Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Stelling! Amerika= Rome, ja of nee?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Excuse me Mrs. Zappy

Jij vraagt om een mening over jouw stelling en die geef ik je dus (en ik blijf erbij).
Rome is een stad
Amerika is een land

Althans dat is mij tijdens geschiedenisles wel eens verteld

Ennuh Ik ben niet aan het schelden hoor. Ik geef gewoon mijn mening

En het is waar dat Kansas City meer fonteinen heeft dan welke stad in Italie dan ook
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Misschien kan het kaartje van Rome wat kleiner? Dan is het ook nog een beetje duidelijk hoe groot het Romeinse Rijk nu eigenlijk was ....
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

nieuwenoord schreef:Misschien kan het kaartje van Rome wat kleiner? Dan is het ook nog een beetje duidelijk hoe groot het Romeinse Rijk nu eigenlijk was ....
Ja graag.

Note als Mod: Vriendelijk verzoek om alleen afbeeldingen te plaatsen met een maximale grootte van 640x480 pixels.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
ZappyVlaams

Bericht door ZappyVlaams »

ned in MO schreef:Excuse me Mrs. Zappy

Jij vraagt om een mening over jouw stelling en die geef ik je dus (en ik blijf erbij).
Rome is een stad
Amerika is een land

Althans dat is mij tijdens geschiedenisles wel eens verteld

Ennuh Ik ben niet aan het schelden hoor. Ik geef gewoon mijn mening

En het is waar dat Kansas City meer fonteinen heeft dan welke stad in Italie dan ook
Uit mijn beginpost:
ZappyVlaams schreef:Vandaag zoek ik UW mening over de volgende stelling:

Amerika is het nieuwe Romeinse Rijk.
Het Romeinse Rijk, vaak naar verwezen als 'Rome,' was dus niet alleen de stad Rome, maar ook de rest van het rijk van Rome, namelijk het Middellandse Zeegebied, Gallië, een deel van Groot-Brittanië en Klein-Azië en nog wat land. Met dit zinnetje toon ik dus duidelijk aan dat ik NIET verwijs naar de hoofdstad van Italië, maar naar het RIJK. Dan nog afkomen met uw mening is zoals zeggen dat een bal altijd een rond voorwerp is (en we weten allemaal dat een bal ook een soort dansfeest is, zie de bal en het bal). Dat Kansas meer fonteinen heeft dan enige stad in Italië kan mij geen reet schelen. Wat hebben fonteintjes te maken met dit hele gedoe?

Sorry voor het te grote kaartje.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Rome en het Romeinse rijk hebben een paar jaar langer bestaan dan de VS nu bestaat.

Ik heb ooit wel eens gelezen, dat Rome onder meer ten onder is gegaan aan het lood dat ze in de waterleidingpijpen (lood is niet goed voor je lichaam en helemaal niet voor je hersens).

De vergelijking gaat verder mank, omdat Rome/Italie een stukje kleiner zijn dan het huidige Amerika, het Romeinse Rijk bestond voornamelijk uit bezette gebieden (behalve dat dorpje in Bretagne dan, inderdaad, was dat even vergeten).

Een bezetting, zoals de huidige Amerikaanse regering nu aan den lijve ondervindt, is een stuk moeilijker, dan een land besturen (hoewel, bij de Huidige Bewoner ga je ook daar wel eens aan twijfelen).

Verder waren de omstandigheden natuurlijk niet vergelijkbaar, een Romeins keizer kon zich niet sneller verplaatsen dan de snelheid van een paard, mensen die tegenwoordig leven en een stukje lager op de maatschappelijke ladder staan dan een Romeins keizer, kunnen vele malen sneller reizen dan een paard kan rennen. Plus de communicatie, enz., enz.

De basisstelling, dat een rijk een rijk is, is op zichzelf wel waar, maar zoals ik al zei, beide zijn niet te vergelijken:

Rome bezette, Amerika kan dat niet (gelukkig, zou ik haast zeggen).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bennogr schreef:Ik heb ooit wel eens gelezen, dat Rome onder meer ten onder is gegaan aan het lood dat ze in de waterleidingpijpen (lood is niet goed voor je lichaam en helemaal niet voor je hersens).
Hun lepels, vorken, schotels, drinkbekers enz. bestonden grotendeels uit lood. Evenals hun schrijfmiddelen, sommige vloeren, hun waterleiding, enz. Om het gisten van wijn te stoppen en de smaak te verbeteren bekleedde men de binnenkant van wijnvaten met repen lood.
En ondanks het feit dat er reeds knappe bollen waren die door hadden dat lood giftig was (o.a. duidelijk te zien aan de loodgieters: bij het smelten van lood kwamen schadelijke dampen vrij die zij gewoon inademden. Deze mensen waren dus lijkbleek en stierven vaak ten gevolge van een loodvergiftiging), die waarschuwden dat de waterleiding beter door gebakken klei zou lopen omdat dit gezonder water voort zou brengen, werd daar zeker niet massaal gehoor aan gegeven. Integendeel: op feestdagen goot men ipv water zelfs wijn door die waterleiding (wat nog makkelijker reageerde met het lood, en dat dus extra in de lichamen van de mensen bracht).
Vergeet niet dat in sommige hedendaagse zeer oude huizen ook nog waterleidingen van lood zitten!
In ieder geval: blootstelling aan (zware) concentraties lood kunnen zelfs leiden tot zenuwbeschadiging, iets waaraan menig Romeinse keizer ten onder is gegaan.

Of het Romeinse Rijk lijkt op het hedendaagse Amerika? Ik denk dat die vergelijking wat te ver gaat.
Misschien hebben de loodvergiftigingen van de Romeinse leiders mee aan de basis gelegen van de ondergang van het rijk. Want hoe kan je met zo'n zenuwbeschadiging het Rijk nog deftig besturen? En voor zover ik weet zitten er geen loden buizen in het Witte Huis? En eet de Eerste Bewoner niet uit loden borden? Wordt zijn voedsel niet gekookt in loden potten?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

In ieder geval: blootstelling aan (zware) concentraties lood kunnen zelfs leiden tot zenuwbeschadiging, iets waaraan menig Romeinse keizer ten onder is gegaan.

Of het Romeinse Rijk lijkt op het hedendaagse Amerika? Ik denk dat die vergelijking wat te ver gaat.
Misschien hebben de loodvergiftigingen van de Romeinse leiders mee aan de basis gelegen van de ondergang van het rijk. Want hoe kan je met zo'n zenuwbeschadiging het Rijk nog deftig besturen? En voor zover ik weet zitten er geen loden buizen in het Witte Huis? En eet de Eerste Bewoner niet uit loden borden? Wordt zijn voedsel niet gekookt in loden potten?
Wij weten hier door Alberts ziekte alles van de ellende van vergiftigingen en toevallig had ik deze week nog een mevrouw in huis die in haar jeugd loodvergiftiging had opgelopen. Zij woonde in Schoonhoven waar een fabriek loodresten loosde op het water waar haar moeder o.a. in waste en waar zij als kind in mocht poedelen.

Maar dreigt 'ons rijk' of dat van Amerika ook niet een beetje ten onder te gaan aan allerlei stoffen die onze welvaart weer in de lucht gooit?

Ik zeg niet dat de vergelijking honderd procent staat, maar ik zie wél overeenkomsten tussen het oude Romeinse Rijk en de huidige wereldmachten.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Overeenkomsten kun je vinden tussen van alles. China en de Verenigde Staten zijn sterk verschillende landen, maar overeenkomsten zijn er ook. Nederland vergelijken met de Verenigde Staten is kwa grootte een muis met een olifant vergelijken, maar overeenkomsten zijn er ook.

De stelling is echter Amerika=Rome en daarop is het antwoord "nee", want er zijn net zoveel verschillen als overeenkomsten, zoals zo vaak het geval is. Het is als statistieken, je kunt ze uit laten komen, hoe je het wil, beide kanten zullen altijd kunnen "bewijzen", dat hun visie de ware is.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

OK, mee eens :D
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer