Dento schreef:Ik heb een aantal collega's al geleerd hoe makkelijk het is als je met tijdsverschillen moet gaan rekenen en het 24-uursysteem gebruikt.
Als het hier 3:00 pm is, dan is dat dus 15:00 uur, en dan is het heel makkelijk om vast te stellen dat 7 uur eerder (15 - 7 = ) 8:00 uur, oftewel 8 am is, en 7 uur later (15 + 7 = ) 22:00 uur, oftewel 10 pm is.
Het ging echter niet bij iedereen even makkelijk...
Ik houdt al jaren (stijfkoppig) vast aan de 24-uurs klok. Eerst dacht ik dat het mijn onwennigheid met het 12-uursysteem was, maar ik kwam er al snel achter dat ook Amerikanen het vaak verwarren. Is AM nu met of zonder het rode lichtje op de alarmklok? (Hangt van het merk af...). Zeker toen ik bij een internationaal bedrijf werkte was het geweldig, vanwege het vele reizen en de telefonische vergaderingen. Mijn baas (een VP die zeker meer dan $200k verdiende per jaar) was nimmer in staat om 24-uursaanduidingen te vertalen.
Nu ik systeembeheerder ben is het nog erger. Met zekere regelmaat worden er automatische taken 12 uur te vroeg of te laat uitgevoerd vanwege de verwarring. Mijn collega's hebben zich erbij neergelegd dat ik alleen met 24 uur werk en sommigen hebben het overgenomen...
Ik schaf alleen wekkers en klokken aan met 24-uurs aanduiding. Mijn vrouw vond dat eerst nogal lastig, maar ze is er nu aan gewend en vindt het vreemd dat niet iedereen dit doet. Onze kinderen weten niet beter...
Overigens kreeg ik jaren geleden een wekker (Philips) met een waarschuwingsetiket: "wanneer de klok mis-functioneert en de tijd in 24 uur weergeeft gelieve de "reset-button" met een pen in te drukken". Helaas heb ik die wekker nooit kunnen 'breken'...