Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Enveloppen openen (en andere Amerikaanse gewoontes)

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

jerbia schreef:
Clint schreef:
Drinken tijdens het eten blijft voor mij iets heel vreemds. Wat trouwens voor Amerikanen weer héél normaal is!
Wij drinken ook altijd (water) bij het eten. Ik wist niet dat dat hier in NL niet de gewoonte was.
Vind ik ook heel raar. Als je hier op restaurant gaat, komt men het drinken toch ook niet pas brengen nadat je gedaan hebt met eten?

Ik denk dat het meer een persoonlijke gewoonte is?
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Chi Sin X schreef:
jerbia schreef: Wij drinken ook altijd (water) bij het eten. Ik wist niet dat dat hier in NL niet de gewoonte was.
Vind ik ook heel raar. Als je hier op restaurant gaat, komt men het drinken toch ook niet pas brengen nadat je gedaan hebt met eten?

Als kind werd mij verteld dat drinken tijdens het eten niet goed was voor de spijsvertering. Waarom, ik zou het niet weten.

Het eten met alleen een vork is ook voor Nederland niet vreemd, ik denk alleen dat dat meer op het platteland voor komt. Als kind ging ik uit logeren bij een Tante die een soort huisbewaarster was voor een Belgische madam, mijn nichtje en ik mochten daar op een avond mee eten.En ja , ik had nog nooit met mes en vork gegeten. Heb het wel vlug geleerd. Had me toen al voor genomen dat als ik ooit kinderen mocht krijgen dat ik ze al vroeg met mes en vork leerde eten en geen dialect te spreken met hun. Ze leren dat toch wel, maar de basis was ABN.

Annie
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Annie schreef: Als kind werd mij verteld dat drinken tijdens het eten niet goed was voor de spijsvertering. Waarom, ik zou het niet weten.
Mij werd dat ook altijd gezegd. Dat zou komen omdat je dan minder speeksel aanmaakt, en in speeksel zitten enzymen die je eten mee helpen afbreken.
Nog een andere reden die ik wel eens hoorde is eigenlijk de bovenstaande, maar dan ivm maagsappen die dan minder geproduceerd zouden worden.
Nog een andere uitleg: als je drinkt geraakt je maag gevuld en dan gaat je eetlust afnemen.

Wat van die uitleg nou waar of niet waar is? Geen idee. Wij drinken bij het eten, maar slechts matig (één glas) en gezond (water), of een glaasje wijn.

(en zo belanden we dus van het openen van enveloppen bij het spijsverteringsproces :lol: )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Louise
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Louise »

Ik heb ook altijd zolang ik mij dat kan herinneren bij het eten drinken, melk of water.

Louise
CCBloom
Amerika-ontdekker

Bericht door CCBloom »

ghehehe om even terug te komen op mes en vork...HEEL nette mensen laden geen eten op de holle kant van hun vork zoals in NL normaal is (ik doe het ook hoor, daar niet van) maar zij prikken alles op de puntjes van de vork. Hoe doen ze dat met rijst vraag je je af? Nou, die metselen ze als het ware tegen de bolle kant van de vork met behulp van hun mes. (als er dus al een groter stukje eten op de puntjes van de vork is gespiest). Maar in sommige kringen wordt het metselen (je mes afvegen aan je vork) niet gewaardeerd (bij mij thuis dus, ghehehe...dus ik krijg ook het laatste hapje van het bord af met alleen een vork :-)) De gedachte achter deze manier van eten is dat de puntjes van de vork altijd naar beneden gericht moeten zijn omdat omhoog als onbeschoft wordt ervaren...
Dit zijn de tafelmanieren van mijn vriend en zijn familie...zij noemen metselen als je iets te eten in je mond hebt waar je drinken bijgooit om het weg te spoelen. Dit vind ik zelf niet zozeer not done, maar ik doe het zelf nooit omdat ik het niet lekker vind...
Ik ben heel benieuwd hoe mijn amerikaanse tafelgenoten zullen eten in september :-)
Afbeelding
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Chi Sin X schreef:Vind ik ook heel raar. Als je hier op restaurant gaat, komt men het drinken toch ook niet pas brengen nadat je gedaan hebt met eten?

In mijn omgeving drinkt niemand tijdens het gewone eten thuis, in restaurants en bij speciale dinners wel. Het zal wel per familie/vrienden/omgeving verschillen. Ik drink trouwens in een restaurant alleen als ik niet eet, dus voor of na het echte eten. Dat is natuurlijk wel persoonlijk, ik hou gewoon niet van het afwisselen van voedsel en drinken.. yes I am strange :roll:
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
sjuul
Amerika-newbie

Bericht door sjuul »

dat van die enveloppen openen en drinken bij het eten doe ik ook,
zal dus wel een halve amerikaan zijn :)

maar ... potato chips bij het warme eten / diner als aardappelgerecht
vind ik dus wel typisch amerikaans

of doet alleen mijn familie dat ???
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nou, wij hebben dat in ieder geval niet, dus zijn wij toch niet echt Amerikaans ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

sjuul schreef:
maar ... potato chips bij het warme eten / diner als aardappelgerecht
vind ik dus wel typisch amerikaans

ik heb nog nooit mensen hier Patato chips zien eten bij het warme eten .. wel als ze een broodje of een boterham eten.
Laatst gewijzigd door Color01 op 17 mei 2007, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
BuckeyeRed
Amerikakenner

Bericht door BuckeyeRed »

Ja bij een sandwich inderdaad.... doen wij ook wel eens, maar heel zelden.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

BuckeyeRed schreef:Ja bij een sandwich inderdaad.... doen wij ook wel eens, maar heel zelden.
In het (zuid)westen zie je dat vaak en wordt het ook aangeraden.
Omdat het daar zo warm is zweet je veel vocht uit en drink je veel water daardoor kan er een zout tekort ontstaan dat los je dus op door bij de lunch chips te eten.
Wij nemen ook altijd chips mee als we een lange hike maken, als je dan wat flauw wordt even een handje chips en het is weer over.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Tijdens de warme zomer die wij doorbrachten in Michigan City (IN), werden ons die chips ook regelmatig geserveerd, o.a. tijdens een kaasfondue. Maar het was daar dan ook heel erg warm toen (én winderig, aan Lake Michigan).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Ik moet nog steeds wennen aan het niet gebruiken van je mes, hier. Ikzelf kan het niet, omdat ik er zozeer mee opgegroeid ben dat het onbehoorlijk is om je mes neer te leggen.

Ook het snijden van bijv. vlees doen ze hier heel anders: de vork rechtop in het vlees prikken en met je vuist vasthouden en dan met het mes voor de vork langs gaan zagen.

Overigens wordt hier in Kentucky ook zeer regelmatig bij restaurants chips bij het eten geserveerd. Ik keek er in het begin wel van op. Gelukkig kun je die verwisselen met frietjes o.i.d. als je even geen zin in chips hebt.

Voor wat betreft het drinken bij het eten: daar ben ik mee opgegroeid (meestal een glas melk) dus ik vind dat helemaal niet raar. Integendeel, ik keek vroeger in Nederland altijd raar op als ik bij vrienden geen drinken bij m'n eten kreeg.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Dennis schreef: Ook het snijden van bijv. vlees doen ze hier heel anders: de vork rechtop in het vlees prikken en met je vuist vasthouden en dan met het mes voor de vork langs gaan zagen.
Nou dat je het zegt :lol:

Gisteren waren mijn stief kinderen hier en we aten steak van de grill.. en toen viel me op dat ze ook op de zelfde manier het vlees snijden...ik hou altijd mijn fork en mes in de hand.
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Door dit topic ben ik in ene heel erg na gaan denken over mijn eetgewoonten.

Door mijn uitwisseling en stage in de VS heb ik de gewoonte van drinken buij het eten overgenomen. Eenmaal weer terug in Nedeland en tijdelijk terug in bij mijn ouders kon ik dan ook niet wennen aan het niet drinken bij het eten terwijl ik zo wel ben opgevoed. Eenmaal weer op mezelf heb ik dan ook standaard drinken bij het eten ingevoerd en kan niet meer zonder.

Tijdens mijn uitwisseling en stage was ik best snel gewend aan het niet eten met mes en vork tegelijk. Weer terug in Nederland wende ik echter ook weer snel aan het wel met mes en vork eten. Nu woon ik inmiddels weer in de VS en probeer ik die gewoonte weer af te leren. Waarom? Tja mijn familie hier eet nu eenmaal zonder mes net als iedereen hier en ik vind ik ben nu hier en wil me dan ook aanpassen aan de gewoontes hier. Al zal ik het met mes en vork eten nooit geheel verleren. Het gekke is inderdaad thuis en bij familie heb ik er geen moeite mee, maar eenmaal in een restaurant als dat mes er ligt, is het heel moeilijk om te laten liggen. Mijn familie weet gelukkig de manieren in Nederland, en maken er dan heel liefelijk ook goedbedoelde grapjes over. Maar dat is omdat ze weten dat ik mijn oude gewoonte wil afleren, omdat het hier in de VS nu eenmaal anders gaat.
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)

Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ach, ik zou me er niet zo druk om maken. Wees gewoon, wie je bent. Dat is nu het fijne hier in de VS, jouw excuus is "I'm European". Dat maakt je interessant.
Vanavond weer moest ik allerlei salades met alleen een vork op de een of andere manier opeten. Dan vind ik een mes onontbeerlijk! Amerikanen doen dat echter heel bekwaam. Het is maar waarmee je opgegroeid bent.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Mike
Amerikafan

Re: Enveloppen openen (en andere Amerikaanse gewoontes)

Bericht door Mike »

Pascal schreef:Ja, ik weet het, het is een eigenaardigheidje maar in Amerikaanse films en series zie je dikwijls dat ze hun enveloppen langs de kortste kant openscheuren. Terwijl dat hier toch langs de langste kant gebeurt.
Ben ik de enige die dat zo zie en hoe doen de nederamerikanen dat?
Zoals ik al zei een eigenaardigheid.... :sorry:
http://www.youtube.com/watch?v=QmroaYVD_so
bedoel je zo? :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer