Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Taxes(BTW) en fooien op restaurant

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dimona
Amerika-expert

Re: Taxes op restaurant

Bericht door dimona »

Ja, West-Virginia is ook wel een staat apart: weinig verstedelijking, veel uitbuiting in het verleden en veel armoede. Ik kan me heel goed voorstellen dat daar qua tipping andere regels gelden dan in de meer welvarende buurstaten.
Stiek
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Stiek »

overal waar we gegeten hebben in NY, stond er bv 16%, 18%, 20% tip uitgerekend bij op de rekening.
Moest dus zelfs niet meer tellen
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik was laatst uit eten in Duitsland(Berlijn) en normaal lette ik daar niet op maar dat is voordeliger dan in NL en USA(als je tax en tip erbij optelt)...het zijn de "normale" usa prijzen maar dan zit de tax en fooi er al bij en qua hoeveelheid lijkt het ook op de USA :lol:

Zo kan het dus ook in de EU.
Stevendb
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Stevendb »

Hey,

de eerste maal dat ik naar Amerika ben geweest had ik het ook moeilijk met die "fooi. We wisten er wel iets van maar waren niet volledig op de hoogte. Op welk bedrag moet de fooi uitgerekend worden bijvoorbeeld. Wat is de normale percentage fooi die men heeft enz... Ik ben nu al meer op de hoogte maar het blijft toch een totaal ander systeem dan dat we in Belgie gewend zijn.

Greets

Edit: tax aangepast naar fooi, was een fout van mij. Gaat wel degelijk over de fooien ook al vind ik het systeem waarbij men niet direct de totale prijs toont een beetje idioot. Begrijp wel de redenen ervoor maar toch.
Laatst gewijzigd door Stevendb op 09 okt 2012, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik vind de titel van dit topic verwarrend, want men spreekt hier over 2 dingen tegelijkertijd (en ik heb de indruk dat sommigen het verschil nog niet echt door hebben):
- de lokale taxes (BTW) die men moet betalen (omdat deze niet inbegrepen zitten in de geadverteerde prijzen. Maar daar moet jij niet van wakker liggen om het te berekenen, dat doen ze automatisch voor jou)
- de tip (de fooi) die dan nog extra gegeven wordt door je, omdat je de service zo geweldig goed vond (of bij slechte of middelmatige service: omdat je hun minimumloon een beetje omhoog wilt krikken)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Titel zou inderdaad beter aangepast kunnen worden omdat dit topic gaat over Fooien en niet zozeer over taxen.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

O, ik ging er al die tijd van uit dat taxes een Vlaamse uitdrukking was voor fooien :D
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Oorspronkelijk ging de vraag ook enkel over taxes.
Ik zal er taxes en fooien van maken.
Groetjes,
Carine
USInsider
Amerika-expert

Re: Taxes(BTW) en fooien op restaurant

Bericht door USInsider »

En Ned.landers 'fooien' de overheid als ze belastingen betalen, LOL.
PeterPaul
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door PeterPaul »

Voor degene die 'moeite' hebben met het berekenen van de Tip en ook in het bezit zijn van een iPhone, download de NYC Tip app in de appstore. Je tikt het bedrag in en de app rekent voor je uit hoeveel de Tip is en telt het bij het bedrag op. Je kan het bedrag ook nog door ten hoogste 5 personen delen. Erg makkelijk.
kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door kaap koraal »

Dutchess schreef:
rvd4always schreef:Voor het bedienen wordt het personeel toch betaald of zie ik dat verkeerd?
Ik wil hier nog even op terugkomen. Personeel wordt inderdaad betaald, maar veel minder dan het normale minimumloon, juist omdat er verwacht wordt dat ze getipt worden. Zoals je hier ziet, is het federale minimum uurloon $7.25, maar medewerkers die tips verdienen, hoeven (afhankelijk van de staat waarin ze werken) vaak maar $2.13 per uur betaald te worden..
Ok nou even zwart-wit : Wat zie ik hierboven ...minimumloon $7.25 en medewerkers die van tips moeten rond komen $2.13 ...dus wat mist de serveerster per uur ??
$ 5.12 toch ?? Dus al zit je ergens een uur te eten voor $250.00 waarom $50.00 fooi geven terwijl ze er maar $5.12 nodig heeft om hetzelfde te verdienen als iemand die gewoon het minimum loon verdient ?? Of geven jullie ook 20% tip in een kledingwinkel/supermarkt/tankstation/tolwegbeambte enz enz

Oftewel er klopt toch iets niet helemaal.

Waar ik ook tegenaan loop is winstmarge ...op eten/drinken is algemeen bekend dat daar dikke winst op zit ...een hele FLES cola/wijn word gekocht voor 1.00/5.00 en worden verkocht voor 2.00/3.00 PER GLAS ! Net als biefstuk/kipfilet enz enz . Wat ik daarmee wil zeggen is dat er een enorme winst is voor de restaurant eigenaar ...waarom dus niet je personeel iets meer betalen ?? En hoeveel cola zit er eigenlijk tussen al die ijsblokjes ?? Ik vraag altijd zonder maar dat vooral om de chloorsmaak te vermijden.

P.S. Ik tip wel maar wel met mate ! :lol:
Laatst gewijzigd door kaap koraal op 17 okt 2012, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik lees dit met verbazing. Ergens een uur eten voor $ 250.00 ? En hoe vaak in de maand denk je dat te gaan doen ?
Als wij al uit eten gaan dan is dat het salade buffet - met een coupon ! Kost net onder de $ 25.00 en we laten $ 2.00 achter voor de mensen die onze bordjes uiteindelijk weghalen. Of we gaan naar de Mexicaan, met een drankje, en de fooi, komt dat rond de $ 50. Plus meestal gaat er vlees enz. mee voor de lunch de volgende dag.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Klopt niet helemaal Kaap denk ik .
Serveerster werkt de hele dag. Niet alleen op piekuren Tussen 2 en 4 zal er niet echt veel omzet gedraaid worden. Daarbij wordt de tip vaak "gedeeld met de tafelafruimer, de kok etc.
Daarbij zie ik de meeste serveersters niet in dure auto's aankomen voor het werk. De meesten kunnen nauwelijks rondkomen.
Als je gemiddeld op een dollar of 6 zou zitten per tafel en ze runt 5 tafels en iedere tafel gaat twee keer rond op een avond, dan verdient ze $60 op de piekuren en misschien ook nog eens $60 op de overige 6 uur. Dat is $120 aan tip die ze misschien dus nog gedeeltelijk moet delen.

Als je voor $250 eet (en een uur blijft) en er wordt verwacht dat je $50 tip betaalt dan moet jouw serveerster er dan ook voor jouw zijn dat uur en niet meer tafels hebben. Anders vind ik dat ook veel te veel.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Denk ook niet dat Kaap Koraal vor $250 eet maar dat het meer ter illustratie was over de te betalen hoeveelheid tip
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Oh. Misschien kan KK dan volgende keer met een reeeler voorbeeld komen ?

En op de vraag: veel werkers in de grotere winkels in retail krijgen commissies etc.
Werkers die naar mijn huis komen, bv. om vloerbedekking schoon te maken, krijgen ook een tip van me. Geen 20 % maar afhankelijk van de tijd die ze gewerkt hebben en hoe zorgvuldig ze waren 10 of 20 dollar pp. om te gaan lunchen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

kaap koraal schreef:En hoeveel cola zit er eigenlijk tussen al die ijsblokjes ?? Ik vraag altijd zonder maar dat vooral om de chloorsmaak te vermijden.
Nou, in de meeste gelegenheden kun je net zo veel cola drinken tot je er bij neervalt, en dat voor de eenheidsprijs, dus voor de restauranthouder is er niet echt voordeel te behalen door jouw glas tot de rand te vullen met ijs. Overigens is die cola vaak ook van datzelfde chloorhoudende water gemaakt, dus met of zonder ijs maakt voor de smaak niet zoveel uit.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

In mijn stad (de grootste Springfield in de USA) zit er ook een lichte chloorsmaak aan het water maar volgens mij hebben alle restaurants daar wel een filter tussen zitten want ik heb nooit chloorsmaak
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Of je proeft het niet meer na verloop van tijd :mrgreen:

Hoe dan ook: mijn ervaring hier is duidelijk totaal anders. Wij drinken altijd water bij ons eten en ik kan me eigenlijk niet herinneren in een restaurant ooit water zonder chloorsmaak gekregen te hebben. Van pure ellende neem ik dus vaak maar iets met suiker, maar zelfs de frisdrank smaakt vaak naar chloor. Gelukkig hebben wij thuis een eigen well met heerlijk water, want anders zou ik doodongelukkig zijn :|
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Ik vraag altijd water met citroen, want dan proef je het chloor niet meer. Leidingwater rechtstreeks uit de kraan vind ik in het algemeen ook niet te drinken inderdaad.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

dimona schreef:Of je proeft het niet meer na verloop van tijd :mrgreen:

Hoe dan ook: mijn ervaring hier is duidelijk totaal anders. Wij drinken altijd water bij ons eten en ik kan me eigenlijk niet herinneren in een restaurant ooit water zonder chloorsmaak gekregen te hebben. Van pure ellende neem ik dus vaak maar iets met suiker, maar zelfs de frisdrank smaakt vaak naar chloor. Gelukkig hebben wij thuis een eigen well met heerlijk water, want anders zou ik doodongelukkig zijn :|
Nou nee want ik drink elke dag heerlijk fris well water dat van 150 meter diep komt
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer