Petra/VS schreef:Net als Dennis vinden wij Eat This, Not That leuk om te lezen.
Ik kook regelmatig iets uit "Cook This, Not That", echt een leuk en handig kookboek om te hebben. Gemakkelijke en voordelige gerechten die ook nog eens goed voor je zijn.
Verder moet ik wel zeggen dat ik echt niet zo van de ketenrestaurants ben, maar ik ben dan ook in de gelukkige omstandigheid dat ik genoeg heb om uit te kiezen. Maar het is inderdaad niet zo dat gerechten bij ketens per definitie slecht voor je gezondheid zijn. Want als je een beetje oplet zijn er best wel gezonde dingen te vinden, al blijft het opletten. Ik sla bij een hamburger altijd standaard kaas en bacon af, want voorheen merkte ik dat ik vaak automatisch maar "ja" zei en het eigenlijk niet eens zo lekker vind. En als ik een broodje kip bestel, neem ik gegrillde en niet "Crispy" chicken, want die is bijna altijd gefrituurd.
Bij salades neem ik geen kaas en probeer ik gezonde proteines eraan toe te voegen, zoals tonijn of gegrillde kip. En inderdaad de dressing ernaast. En dan neem ik ook heus weleens iets ongezonds, zoals ranchdressing, maar dan neem ik een halve lepel en hou ik het op die manier in de hand. Ik probeer ook vaak alternatief voor patat te vinden, al is dat soms weleens lastig. Afhankelijk van de zaak is dat vaak coleslaw en dat is toch al niet een van mijn favorieten, maar ook loaded met mayonaise. En als je ipv patat een side salad wilt, is dat vaak een $1 extra. Nou is dat geen drama, maar ik vind het om het principe eigenlijk al verkeerd. Maar bij de meeste restaurants kun je toch wel een gezond alternatief vinden, zoals gegrillde groene asperges oid.
Over het algemeen vind ik het wel prettig dat Amerikaanse restaurants zo flexibel zijn. Je kunt een gerecht altijd aanpassen naar je eigen smaak en dingen weglaten of eraan toevoegen zonder enig probleem. Wij zijn trouwens niet hele grote eters en delen vaak een hoofdgerecht of we doen samen twee voorgerechten. En dat kan ook allemaal. Verder drinken we lang niet altijd alcohol bij het avondeten en behalve dat het qua geld behoorlijk scheelt, zijn dat toch ook weer een stuk minder calorien. En kraanwater vind ik vaak prima en dat is dan gewoon gratis. Zo kun je zelf toch best een hoop doen om voordelig en gezond te eten in Amerika vind ik.