Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerika verslaving

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Amerika verslaving

Bericht door Amerikanist »

Het heeft denk ik ook met cultuur te maken. Ik ben opgegroeid in Nederland tijdens de nadagen van de Koude Oorlog met Amerika als supermacht die ons zou beschermen. Ik woonde nabij twee NAVO bases en een US Army Garrisson en had daarom ook veel Amerikaanse expats als buren en schoolvriendjes. Natuurlijk keek ik ook veel Amerikaanse series en films, en werd ik blootgesteld aan nog veel meer Amerikaanse culturele invloeden.

Niet iedereen reageert daar op dezelfde manier op, maar daardoor heb ik van jongs af aan al een speciale band met het land en het idee Amerika. Met wat ik nu weet zou ik dat beschrijven als mijn eigen vorm van Amerikaans exceptionalisme; Amerika was anders, interessanter. Dat gevoel is later alleen maar versterkt, verdiept en uitgebreid door reizen, studeren, cultuur en entertainment.

Er zijn andere landen waar ik een speciale band mee heb, maar geen waar ik zoveel passie voor heb.
Laatst gewijzigd door Amerikanist op 17 dec 2012, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Sassya
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Sassya »

Grappig, je opmerking over je jeugd in de buurt van een Navo basis triggerde bij mij iets. Ik ben opgegroeid in een dorp met een Amerikaanse basis. En als kind was ik gefascineerd door alles wat daarmee te maken had. Je had een Amerikaanse wijk en die huizen roken zo lekker, de geparfurmeerde lucht rook je buiten al, we gingen rond kerst altijd even die wijk door om de voor toen kitcherige kerstverlichting te bekijken. De kleding,grote auto's, het taaltje, fascinerend vond ik het. Moet je nagaan, was ik helemaal vergeten. Maar ik denk dat dat de basis was :D .
USmArt
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door USmArt »

Persoonlijk is het zo verslavend omdat ik er familie heb wonen waar ik graag heen ga. Maar ook omdat je er ontzettend mooie steden en natuur hebt. Ik zou nooit in Amerika willen wonen maar dat is meer vanwege de politiek die ze daar hebben wat ik niks vind. En ook wel het "wij zijn de beste van allemaal" gedrag. Wat andere mensen ook zeggen van, het is vaak een speciale reis is. Het is veel anders dan met de tent naar Frankrijk. Altijd als ik terug kom in Nederland heb ik het gevoel veel langer weggeweest te zijn dan dat ik 3 weken naar Frankrijk ben geweest. Je zit toch iets meer afgesloten van Nederland. In Europeese landen heb je toch meer het gevoel dat je dicht bij Nederland zit dan in Amerika. Dat is wat het voor mij (en misschien meer) zo verslavend maakt
Californie, Nevada, Utah, Arizona en New York - nog 45 te gaan dus
zusje80
Amerika-ontdekker

Bericht door zusje80 »

dito2003 schreef:Ik denk dat mijn verslaving vooral er is omdat ik mij thuis voel in Amerika. Ik voel mij er prettig, ga op in de mensen. Het komt, denk ik door de taal en omdat er zoveel nationaliteiten zijn dat je gewoon niet opvalt. Ik vind dat fijn
Grappig om te lezen. Ik woon nu zes maanden in Austin, Texas. Als iemand anderhalf jaar geleden aan mij zou vragen waar Austin ligt, dan zou ik daar geen antwoord op kunnen geven. En bij Texas dacht ik altijd aan cowboys met van die grote hoeden, uitgestorven dorpjes, stof en tumbleweed :lol: .
En nu woon ik hier in een moderne stad met prachtige woonwijken en parken. En naast cowboy wonen hier mensen met heel veel verschillende nationaliteiten. In onze wijk wonen naast Amerikanen veel Europeanen en Aziaten. Iedereen spreekt goed Engels, het is zo makkelijk communiceren met iedereen. En mensen accepteren hier ook iedereen, misschien omdat ze al gewend zijn aan al die nationaliteiten. Op mijn dochters school hangen in de cafeteria alle vlaggen van de landen waar de studenten vandaan komen. Er hangen denk ik wel 50 verschillende vlaggen. Dit is dus het 'echte' Texas :)
vraag123
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door vraag123 »

Jaydee. schreef:Goed, over het USA virus hoef ik hier niemand iets te vertellen natuurlijk.
Dat wij na 1x Amerika al tegen elkaar gezegd hebben dat we, ijs en weder dienende, de rest van ons leven iedere zomer vakantie weer terug willen zegt ook genoeg.

Maarrr.. waarom..? Wat maakt de VS zo verslavend? Waarom heb ik dat niet met landen in Europa die ik al tig keer bezocht heb? Of landen in Azie?
Ik kan m'n vinger er nog steeds niet echt op leggen.. of zit het in de Europeanen gebakken om Amerika nog steeds als het beloofde land te zien? Dat we er daarom zo naar trekken? Is het de ruimte en de vrijheid? De natuur? De mensen?

Een goede verslaving gelukkig, dat wel :wink:
Waarom ga je er niet gewoon permanent wonen? :P
''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''

- Clint Eastwood in ''The Outlaw Josey Wales (1976)'' (IMDb Link)
1965coupe
Amerika-newbie

Bericht door 1965coupe »

Beste forum gangers,,
Ik denk dat de Amerik verslaving ook met iets anders te maken heeft...
Ik heb alle posts snel doorgenomen en verbaas me dat dit nog niet eerder genoemd is,,,

Voor mij heeft altijd ook gespeeld de magie van de USA in verband met het feit dat we van jongs af aan veel tv series zien uit amerika, ook spelen de meeste Hollywood films zich in de States af>>>???

Ik ging voor t eerst naar Florida, achteraf de minst aparte en minst afwisselende staat (sorry als ik iemand kwets), maar... ik ging er zeker heen ivm de serie waar ik toen gek van was Miami Vice!
we gingen zoveel mogelijk plekken af die in de serie te zien waren geweest.
Achteraf hoorden we dat ze tijdens ons verblijf aan t filmen waren en iemand die in t vliegtuig zat was daar geweest grrrrrrrrrrr.

kijk hierna ga je dan naar New York hoe fantastisch is dat en hoeveel films en series zijn daar opgenomen/gefilmd.
De westkust, kijk als je daar 4 weken rijdt kan je het allemaal niet meer bevatten zoveel steden en parken etc. ook Las Vegas San Francisco Los Angeles hoeveel films en series ..
Heeele tijd gezocht naar de victoriaanse huizen uit de serie Full House en de heuvel die moesten we vinden en zien!
Ook gewoon rondrijden op highway en hele huizen zien die vervoerd worden of een camper waar een auto achter hangt, een bord zien waar mist wordt aangekondigd en 10 min later zie je niks meer van de mist en 15 minuten later weer zon..
Het gevoel van vrijheid als je rondrijdt, hoewel ik weet dat Amerikanen wel meer ruimte hebben dan wij , maar keihard moeten werken!
Vaak hebben ze 2 banen. Dus wat The American Dream lijkt,,,

Maar goed op vakantie dan heb je het zelf gewoon goed..
Rondrijden door Death Valley en heli vluchten over Grand Canyon en over New York weer kind worden in Disney World en - Land met fantastisch lekker weer wat is er mooier dan dat?
Toen ik terugkwam waren Bassie en Adriaan ook op veel dezelfde plekken geweest haha
ook ben ik zelfs in LA bij opnamen Married With Children geweest gratis kaartje kreeg ik bij het Mans Chinese Theatre ik datcht in de maling genomen te worden.
Toen we daar in Hollywood bij het theater wwaren waar alle premieres waren was de premiere van Last of the Mohicans wat een toeval en bekende acteurs gezien!
Kijk dit lijkt allemaal een droom,,zelfs bij een klein plaatsje dacht ik,, geweest Victorville, vroegen de mensen van schoenen en brillenzaken wat we daar nou eigenlijk deden (niet toeristisch), we bezochten echter familie van 1 van onze medereizigers,, kijk zelfs Victorville kwam ik later in diverse films tegen er zit geloof een penitentiare inrichting.
Ook afwisselend weer en de fantastische parken,, dieren etc.
Hierbij komt ook dat ik een American Car liefhebber ben ( heb 2 snelle Classic Cars) dus ja Musea bekijken of wat op straat rondrijdt of gewoon paar x per week naar dragraces kijken, wat in nederland slechts 3 x per jaar kan waarbij het halve programma minimaal verregend,,
Hierna nog trips gemaakt naar de Oost kust en hierna schoonfamilie bezocht in verschillende staten. Ik vergeet bijna het eten, normaal eet ik hier geen junkfood haha maar tijdens een rondreis is t lekker en makkelijk haha

Maar later bezocht ik ook waffle house heerlijk uitgebreid ontbijt ook andere ketens waar je breakfastfood kan krijgen en ook steak hoor
ook de frisdranken ga ik me aan te buiten root beer, alle soorten Mountain Dew bijvoorbeeld.
Helaas ben ik de laatste 5jaar niet meer geweest tja alle kosten stijgen he en zo n trip met gezin is kostbaar,,

Ik zou graag weer willen gaan ik wil nog vele staten bekijken maar ook graag terug naar staten die ik al gezien heb aan de oostkust, als je in 92 laatst in Las Vegas was herken je dat nu niet meer terug,,,

ik hoop dat jullie ook iets van mijn verslaving herkennen maar ik vermoed dat het bij een aantal van jullie ook speelt
voor iedereen die binnenkort gaat ,, ik ben best een beetje jaloers
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Toen ik terugkwam waren Bassie en Adriaan ook op veel dezelfde plekken geweest haha
Heerlijk dit toch :D

Ik ga niet zeggen dat ik voor de filmsets ga, maar ik denk dat het in het achterhoofd zeker een rol speelt. Hoe vaak heb je de kermis van de Santa Monica Pier wel niet in films gezien en dan sta je daar zelf.
vraag123
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door vraag123 »

Ja is erg leuk, maar hoe groot is de kans dat je echt succesvol kunt worden in de VS? Dus bestaat de American Dream nog well.../

* Note mod (Marco):
Over deze vraag kan in een ander topic verder gediscussieerd worden, zie: http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=3&t=47120 .
''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''

- Clint Eastwood in ''The Outlaw Josey Wales (1976)'' (IMDb Link)
paulguds
Amerika-ontdekker

Bericht door paulguds »

Wij hebben veel familie in the States wonen en ik kom er al van kleins af aan.
Wat mij toen aansprak was de grootsheid van alles en het ''vrije'' gevoel dat ik ervoer, alsof ik echt thuis was.
Dat heb ik elke keer gehad als ik de States bezocht.
Ik weet nog dat ik in 1986 de Mets de World Series zag winnen, toen werd ik verliefd op de Mets en honkbal. Toen ik met mijn eigen ogen het prachtige Shea Stadium zag als kleine jongen, was ik helemaal verkocht.
De beleving die ik ook zag bij andere American Sports en in Amerika an sich sprak me zo aan, die intensiteit die ik in Nederland soms mis.

Wat zeker mee heeft gespeeld is het feit dat ik veel Amerikaanse series en films heb gezien van kleins af aan, dat heeft zeker bijgedragen aan de beeldvorming.
Wat mij juist ook erg aanspreekt, is de houding van ''wij zijn de beste''. Het is volgens mij Nederlands om te denken: doe maar gewoon dan doe je gek genoeg.
Als je hoog van de toren blaast, dan moet je het ook waarmaken en laten we eerlijk zijn, dat gebeurt ook meestal.

Als mijn kinderen groter zijn, wil ik ze de ervaring van high school in de States geven.
Daar hoor ik graag ervaringen over, maar daar start ik wel een andere topic over.

Ik heb andere landen (meermaals) bezocht, maar mijn bloed gaat pas echt sneller stromen als ik in de States ben.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer