Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vuurwapens in Amerika, gedachten erover?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Hockey
Amerika-expert

Re: Vuurwapens in Amerika, gedachten erover?

Bericht door Hockey »

Geen enkel land is vuurwapenvrij, moeten we daaruit concluderen dat men dat dus nergens wil?

Wat me verbaast is dat je opnieuw vuurwapens wil verbieden, maar nog steeds is de logica erachter niet sluitend.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

rvd4always schreef:Een vuurwapen vrije samenleving is echt mogelijk, als je maar wilt.
En daar zit 'm nu juist de kneep: het merendeel hier in de VS wil dat gewoon niet, zoals telkens weer duidelijk wordt na een incident. Je kunt dus telkens maar daarop blijven hameren, maar het is net zo zinloos als roepen dat een autovrije samenleving mogelijk is, als je maar wilt. Het gaat gewoon niet gebeuren, punt.

Voor mij is het net zoiets als bij een vliegramp. Vliegen gaat honderdduizenden keren helemaal zonder probleem, maar als er iets gebeurt dan is het meteen wereldnieuws omdat het dan een tragedie is waar (veel) doden bij zijn te betreuren.

Dat weerhoudt ons er echter niet van om in een vliegtuig te stappen.

Zo is het ook met wapens. Ze zijn er, ongelukken gebeuren, get over it. Je kunt wel proberen e.e.a. veiliger te maken, maar het zal nooit en te nimmer ongelukken voorkomen, en ook niet de idioten tegenhouden.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

rvd4always schreef:Een vuurwapen vrije samenleving is echt mogelijk, als je maar wilt.
Hoe stel je je dat voor? Heb je misschien een voorbeeld?

Ik denk dat er zelfs illegaal wapenbezit is in Noord-Korea...
Amerikanist
Amerikafan

rvd4always schreef:In een land waar vuurwapens verboden zijn zullen relatief minder vuurwapen incidenten voorkomen. Alleen al door dit argument moet je vuurwapen bezit verbieden voor de "gewone'' burger. Kan je blijven zeggen dat dit is vastgelegd in de grondwet en dat het een cultuur ding is...maar het weegt bij mij niet op tegen het leed wat dit soort incidenten veroorzaakt.
En hoe denk je dan over alcohol?

Geloof je oprecht in dit soort utopische fantasieën? Mag ik vragen hoe oud je bent?
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door rvd4always »

Hockey schreef:Geen enkel land is vuurwapenvrij, moeten we daaruit concluderen dat men dat dus nergens wil?

Wat me verbaast is dat je opnieuw vuurwapens wil verbieden, maar nog steeds is de logica erachter niet sluitend.
Ik heb ook nooit gezegd dat een land vuurwapenvrij moet zijn, ik heb gezegd dat vuurwapens niet verkrijgbaar moeten zijn voor ´´gewone´´ burgers. Dat politie, jagers, militairen wapens gebruiken ter uitoefening van hun beroep daar heb ik geen enkele moeite mee.

Als je geen vuurwapens verkoopt aan ´´gewone burgers´ zal je minder van die vreselijke incidenten hebben. Duidelijker kan ik het je niet maken.
Dento schreef:Zo is het ook met wapens. Ze zijn er, ongelukken gebeuren, get over it. Je kunt wel proberen e.e.a. veiliger te maken, maar het zal nooit en te nimmer ongelukken voorkomen, en ook niet de idioten tegenhouden.
Jammer dat je niet wilt inzien dat de makkelijke verkrijgbaarheid van wapens het idioten makkelijk maakt dit soort incidenten uit te voeren. We wachten wel weer op het volgende incident en dan bidden we de ellende wel weer van ons af en gaan we weer door op de oude voet. Geweldig...

Tot slot een mooie documentary...

Michael Moore - Bowling For Columbine (2002) FULL LENGTH DOCUMENTARY

Storyline

The United States of America is notorious for its astronomical number of people killed by firearms for a developed nation without a civil war. With his signature sense of angry humor, activist filmmaker Michael Moore sets out to explore the roots of this bloodshed. In doing so, he learns that the conventional answers of easy availability of guns, violent national history, violent entertainment and even poverty are inadequate to explain this violence when other cultures share those same factors without the equivalent carnage. In order to arrive at a possible explanation, Michael Moore takes on a deeper examination of America's culture of fear, bigotry and violence in a nation with widespread gun ownership. Furthermore, he seeks to investigate and confront the powerful elite political and corporate interests fanning this culture for their own unscrupulous gain.
Amerikanist
Amerikafan

rvd4always schreef: Tot slot een mooie documentary...

Michael Moore - Bowling For Columbine (2002) FULL LENGTH DOCUMENTARY
Mooie documentaire? Een hoop vooringenomen gelul en leugens...
Amerikanist
Amerikafan

rvd4always schreef:We wachten wel weer op het volgende incident en dan bidden we de ellende wel weer van ons af en gaan we weer door op de oude voet. Geweldig...
Ze het nieuws eens aan...

Maar ik geloof niet dat dit soort dingen te voorkomen zijn met wetten. Criminelen houden zich niet aan wetten.

Je negeert het grootste probleem – illegaal wapenbezit – volledig.
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Amerikanist schreef: Mooie documentaire? Een hoop vooringenomen gelul en leugens...
Dat zijn jou woorden, het idee van de documentaire is goed.
Amerikanist schreef: Maar ik geloof niet dat dit soort dingen te voorkomen zijn met wetten. Criminelen houden zich niet aan wetten.
Je negeert het grootste probleem – illegaal wapenbezit – volledig.
100 procent kan je dat nooit garanderen maar door een verbod op vuurwapens zullen dodelijke incidenten naar mijn mening dalen.
Je zal immers sneller naar een vuurwapen grijpen als je er 1 bezit dan als je die niet hebt (simpel eigenlijk).

Wat betreft criminelen die zich niet aan de wet houden en illegaal wapenbezit kan ik zeggen dat ik het geen enkel probleem vind als criminelen zich onderling afmaken. Illegaal wapenbezit zal altijd blijven bestaan maar dat wil niet zeggen dat je bepaalde wetten daarom maar niet moet aanscherpen.
Amerikanist schreef:En hoe denk je dan over alcohol?
Ik wil best op het onderwerp alcohol reageren maar maak dan even een nieuw topic aan omdat dit topic over vuurwapens gaat en niet over alcohol.
Amerikanist schreef:Geloof je oprecht in dit soort utopische fantasieën?
In zoveel landen kan je niet legaal een vuurwapen aanschaffen, dus ja het is mogelijk.
Amerikanist schreef: Mag ik vragen hoe oud je bent?
Ja, dat mag je vragen. :D
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

rvd4always schreef:Als je geen vuurwapens verkoopt aan ´´gewone burgers´ zal je minder van die vreselijke incidenten hebben. Duidelijker kan ik het je niet maken.
Je zou het eens kunnen bewijzen. Je roept het elke keer maar je bewijst het nooit.
Amerikanist
Amerikafan

rvd4always schreef:
Dat zijn jou woorden, het idee van de documentaire is goed.
En dat is jouw mening. Zeker geen feit. Waarmee ik vooral wil zeggen dat het niet objectief genoeg is om echt bij te dragen aan de discussie.

In zoveel landen kan je niet legaal een vuurwapen aanschaffen, dus ja het is mogelijk.
Noem eens wat voorbeelden? Er zijn er maar heel weinig. Geen één in Europa bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Amerikanist op 05 aug 2012, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Als jullie een afspraak maken op een parkeerterrein om te vechten dan roepen jullie mij wel, toch?
Amerikanist
Amerikafan

DejaVu schreef:Als jullie een afspraak maken op een parkeerterrein om te vechten dan roepen jullie mij wel, toch?
Zo erg is het niet, toch? :oops:

Met alle respect voor rvd4always als persoon, maar hij komt op mij over als het type tegenstander waar ik eerder in dit topic al over klaagde. Fel tegen particulier wapenbezit, maar ontzettend slecht geïnformeerd over de feiten.

Als je weinig over een onderwerp weet, is het mijn inziens verstandig je mening erover te nuanceren.
Royyy
Amerika-ontdekker

Bericht door Royyy »

rvd4always schreef:
Als je geen vuurwapens verkoopt aan ´´gewone burgers´ zal je minder van die vreselijke incidenten hebben. Duidelijker kan ik het je niet maken..
Eh, wat dacht je bijvoorbeeld van Finland en Zwitserland? Enorm veel legaal wapenbezit door burgers in beide landen, en erg weinig criminaliteit...
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Oorspronkelijke reactie is niet meer van toepassing.

Maar het voorbeeld van Royyy geeft nogmaals aan dat de stelling dat veel legale vuurwapens dit soort incidenten in de hand werken dus niet klopt.
Laatst gewijzigd door Hockey op 05 aug 2012, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Misschien een kwestie van ...
Afbeelding
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

rvd4always schreef:
Dento schreef:Zo is het ook met wapens. Ze zijn er, ongelukken gebeuren, get over it. Je kunt wel proberen e.e.a. veiliger te maken, maar het zal nooit en te nimmer ongelukken voorkomen, en ook niet de idioten tegenhouden.
Jammer dat je niet wilt inzien dat de makkelijke verkrijgbaarheid van wapens het idioten makkelijk maakt dit soort incidenten uit te voeren. We wachten wel weer op het volgende incident en dan bidden we de ellende wel weer van ons af en gaan we weer door op de oude voet. Geweldig...
Jammer dat jij het telkens weer zo simplistisch vanuit het Nederlandse perspectief blijft bekijken zonder het in Amerikaans verband te willen (kunnen?) zien. Het is een nobele gedachte, zonder meer, maar realistisch? Nee, niet echt.

Ik blijf het verbazend vinden dat het echt zo moeilijk te begrijpen is dat we al lang voorbij zijn aan het punt waarop het door jou gewenste gewoon nog mogelijk is? We blijven in herhaling vallen aangezien het alleen al in dit topic diverse malen is genoemd, maar er is geen weg terug meer. De wapens die nu in particulier bezit zijn zullen nooit en te nimmer worden ingeleverd, en dus zal particulier wapenbezit altijd een feit blijven. Je kunt het vanaf nu verkrijgen van nieuwe wapens wel moeilijker maken, maar dat doet niets af aan de hoeveelheid reeds voorhanden zijnde wapens.

Dus, nogmaals, iemand die echt wil, zal ook bij een per direct ingaand aankoopverbod echt wel een manier vinden omdat het gewoon erg makkelijk is om aan een wapen te komen. Leen het van de buurman, bijvoorbeeld, of ruil het tegen een sixpack.

Daar zal een verscherping van een wet geen enkel verschil bij maken.

Maar ach, misschien is het wel dat ik nu hier woon en niet in Nederland, en dus dagelijks om me heen zie hoe groot een onderdeel het van de samenleving uitmaakt. En hoeveel mensen wél verantwoordelijk en zonder problemen met een vuurwapen om kunnen gaan. En hoeveel mensen incidenten en ongelukken wél als zodanig kunnen accepteren. En hoeveel mensen hier wél begrijpen dat strengere wapenwetten dit soort dingen en geestelijk labiele mensen die een wapen kunnen krijgen niet kunnen voorkomen - en niet alleen rechtse Republikeinse NRA-leden denken zo, maar ook heel veel linkse Democraten.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Royyy
Amerika-ontdekker

Bericht door Royyy »

@Hockey, Ik had per ongeluk een verkeerde post gequote, sorry :wink:. Had het al aangepast.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Toch heeft rvd4always wel een punt. Namelijk dat een legale verkrijgbaarheid van vuurwapens het kwaadwillenden niet moeilijker maakt. Maar meer ook niet, en zelfs dat is al een zeer, zeer klein ietsje.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

In dit stadje in Amerika is iedereen verplicht een vuurwapen te hebben en rara, er zijn al 25 jaar geen moorden gepleegd, zie dit artikel. Daaruit zou je dus kunnen afleiden dat zelfs als iedereen een wapen bezit dit nog steeds niet hoeft te leiden tot meer ongelukken of criminaliteit.

Ik denk dat dit dan ook wellicht het grootste probleem is, mensen die gestoord zijn en een misdaad willen plegen komen hoe-dan-ook wel aan een vuurapen, legaal of niet. Het is alleen denk ik een stuk eenvoudiger om er illegaal aan te komen in Amerika dan in Nederland en ik denk dat dit wellicht een verklaring kan zijn voor het grotere aantal ongelukken.
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bottom line is dat ik vind dat de legale verkrijgbaarheid van vuurwapens niet bij ''gewone'' burgers thuis horen. Daar heb ik geen studies, bewijzen en elle lange discussies voor nodig. Mag je mijn mening niet leuk vinden maar daar lig ik niet wakker van.

Ik zie net op het Nederlandse journaal dat er weer een schiet incident heeft paatsgevonden in Wisconsin: Gunman, six others dead at Wisconsin Sikh temple

Keihard bidden maar weer...
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer