Ik denk dat Nederlanders, door de bocht genomen, een behoorlijk out-going volkje zijn. Misschien niet zozeer luidruchtig, maar wel een stuk aanweziger dan onze Duitse en Belgische buren. In die zin voelt het voor mij ook altijd weer een beetje als thuiskomen in landen waar de meeste mensen ook vrij out-going zijn. Amerikanen zijn dat, Israëliërs ook, Marokkanen ook, Italianen.
Afgelopen zomer waren wij in Singapore en Maleisie. De Singaporezen zijn redelijk easy going, maar de Maleisiers zijn een ontzettend ingetogen en bescheiden volk. Dat vonden we soms ingewikkeld. Op een eilandje waar we verbleven, aan een strand met vrij weinig horeca-gelegenheden, kwamen wij al voor de 4e keer in een restaurantje in 2 dagen tijd. We hadden er ontbeten, gelunched, gedineerd, en toen we weer kwamen werden we weer begroet alsof ze ons voor de eerste keer zagen. Ik vind een 'Hey! How are you?' dan veel fijner.
De eigenaar van onze guesthouse op Borneo was een geweldige vent. We hadden erg veel contact met hem gehad voordat we kwamen, hij had dingen voor ons geregeld, dus ik nam warm afscheid van hem. Toen kreeg ik een heel koel klopje op m'n schouder van hem terug
Geef mij dan maar de Amerikanen. Gelijk gezellig in gesprek, soms spontaan een drankje doen met een local, dat contact vind ik leuk. Wat ik wel opvallend vind van Amerikanen (wij krijgen ze in onze B&B ook regelmatig over de vloer): ze willen altijd het volle uit hun dag halen. De ene toeristische highlight volgt de volgende op, ze komen hier aan met heel strak geplande schema's. Ik kan dat niet begrijpen. Ik snap dat ze minder vakantiedagen hebben etc. Maar dat is toch geen vakantie vieren? De hele dag van hot naar highlight vliegen???