Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Taxes(BTW) en fooien op restaurant

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Ziva
Amerika-expert

Re: Taxes(BTW) en fooien op restaurant

Bericht door Ziva »

Eens met Ned, ik heb ook respect voor serveersters net zoals ik respect heb voor kassieres of vuilnismannen of metselaars of verpleegsters of... ga zo maar door...

Toch tip ik al die mensen ook niet dus begrijp ik niet waarom serveersters dan zo anders zijn. Omdat ik zo'n fijne tijd heb als ik ergens eet of drink? Dat heb ik ook als ik een pretpark of museum bezoek, daar werken mensen ook hard om mij te vermaken en die krijgen ook geen tip. Die mensen doen ook gewoon hun werk. Neemt niet weg dat ik me wel zoveel mogelijk wil aanpassen aan de gewoontes van het land waar ik woon en dus netjes tip. Maar begrijpen doe ik het niet want nog steeds vind ik dat ik moet opdraaien voor het feit dat een werkgever feitelijk zijn personeel te weinig betaald.

Het is 1 van die dingen die in de loop der tijd zo gegroeid is denk ik.
kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door kaap koraal »

Hier ben ik het mee eens ,maar Ziva dat had ik al een paar bladzijden terug gezien dat we op 1 lijn zitten .. :lol:
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

Ik tip in 99% van de gevallen tussen de 10 en 15%. Waarom 99% ? In de keren dat iets ging eten of drinken hebben we één keer een gemene serveerder gehad.
Die kon er cru gezegd, naar fluiten! Sorry maar zijn gedrag was niet aanvaardbaar. Altijd maar mijmeren tegen zichzelf en blazen...
Niet eens de klanten begroeten, direct grof tegen de klanten. Misschien had hij een slechte dag, iedereen heeft dat wel eens.
Maar dan had hij toch de pech om mij tegen de komen! Jaja, en hij maar proberen om ons zwart te maken tegen andere klanten: "this guys don't even give a tip"!
You only get what you give, sir! Was grof van mij, maar dan mocht hij ons beter bedienen! :evil:
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Wat doen jullie dan als er op de rekening staat 18%? Tijdens onze laatste vakantie hebben we dat toch regelmatig meegemaakt. Ofwel heb je de keuze tussen 15,18 en 20%.
Al diegenen die minder tippen, strepen jullie dat dan door en maken er bv 10% van?
Groetjes,
Carine
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik trek mij nergens wat van aan en betaal wat ik wil betalen (aan tip). Gratuity kan je volgens mij niet verplichten. Ook eet ik eigenlijk nooit met 8 man of meer
sachasenne
Amerika-expert
Contacteer:

@ ned : zelfs met twee staat het erop. Je hoeft daarvoor niet in groep te zijn.
Groetjes,
Carine
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

sachasenne schreef:Wat doen jullie dan als er op de rekening staat 18%? Tijdens onze laatste vakantie hebben we dat toch regelmatig meegemaakt. Ofwel heb je de keuze tussen 15,18 en 20%.
Al diegenen die minder tippen, strepen jullie dat dan door en maken er bv 10% van?
Tsja. Wat is het verschil met bedieningsgeld dat bij de prijs zit inbegrepen? Nu voeren we hier een hele discussie over fooien en de hoogte ervan en dan staat er op de rekening wat er verwacht wordt, en dan vinden klanten dat weer te bemoeierig. Het is maar een kleine stap van een fooisuggestie naar inbegrepen bedieningsgeld...
sachasenne
Amerika-expert
Contacteer:

@dimona : ik heb er geen probleem mee. We tippen altijd 20% trouwens. Ik vroeg me alleen af hoe anderen, die niet veel tippen dat dan doen.
Soms krijg je een totaalrekening waar 18% inzit. Dan moet je dat gaan berekenen en betaal je minder dan wat aangerekend is.
Ik zou dat al niet durven eerlijk gezegd.
Groetjes,
Carine
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik heb nog steeds liever dat het inbegrepen zit in eten/drinken en dat ik dan, als ik echt gewoon zo geweldig bediend ben alsnog kan bepalen of ik een extraatje geef. Maar dat is dus persoonlijk.

Als het er al vooraf opstaat en ik ben niet met een groep aan het eten betaal ik gewoon mijn eten en tip ik wat ik wil. Ik heb daar wel een discussie over gehad maar ze kunnen je niet verplichten die 18% te bepalen tenzij het vooraf duidelijk aangegeven staat op de menukaart bijvoorbeeld. Dus dan krijg je een nieuwe rekening waar die 18% niet inzit. Dat komt overigens niet zo vaak voor, vaker staat het erbij als suggestie en dan streep ik dat dus gewoon door.

Wat wij zelf heel vaak doen is gewoon het bedrag waarvoor je gegeten hebt met creditcard betalen door exact het bedrag in te vullen en dan dus bij tip een streep / te zetten. En dan leggen we dus cash tipgeld op de tafel neer als we weglopen. Op die manier zorg je er namelijk ook voor dat het geld echt bij je serveerster terecht komt (want vaak moet je ook vooraan afrekenen in plaats van aan je tafeltje). Bovendien wordt dus alleen het bedrag waarvoor je gegeten bent dan dus gerekend. Enige nadeel is alleen dat je dus altijd wat klein cash geld bij je moet hebben maar dat heb ik toch altijd wel.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ik ben het helemaal met je eens Ziva, ook ik vind dat het "bedieningsgeld" gewoon doorberekent moet worden. Dan is het idd een echt "extraatje".

Wat ik dus niet meer doe, is het cash neerleggen: ook de kok en de afwassers etc helpen mee met het totaal-plaatje en krijgen vaak net zo "slecht" betaald. Door de tips cash neer te leggen, word het niet altijd doorgegeven.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer