Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe vieren ze een verjaardag in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Hoe vieren ze een verjaardag in Amerika

Bericht door Dento »

En let op met welke wijn je aankomt zetten - er zijn wijnen waar je beter niet mee aan komt als cadeau. Denk aan wijnen als Gallo - overal verkrijgbaar, maar ze hebben een beetje een negatief, 'cheap' imago. Ze kunnen best lekker zijn, maar dat wil niets zeggen...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
viper10
Amerika-newbie

Bericht door viper10 »

Allen, hartelijk dank voor de reacties. Over de wijn op zich hoef ik me geen zorgen te maken omdat ik weet naar welke wijn de voorkeur uitgaat.
Het ging er meer over de symboliek en de gewoonte wanneer iemand verjaard en omdat het gaat over een 40e verjaardag is de gelegenheid nu nog net iets belangrijker.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

kastelke schreef:En qua bloemen heb ik me laten vertellen dat men daar in de US meer belang hecht aan de symboliek van de bloem, dan wat ik in Belgie gewoon was. Iemand van de Nederamerikanen die hier iets over kan zeggen? En is dit mogelijk afhankelijk van het milieu waaruit je komt?
Het geven van bloemen voor verjaardagen zie je hier eigenlijk nooit moet ik zeggen. Misschien wel bij wat oudere mensen, maar anders zie ik het echt nooit. Ook bij etentjes niet zo vaak, tenzij ik bij andere NLers ga eten, dan vind ik het altijd wel een aardige geste. Komt misschien ook omdat bloemen hier toch een stuk duurder zijn dan in NL denk ik.
"Keep Georgia On Your Mind"
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Nou inderdaad, bloemen en planten zijn hier inderdaad superduur in verhouding tot andere dingen.

Iets wat het hier altijd wel heel goed doet zijn giftcards. En bijna elke keten/winkel heeft er wel 1. Ik vind het zelf niet zo geweldig leuk om te geven (ben ook nooit zo'n fan van geld in een envelop) maar het is hier heel gebruikelijk. En tja... eerlijk is eerlijk, helemaal als je iemand niet zo goed kent is het wel een goede optie natuurlijk :)
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Mijn ervaring is dat veel Amerikanen hun verjaardag maar liever overslaan. Vaak zeggen ze op hun werk ook helemaal niets... Ik heb de indruk dat velen hun verjaardag vooral zien als "weer een jaar dichter bij het graf".

Het organizeren van je eigen feestje en mensen uitnodigen wordt meestal als zeer negatief gezien (je wordt dan als uitermate ijdel beschouwd). Je moet het aan anderen overlaten om je feest te organizeren. Als ze dat niet doen dan heb je pech gehad...
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dus als ze bij je tafel gaan zingen in een restaurant zijn het gewoon een stelletje bloedzuigers? :lol:
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Big Al schreef:Mijn ervaring is dat veel Amerikanen hun verjaardag maar liever overslaan. Vaak zeggen ze op hun werk ook helemaal niets... Ik heb de indruk dat velen hun verjaardag vooral zien als "weer een jaar dichter bij het graf".

Het organizeren van je eigen feestje en mensen uitnodigen wordt meestal als zeer negatief gezien (je wordt dan als uitermate ijdel beschouwd). Je moet het aan anderen overlaten om je feest te organizeren. Als ze dat niet doen dan heb je pech gehad...
Ik ken eigenlijk niemand die zo negatief is over verjaardagen. Niets zeggen op het werk heeft meestal meer te maken met slechte relaties op de werkvloer. En een eigen feestje organiseren is ook heel normaal. Voor volwassenen is het meestal meer een 'get together' dan een celebration. Gezellig hapje, drankje, en kletsen. En ja, het is hier ook redelijk normaal om een feest voor iemand te organiseren maar dat is meestal door goede vrienden of de spouse.

Wij hadden dit jaar een heel speciaal verjaardagsfeestje van een vriend. Was de eerste keer in 7 jaar dat hij z'n verjaardag met z'n familie kon vieren omdat hij alle andere jaren uitgezonden was en was ook de dag dat z'n oudste zoon 7 jaar kanker-vrij was. Z'n vrouw had een filmpje gemaakt over hun zoon en haar man en we zaten allemaal met tranen in onze ogen te kijken. Was de meest emotionele volwassen verjaardag die ik heb meegemaakt.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Big Al schreef:...Het organizeren van je eigen feestje en mensen uitnodigen wordt meestal als zeer negatief gezien (je wordt dan als uitermate ijdel beschouwd)...
Dan zullen ze hier rond Boston wel ijdel zijn, want ook hier je eigen feestje geven (om welke reden dan ook) wordt zeker niet als 'zeer negatief' gezien.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, hier ook. Verjaardagen worden zeker gevierd en kroonjaren meestal met een flink (zelf of door de partner georganiseerd) feest. Mijn Amerikaanse Facebook vrienden hebben ook vrijwel allemaal hun verjaardagen daarin staan en worden dan ruimschoots gefeliciteerd, dus lijkt me niet dat ze hem maar liever overslaan.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

LittlePhoenix schreef:Yep, klein cadeautje is heel normaal maar pas wel op met wijn. Als je zeker weet dat je collega alcohol drinkt is het een prima idee maar hou er rekening mee dat veel Amerikanen niet drinken vanwege hun geloof.
De rest compenseert dat weer :lol:
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Hier worden we ook uitgenodigd door mensen die hun verjaardag vieren. Hetzij door vrienden om ergens een hapje te eten, hetzij door de jarige job thuis. Misschien is het een lokaal iets dat "not done" is? :roll:
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

dutchie_in_boston schreef:
Big Al schreef:...Het organizeren van je eigen feestje en mensen uitnodigen wordt meestal als zeer negatief gezien (je wordt dan als uitermate ijdel beschouwd)...
Dan zullen ze hier rond Boston wel ijdel zijn, want ook hier je eigen feestje geven (om welke reden dan ook) wordt zeker niet als 'zeer negatief' gezien.
Interessant. Wellicht hangt het van andere factoren af, daar mijn vrouw uit MA komt. Ik heb jaren in Boston gewerkt (high-tech bedrijf) en onder mijn collega's was dit toch ook taboe.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik denk ook niet dat het een Colorado verschijnsel is, want de afgelopen week ben ik bij twee verjaardagsfeestjes hier uitgenodigd. We brachten wel zelf een hapje en drankje mee, maar dat gebeurt hier vaak.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

LittlePhoenix schreef:Yep, klein cadeautje is heel normaal maar pas wel op met wijn. Als je zeker weet dat je collega alcohol drinkt is het een prima idee maar hou er rekening mee dat veel Amerikanen niet drinken vanwege hun geloof.
Ik denk niet dat je dit als feit kan stellen. Ik ken niemand die vanwege geloof niet drinkt. Het is zeker goed om uit te vinden of degene voor wie je shopt drinkt of niet, maar ik denk dat niet drinken vanwege geloof best wel eens iets regionaals kan zijn (bepaalde stroming e.d.).
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Clint schreef:
Ik denk niet dat je dit als feit kan stellen. Ik ken niemand die vanwege geloof niet drinkt. Het is zeker goed om uit te vinden of degene voor wie je shopt drinkt of niet, maar ik denk dat niet drinken vanwege geloof best wel eens iets regionaals kan zijn (bepaalde stroming e.d.).
Tijd om je vriendenkring uit te breiden... :wink:

Overigens is het niet alleen vanwege religieuze overtuigingen dat je voorzichtig wilt zijn. Volgens de Encyclopedia Britannica is wellicht 1 op 5 mannen in de VS alcoholist...
In the United States 10 to 20 percent of men and 5 to 10 percent of women at some point in their lives will meet criteria for alcoholism, depending on the stringency of the criteria employed.
http://www.britannica.com/EBchecked/top ... alcoholism
LittlePhoenix
Amerika-expert

Clint schreef:
Wij wonen in Utah en heel veel mensen hier beweren niet te drinken. Het aantal mensen dat stiekem toch drinkt als de bishop niet kijkt is volgens mij redelijk hoog of misschien zijn ze echt extreem gastvrij. Het is hier in de stad heel normaal om LDSers bij de drankwinkel te zien en dan beweren ze dat ze alleen een paar flessen halen voor hun niet-LDS vrienden. Net als in Amsterdam met de Moslims, elke Ramadan zag ik buren stiekempjes toch eten. Heb zelfs een keer een man onder de brug zien zitten waar hij snel wat eten naar binnen propte :lol:

Maar feit is dat de Church of Latter Day Saints tegen alcohol is omdat de Profeet dat heeft gezegd.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Zijn zij nou dezelfde als de mormonen?
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

LittlePhoenix schreef:...Heb zelfs een keer een man onder de brug zien zitten waar hij snel wat eten naar binnen propte :lol:...
zodat hogerop hem niet kon zien? :lol:

Big Al, dat lag dan toch echt aan de cultuur in het bedrijf waar jij werkte en in de omgeving waar je vrouw is opgegroeit, want het is niet mijn 20+ jaren ervaring in Boston en ik heb een man die hier geboren en getogen is. Maar nu is hij wel een beetje een ijdeltuit, dus misschien heb je toch gelijk? :lol:
LittlePhoenix
Amerika-expert

DejaVu schreef:Zijn zij nou dezelfde als de mormonen?
Ja maar ze worden Mormonen genoemd vanwege The Book of Mormon. De kerk is The Church of Jesus Christ of Latter Day Saints (LDS for short).
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

LittlePhoenix schreef:
DejaVu schreef:Zijn zij nou dezelfde als de mormonen?
Ja maar ze worden Mormonen genoemd vanwege The Book of Mormon. De kerk is The Church of Jesus Christ of Latter Day Saints (LDS for short).
Hmmm... worden ze "mormonen" genoemd vanwege het Boek van Mormon of vanwege de naam van de profeet Mormon?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer