Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikanen arrogant of niet?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Amerikanen arrogant? Dat is volgens mij complete onzin! Ze zijn wel trots, maar op een positieve manier. Ze zijn trots op hun land, op hun werk, op hun familie en op wat ze hebben bereikt. En terecht vind ik, want Amerikanen dragen in mijn ogen veel meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leven dan bijvoorbeeld Nederlanders. Amerikanen kunnen niet zo gemakkelijk leunen op de overheid, en zijn in tijden van nood veel meer afhankelijk van elkaar en aangewezen op hulp van medeburgers.

Vooral mensen die nog nooit, of misschien 1 keer, in Amerika zijn geweest, hoor ik vaak dat ze oppervlakkig zijn en zo overdreven in hun contacten. "Ze vragen altijd "How are you" maar zijn dan niet geïnteresseerd in het antwoord. Ja, dat zal wel, maar die uitspraak gaat natuurlijk helemaal mank als je hem plaatst in het licht van verschillende culturen. In Amerika is het gewoon een omgangsvorm, een onderdeel van de cultuur. Het is een begroetingszin. Ze laten je merken dat je bent opgemerkt, gezien, dat je onderdeel uitmaakt van hun wereld op dat moment. Dat haalt je uit de anonimiteit, je hoort erbij. Ze zijn zeker oprecht geïnteresseerd, en ze willen je graag goed laten voelen. Dat werkt ook in mijn ogen, want de sfeer is daardoor veel vrolijker en relaxter. Een andere opmerking die ik vaak hoor, is dat ze zo overdreven zij in hun contact. Als je in een restaurant bent, bijvoorbeeld, is de begroeting soms inderdaad heel enthousiast, en soms ook wel gespeeld. Maar in mijn ogen hoort ook dat bij de cultuur. Ze zijn gericht op goede service, willen je het aan niets laten ontbreken (vooral ook omdat ze afhankelijk zijn van jouw fooi). Ik heb dat persoonlijk toch veel liever dan de chagrijnige bediening die je in Nederland vaak treft, om maar niet te spreken over de vervelende discussie die je hier moet voeren als de soep koud is. Het woord "Service" is absoluut niet hier uitgevonden, terwijl het in Amerika wordt geschreven met een hoofdletter!

Als je in Nederland over straat loopt, of in de natuur, heb je helemaal geen contact met anderen. Niemand vraagt je "hoe gaat het met je", maar hier is ook "iedereen voor zichzelf", je kunt met honderden tegelijk op straat lopen, en toch nog heel eenzaam voelen, heel anoniem. Laat staan dat mensen geïnteresseerd zijn in je. Voor interesse ben je afhankelijk van goede vrienden, en ook die kun je in NL vaak op 1 hand tellen. Ook hier geldt "uit het oog, uit het hart" en zijn heel veel contacten ronduit oppervlakkig. De Nederlandse maatschappij is in mijn ogen veel egoïstischer, je word al snel aan je lot overgelaten, hoe ellendig de situatie ook is. En als er dan ergens iets mis gaat (in een probleemgezin bijvoorbeeld), dan wordt er eerst gewezen naar de overheid. Niemand vraagt zich af wat ze zelf hadden kunnen doen. Nederlanders zijn niet verantwoordelijk voor hun eigen leven, nee de overheid is verantwoordelijk!
Petra/VS schreef:Interessant onderwerp, mijn zusje (bijna Amerikaanse) en ik hebben het er vanochtend ook over gehad. Het valt ons op (en vooral haar, want zij heeft meer vriendinnen in Nederland, dan ik) hoe we door sommige mensen meteen in een hokje worden gedrukt.
Klopt helemaal, Petra! In Amerika word je veel meer geaccepteerd voor wie je bent, je wordt niet "gecategorizeerd" en er word je niet zo snel een etiketje opgeplakt. In Nederland gebeurt dat veel gemakkelijker. Heel irritant! Als je afwijkt van de middenmoot, wordt je al vreemd aangekeken (al moet ik wel zeggen, eerlijk is eerlijk, in Amsterdam is dat weer veel minder dan in Limburg).

Ik vind dat er veel te gemakkelijk uitspraken worden gedaan door mensen die eigenlijk helemaal niet weten waar ze het over hebben. Een mening hebben over Amerikanen en nog nooit in Amerika zijn geweest? op zijn minst vreemd te noemen........ Maar goed, dat is niet alleen met dit onderwerp zo.

Als ik terug kom van een reis naar Amerika, merk ik dat altijd weer moet afkicken en opnieuw moet wennen aan de nederlandse maatschappij. Die eerste week vind ik altijd vreselijk! Opletten dat je wel aan de beurt komt in de winkel, zonder dat Jan en Alleman probeert voor te kruipen. De assertivieit in het verkeer moet ik weer opnieuw opbouwen en ik moet opletten dat ik niet heel vrolijk tegen iedereen begin aan te kletsen, want dan kijken de mensen me zo raar aan!

Maar goed, gelukkig zijn er ook goede dingen in Nederland, en zijn er ook dingen in Amerika die absoluut beter kunnen. Maar Amerikanen arrogant? Absoluut niet!

Just my 2 cents!

Jacqueline
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Nederland is wat dat betreft een bijzonder land: één van de dichtstbevolkte landen ter wereld, maar niemand kent zijn buren...

Waarom zou dan het gedrag in Nederland "normaal" zijn en in Amerika "vreemd"? Toen ik 3 mnd in Amerika heb gewoond, heb ik één ding geleerd: wat wij in Nederland "normaal" vinden, m.b.t. omgang met anderen, is helemaal niet "normaal".

Mack
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MrsMiaWallace
Amerikafan

Bericht door MrsMiaWallace »

Mack schreef:Wellicht is het zo, dat Nederlanders niet meer zoiets kennen als "gewoon aardig": Nederlanders kennen alleen "gewoon" (=in Nederland vreemde mensen negeren, niet tegen vreemde mensen praten, etc.) en "vrienden" (=aardig).

In Amerika is er een tussenvorm, namelijk "gewoon aardig", i.e. mensen groeten en geïnteresseerd zijn ook al ken je die mensen niet. Nederlanders die dit tegenkomen, kennen dit niet en denken meteen "vrienden" maar zo ver willen de Amerikanen niet gaan.

Dus: Nederlanders teleurgesteld.

Dit heb ik zo even verzonnen, wellicht slaat het helemaal nergens op, het is in ieder geval erg versimpeld, maar ik denk dat er een kern van waarheid in kan zitten.

Mack
Mack,

Dat bedoelde ik dus ook zo'n beetje, dus ik vind dat het wel ergens op slaat. ;) Maar het is wel moeilijk te omschrijven, hoewel jij het aardig 'beet' hebt.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Arrogant vindt ik ze zeker niet,wel vaak erg overtuigd van het feit dat alles in Amerika beter is.....

Maar ik heb tot nu toe eigenlijk nooit echt onaardige Amerikanen getroffen,altijd vriendelijk en redelijk veel interesse als je verteld dat je uit Europa komt.

Ook begint iedereen altijd gelijk te vertellen wat je vooral moet gaan zien,omdat dat toch wel het mooiste plekje op aarde is......op die manier al heel wat geinige dingen bekeken.

Ik heb altijd het idee dat we in nederland een voorbeeld zouden kunnen nemen aan het service niveau in de US,obers,supermarktpersoneel,eigenlijk iedereen is daar behulpzamer en vriendelijker dan hier.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Pete.Z schreef:Arrogant vindt ik ze zeker niet,wel vaak erg overtuigd van het feit dat alles in Amerika beter is.....
Dat vinden heel veel Nederlanders ook van Nederland, geloof me, en maar goed ook, dat betekent, dat ze happy zijn waar ze zijn ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Mack schreef:(...) In Amerika is er een tussenvorm, namelijk "gewoon aardig", i.e. mensen groeten en geïnteresseerd zijn ook al ken je die mensen niet. Nederlanders die dit tegenkomen, kennen dit niet en denken meteen "vrienden" maar zo ver willen de Amerikanen niet gaan.
(...)
Dit heb ik zo even verzonnen, wellicht slaat het helemaal nergens op, het is in ieder geval erg versimpeld, maar ik denk dat er een kern van waarheid in kan zitten.
Mack
Mack, ik denk dat je de nagel op de kop slaat!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
DPlane13
Amerika-ontdekker

Bericht door DPlane13 »

Pete.Z schreef:Ik heb altijd het idee dat we in nederland een voorbeeld zouden kunnen nemen aan het service niveau in de US,obers,supermarktpersoneel,eigenlijk iedereen is daar behulpzamer en vriendelijker dan hier.
Een amerikaanse comedian heb ik ooit eens horen zeggen dat dit komt omdat in de US elke klant een pistool kan hebben :lol:
4me
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door 4me »

Ik ben tijdens mijn bezoeken weinig "arrogante" amerikanen tegengekomen. Kan eigenlijk wel zeggen alleen bij de douane bij aankomst. Stelletje onbehouwen .......... :flame:
Ze zijn trots op hun land, daar is niets mis mee. Ze hebben hun eigen gewoontes, wij ook. En ze laten iemand in hun waarde. Mijn nichtje van 25 had maat 48 en durfde in Nederland geen witte broek, laat staan een short aan. Waarom, mensen staarden haar aan en zeiden dat kan je niet dragen met jouw figuur. Je had haar moeten zien huppelen in Florida. Dolgelukkig want ze mocht zichzelf zijn met haar maatje meer.
Service in winkels en restaurants perfect, daar kunnen wij wat van leren!
Behulpzaam zijn ze ook, alle lof! Ben enkelen zeer dankbaar.
Ook ik heb ontwenningsverschijnselen als ik terug ben op Nederlandse bodem. Ik tracht diezelfde beleefdheid hier thuis toe te passen, voelt goed. Dat is mijn 2 weken geleden gelukt. Een ouder amerikaans echtpaar had problemen met een telefooncel en een telefoonkaart, behoorlijk over hun toeren. Heb ze in de winkel naar hun dochter laten bellen en een klant van mij heeft ze later met haar auto naar een restaurant gebracht. Voelde goed, eindelijk kon ik wat terug doen. :welcome:
Er is niks mis met die amerikanen, er is denk ik wat mis met onze verdraagzaamheid en behulpzaamheid :whistling: .
Verbeter de wereld, begin bij jezelf
Truckman
Amerikafan

Bericht door Truckman »

"Amerikanen zijn arrogant" is vandaag de dag inderdaad, zoals al eerder genoemd een uitspraak vaak gepleegd door mensen die er nog nooit zijn geweest.
Vooral onder jongeren is het tegenwoordig helemaal "vet" om tegen amerika en amerikanen te zijn... :hm:
Onze ervaringen met Amerikanen zijn vrijwel zonder uitzondering positief tot zéér positief te noemen. Het is altijd weer een soort "koude douche" als we terug in Nederland komen...
Fuzzy
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fuzzy »

Ik denk inderdaad dat mensen die nog nooit in amerika zijn geweest , denken dat ze arrogant zijn. Wat ik zo positief vind aan amerikaanse mensen is dat ze ambitieus zijn en leven om te werken en hebben bewondering voor hun prestaties..hier is het net andersom..

Ik zeg ook vaak goedemorgen tegen mensen, bijvoorbeeld in het park dan kijken ze je gek aan. In amerika zeiden ze vaak gewoon goedemorgen en zoals er eerder is geschreven hoe de mensen je begroeten in een winkel kunnen ze hier inderdaad nog een duimpje aan zuigen..

Amerikanen zijn niet arrogant, natuurlijk er zijn er altijd wel bij die niet zo vriendelijk zijn, maar ja dat heb je overal denk ik.
Ik denk dat je eerst iemand moet accepteren voor wat hij/zij is voordat je gaat oordelen, that's all..

Bye Fuzzy
Greetings from Mister Fuzzy

http://www.eecoboogiewoogie.com
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Truckman schreef: Vooral onder jongeren is het tegenwoordig helemaal "vet" om tegen amerika en amerikanen te zijn... :hm:
Juist... Dat merk ik ook... Opvallend ook dat iedereen altijd over Bush begint als je het over Amerika hebt... Alsof Balkenende representatief is voor Nederland...

Mack
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

Misschien niet helemaal passend in dit topic, maar zeker wel in het verlengde ervan;

Ik las vanochtend in de krant het stukje over deze Nederlandse familie in Houston en hoe ze de storm hebben beleefd. Tekenend was daar hoe de Amerikanen het gebrek aan gezondheidszorg vanuit de overheid aanpakken!! :D
Kansas Wizard
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Kansas Wizard »

Truckman schreef: Vooral onder jongeren is het tegenwoordig helemaal "vet" om tegen amerika en amerikanen te zijn... :hm:
Ik hoop dat dit niet al te generaliserend bedoeld is :wink: , maar ik ben het wel met je eens. Ik bespeur bij ons op school onder mijn collega-studenten ook een overheersend anti-amerika gevoel. Dat is deels omdat men vindt dat Amerika arrogant is, maar niet zozeer haar burgers, maar de belangrijkste reden is de dominante buitenlandse politiek die de regering Bush. Deze wordt vaak als arrogant ervaren.

Bush zelf is ook niet de president met de vriendelijkste uitstraling en daar wordt danook weer gauw de omschrijving arrogant aan gekoppeld.

Groeten KW
"Toto... I have a feeling we're not in Kansas anymore."
Mike
Amerikafan

Bericht door Mike »

4me schreef:Ik ben tijdens mijn bezoeken weinig "arrogante" amerikanen tegengekomen. Kan eigenlijk wel zeggen alleen bij de douane bij aankomst. Stelletje onbehouwen .......... :flame:
Meestal wanneer ze een uniform aanhebben worden ze autoritair, dat is mijn ervaring
(respect afdwingen) daar lach je een politieagent ook niet uit zoals in nederland de gewoonste zaak van de wereld is :hilarious: .
Mike
Amerikafan

Bericht door Mike »

Jasmino schreef:Klopt helemaal, Petra! In Amerika word je veel meer geaccepteerd voor wie je bent, je wordt niet "gecategorizeerd" en er word je niet zo snel een etiketje opgeplakt. In Nederland gebeurt dat veel gemakkelijker. Heel irritant! Als je afwijkt van de middenmoot, wordt je al vreemd aangekeken (al moet ik wel zeggen, eerlijk is eerlijk, in Amsterdam is dat weer veel minder dan in Limburg
Zal het ook zo zijn wanneer je ouders (getrouwde) homo's zijn?
volgens mij heb je dan geen leven op school.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dat laatste hangt enorm af van waar je woont (lijkt me in Nederland ook, trouwens). Homo's mogen hier in Virginia niet trouwen, maar ik ken wel drie homoparen met kinderen. Voor onze kinderen zijn dat gewoon kinderen met twee moeders of twee vaders. Ze vragen heus wel naar het hoe en waarom, maar ook de high schoolers van die families worden er niet om gepest. Als je ergens in de bible belt woont zal dat wellicht anders zijn.
Ik moet er nog bij schrijven, dat in dit gebied "anders" zijn heel gewoon is. Plus kinderen hier leren met dat "anders" zijn om te gaan doordat ze bijvoorbeeld autistische en emotioneel gestoorde kinderen in hun klas krijgen. En er is een zero tolerance policy omtrent pesten op onze scholen (wou dat mijn lagere school die vroeger had gehad :().
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Klopt Petra, is in NL niet anders! Ook hier zijn er verschillen in de regio's, ondanks dat NL toch heel klein is. Nu ik ben verhuisd naar Amsterdam, merk ik dat de mensen hier inderdaad heel tolerant zijn tegenover andere culturen, maar dat is in het Zuiden wel anders!

Mijn ervaring is dat als je enigszins met je hoofd boven het maaiveld uitsteekt, wordt je hoofd er gewoon afgehakt (spreekwoordelijk dan!).

Kunnen jullie het verhaal van die Amerikaanse homo die in Amsterdam is mishandeld omdat hij hand in hand liep met zijn vriend? Dat gebeurt hier veelvuldig. Het is niet voor niets dat de homo gemeenschap zich zo samenpakt, en hun eigen buurten heeft, en zelfs hun eigen uitgaansgelegenheden.

Je merkt in NL dat in openbare gelegenheden er snel wordt "gesmiespeld" door de menigte wanneer er iemand binnenkomt die duidelijk "anders" is dan anderen. Dat voel je, dat merk je. Of het nu je gewicht is, of je afwijkende kleding, of je lengte ( en dan noem ik nog niet eens de culturele kenmerken), je valt heel gemakkelijk op. En dat bedoelde ik met het "in hokjes geplaatst worden". Dat merk ik in Amerika veel minder.

Jacqueline
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Goed om de ervaringen van hierboven te lezen. Ik heb zelf alleen maar positieve ervaringen met Amerikanen. Veel geinteresseerder dan Nederlanders in jou als persoon, je mening, je achtergrond, thuisland etc. Er komt dan zoveel positieve energie vrij. Ook elkaar complimenteren of gewoonweg een fijn gevoel willen geven, doen we in Nederland nauwelijks en al helemaal niet met mensen die we niet goed kennen. Ook merk ik dat Amerikanen zo open staan om nieuwe mensen te leren kennen en het uitgangspunt van hoe meer zielen hoe meer vreugd. Je moest in Nederland eens een kennis onaangekondigd meenemen naar een feest: dan krijg je toch wel een geschokte reactie, want die persoon is niet bekend en willen we eigenlijk ook niet leren kennen...

Wat Petra zegt over hokjes denken herken ik helemaal. Naar mijn mening wil een Nederlander in het algemeen zich niet snel verdiepen in een nieuwe persoon die hij/zij ontmoet. Het geeft de Nederlander een 'veiliger' gevoel om iemand gelijk in te delen in de bekende, stereotype hokjes. Want eenmaal in een ander dan je eigen hokje ingedeeld, hoef je ook minder moeite te doen om die te leren kennen. Zie bijv. hoe we naar allochtonen in NL kijken... Nu ik dit schrijf merk ik dat ik 'de Nederlander' ook weer stereotypeer maar jullie begrijpen hoop ik wel wat ik bedoel. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten. Die zijn in ieder geval op dit forum te vinden :wink:
Studeren in de VS? http://www.ustudy.nl
Truckman
Amerikafan

Bericht door Truckman »

Toe nwij in San Francisco Amerika binnenkwamen, werd ons bij de paspoort-controle zelfs naar ons beroep gevraagd. Ik antwoorde dat ik vrachtwagenchauffeur was, en mijn vriendin dat ze lerares was. Tot onze verrassing vroeg de douanier spontaan van "hé, what grade?"
The USA...what else?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer