Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
"Vriendelijke" Amerikanen
Re: "Vriendelijke" Amerikanen
Daar is onlangs een hele diskussie over geweest, toen een oudere dame in een retirement home hier in CA neerviel en iemand van het personeel 911 belde. De operator gaf aan dat de ambulance onderweg was en probeerde het personeelslid, die een nurse bleek te zijn, over te halen CPR te doen.
De nurse zei dat ze dat niet mocht enz. De operator bleef aandringen, je hoorde haar wanhopig worden: vraag het dan iemand anders ! wij nemen de verantwoordelijkheid ! doe het ! haal dan iemand van de straat om het te doen !!! Maar de verpleegster/verzorgster bleef weigeren.
De oudere dame overleed voor de ambulance arriveerde.
Er was veel over te doen.
Later bleek dat de oudere dame in kwestie een living will had en daarin stond dat ze geen levens-verlengende behandelingen wilde. In zoverre werd dus aan haar wensen voldaan, en de naaste familie zei ook er verder geen zaak van te willen maken.
In verdere diskussie stelden artsen dat niet-deskundigen niet kunnen weten of bij ouderen de val veroorzaakt wordt door een hersenbloeding of een hartaanval. Zij schreven ook dat veel goed-bedoelenden vaak het borstbeen en enkele ribben breken bij poging tot CPR - bij veel bejaarden zijn die botten behoorlijk broos.
Zelf denk ik ook '"ik help !" maar ik heb nooit zo een situatie meegemaakt dus ik weet niet of ik adequaat kan zijn dan wel totaal zal bevriezen van schrik. Misschien toch maar eens die cursus gaan volgen.
De nurse zei dat ze dat niet mocht enz. De operator bleef aandringen, je hoorde haar wanhopig worden: vraag het dan iemand anders ! wij nemen de verantwoordelijkheid ! doe het ! haal dan iemand van de straat om het te doen !!! Maar de verpleegster/verzorgster bleef weigeren.
De oudere dame overleed voor de ambulance arriveerde.
Er was veel over te doen.
Later bleek dat de oudere dame in kwestie een living will had en daarin stond dat ze geen levens-verlengende behandelingen wilde. In zoverre werd dus aan haar wensen voldaan, en de naaste familie zei ook er verder geen zaak van te willen maken.
In verdere diskussie stelden artsen dat niet-deskundigen niet kunnen weten of bij ouderen de val veroorzaakt wordt door een hersenbloeding of een hartaanval. Zij schreven ook dat veel goed-bedoelenden vaak het borstbeen en enkele ribben breken bij poging tot CPR - bij veel bejaarden zijn die botten behoorlijk broos.
Zelf denk ik ook '"ik help !" maar ik heb nooit zo een situatie meegemaakt dus ik weet niet of ik adequaat kan zijn dan wel totaal zal bevriezen van schrik. Misschien toch maar eens die cursus gaan volgen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 20 sep 2013, 06:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeker doen!!
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Ik heb ook de reanimatie cursus gevolgd plus een een groot aantal jaren de herhalingscursussen, alleen de laatste jaren niet meer. Blijft ook nog de vraag of de Nederlandse cursus in Amerika erkend zou worden.ned in MO schreef:Als je certified CPR bent wel (wat ik ben)Old Faithful schreef:Ik kan in Amerika dus maar beter niet beginnen met reanimeren als iemand dood naast me neervalt.![]()
Niet specifiek voor reanimatie: Ik hoop dat ik in een noodsituatie te hulp zal schieten en niet eerst na ga staan te denken welke nadelige consequenties dit voor mij zou kunnen hebben. Maar misschien is dit wel heel naïef gedacht.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Dat is Nederlands gedacht. Gelukkig maar!
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Mjah.. zelfde als dat je iemand na een ongeval in je eigen auto laat zitten. Komt regelmatig voor dat ze het dak eraf zagen omdat ze geen risico willen nemen met de patient. En daar ben je dan dus niet voor verzekerd..
http://www.autoblog.nl/brandweer-zet-sc ... edoelingen
http://www.autoblog.nl/brandweer-zet-sc ... edoelingen
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- DixieChick
- Amerika-expert
Dat verhaal van die motoragent is volgens mij in Nederland ook niet normaal. Anders zou er niet zoveel aandacht aan besteed worden. Ik hoop in ieder geval dat het niet normaal is, want bij het lezen gaan mijn haren echt rechtovereind staan. Hier in de VS zou niemand het in zijn hoofd halen niet de orders van een agent op te volgen, je riskeert een boete, een ritje naar de lokale jail, of nog erger.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Nou, het verhaal is natuurlijk schrijnend vanwege de achtergrond, maar als ik het goed begrijp, zijn dit soort dingen aan de orde van de dag - alleen hoor je er normaal gesproken nauwelijks iets over.
Dit is voor het eerst dat ik hoor van een dergelijk geval, dus aan de orde van de dag lijkt me wat overdreven.
-
- Amerika-expert
echt waar, aan de orde van de dag? Shjesus, waar bemoeien sommigen zich toch mee. Maar, in mijn ervaring, alleen al het verschil in hoe het verkeer reageert hier in amerika en in nederland wanneer een ambulance met sirene en zwaailicht aan komt zetten. En ik woon in Boston, een stad met files, kleine weggetjes (geasfalteerde koeiepaden), veel te veel eenrichtingsverkeer, massholes, enz. en toch schuift iedereen aan de kant. In NL denk ik dan altijd: ik hoop dat jij es een keer een geliefde achter in die ambulance hebt liggen.
Ik citeer de motoragent: "Nog steeds zijn de dodelijke blikken, verwensingen en beledigingen schering en inslag. 'Ik rij soms maar een blokje om en zet mijn zwaailicht uit, om geen reacties uit te lokken. De samenleving is verhard.'"Hockey schreef:Dit is voor het eerst dat ik hoor van een dergelijk geval, dus aan de orde van de dag lijkt me wat overdreven.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Bij Cpr behoor je het borstbeen te breken en ja soms ook per ongeluk een paar ribben. Beter dat dan dood denk ik maarZij schreven ook dat veel goed-bedoelenden vaak het borstbeen en enkele ribben breken bij poging tot CPR - bij veel bejaarden zijn die botten behoorlijk broos.
Rustig dutchie. Denk je echt dat in Nederland mensen expres ambulances zitten te blokkeren?
-
- Amerika-expert
okay, okay, breath in - breath out. Geen idee of het express is, maar waarom zie ik zo weinig even ruimte maken? Soort van hertje-in-autolicht en verlamd-door-schrik reaktie?
-
- Amerikafan
ned in MO schreef:Bij Cpr behoor je het borstbeen te breken en ja soms ook per ongeluk een paar ribben. Beter dat dan dood denk ik maarZij schreven ook dat veel goed-bedoelenden vaak het borstbeen en enkele ribben breken bij poging tot CPR - bij veel bejaarden zijn die botten behoorlijk broos.
Bij reanimatie breek je niet bij voorbaat het bostbeen, liever niet zelfs. Soms is het helaas het gevolg van "verkeerd"/te hard reanimeren of heeft de persoon broze botten. Ik vermoed dat je eerder een paar ribben breekt dan het borstbeen.
Maar iets doen is beter dan niets doen. Hoe sneller er na een hartstilstand wordt begonnen met reanimeren(binnen 6 minuten) hoe groter de overlevingskans.
Ik hoop mijn reanimatie en AED cursus(en de jaarlijkse herhalingen) nooit nodig te hebben, maar mocht dit wel het geval zijn dan ga ik toch eerst beginnen met reanimeren. Als dat niet mijn insteek is dan heeft het volgen van de cursus en de herhalingen geen enkel nut gehad.
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
ScheldkanonnadeDejaVu schreef:Rustig dutchie. Denk je echt dat in Nederland mensen expres ambulances zitten te blokkeren?
Volgens directeur ambulancezorg Martin Smeekes van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord geeft het rapport een vertekend beeld. De veiligheidsregio van Smeekes publiceerde onlangs een succesvolle game ter preventie van agressie tegen ambulancepersoneel. “De cijfers dalen doordat ambulancemedewerkers steeds minder melden. Ik merk in de dagelijkse praktijk dat mijn medewerkers niet meer opkijken van een scheldkanonnade of bespuging. Dat soort dingen komen gewoon niet in zo’n rapport terecht omdat het bijna gemeengoed is geworden. Wat wij merken is dat de normale burger het steeds vaker niet meer accepteert als de zaken anders lopen dan zij verwachten. Zo begrijpt men niet dat een ambulance een schaars goed is dat beperkt ingezet kan worden.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Feiten en Cijfers
In 2011 werden hulpverleners met een schrikbarende hoeveelheid geweld- en agressie-incidenten geconfronteerd.
Ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking heeft wel eens geweld tegen hulpverleners meegemaakt. Onder hulpverleners zelf is dit echter nog veel hoger: 53%. Dit betreft geweld tegen henzelf en/of collega-hulpverleners. Meestal verbaal geweld (schelden: 84%,en bedreigen: 68%) of hinderlijk gedrag (in de weg staan: 47%). Duwen, slaan en schoppen komen minder voor, maar zijn met respectievelijk 29%, 24% en 15% van het aantal gevallen nog veel te hoog.% van het ziekenhuispersoneel gaf aan beledigd of bedreigd te zijn
Bijna 85% van de Nederlandse bevolking is het geweld tegen hulpverleners zat. Meer dan 40% vreest dat het geweld alleen maar zal toenemen . Slechts 5% vindt het geweld tegen hulpverleners wel meevallen. Eveneens een gering aantal Nederlanders, 17%, is van mening dat geweld behoort tot het beroepsrisico. Volgens een kleine driekwart is respect voor hulpverleners ver te zoeken. En verreweg de meerderheid, 88%, ervaart het als de verantwoordelijkheid van ons allen dat hulpverleners ongestoord hun werk kunnen doen.
Ik weet nu alleen even niet meer of het gaat over vriendelijke amerikanen of de verruwing/verharding van de samenleving in Nederland van de laatste jaren.
Wat mij verbaast is dat als 85% van de Nederlanders het zat dit soort gedonder niet ophoudt. En dat het in de VS niet of in elk geval veel minder voorkomt.PSVwally schreef:Bijna 85% van de Nederlandse bevolking is het geweld tegen hulpverleners zat.
Er is denk ik wel een verschil tussen bewegende verkeersdeelnemers die ruimte geven aan een ambulance, en (bepaalde) verkeersdeelnemers die opgefokt zijn omdat ze een uur in een file staan die geen meter beweegt. Ik ben ook altijd wel geneigd dat het zo'n vaart niet loopt, maar de signalen liegen er niet om. Een vriendin van mij werkt op een eerste hulp in Lelystad, die kan er ook over meepraten. Tegenwoordig gebeurt de intake vanachter onbreekbaar glas.DejaVu schreef:Rustig dutchie. Denk je echt dat in Nederland mensen expres ambulances zitten te blokkeren?
Wat is het dat dienstverleners zo'n agressie uitlokken in Nederland? Ze worden zelfs getraind in conflictmijding, zodat niet achteraf iemand kan zeggen dat ze het uitlokten. In de VS is er om begrijpelijke redenen veel meer respect voor een uniform, maar zelfs zonder de dreiging van aanhouding of nog erger lijkt me dit fenomeen in de VS ondenkbaar.
Als je daaruit de conclusie mag trekken dat de overige 15% er niet voor terugschrikt om zelf een steentje bij te dragen aan dat geweld, dan is het probleem in omvang toch wel groot te noemen.Hockey schreef:Wat mij verbaast is dat als 85% van de Nederlanders het zat dit soort gedonder niet ophoudt. En dat het in de VS niet of in elk geval veel minder voorkomt.PSVwally schreef:Bijna 85% van de Nederlandse bevolking is het geweld tegen hulpverleners zat.
Ik weet niet of de conclusie dat de overige 15% er niet voor terugschrikt om bij te dragen aan het geweld wel de juiste conclusie is. Vermoedelijk heeft (een deel) van die 15% geen weet van hoe erg het is.
Ja, die zullen er ook zeker tussen zitten, maar dit soort polls gebeuren vaak naar aanleiding van een grof incident waarvan niemand met een beetje hersens kan zeggen "nee hoor, ik vind het allemaal wel meevallen". De meeste mensen reageren toch veelal in de emotie van het moment, zonder te weten hoe omvangrijk het probleem nou eigenlijk precies is. Vanuit dat gezichtspunt is 85% toch wel schrikbarend weinig. Op de vraag "Vind u het OK om uw buurman met een hamer te bewerken?" hoop ik toch wel op een negatieve respons van 99.999% ofzo.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 2172 Weergaves
-
Laatste bericht door Dude