Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

De Amerikaanse vrouw: geen emancipatie?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: De Amerikaanse vrouw: geen emancipatie?

Bericht door RiverCola »

Georgie schreef:
Sandy schreef: maar het allerbelangrijkste is denk ik dat de vrouw een eigen keuze heeft hoe ze haar leven wil leiden ....
En dat is precies wat ik hoop te bereiken met mijn leven. Ik heb met name zo veel gestudeerd voor mijn eigen ontwikkeling, en niet zozeer voor een zakelijke carriere. Ik heb wel ambities, maar die liggen niet direct in het werkveld. En het werk wat ik zou willen doen (wat freelance fotografie, schrijven en kookboek maken), kan ook (juist) vanuit huis.

En inderdaad: Die keuze zie ik nou echt als emancipatie. Het feit dat je die keuze hebt!
Nou moet ik toch echt wat tegengas geven. Prachtig hoor, die keuzes om thuis te blijven, voor je kinderen te zorgen, jezelf te blijven ontwikkelen en af en toe een leuk zakcentje te verdienen met een fotografieopdracht maar......Je gaat er dan wel vanuit dat je een man vind die dat allemaal kan betalen; de kids (die kosten geld), een huis voor jullie en de kinderen, genoeg geld om prettig te kunnen leven. En die man zijn keuze dan? Als hij nou heel graag voor de kinderen zou willen zorgen? Eigenlijk heeft hij die keuze niet op het moment dat jij zegt; 'ik wil heel graag thuis zijn voor de kinderen', want dat betekent dus dat hij 40 uur per week, buiten de deur de centjes moet verdienen.
Daarnaast; wat doe je als je gaat scheiden, of als je man overlijd? Ik geloof dat een van de redenen van de emancipatiegolf voornamelijk met ZELFSTANDIGHEID te maken had en niet zozeer met 'de keuze'. Keuzen kun je maken pas als je zelfstandig bent. Dan heb je jaren niet gewerkt en sta je er alleen voor met de kinderen. Je cv vertoont een groot gat dus op het hoge niveau waartoe je jezelf op dit moment toegang hebt gegeven door je hoge opleiding kun je niet goed meer instromen, en dan heb je geen keuze meer.

Ergens vind ik het ook een gedachte die voort komt uit het Nederlandse sociale denken. Je gaat jarenlang studeren, dat wordt mogelijk gemaakt doordat de overheid daarin investeert (immers, die €1500,- collegegeld per jaar en de daarbij behorende lagere studieschuld, vergeleken met een Amerikaan, heb je doordat de overheid scholing en studie financiert) en dan kies je ervoor daar geen gebruik van te maken. Ja, voor je eigen persoonlijke ontwikkeling. Als je voor een carrière zou zijn gegaan dan zou je een salaris verdienen waarmee je weer bijdraagt aan de pot van de overheid, die het weer mogelijk maakt om jou en mijn kinderen voor lage tarieven te laten studeren. Oftewel, je draagt bij aan dat systeem waar je zelf van geprofiteerd heb.

Als jij in Amerika was geboren dan had je studie je veel meer geld gekost. Misschien wel meer dan het tienvoudige. Ik vraag me af of je dan nog zo makkelijk was gaan studeren met de gedachte dat je dat deed voor je eigen persoonlijke ontwikkeling, in plaats van die studie te gebruiken om later een salaris te verdienen waarmee je jezelf kunt onderhouden.

En dan nog een 'tegenargument': door de keuze die jij straks wil maken, trouwen, kinderen krijgen en thuis blijven voor het gezin ben je eigenlijk verplicht te kiezen voor een man die dat kan betalen. Een échte keuze is, mijns inziens, te kiezen voor de man waarvan je houd. Ongeacht of hij zich kan veroorloven dat jij thuis blijft en zorgt voor de kinderen.

Zo, nu trek ik mijn advocaat-van-de-duivel-pakje weer uit. :evil2: :wink: :angel2:
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Ik vind dat wel mooi gezegd, Ilana! :thumbup:
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

Ik heb me bij elke reactie over dat ik graag thuismoeder zou willen worden ingedekt door tussen haakjes te zeggen (mits dit financieel mogelijk is). Behalve in m'n reacties gisteravond, en direct krijg je zo'n tegenreactie.
Natuurlijk ben ik me er van bewust dat het financieel wel mogelijk zou moeten zijn om op 1 salaris te kunnen leven als gezin, en dat m'n toekomstige man het er mee eens moet zijn. Ik schetste voor mij een ideale situatie, ik zou dat zelf het prettigst vinden. En dan niet omdat ik op m'n luie reet kan gaan zitten, want dat lijkt me een heel irreeel beeld, maar om de werkdruk niet zo sterk te hoeven ervaren, en gewoon omdat ik voor mijn kinderen zou willen zorgen. Als het even kan, zou ik hen niet naar een kinderdagverblijf willen brengen. Daar is niets mis mee met mensen als zij het wel doen, maar ik zou het niet willen, dat is mijn keuze. En eigenlijk is het toch van de zotte dat je je daar tegenwoordig over moet verantwoorden. Het is tegenwoordig de 'gekke' keuze, je wordt toch vrij raar aangekeken als je dit zegt, zeker wanneer je hoogopgeleid bent.

Nou ben ik ook wel biased omdat ik natuurlijk een rot ervaring heb in mijn recente werkgeschiedenis. Maar het heeft het voor mij wel weer duidelijk gemaakt dat full time werken misschien gewoon niets voor mij is. Gisteren heb ik het huishouden gedaan, een volledige dag schoonmaken, boodschappen, hapjes maken voor een feestje. Ik was echt kapot. Ik had een slechte dag qua gezondheid, en moest tussendoor steeds gaan zitten omdat ik helemaal trillerig werd, zo moe werd ik en alles deed pijn. Ik ben echt bang dat wanneer ik een baan (full of part time) zou hebben, ik keer op keer in zal storten en het moederschap er al helemaal niet zal kunnen combineren. ALS het mogelijk is, zou ik dus veel liever m'n volledige energie op het huismoederschap storten en mijn eigen ontwikkeling dmv andere dingen bijhouden. Dat hoef ik niet perse uit een baan te halen.
Op dit moment zal ik wel moeten, want ik moet m'n eigen geld verdienen.
Dan maar financieel afhankelijk. Als dat gelukkiger op veel andere fronten betekent, heb ik dat er graag voor over. Ik heb daar niet zo veel moeite mee. Zelfstandigheid zit 'm voor mij niet alleen in financiele zelfstandigheid. Het zit 'm voor mij meer in het feit dat ik die keuze kan maken. (zelfs als die keuze afhankelijk is van een ander dus). Ik vind het inderdaad raar dat ik me moet verantwoorden, maar stel dat ik naar de top zou willen klimmen binnen m'n carriere, zou ik waarschijnlijk niets dan lof krijgen. Verder ben ik zo ongeveer een van de zelfstandigste personen die ik ken. Wederom hoef ik dat uit m'n carriere te halen, om dat gevoel van zelfstandigheid te krijgen.

Mocht je dan scheiden..tja, je weet niet wat er in het leven gebeurd. Dat kan altijd zo'n wending aannemen. Maar om daarvoor een deel van je levensgeluk en -keuze weg te gooien, dat zou ik niet snel doen.
Overigens was mijn studie veel duurder dan een Nederlandse studie, dus dat argument gaat niet op. Ik heb daar zelf aan mee betaald, een deel mijn vader en het grootste deel de overheid inderdaad dmv stufi. En nee, dat heb ik met name echt voor mijn persoonlijke ontwikkeling gedaan.

En nee, ik ga zeker niet bewust op zoek naar een rijke vent. Als het niet kan, dan kan het niet. Maar het zou wel mijn ideaal zijn, en waarschijnlijk ook echt de beste keuze. Voor mezelf en m'n toekomstige gezin. Vind het een beetje raar dat je impliceert dat ik louter een man zou trouwen om z'n geld. Dat gaat natuurlijk helemaal niet op.
Mocht mijn toekomstige man het hier allemaal niet mee eens zijn? Dan zoeken we uiteraard samen een andere oplossing. Ik heb geen idee wat de toekomst mij gaat brengen. Maar ik heb wel een ideaalplaatje, en meerdere redenen om daar zo over te denken.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik heb helemaal niets geïmpliceerd en je niets in de schoenen geschoven, ook niet dat je op je luie reet gaat zitten. Ik vind het jammer dat een tegenargument niet serieus opgepakt kan worden en onderwerp kan worden van een meer ethische discussie die boven de persoon uitstijgt.

Ik bracht namelijk een aantal pijnpunten naar boven die onderwerp van discussie zouden kunnen zijn;

- studeren 'op kosten van de staat' (deels natuurlijk, iedereen die studeert investeert daar zelf ook in) en het, door te werken, teruggeven aan anderen die daar dan weer gebruik van kunnen maken.
- Wat zou je gedaan heb als je in de VS was opgegroeid en een studie het 10-voudige kostte? Zou je dan nog ervoor kiezen om niet te gaan werken?
- een vrouw of man die zelfstandig is heeft pas echt de mogelijkheid keuzen te maken.
- welke keuze heeft de man in de traditionele rolverdeling?
- kiezen voor de liefde en voor wat goed voelt, in plaats van vast te houden aan een beeld over hoe je leven eruit zou moeten zien over 10 jaar?

Overigens ben je tot op heden helemaal niet aangevallen, nog heb je je moeten verantwoorden voor je wens thuismoeder te worden. Waarom dan zo gepikeerd als dat één keer wel gebeurd? Hebben we niet allemaal het recht om hierop te reflecteren? Ook degenen die een andere mening hebben?

Overigens wil ik nog dit zeggen; ik heb ook een baan gehad die me niet beviel. Toevallig had ik gisteren een lunchafspraak met een oud-collegaatje van die baan. Ik vertelde haar hoe opvallend het was, destijds was ik ontzettend moe, elke dag, elk weekend. Nu heb ik een veel intensievere baan en het gekke is (of eigenlijk toch niet!) dat ik juist véél meer energie heb! In de weekenden en in de avonden ben ik veel actiever dan toen ik die andere baan had. Ik voel me echt honderd procent beter. Oftwel, werk, en of je je er goed in voelt, speelt ook een grote rol in het al dan niet ervaren van moeheid.

En misschien ben ik ook wel zo blij met mijn zelfstandigheid juist omdat ik jaren lang behoorlijk ziek geweest ben en soms vaker in het ziekenhuis lag dan erbuiten. Ik heb een enorme ziektegeschiedenis achter de rug met een hoogtepunt vlak na mijn afstuderen. Toen moest ik geopereerd worden en werd een groot stuk van mijn darm verwijderd. Nu ben ik al een paar jaar hartstikke gezond (misschien wat minder energie dan anderen, en door de zware medicijnen een zeer lage weerstand) en geniet ik daar met volle teugen van. Als je de downside kent geniet je extra van de goede dingen :)

Daarnaast kom ik uit een gebroken gezin. Intelligente moeder die nooit heeft kunnen studeren. Trouwde met een man, maar scheidde weer toen ik 16 was (na jarenlang van een heel slecht huwelijk) en kon niet werken door slechte gezondheid en het niet hebben van een cv/opleiding en 'te hoge leeftijd'. Daarom hadden we erg weinig middelen toen ik opgroeide. Ik ben altijd vast beraden geweest om het beter te krijgen dan mijn moeder.
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Ik voel me niet aangevallen, wel aangesproken. Dergelijke kritische vragen mogen best gesteld worden, maar ik vind niet dat ik me daar tegenover hoef te verantwoorden, noch zullen dergelijke vragen mijn keuze veranderen.

Maar ik zal er zo uitgebreid op antwoorden, eerst even douchen en ontbijten.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Ik wil graag gaan werken, maar mag niet. Ik ben dus noodgedwongen beland in een situatie waar ik thuisblijvende moeder ben.
Nu, ik kan zeggen dat dat een heel moeilijke klus is geweest (en soms nog) voor mij. We zijn nu een achttal jaar verder en ik begin mij stilletjesaan bij de situatie neer te leggen. Ik doe vrijwilligerswerk in een school, zet amerika reisjes op voor vrienden, en ga heeel veel terrasjes doen ;-)
Ik heb dan zelfs ook nog een poetsvrouw.
Superdeluxe leven dus.
Mee mogelijk gemaakt door een man die kei hard werkt en dus goed verdient.

Maar toch... als ik mocht kiezen zou ik zo weer gaan werken. Geen moment twijfel. Want ik haal mijn erkenning en bevrediging uit mijn job. En niet uit terrasjes doen, hoe leuk dat ook mag zijn.

Sophie, misschien kunnnen we eens afspreken om te wisselen? ;-) grapje want ik weet wel dat jij fysiek ook niet top bent
Groetjes,
Carine
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

sachasenne schreef:
Sophie, misschien kunnnen we eens afspreken om te wisselen? ;-) grapje want ik weet wel dat jij fysiek ook niet top bent
:lol: :lol:

Ik herken overigens veel van je bericht hoor. Ik ben ook altijd druk met anderen helpen, dan weer een scriptie nakijken, dan weer helpen met reizen samenstellen. Dat vind ik heerlijk om te doen en zou je kunnen zien als een soort vrijwilligerswerk, en iets wat ik vanuit een soort passie doe. Maar het kost wel veel tijd en energie.

Ik kan me heel goed voorstellen dat wanneer iemand veel plezier en erkenning uit z'n baan haalt, dat echt een toevoegende dimensie aan je leven kunt geven.
En daarnaast moeten de meeste mensen uiteindelijk toch gewoon werken om geld te verdienen, zo simpel is het natuurlijk ook nog.
Ik besef me heus wel dat als ik thuismoeder zou worden en dat (financieel) haalbaar is, ik me in een luxe positie zou bevinden. Maar het gaat mij niet zozeer om de luxe in die directe zin van 't woord, maar meer om de wens om thuis te kunnen zijn voor de kinderen en m'n eigen gemoedstoestand.

Maar goed, ik weet niet hoe het leven gaat lopen, dus we zullen het wel zien :)
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Ik heb intussen ook even jouw reactie overdacht, RiverCola, en ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er over moet zeggen.

Die discussiepunten die je aanhaalt, weet ik niet zo goed wat ik er mee moet. Als ik het beargumenteer doe ik dat vanuit m'n eigen visie, maar ga ik me alsnog zitten verdedigen, en daar heb ik weinig zin in. Ik vind het niet fijn om zo'n discussie persoonlijk te maken. Maar op een onpersoonlijke manier, heb ik er eigenlijk niet heel veel over te zeggen. Ik denk niet dat ik de aangewezen persoon ben, om daar een ethische discussie van te maken. Als iemand anders het op wilt pikken, ga je gang.

Paar kleine reacties:

- studeren 'op kosten van de staat' (deels natuurlijk, iedereen die studeert investeert daar zelf ook in) en het, door te werken, teruggeven aan anderen die daar dan weer gebruik van kunnen maken.

Zo heb ik er nog nooit bewust over nagedacht, mede omdat ik inderdaad meer studeerde voor mijn eigen persoonlijke ontwikkeling. Nou zit dat laatste wel heel diep en ook uit een soort bewijsdrang naar mijn vader toe; ik wilde bewijzen dat ook ik slim was en vanwege faalangst heb ik keihard gewerkt om te bereiken waar ik nu ben geweest. Misschien niet de juiste beweegreden, maar zo is het helaas gegaan en heeft me wel gebracht waar ik nu ben. Te persoonlijk verhaal om verder zo hier op in te gaan, maar dan weet je beetje waar ik vandaan kom. Ik zal dit standpunt eens overpeinzen en kijken of ik daar een mening over kan vormen, want dat heb ik momenteel niet erg. Ik ben wel erg Nederlands in de zin van dat ik studiefinanciering 'for granted' neem. Ik weet niet of dat goed is, maar dat realiseer ik me hierdoor wel.

- Wat zou je gedaan heb als je in de VS was opgegroeid en een studie het 10-voudige kostte? Zou je dan nog ervoor kiezen om niet te gaan werken?
Mijn studie was dus sowieso al duurder dan een Nederlandse studie en heb een studieschuld die ik sowieso moet afbetalen. Dit wil ik natuurlijk wel zelf doen, ik zou niet m'n toekomstige man daar voor op laten draaien. Een concreet antwoord kan ik hier niet op geven, ik weet niet hoe ik me dan gevoeld had. Ik ben wel van mening dat je schulden zelf terug moet betalen, maar ik ken genoeg hoogopgeleide Amerikaanse vrouwen die ook uiteindelijk huismoeder worden.

- een vrouw of man die zelfstandig is heeft pas echt de mogelijkheid keuzen te maken.
Interessant standpunt, maar daarvan ga jij er dus vanuit dat volledige zelfstandigheid onder andere bestaat uit financiële onafhankelijkheid. Ben ik het op zich wel met je eens, maar als dat teniet doet aan je levensgeluk, hoeveel waarde heeft die zelfstandigheid dan? Hoe zie jij zelfstandigheid eigenlijk?

Ook een interessante vraag. Als je naar Waitwhat kijkt, heeft hij juist ook sterke ideeen er over. Ik denk dat het dus heel persoonlijk is, en afhankelijk van de wensen van iemand binnen een relatie, en grotendeels een wisselwerking is. In de meeste gezonde relaties lijkt me hier wel discussie over mogelijk en kom je eventueel samen tot een compromis.

- kiezen voor de liefde en voor wat goed voelt, in plaats van vast te houden aan een beeld over hoe je leven eruit zou moeten zien over 10 jaar?
Dit gaat voor mijn gevoel samen, je zoekt een soort middenweg in dit alles. Ik hou zelf niet vast aan een beeld van hoe het er uit zou moeten zien, maar krijg naarmate ik ouder word, wel steeds een beter beeld van hoe ik het zou willen, gebaseerd op m'n eigen levenservaring en persoonlijke eigenschappen en interesses.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

RiverCola schreef:Daarnaast kom ik uit een gebroken gezin. Intelligente moeder die nooit heeft kunnen studeren. Trouwde met een man, maar scheidde weer toen ik 16 was (na jarenlang van een heel slecht huwelijk) en kon niet werken door slechte gezondheid en het niet hebben van een cv/opleiding en 'te hoge leeftijd'. Daarom hadden we erg weinig middelen toen ik opgroeide. Ik ben altijd vast beraden geweest om het beter te krijgen dan mijn moeder.
Ik heb tot nog toe nog niet deelgenomen aan de hele discussie (vooral de eerste pagina's leken me te zot voor woorden)

Maar deze situattie herken ik wel: mijn ouders zijn gescheiden toen ik nog maar een babietje was omdat mijn vader alcoholieker was (is daar uiteindelijk ook aan overleden). Mijn moeder stond er dus alleen voor om voor 4 kinderen te zorgen in een periode dat dit nog uitzonderlijk was (eind jaren 70). Gelukkig had ze werk als kleuterleidster en dus een (bescheiden) inkomen en de schoolvakanties met ons thuis. Door haar situatie heeft ze ons ook altijd meegegeven dat je altijd zoveel mogelijk moet streven naar zelfstandheid: hoe meer je zelf kan, hoe minder je afhankelijk bent van een ander.
Persoonlijk zou ik me ook niet niet goed voelen bij het idee dat ik financieel van mijn man afhankelijk ben. Met de nadruk op persoonlijk, dit is geen verwijt naar wie hier wel voor kiest of kan kiezen. Ik ben gelukkig ook gezegend met een sterke gezondheid, ben zelden ziek (hout vasthouden) en een vrij goede dosis energie. Ik heb ook het geluk gehad dat ik kon verder studeren (ook dankzij het harde werken van mijn mama hebben we alle 4 een universitair diploma behaald) en doe ik nu een job waar ik echt van hou.
Moest ik ooit kinderen hebben, zou ik wel willen blijven werken. Persoonlijk heb ik dat toch wel nodig.

Zo en dan ga ik nu als geëmancipeerde vrouw verder het pleisterwerk van het plafond kappen in ons huis terwijl mijn man boodschappen doet. Hij heeft scoliose en kan geen fysiek zwaar werk doen, ik hou niet van boodschappen doen dus dat komt goed uit. En toch is hij allesbehalve een mietje :wink: :lol:
Poetry
Amerika-ontdekker

Bericht door Poetry »

oortjes schreef: Poetry: In Jewish folklore, from the 8th–10th Century Alphabet of Ben Sira onwards, Lilith becomes Adam's first wife, who was created at the same time and from the same earth as Adam. This contrasts with Eve, who was created from one of Adam's ribs.
Als je het niet erg vind beperk ik me tot de Torah. Daarin ben ik haar niet tegengekomen. Het woord folklore zegt genoeg. Er doen ook verhalen de ronde dat ze demonisch was.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

LeenG schreef:
Zo en dan ga ik nu als geëmancipeerde vrouw verder het pleisterwerk van het plafond kappen in ons huis terwijl mijn man boodschappen doet. Hij heeft scoliose en kan geen fysiek zwaar werk doen, ik hou niet van boodschappen doen dus dat komt goed uit. En toch is hij allesbehalve een mietje :wink: :lol:
Haha! Fantastisch!! Als ik doordeweeks thuiskom van mijn werk heeft mijn vriend voor mij gekookt. Ik plof dan op de bank neer terwijl hij het eten op tafel zet. Ook niet omdat 'ie een mietje is, maar omdat hij thuis werkt en enorm van koken houdt. Verder hebben we dan weer een redelijke standaard-verdeling; ik doe de vaat, bijna altijd. Hij brengt het afval weg, ik was...hij stofzuigt (en dat 'klopt' dan volgens mij dan weer niet :wink: ).

Om terug te reageren op Georgie. Volgens mij heb jij de discussie zelf persoonlijk gemaakt door je eigen wens om huismoeder te worden in de groep te gooien. Daar is niets ergs aan, dat moet kunnen op een forum, maar dan kun je ook verwachten dat daar reactie op komt. Mijn inbreng is dan ook zeker niet bedoeld om jou of jouw droom naar beneden te halen. Het ging pas een beetje kriebelen bij me toen en passant het geluk van een werkende vrouw ter discussie gesteld werd. Op die manier worden er eigenlijk twee kampen gecreëerd waarin ieder zijn eigen situatie, of droom, probeert te staven door te twijfelen aan de intenties of het geluk van de andere groep.

De 'pijnpunten' die ik hierboven noemde, dát vind ik pas echt een interessante discussie. Over een droom van een persoon, of die manier waarop een ander kiest zijn of haar leven te leiden heb ik immers niets te zeggen en mag ik niet veroordelen.
Georgie schreef:

Zo heb ik er nog nooit bewust over nagedacht, mede omdat ik inderdaad meer studeerde voor mijn eigen persoonlijke ontwikkeling. Ik ben wel erg Nederlands in de zin van dat ik studiefinanciering 'for granted' neem. Ik weet niet of dat goed is, maar dat realiseer ik me hierdoor wel.

Ik vind dat dus wel iets om bij stil te staan! Nederlanders nemen al dat mogelijk is gemaakt door de staat inderdaad vaak 'for granted'. Of dat nou studiefinanciering is of zorg. Nu is ons studiesysteem volgens mij bedoeld om iedereen gelijke kansen te geven. Daarom ben ik ook zo tegen dat sociale leenstelsel waar momenteel in de politiek (ook door mijn eigen partij) over gediscussieerd wordt. Ik zag al een groot verschil tussen de mogelijkheden van iemand van rijkere komaf en de wat armere studenten toen ik studeerde. De rijkeren konden bijvoorbeeld makkelijker door studeren (een master moet in sommige gevallen helemaal zelf betaald worden), konden makkelijker een dure uitwisseling doen, konden makkelijker op kamers gaan wonen, materialen kopen, lekker wijntjes drinken op terrasjes enzovoorts. Ik kon dat niet. De kunstacademie is één van de duurste opleidingen in NL door de hoge materiaalkosten. Ik moest dus elke cent omdraaien om te kunnen studeren. Daarom sta ik nog steeds heel erg achter ons huidige systeem en wil ook dat studeren in de toekomst mogelijk blijft voor iedereen. Daar zullen wij, inmiddels werkende mensen, aan bij moeten dragen...vind ik.

Interessant standpunt, maar daarvan ga jij er dus vanuit dat volledige zelfstandigheid onder andere bestaat uit financiële onafhankelijkheid. Ben ik het op zich wel met je eens, maar als dat teniet doet aan je levensgeluk, hoeveel waarde heeft die zelfstandigheid dan? Hoe zie jij zelfstandigheid eigenlijk?

Hoe ik zelfstandigheid zie? Dat zit 'm in veel dingen. Overkoepelend is het het hebben van de vrijheid om je eigen keuzes te maken doordat je daar de middelen toe hebt. Waar ga ik wonen? Kan ik goed en gezond eten kopen voor mezelf? Kan ik, als ik dat wil, een cursus gaan volgens? Kan ik af en toe op reis, omdat ik daar zo belang aan hecht? Kan ik zo nu en dan dat mooie tasje kopen? En in het geval van een moeder; Kan ik mijn kinderen muziekles laten volgen, of een sport laten beoefenen? Kan ik ervoor kiezen om, indien ik dat belangrijk vind, mijn kinderen in een rustigere en ruimere omgeving op te laten groeien? Bijna al deze zaken hebben met geld te maken. En het zijn allemaal keuzen, elke dag weer. Als je geen geld hebt, zoals in het gezin waarin ik opgroeide, kun je nagenoeg geen enkele van bovenstaande keuzes maken. Er is geen keuze tussen wel of niet op vakantie. Je kunt niet kiezen waar en hoe te wonen (je bent afhankelijk van sociale huurwoningen), je hebt constant te maken met overheidsinstanties, zoals het UWV, die alles van je willen weten, tot aan je bankafschriften aan toe. Ben je dan zelfstandig? Nee, je bent met handen en voeten gebonden aan diezelfde overheid die jou in leven houd.En ik weet uit de praktijk dat dat niet gelukkig maakt. Het beperkt.

Nu spreek ik dan over onafhankelijk zijn van de staat. Er bestaat natuurlijk ook nog zoiets als onafhankelijk zijn van een man, en of je dat wilt of niet. Ik heb een hele goede relatie en dus zou ik het helemaal niet erg vinden om afhankelijk te zijn van hem. Ik ben dat ook geweest, toen ik werkeloos was. En toen ik ziek was en hij mij verzorgde. Ik vertrouw hem dus vind ik het ook niet erg om, indien noodzakelijk, afhankelijk van hem te zijn. Tegelijkertijd kan er vanalles gebeuren in het leven. Zijn inkomsten kunnen weg vallen, hij kan een ongeluk krijgen en niet meer kunnen werken. Er kan van alles gebeuren in het leven. Op dat moment kan hij terug vallen op mij en kan ik voor hem zorgen, ook financieel. En mochten we ooit uit elkaar gaan dan kan ik dit huis, of een soortgelijk huis nog steeds betalen.

Ook een interessante vraag. Als je naar Waitwhat kijkt, heeft hij juist ook sterke ideeen er over. Ik denk dat het dus heel persoonlijk is, en afhankelijk van de wensen van iemand binnen een relatie, en grotendeels een wisselwerking is. In de meeste gezonde relaties lijkt me hier wel discussie over mogelijk en kom je eventueel samen tot een compromis.

Uiteraard. Daar ben ik het helemaal mee eens. Waar ik echter nieuwsgierig naar ben is wat de uitkomst zou zijn als je een groep, laten we zeggen, mannen zou ondervragen die in de jaren 50 en 60 kinderen kregen en voor het brood op de plank moesten zorgen. Voor hen was dat hoogstwaarschijnlijk een vanzelfsprekendheid. Zo was de rolverdeling destijds. Maar als je ze nu zou vragen; hadden ze dan niet liever iets meer tijd met hun kinderen gehad? Hadden ze misschien ander werk gekozen, als ze daar gelukkiger van werden maar dat minder verdiende? Hadden ze misschien bepaalde taken van hun vrouwen over willen nemen als ze daar meer tijd voor hadden gehad?
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

RiverCola schreef:
LeenG schreef:
Haha! Fantastisch!! Als ik doordeweeks thuiskom van mijn werk heeft mijn vriend voor mij gekookt. Ik plof dan op de bank neer terwijl hij het eten op tafel zet. Ook niet omdat 'ie een mietje is, maar omdat hij thuis werkt en enorm van koken houdt. Verder hebben we dan weer een redelijke standaard-verdeling; ik doe de vaat, bijna altijd. Hij brengt het afval weg, ik was...hij stofzuigt (en dat 'klopt' dan volgens mij dan weer niet :wink: ).

Even hier specifiek op reageren:

Hier krijg ik weer een soort kriebelig gevoel van. Het bewijzen dat je als vrouw ook 'mannelijke' klusjes kunt en dús geëmancipeerd bent. In het geval van Leen heeft die rolverdeling een logische oorzaak, zijn medische achtergrond. Lijkt me niet meer dan normaal dat Leen dan dat soort klusjes opknapt. Dat heeft niets met man of vrouw zijn te maken, maar gewoon met de situatie zoals ie is binnen de relatie.

Overigens heb ik mijn hele huis ook zelf in m'n eentje geschilderd, alle meubels in elkaar gezet en andere zogenaamde 'mannen' klussen gedaan. Dat vind ik persoonlijk zelfverstandigheid. Maar ook zelfstandigheid door situatie. Ik had wel allerlei mensen kunnen uitnodigigen om te helpen, maar ik heb het zelf gedaan, omdat ik nou eenmaal vrijgezel ben. En zo zijn er nog heel veel andere gevallen waardoor ik zelfstandiger ben geworden, omdat dat nou eenmaal de situatie is. En in mijn geval uit het ook in mezelf in het diepe gooien voor buitenlandse studies/stages en hopelijk een emigratie. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
En totaal niet de dingen die jij noemt zoals tasjes kopen en op vakantie kunnen gaan, dat noem ik luxe mogelijkheden die je binnen een leven kunt hebben. Ik kom zelf uit een goede, luxe positie bij ons thuis, wij hadden het altijd erg goed en konden al die dingen die jij noemt. Mijn moeder is ook thuismoeder en werkt nu in een lifestyle-winkel omdat ze het leuk vindt. Maar ik zelf heb niet altijd geld, soms zeer weinig en er zijn tijden geweest dat ik op droge crackers en droge pasta leefde en elke cent om moest draaien. Ik snap heel goed wat je bedoelt met die zelfstandigheid in de zin van dat je de keuze hebt om die luxe mogelijkheden te bepalen, maar dan heb je het dus met name over financiele zelfstandigheid neem ik aan?
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Volgens mij probeert Leen niet te bewijzen dat ze geëmancipeerd is door mannelijke klussen te doen, zoals je zelf al schrijft komt dat door de situatie thuis. Maar waar doe ik dat dan? Of maak je dat op omdat ik positief reageer op haar post? Ik vond het gewoon grappig geschreven. Wie gaat hier nu in de aanval?

Volgens mij heb ik heel duidelijk omschreven wat ik zie als zelfstandigheid (de vrijheid om je eigen keuzen te kunnen maken) in mijn post hierboven, in het rood. Ik heb het dan over onafhankelijkheid van de staat en van je partner; keuzen kunnen maken mbt wonen, eten, wel of geen muziekles voor de kinderen en reizen (door jou zelf als iets heel belangrijks, voor jou, omschreven) en ook voor je partner kunnen zorgen als dat nodig is, ook financieel.
Dat jij nou net dat 'tasje' eruit pikt om op te reageren...tja. Ik had ook kunnen schrijven; het kopen van een camera of lens en het doen van een fototrip in New York. Ieder zo z'n ding.

Het begint nu een beetje een welles nietes discussie te worden en te kijken wie nou wie aanvalt. Volgens mij was dat helemaal niet de bedoeling. Jammer.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

RiverCola schreef:

Volgens mij heb ik heel duidelijk omschreven wat ik zie als zelfstandigheid (de vrijheid om je eigen keuzen te kunnen maken) in mijn post hierboven, in het rood. Ik heb het dan over onafhankelijkheid van de staat en van je partner; keuzen kunnen maken mbt wonen, eten, wel of geen muziekles voor de kinderen en reizen (door jou zelf als iets heel belangrijks, voor jou, omschreven) en ook voor je partner kunnen zorgen als dat nodig is, ook financieel.
Dat jij nou net dat 'tasje' eruit pikt om op te reageren...tja. Ik had ook kunnen schrijven; het kopen van een camera of lens en het doen van een fototrip in New York. Ieder zo z'n ding.
Wanneer ben je onafhankelijk van je partner en de staat?
Als je geen inkomen van de staat ontvangt? En ook een eigen inkomen hebt zodat je geen geld van je partner opdoet? En tegelijk kan kiezen of je kinderen op muziekles gaan, reizen naar US?
Dat kan je toch nooit laten afhangen van staat of partner?
Mijn zus werkt, haar man ook. Zij zijn dus niet afhankelijk van de staat en hebben elk hun eigen inkomen. Maar zij kunnen niet naar de US. Ze kunnen wel kiezen waar ze wonen maar hun keuze is beperkter dan de mijne.
Heeft het niet meer te maken met hoe je in het leven staat en hoe je relatie is dan met het financiele?
Ik vind mezelf een zelfstandige madam en pas helemaal niet in het hierboven geschetste plaatje. Desondanks denk ik da ik veel onafhankelijker ben dan sommige andere vrouwen die wel een inkomen hebben.

Trouwens, een thuisblijvende moeder verdient ook geld. En nog niet weinig ook. Doe je kinderen maar eens voltijds naar de creche.
Groetjes,
Carine
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Maar de "werkende" partner is toch ook niet onafhankelijk? Als zijn (of haar) vrouw overlijdt of bij hem weggaat dan is hij net zo goed alleen met de kinderen en kan ook niet zo makkelijk blijven doen wat hij deed (40+ werken???) en zal wellicht ook financiële zorgen hebben omdat alles voor de kids geregeld moet worden.

En ik vind niet dat als je gestudeerd hebt je perse moet werken in je opleidingsnivo. Wat als blijkt dat je je baan als (bijvoorbeeld) dierenarts (een van de duurste van NL) helemaal niets vindt en je heel wat anders gaat doen, is dat dan ook zonde en weggegooid geld? Ik geloof dat daar anders tegenaan gekeken wordt.

Ik vind niet dat een ander om die redenen mag oordelen voor de keuze van een vrouw (of man) en haar carrière!

(oja, coupeuse, dat was het :D )
En om daarop terug te komen, haar broers mochten wel studeren en zij niet eens de huishoudschool afmaken...
Gast

Bericht door Gast »

Wel of niet werken was voor mij op een gegeven moment geen keuze meer. Heb gewerkt na de geboorte van onze eerste, maar ik kon in een part-time baan mijn ei niet kwijt. Had het gevoel dat ik maar de helft deed, niks af kon maken. Thuis dacht ik aan m'n werk, op m'n werk dacht ik aan thuis.

Daarnaast moest ik nogal eens vrij nemen omdat de kleine ziek was en niet naar de creche mocht. Mijn man kon niet zomaar vrij krijgen. Ook hebben wij geen opa's en oma's of andere familie waar we de kinderen konden brengen. Dat maakt alles een stuk lastiger. Vooral als kinderen naar school gaan. Ze hebben zoveel vakantie en vrije dagen, dat red je niet met je vakantiedagen. Thuiswerken vind ik geen optie. Je kunt niet thuiswerken als er kinderen rondrennen (ik tenminste niet).

Bij ons werkt het heel goed. Ik ben thuis en zorg dat hier alles op rolletjes loopt, mijn man werkt. Doordat hij zich volledig op zijn carriere kon richten kunnen wij ons dat ook veroorloven. Het heeft ons zelfs naar Amerika gebracht.

Is dat mijzelf opofferen voor hem? Ik vind van niet, het is een bewuste keuze geweest in onze situatie. Maar als wij wel familie om ons heen hadden gehad, was de situatie misschien anders geweest.

Wat mij wel opvalt is dat je als thuisblijfmoeder in NL met de nek aangekeken wordt (wat is er mis met je, waarom werk jij niet!!) en het hier in Amerika gezien wordt als luxe (wat heerlijk voor je dat je niet hoeft te werken).
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

@Sachasenne: Het is volgens mij ook iets heel moeilijks om te bepalen; wat zelfstandigheid of onafhankelijkheid is. In wezen zijn wij allemaal afhankelijk en niet compleet vrij. We leven immers in een maatschappij en hebben allemaal plichten, zoals, in NL, het betalen van een zorgpremie. Daartoe zijn we verplicht. Net als het betalen van belastingen. Ik denk dus ook dat het voor iedereen anders is. En als je keuze is om huismoeder te worden is dat ook prima. Ik probeerde echter wel een aantal kanttekeningen te plaatsen en de discussie opgang te brengen over wat nu emancipatie is.

In wezen hebben de dames voor ons de grootste slag al geleverd. Precieze data weet ik niet (is zo op te zoeken) maar het is echt nog niet zo lang geleden dat vrouwen stemrecht kregen en dat het acceptabel werd voor een vrouw om te werken of te scheiden van haar man. Toch zijn er nog stappen te nemen. Nog steeds verdienen vrouwen vaak niet hetzelfde in dezelfde functie als een man.

Ik ben trouwens tegen positieve discriminatie; het aannemen van een vrouw (of allochtoon) omdat de organisatie dat wil ipv het kiezen voor de beste kandidaat. In Zuid-Afrika heeft dat bijvoorbeeld tot een behoorlijke armoedeval geleid onder blanke Zuid-Afrikaners.

Overigens heb ik eens van iemand een Opzij gekregen (voor degenen die het niet kennen; een feministisch vrouwentijdschrift). Ik werd er niet goed van! Op een gegeven moment was ik ver over de helft met bladeren en lezen, toen het me opviel dat er in het tijdschrift geen enkele man voorkwam :shock: Alsof mannen in deze wereld niet bestaan.

@Sanne; ik ben zo'n voorbeeld! Ik heb een studie gedaan en werk nu in een ander vak. Mijn vak beviel me in de praktijk helemaal niet, en dat terwijl ik er mijn hele leven, tot dan toe, op gefocust was geweest. Maar ik heb wel dat diploma gehaald, en daarmee een bepaald niveau, en ben daarna (toen ik mijn werk kwijtraakte) doorgegaan mezelf te ontwikkelen. Dat heeft geleid tot de baan die ik nu heb. En nu werk ik en betaal ik terug. Zo zie ik dat tenminste. Dat wil niet zeggen dat iedereen dat moet doen. Het feit dat wij studie/scholing financieel betaalbaar maken in NL draagt met zich mee dat er mensen opgeleid worden tot een hoog niveau die daar nooit gebruik van zullen maken. Dat is evident aan ons sociale-stelsel.
Maar omdat we ervoor kiezen dat we aan deze waarde hechten, accepteren we ook dat dat gebeurd. Daarom betalen mensen ook mee aan zorg die ze niet gebruiken, of aan een pensioenstelsel waar ze wellicht niet van profiteren omdat ze vroegtijdig overlijden, of aan sport of kunst waar ze niets mee hebben.

Toch wilde ik dit punt als overweging mee geven. Misschien kwam dat ook doordat mijn werkgever mij van de week vertelde dat zij voor haar andere baan een nieuwe pensioenregeling moest uitzoeken voor de werknemers. Ze legde de werknemers 2 keuzen voor; Een duurdere variant, meer betalen en daar later een bepaald aantal euro's per maand meer door overhouden, of minder betalen en dus na je 65ste minder krijgen. Ze plaatste er nog een kanttekening bij; als jullie allemaal voor de goedkopere variant kiezen dan zullen ook de huidige gepensioneerden minder krijgen door jullie lagere inleg. Er zat dus een sociaal element gekoppeld aan hun keuze. En ze kozen uiteindelijk allemaal voor de duurdere variant.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Interessante discussie de laatste paar pagina's.
Het onderwerp of iemand na zijn/haar studie ervoor "mag" opteren niet te gaan werken, dan wel in een ander vakgebied te gaan werken lijkt me de moeite waard om af te splitsen. Ik denk dat meer mensen er een mening over hebben maar het in deze thread enkel daarover te gaan hebben betekent afwijken van het oorspronkelijke onderwerp.

Terug naar de titel, ik denk dat het onmogelijk is de emancipatiegraad van de Amerikaanse vrouw te veralgemeniseren. De dames in mijn schoonfamilie zijn zeer geëmancipeerd en verdienen allemaal hun eigen boterham en hebben geen man nodig. Doch ik ben zat andere dames daar tegen gekomen die volledig afhankelijk zijn van hun man. Idem voor Nederland.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

In een relatie ben je nooit "onafhankelijk" van elkaar, anders heb je geen relatie lijkt mij. En in een relatie, misschien nog meer dan elders geldt ook het cliché: je eigen vrijheid eindigt waar die van een ander begint. Elke keuze die je maakt (werken of niet) heeft gevolgen voor je partner dus is het een kwestie van duidelijke afspraken te maken zodat je weet wat je van elkaar kan verwachten.

De realiteit is jammer genoeg wel zo cynisch dat veel vrijheden inderdaad met geld te maken hebben: veel gezinnen hebben gewoon 2 of minstens 1,5 inkomen nodig om rond te komen, om een leuk huis te kunnen huren/kopen,... Onderzoek toont zelfs aan dat xx aantal koppels (weet de cijfers niet meer) zou willen scheiden maar het niet doet omwille van financiële redenen (huis, alimentatie,...) Dan ben je pas je vrijheid kwijt :?

Zelf ga ik gewoon liever werken, ik zou een vreselijke huisvrouw zijn, vraag maar aan mijn man :lol: Doordat we met 2 gaan werken, kunnen we ons ook de dingen permitteren die we leuk vinden: huis in een leuke buurt, reisjes, vaak op restaurant,....

RC en Georgie, overigens worden de taken hier thuis verdeeld op basis van wie wat kan en graag doet. Ik wil helemaal niks bewijzen, maar de verbouwingen kosten ons al genoeg, daarom kap ik het pleisterwerk zelf af, bespaart ons een hoop geld. Mijn man kan het niet, dus moet ik het doen. Als ik echt stinkend rijk was, betaalde ik gewoon iemand hiervoor want het is een echt k*twerk :lol: :wink:
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

@Hockey: Er zal ongetwijfeld geen of nauwelijks verschil zijn tussen Nederlandse en Amerikaanse vrouwen. Amerika stikt van de carrièrevrouwen en mij is ooit weleens een percentage ter oren gekomen van het aantal Amerikaanse vrouwen dat een groot bedrijf runt. Dat lag echt vele malen hoger dan in NL. Daarentegen ben ik ook nieuwsgierig naar het aantal Amerikaanse vrouwen dat weet op te klimmen (of juist niet) van de armste klasse naar de middel-of hoge klasse door studie en werk, aangezien de studies in Amerika zo duur zijn.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer