Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dennis, hoe ver staan je verhuisplannen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

Jan Visser schreef:
Dennis schreef:Wat mij betreft denkt de Nederlandse overheid nog gewoon dat ik hier woon (ingeschreven bij mijn ouders), wat maakt dat uit?
Dennis, dat zou wel eens fiscale consequenties kunnen hebben omdat je dan voor de Nederlandse wet nog steeds een Nederlandse ingezetene bent. Ik kan me vaag iets herinneren dat je dan over het in het buitenland verdiende inkomen ook in Nederland belasting betaald. Ik ben geen expert maar het maakt een en ander in ieder geval een stuk complexer.

Ik heb me destijds helemaal uit laten schrijven zodat ik met de Nederlandse overheid gedurende mijn verblijf in de VS niets te maken heb. Ik betaal hier belasting etc en hoef me dus geen zorgen te maken over wat er in NL gebeurd. Misschien de moeite waard om eens met een deskundige over te praten.
Het is wel niet helemaal mijn vakgebied, maar voor zo ver ik weet ben je niet belastingplichtig als je in het buitenland ingezetene bent. Je betaalt je belastingen dan ook alleen in de VS.
Ben je ingezetene in Nederland (!!) dan ben je in principe voor je totale wereldinkomen (-vermogen) belastingplichtig.

Het ligt er vervolgens aan welk verdrag de Nederlandse overheid heeft gesloten met de VS of je al dan niet op de reeds betaalde belasting in de VS, ook nog een verrekening krijgt met de Nederlandse fiscus.

Als je hier echt het fijne van wilt weten, ken ik wel een aantal juristen in mijn omgeving die ik de case kan voorleggen.

René
Ebelix
Amerikakenner

Bericht door Ebelix »

Rene,

Dat is een goed voorstel. Dan heeft iedereen er later baat bij.

Alvast bedankt,

Eric
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Toen ik hier naar de VS verhuisde, en me dus wel heb uitgeschreven van de woonplaats in NL, kreeg ik in de VS een brief van de belastingdienst met de vraag waar ik over het jaar van emigratie de belasting aangifte wilde doen, en kon dus kiezen.

De daarop volgende jaren, volledig in de VS wonend/werkend, kwam dit natuurlijk niet ter sprake.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Ik zal morgen meteen even kijken of ik e.e.a. wat duidelijker kan krijgen. Het is helaas wel druk op het werk, dus ik kan niet beloven dat ik voor het weekend antwoord heb.

:dunno:

Ik doe m'n best.
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

rene.jager schreef:Het is wel niet helemaal mijn vakgebied, maar voor zo ver ik weet ben je niet belastingplichtig als je in het buitenland ingezetene bent. Je betaalt je belastingen dan ook alleen in de VS.
Ben je ingezetene in Nederland (!!) dan ben je in principe voor je totale wereldinkomen (-vermogen) belastingplichtig.
Dat zei ik ook, volgens mij. Ik zou me dus officieel bij het Nederlandse bevolkingsregister laten uitschrijven zodat je, zoals PeeJay ook zei, niets meer met de Nederlandse overheid en belastingdienst te maken hebt.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Jan Visser schreef:Ik zou me dus officieel bij het Nederlandse bevolkingsregister laten uitschrijven zodat je, zoals PeeJay ook zei, niets meer met de Nederlandse overheid en belastingdienst te maken hebt.
Is volgens mij ook de beste optie.
Hou er wel rekening mee dat als je lijfrente polissen, bedrijfs spaarrekeningen of enige investeringen in NL had of nog hebt, en daar geen belasting over hebt betaald, je daar dus nog een naheffing van krijgt van de belasting dienst.

Ik doel hier dus op de zgn. pensioenverzekeringen waarvan de premie werd betaald via je werkgever voordat er belasting over werd geheven, en eventuele verzekeringen/fondsen die jezelf hebt afgesloten.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Je hebt gelijk Jan,

Ik druk mij in bovenstaande post ook wat ongelukkig uit. Het was ook meer bedoeld als bevestiging van wat je al aanhaalde. De Nederlandse fiscus kijkt alleen naar het feit of je in Nederland als ingezetene wordt aangemerkt of niet.
Wat daar precies onder wordt verstaan en wat de uitzonderingen zijn wil ik morgen of overmorgen eens onderzoeken. Want als er een zekerheid in het belastingstelsel is, is het wel dat er standaard hiaten in de regelgeving bestaan, door schijnbare tegenstellingen in de wettekst. Vaak blijken de regels dus minder waterdicht dan ze oorspronkelijk bedoeld waren/zijn. Kun je dus binnen de grenzen van het toelaatbare navigeren, dan is dat mijns inziens het onderzoeken waard.

Zo blijft de belastingwet ook nog een beetje leuk om je er eens in te verdiepen. 8)

Er zijn immers maar 2 zekerheden in het leven:
1 is dat je (of het nu vroeg of laat is) dood gaat en
2 is dat je belasting moet betalen.

Tsja en als er een mogelijkheid is om punt 2 wat te kunnen bijstellen is dat natuurlijk erg prettig.
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Ik zal eens kijken wat de belastingdienst me kan vertellen over deze zaak. Bedankt voor de tips in ieder geval! :D

Het lijkt mij logisch (maar ja, de belastingdienst is niet logisch, daar ben ik me van bewust) dat als ik een deel van mijn inkomen in de VS verdien, dat de Nederlandse belastingdienst daar niets mee te maken heeft, ook al woon ik officieel nog steeds in Nederland.

Het gaat erom waar ik fysiek aanwezig ben, toch? Zeker als ik meer dan de helft van het jaar in het buitenland ben (ik meen dat dat zo'n magische grens is die de belasting in Nederland stelt als je in het buitenland belasting wil betalen).

Alle tips op dit gebied stel ik natuurlijk verder zeer op prijs, misschien is er zelfs een forumlid hier die bij de belastingdienst werkt en meer info kan inwinnen?!?
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik weet niet meer hoe het met de Nederlandse belasting zat, maar toen ik voor het eerst naar Amerika verhuisde en een gedeelte van het jaar in Nederland en een gedeelte in Amerika gewerkt had moest ik in Amerika ook belasting betalen over het geld dat ik in Nederland verdient had!
Annemiek
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Dennis schreef:Het gaat erom waar ik fysiek aanwezig ben, toch? Zeker als ik meer dan de helft van het jaar in het buitenland ben (ik meen dat dat zo'n magische grens is die de belasting in Nederland stelt als je in het buitenland belasting wil betalen).
Hoi Dennis,

Met een aantal landen heeft Nederland een verdrag afgesloten, "ter voorkoming van dubbele belasting" (of iets wat daarop lijkt). Ik weet dat in elk geval een heleboel Europese landen onder dit verdrag vallen, maar ik weet niet of dat ook voor Amerika geldt. Het lijkt me inderdaad wel goed om dit vantevoren na te vragen!

Groetjes en veel succes,
Jacqueline
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Ja, met Amerika is dit verdrag ook gesloten. Ik ben nog bezig om info te vergaren, maar het lijkt er tot nu toe op, dat je je inderdaad beter kunt laten uitschrijven. Voor zover ik nu weet heeft het geen enkel voordeel ingeschreven te blijven staan in Nederland.
Ik kom hier op terug.
nikki79
Amerika-ontdekker

Bericht door nikki79 »

Een verhuizing brengt sowieso al veel met zich mee, en een verhuizing buiten nederland al helemaal. Bij veel dingen sta je denk ik niet bij stil, wel goed dat we hier zoveel expert hebben! :lol:
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Volgens de bronnen die ik heb aangeboord, heeft Nederland een verdrag met Amerika “ter voorkoming van dubbele heffing”
Concreet betekent dit dat bij arbeid in Amerika de Amerikaanse fiscus belasting heft (dit is echter een lagere heffing dan in Nederland). Nederland heft nog eens over het verschil inkomstenbelasting. :!:

Het advies luidt dan ook om je hier in Nederland uit te schrijven en je in Amerika in te schrijven. Je hebt immers ook de intentie om je er voorgoed te vestigen.
De enige reden die je zou kunnen hebben, is om je ziektekostenverzekering in Nederland aan te houden. Hoe reageert de verzekering echter als het tot uitkeren komt? Je hebt immers de intentie gehad om je definitief te vestigen en niet een jaartje ronddolen. De fiscus hanteert daarbij de omgekeerde bewijslast. Jij moet aantonen dat het anders is. Dan begeef je je volgens mij op glad ijs.

Het is mijns inziens wel gunstig als je in Nederland bijvoorbeeld nog wel een particuliere ziektekostenverzekering kan/mag afsluiten, met de hoge kosten van Amerika in je achterhoofd. Je zou echter wel bij een verzekeringmaatschappij moeten navragen of hiervoor mogelijkheden bestaan.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Hoi René,

Ik ben bij de Belastingdienst langsgeweest en daarbij werd me verzekerd dat ik niet te maken zou krijgen met Nederlandse belastingen als ik in de VS woonde en werkte. Daarvoor hoefde ik me niet eens uit te schrijven.

Dat spreekt jouw stelling tegen, dus ga ik het zo doen: ik ga één jaar in de VS werken en kijken of en hoe de Nederlandse belasting hier iets mee blijkt te doen. Aan de hand van dat resultaat schrijf ik me dan wel of niet definitief uit.

Voor wat betreft mijn verzekering: ik heb een aanvraag ingediend bij een verzekeraar die ook Nederlanders verzekert die lange tijd (zelfs onbepaalde tijd) in het buitenland verkeren. Zo'n verzekering is duur, maar zeer waarschijnlijk niet duurder dan in de VS zelf. Ik ben met die verzekering gedekt tegen allerlei mogelijke kosten, van ziektekosten en tandarts tot ongevallen en schade. Eigenlijk dus hetzelfde als in Nederland.
Dennis

nikki79
Amerika-ontdekker

Bericht door nikki79 »

@Dennis

Alvast een fijne vlucht en we horen je wel weer als je aangekomen bent!

Nikki
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Dennis schreef:Hoi René,

Ik ben bij de Belastingdienst langsgeweest en daarbij werd me verzekerd dat ik niet te maken zou krijgen met Nederlandse belastingen als ik in de VS woonde en werkte. Daarvoor hoefde ik me niet eens uit te schrijven.

Dat spreekt jouw stelling tegen, dus ga ik het zo doen: ik ga één jaar in de VS werken en kijken of en hoe de Nederlandse belasting hier iets mee blijkt te doen. Aan de hand van dat resultaat schrijf ik me dan wel of niet definitief uit.

Voor wat betreft mijn verzekering: ik heb een aanvraag ingediend bij een verzekeraar die ook Nederlanders verzekert die lange tijd (zelfs onbepaalde tijd) in het buitenland verkeren. Zo'n verzekering is duur, maar zeer waarschijnlijk niet duurder dan in de VS zelf. Ik ben met die verzekering gedekt tegen allerlei mogelijke kosten, van ziektekosten en tandarts tot ongevallen en schade. Eigenlijk dus hetzelfde als in Nederland.
Ik denk dat je dat dan het beste kan doen. De informatie die ik gaf is alleen wat we uit de wetbundels hebben gehaald. Als iemand van de belastingdienst anders zegt is dat mooi. Wellicht een idee om hier een schriftelijke bevestiging van te vragen bij de belastingdienst. Voor wat betreft de ziektekosten denk ik ook dat je ondanks de prijs hier, goedkoper uit bent dan in de VS.
Dennis, voor de rest veel succes met je vlucht en we lezen het hier wel weer hoe het gaat daar.
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Dank voor de hulp in ieder geval, René!

Morgen nog één dagje Nederland en dan vlieg ik. De kriebels zijn nu toch echt wel aanwezig, zeker omdat inmiddels ook de verscheidene afscheidsfeestjes met vrienden en familie voorbij zijn.

Moderators, hoe de boel hier een dag of wat in de gaten, want ik ben er dus even niet... maar dat zal allemaal wel goedkomen. :D

Spannend! Nu gaat het toch echt gebeuren... tot over een paar dagen!
Dennis

Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Hoi Dennis,

Heeeeeeeeel veeeeeeeel succes gewenst! En een goede vlucht natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.

Groetjes,
Jacqueline
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Een heel goede vlucht en aankomst in de VS gewenst, Dennis! Een flinke stap om te nemen, maar je zult er geen spijt van krijgen :).
Het forum is in goede handen, don't worry about it. Ik ben heel benieuwd naar je eerste verhalen!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Goede vlucht toegewenst uit Bama, ik denk dat het met de forums wel goed komt!!! :wink:

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer