Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Eten in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
elninjoo
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Eten in Amerika

Bericht door elninjoo »

Wat ik niet lekker vond is dat ze op pizza's (denk 'n keer of 3 pizza gegeten tijdens de hele reis) van die verse koriander doen. Maakt niet uit of ik 'n pizza met garnalen had of met gerookte kip, elke keer zat er van die weeig smakende rommel op. Zal daar gewoonte zijn ofzo?

En in San Francisco heb ik heerlijk seafood gegeten. Verse crabcakes, gamba's e.d. Maar in 't binnenland dus vooral vlees. Ben zelf niet zo'n groente liefhebber, dus 'n blaadje sla en 'n schijfje tomaat vind ik wel prima. Als het vlees (of seafood) maar goed van kwaliteit is, lekker gemarineerd en gegrilld en voor de lekker 'n handje frietjes erbij: prima!
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Koriander op pizza heb ik nog nooit gezien, wel doen ze het vaak op Mexicaans eten. Dan bedoel ik dus niet Taco Bell, maar "echt" Mexicaans eten. Daar is het vrij gebruikelijk. Maar op pizza's hier zit meestal oregano.
"Keep Georgia On Your Mind"
elninjoo
Amerikakenner

Bericht door elninjoo »

Oregano lust ik wel: graag zelfs!

't Was wel al in Californie dat ik pizza at en daar waren de menu's idd vaak geinspireerd door de Mexicaanse keuken volgens mij, dus kan best zijn dat 't daardoor kwam. Was ook nooit in 'n pizzahut/pizzeria, maar bij restaurantjes die ook pizza op het menu hadden naast ander voedsel.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

koriander (cilantro in het Amerikaans t.o.v coriander in Brits) wordt veel in de CA keuken gebruikt, waarschijnlijk door de grote Latino invloeden. Als je naar de echte CA chefs op Food Network kijkt (zoals Guy Fieri) zie je dat die bijna overal koriander in stoppen. Hier in de Midwest kom je het dan weer alleen tegen in Mexicaans eten ;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Interessant, dat wist ik niet. Maar koriander is inderdaad wel zo'n smaak die je onmiddelijk proeft als je het niet lekker vindt. Ik heb dat met komijn, dat doen ze ook veel in Mexicaans eten, maar ook in Indiaas eten. Ik vind het ontzettend vies, terwijl een ander het misschien niet eens opvalt.
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Het hele Amerika heeft alleen maar fast food is opgeblazen.

Ja er zijn veel Amerikanen die niet gezond eten. Mijn mening is dat dit komt omdat fast food goedkoper is.

Je kunt volgens mij goedkoper eten bij Applebees als dat je thuis eet, dit is exclusief drank zoals wijn.

Paprika's, komkommers vind ik vrij prijzig in Amerika. Een komkommer is in Lexington KY al snel $ 2,- en paprika zal niet veel goedkoper zijn.

Ik eet bijna dagelijks bij http://www.goodfoods.coop/

Heerlijk vers gemaakt. Ja het is iets duurder dan een Big Mac maar wel lekkerder!
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Bedoel je daarmee te zeggen dat Applebee's fast food is? Dat is het volgens mij niet. Mijn definitie van fast food is dat je gerechten afhaalt aan een counter die snel klaar, en daarmee ook vaak veel vet en koolhydraten bevatten. Applebee's serveert zeker ook vette dingen, maar ook een behoorlijk aantal gezonde gerechten. Je krijgt er bovendien heel vaak gegrilde groente bij gerechten, of kunt ze apart bestellen. Hun vis en vlees wordt meestal gegrild. Best een gezonde keuze, als je maar oplet wat je kiest. Maar dat geldt bij elk restaurant. Ook bij de duurste restaurants kun je ongezonde gerechten kiezen.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Koriander en cilantro komen van dezelfde plant (Coriandrum Sativum), maar het verschil tussen koriander en cilantro is dat koriander van de zaden afkomstig is, en cilantro van de bladeren. En ook al komen ze van dezelfde plant, ze hebben volledig verschillende smaken; je kunt koriander en cilantro ook niet voor elkaar uitwisselen in een recept.

Cilantro lijkt een beetje op peterselie, en heeft dan ook als bijnaam "Chinese Parsley":
Afbeelding

Als je wel eens 'pico de gallo' (een soort salsa) hebt gegeten bij een Mexicaans restaurant in de VS dan heb je waarschijnlijk cilantro daarin gegeten:
Afbeelding
Het groene in de 'pico de gallo' is fijngesneden cilantro.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Inderdaad. In Amerika heb je veel meer franchise ondernemingen (zoals Applebees, Chilli's, Olive Garden, Red Lobster). Dit zijn geen fastfood restaurants. De fastfood franchises (dus anders dan de 'normale' franchise restaurants) zijn meer de zaken als McDonalds, BK, KFC, Taco Bell, Pizza Hut, Dominos etc.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Dento schreef: En ook al komen ze van dezelfde plant, ze hebben volledig verschillende smaken;
Dat wist ik dan weer niet. Op mijn zoektocht naar 'what the heck is cilantro' nadat ik het voor het eerst hoorde op Food Network, kreeg ik een 'cillantro a.k.a. coriander in Europe is....' Lol.
Clint's Thoughts
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Yep, (o.a.) de Engelsen gebruiken 'coriander' i.p.v. 'cilantro'. Van (bijv.) food.com:
An herb with wide delicate lacy green leaves and a pungent flavor. The seed of the cilantro plant is known as coriander. Although cilantro and coriander come from the same plant, their flavors are very different and cannot be substituted for each other. (Some countries refer to the cilantro as coriander, so any references to "fresh coriander" or "coriander leaves" refer to cilantro.)
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dento schreef:Koriander en cilantro komen van dezelfde plant (Coriandrum Sativum), maar het verschil tussen koriander en cilantro is dat koriander van de zaden afkomstig is, en cilantro van de bladeren.
Niet helemaal, maar volgens mij bedoel je het verschil tussen korianderzaad (Amer. Engels: "coriander") en koriander (Amer. Engels: "cilantro"). Het zaad is trouwens in gemalen vorm veel gebruikt in de Indische keuken als "ketoembar". Maar qua smaak zijn de bladeren en zaden inderdaad heel anders.
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

Er is keus genoeg, dus kies gezond. Ik zou in ieder geval HFCS bevattende producten vermijden.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Bandido schreef:
Dento schreef:Koriander en cilantro komen van dezelfde plant (Coriandrum Sativum), maar het verschil tussen koriander en cilantro is dat koriander van de zaden afkomstig is, en cilantro van de bladeren.
Niet helemaal, maar volgens mij bedoel je het verschil tussen korianderzaad (Amer. Engels: "coriander") en koriander (Amer. Engels: "cilantro").
Klopt, koriander is inderdaad de Nederlandse benaming voor de (bladeren van de) plant cilantro. En ik bedoelde met mijn koriander inderdaad korianderzaad, niet de plant. Heel vaak zie je in recepten dat als er 'koriander' staat er eigenlijk 'korianderzaad' bedoeld wordt i.p.v. de plant/bladeren. Vandaar ook mijn gebruik van koriander, hoewel strikt genomen inderdaad niet correct...

Onze website | Mijn blog
elninjoo
Amerikakenner

Bericht door elninjoo »

Korianderzaad vind ik niet vies, die cilantroblaadjes wel!

Heb overigens ook wel 'ns bij Applebee's gegeten en ik vond 't 'n prima restaurantje. Zeer uitgebreide menukaart met voor elk wat wils. Zeker geen fastfood tent!
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Toch is de Applebees opmerking wel een beetje terecht, de meeste mensen eten nu eenmaal meer in een restaurant dan thuis. En de goedkope gerechten zijn meestal niet de meest gezonde. Dus Amerikanen die vaak buiten de deur eten zullen in de regel "ongezonder" eten dan degenen die zelf thuis koken.

en ja, groente en fruit is hier duurder, gisteren nog bijna 4 dollar voor 4 appels (gewoon van die groene) betaald, en dat was niet eens bij de WholeFoods!
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ja, groenten en fruit zijn inderdaad duurder, dat is ook mijn ervaring. Nou let ik niet altijd zo op prijzen, maar toevallig wilde ik van de week een prei kopen en zag toevallig dat deze $3.99 per stuk was! Dat vind ik voor één prei wel erg fors. Ik hoop niet dat ik dat in het verleden ervoor betaald heb. :oops: Maar ik ga regelmatig naar de farmer's market en daar is het vele malen goedkoper.

Wat ik trouwens in Amerika wel mis zijn die handige zakken met verse voorgesneden groente mixen (Thais, Chinees, etc). Er is wel wat keuze, maar niet het scala dat je in NL ziet. Het lijkt wel of je hier iets helemaal "from scratch" moet maken of kant-en-klaar moet kopen, die middenweg is hier minder volgens mij. Ik koop trouwens wel af en toe bevroren mixen, dat is voordelig en toch gezond.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Het is soms inderdaad - naar Nederlandse maatstaven - behoorlijk duur om groente en fruit te kopen. Laatst wilden we een salade maken en waren we tomaten vergeten. Ik had één flinke trostomaat gekozen, en moest $0.86 (excl. tax) betalen... voor één tomaat...

Ook opvallend is dat de komkommer zoals wij hem kennen - hier heet 'ie de 'English cucumber' - zoveel duurder is dan de 'gewone' cucumber die je hier vindt: $0.99 per stuk voor de reguliere tegenover de $3.49 per stuk die ik al eens voor een 'English cucumber' heb gezien).

Onze website | Mijn blog
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

Ik denk dat men fast food en junk food door elkaar haalt. Fast food is over the counter eten, snel klaar zoals McD. Junk food is gewoon ongezond eten, niet zo goed voor je. Een hamburger van de Applebees of Ruby Tuesdays kan dus wel junk food zijn, maar geen fast food.

Overigens dacht ik dat cilantro en koriander ook hetzelfde was. Maar cilantro vind ik echt heel goor en koriander nog wel oké, dus dat zou het verklaren. Helemaal als het Chinese parsley genoemd wordt, want peterselie vind ik nog viezer dan cilantro. Ik kwam het trouwens bijna nooit tegen in de Californische keuken, alleen bij Mexicaans.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Assia
Amerikafan

Bericht door Assia »

Er is inderdaad ongelofelijk veel bevroren eten en fastfood, soms denk ik echt... serieus?? een klomp bevroren brie..wie kan nou zoveel op :lol:
Maar ook super veel gezond eten zoals de anderen al zeiden.. Whole foods, Trader Joe's hebben een goede naam
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer