaar gezoet word vind ik niet te eten.
A journey about to start...
http://www.jackandpeet.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/saveagalgoespanol http://petrapostmaphotography.com
http://www.jackandpeet.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/saveagalgoespanol http://petrapostmaphotography.com
- TedjevanEs
- Amerikakenner
Een ander verschil vind ik ook de 'lunch-cultuur'.
Veel amerikanen gaan uitgebreid lunchen (zaken lunch of gewoon met collega's). Wij belanden vaak in een steakhouse of bbq-place, er wordt dan af en toe best veel besteld. In Nederland nam ik gewoon mijn bammetje mee naar het werk (doe ik hier trouwens nog regelmatig).
Een goede steak met A1 steaksaus kan mij wel bekoren en bbq pulled pork met garlic bread etc...
Echt rijk zal deze fastfood chain dus niet worden door Nederlandse bezoekers

Veel amerikanen gaan uitgebreid lunchen (zaken lunch of gewoon met collega's). Wij belanden vaak in een steakhouse of bbq-place, er wordt dan af en toe best veel besteld. In Nederland nam ik gewoon mijn bammetje mee naar het werk (doe ik hier trouwens nog regelmatig).
Een goede steak met A1 steaksaus kan mij wel bekoren en bbq pulled pork met garlic bread etc...
Echt rijk zal deze fastfood chain dus niet worden door Nederlandse bezoekers

- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Yuck... daar heb je de gevreesde Rootbeer Float... 

Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Bandido
- Amerika-expert
Oh ja, dat was ik nog vergeten. Ik moet er alleen wel bijzeggen dat boiled peanuts niet zo algemeen gegeten worden als andere hier benoemde "lekkernijen". Maar het is echt iets van het platteland van Georgia en dan vooral het Zuiden van de staat. Georgia produceert 80% van alle pinda's in de VS, dus geen wonder dat ze proberen er wat variatie in te brengen. Maar ik vind het inderdaad ook niet te doen, zo vies. Je komt het regelmatig tegen in benzinestations buiten Atlanta en alleen de lucht al is vies.Ineke schreef:boiled peanuts: mocht ik eens proeven in Georgia (geloof ik, anders in Florida), jakkes, afschuwelijk
"Keep Georgia On Your Mind"
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1369 Weergaves
-
Laatste bericht door Corv
-