Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

De Amerikaanse vrouw: geen emancipatie?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: De Amerikaanse vrouw: geen emancipatie?

Bericht door Sandy »

RiverCola schreef:We zagen het hier al, een paar pagina's terug, toen iemand twijfelde aan het 'geluk' van werkende vrouwen...
Zeg dan gewoon dat je mij bedoelt ... het is nu al de tweede keer dat je het aanhaalt. Ik schreef dat het me tegen de borst stoot om te denken dat het wereldje van thuisblijfmoeders klein is, vind het wat neerbuigend om zo te denken. Daarop schreef ik inderdaad dat ik me afvroeg wie gelukkiger is de hoogopgeleide carriere vrouw of een vrouw die kiest om thuis bij haar gezin te zijn en te investeren in de opvoeding van haar kinderen. Waardoor jij de conclusie trekt dat er twee kampen zijn en 'ik' twijfel aan het geluk van werkende vrouwen.
Wat ik ermee bedoelde te zeggen, is dat de ene situatie niet beter is dan de ander... Het belangrijkst is m.i. dat een ieder die vrijheid heeft om te kiezen om te werken, studeren of thuis te blijven en voldoening vindt in die keuze... een hoogopgeleide werkend moeder hoeft niet per definitie gelukkiger te zijn dan een thuisblijf moeder en vice versa!

Ik kan me erg vinden in Elke en Marjon, ik had ook een verhaal getypt om uit te leggen waarom ik ervoor gekozen heb om recentelijk nog mijn baan op te zeggen voor de kinderen... maar ik vind niet dat ik toelichting hoeft te geven op mijn keuze. Dat voelt voor mij toch als verantwoording afleggen... en dat vind ik onnodig, ik ben trots op wat ik doe en wat ik heb bereikt .... en ik geloof dat er nog een mooie toekomst voor mij ligt!

PS. Marjon dat heb je heel mooi gezegd... Ger's inkomen is van jullie beiden, omdat jij hem in staat hebt gesteld dat hij kon studeren en een goede baan heeft. Een huwelijk of relatie is voor mij juist een verbintenis waarin je je afhankelijk van elkaar durft op te stellen. Vooral wanneer er kinderen in het spel zijn, verdeel je de rollen en taken van het ouderschap. Het kan nu eenmaal niet beiden. Je kunt niet beiden jezelf verder ontwikkelen d.m.v. een opleiding, carrierre najagen en fulltime voor de kinderen zorgen... daar moet een verdeling in zijn, ergens moet er ingeleverd worden. Dat kinderen de hoogste prioriteit zijn van een moeder, kun je misschien alleen begrijpen als je zelf kinderen hebt. Voor de een houdt dat in dat ze fulltime voor haar kinderen wil zorgen (en ja, dan ben je afhankelijk van het inkomen van je partner), de ander beschouwt zich een veel leukere mama als ze werkt... Prima toch?
Laatst gewijzigd door Sandy op 10 jul 2011, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandy
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

vana schreef:
FlipjeBTiel schreef: Los daarvan, talloze studies hebben aangetoond dat (in ontwikkelingslanden; ik verwacht dat het in NL niet anders is) hoe hoger opgeleid de moeder, des te gezonder de kinderen en des te lager de kans dat ze een criminele carriere beginnen. Heeft de maatschappij ook veel aan.
Dat vind ik wel erg kort door de bocht zeg.
De korte bocht (die je niet benoemd, maar wel duidelijk is gezien je andere postings in dit draadje) zit volledig in jouw hoofd, niet in mijn stelling. Ik zeg dat een goed opgeleide moeder beter is voor de kinderen, jij draait dat om in dat dat zou betekenen dat een laag opgeleide moeder slecht zou zijn voor kinderen. Net alsof dat equivalent is. Het probleem, en vooroordeel, zit dus alleen bij jou.

Gr., Flipje
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Sandy schreef:Ik kan me erg vinden in Elke en Marjon, ik had ook een verhaal getypt om uit te leggen waarom ik ervoor gekozen heb om recentelijk nog mijn baan op te zeggen voor de kinderen... maar ik vind niet dat ik toelichting hoeft te geven op mijn keuze. Dat voelt voor mij toch als verantwoording afleggen... en dat vind ik onnodig, ik ben trots op wat ik doe en wat ik heb bereikt .... en ik geloof dat er nog een mooie toekomst voor mij ligt!
Zo voel ik het ook. Rick reisde en reist nog vrij veel en toen ik werkte was dat een constante stress. Na Saskia's geboorte ben ik thuisgebleven met de kinderen, om allerlei redenen. Rick kon met een gerust hart op reis, als een kind ziek was, hoefde hij zich niet druk te maken of er een belangrijke vergadering was etc. CInci schreef eerder in dit topic, dat zij merkt, dat je in Amerika inderdaad eerder "fijn, dat je het kunt doen" krijgt, als je thuisblijfmoeder (ook een raar woord eigenlijk, ik vind het Amerikaanse "homemaker" eigenlijk wel passend) bent. Ik ben overigens wel hoog opgeleid, gymnasium en Italiaans gestudeerd, maar wat kon ik daarmee? Mijn oma was razend toen ik hier koos, waar ik echt in was geinteresseerd: reisagente (en later hoger op). Zonde van mijn brein zou dat zijn. Ik dacht het niet.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

Super gezegd Sandra, en ik ben het er dan ook helemaal mee eens, al ben ik zelf geen ervaringsdeskundige. (maar heb wel zelf een thuisblijfmama).

En vergeet niet dat jij jezelf op dit moment nu de kinderen wat ouder zijn ontzettend aan het ontwikkelend bent. Joh, je hebt net je eerste jaar gehaald en daar mag je ook met alle recht trots op zijn dat je dat pad hebt gekozen voor jezelf!
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

Petra/VS schreef: Mijn oma was razend toen ik hier koos, waar ik echt in was geinteresseerd: reisagente (en later hoger op). Zonde van mijn brein zou dat zijn. Ik dacht het niet.
Ook helemaal mee eens. Ik heb nu ook net gesolliciteerd op een vacature in een boekwinkel. Simpel werk, maar de werkomgeving lijkt me heerlijk! Weet zeker dat m'n vader het er niet mee eens is, maar ik hou liever m'n energie over voor leuke dingen, dan dat ik doodop en braindrained thuiskom.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

FlipjeBTiel schreef:De korte bocht (die je niet benoemd, maar wel duidelijk is gezien je andere postings in dit draadje) zit volledig in jouw hoofd, niet in mijn stelling. Ik zeg dat een goed opgeleide moeder beter is voor de kinderen, jij draait dat om in dat dat zou betekenen dat een laag opgeleide moeder slecht zou zijn voor kinderen. Net alsof dat equivalent is. Het probleem, en vooroordeel, zit dus alleen bij jou.

Gr., Flipje

Hou kom je erbij dat ik dat zeg?
Ik heb nergens het woord slecht genoemd, die conclusie trek jij, je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Kort door de bocht betekent niets anders dan dat je het nogal "zwart/wit" ziet, dus een beetje omgenuanceerd.

Ik vind dat jij hier vooroordelen hebt want je verwacht dat de situatie Nederland in dit opzicht niet anders is dan in ontwikkelingslanden. Heb je daar bewijzen voor of is dat gewoon wat je verwacht?
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Texas Boy schreef:He Flipje, kijk ff hierna, veel logischer
Jaja, mensen die daar een probleem inzien snappen het zinnetje "survival of the fittest" niet. De "fittest" is in de vorm van "best fit to the ecosystem" niet "healthies, strongest, most intelligent, whatever."

Gr., Flipje
FlipjeBTiel
Amerika-expert

vana schreef:Hou kom je erbij dat ik dat zeg?
Ik heb nergens het woord slecht genoemd, die conclusie trek jij, je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb.
Het enige waar ik op af kan gaan, is wat je schreef, niets anders. Je stelt "kort door de bocht" zonder reden, bewijs, of specifiteit en dus heb ik niets anders om op te gaan dan je andere postings, en daar kwam die conclusie duidelijk naar voren.
vana schreef:Kort door de bocht betekent niets anders dan dat je het nogal "zwart/wit" ziet, dus een beetje omgenuanceerd.
Ik vind dat jij hier vooroordelen hebt want je verwacht dat de situatie Nederland in dit opzicht niet anders is dan in ontwikkelingslanden. Heb je daar bewijzen voor of is dat gewoon wat je verwacht?
Ik zei dat ik dat verwacht, en daarom schreef ik dat ook. Lees maar na, dat zijn letterlijk mijn woorden.

Gr., Flipje
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Ik vind overigens dat er hier ook wel erg de nadruk wordt gelegd op financiele onafhankelijkheid en banen/opleiding op HBO/academisch niveau. Niet iedereeen is begiftigd met een goed stel hersens om een HBO-opleiding te doen. Dan kunnen we onszelf wel beloven dat we het financieel beter willen dan onze ouders, helaas heeft niet iedereen die keuze.
Sandy
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Apart dat jij uit mijn voorgaande berichten die conclusie trekt Flipje. Misschien moet je mijn woorden iets beter lezen.

Marjon
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Okay, laten we er voor het gemak van uitgaan dat ik niet kan lezen. Leg dan aub. uit wat er kort door de bocht, ongenuanceerd, of zwart-wit is aan mijn stelling of de verwachting dat ook NLse kinderen profiteren van een goed opgeleide moeder?

Gr., Flipje
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Ja maar nu zeg je het heel anders. Nu zeg je dat Nederlandse kinderen profiteren van een goed opgeleide moeder.
Maar eerst zei je" hoe hoger opgeleid de moeder, des te gezonder de kinderen en des te lager de kans dat ze een criminele carriere beginnen. Heeft de maatschappij ook veel aan." Dat noemde ik kort door de bocht.

Hiermee zeg je mijns inziens dat als de moeder lager is opgeleid, haar kinderen meer kans op een criminele carriëre hebben. Waarom zou dat zo zijn, welke argumenten heb je daarvoor? En waarom zouden kinderen van lager opgeleide moeders (je hebt het niet over vaders, tellen die niet mee?) gezonder zijn, leg dat eens uit.

Marjon
waitwhat
Amerikafan

Bericht door waitwhat »

Hockey schreef:Zonder mijn vriendin zou ik mezelf ook nooit naar de VS zien gaan, permanent althans. Silicon Valley lijkt me leuk om een tijdje te werken, maar permanent wonen?
Ik geef als ik alleen zou moeten gaan de voorkeur aan Nieuw Zeeland als emigratieland.

Waarom precies NZ Hockey? Hier een leuke run-down van de NZ vs. de US (Bron: elders)

Healthcare
NZ: Cheap'ish but okay, sort of
USA: Expensive but universally excellent (the horror stories are very few and far between)

Dental care
NZ: Dentists pull healthy teeth when they can be repaired
USA: Universally excellent; most employers offer excellent dental insurance

Education
NZ: Mediocre secondary, very mediocre and overpriced tertiary
USA: World-class to "meh" secondary (depends on the state, but ALL public schools are COMPLETELY free, including for foreigners); all major public state universities and private universities are world-class. Students who study within their state will pay much less than domestic students in New Zealand -- this also applies to foreign nationals who have established residence in a state (this is separate from immigration). Out-of-state students pay the same as international students (which legally can't be more than the difference between fees and what the state pays on behalf of its own residents -- so no gouging and no cash cows due to federal student financial aid laws). The major private universities will typically meet ALL financial need (fees, room, board, etc.) for students whose parents earn less than $200k/year.

Media
NZ: Slim offerings on television. New programs rather sparing. Internet overpriced and slow.
USA: BBC, CNN, Al Jazeera, Deutsche Welle, etc., etc., etc., etc., all have their own dedicated channels on BASIC cable. Basic cable usually consists of 60+ channels and costs about $30/month.

Telecommunications
NZ: Incredibly expensive and limited. Poor internet.
USA: Lots of competition. Cell phone service with 500 any time minutes, unlimited night and weekend minutes will cost about $50/month. Landlines now usually include free national long distance and will cost about $30/month through the phone companies. I had a bundle: cable broadband phone with free long distance, basic cable (65 channels), and truly fast and unlimited broadband for $55/month. Note: cell phones are on the same exchanges as landlines, so there is NEVER an additional charge for calling a cell phone. Calling a US cell phone from a landline is like making a regular local or long distance call.

Mentality
NZ: Universally parochial. Difficult to make friends or find like-minded people. Cliques. People are very uncritical of their own country.
USA: Regionally diverse. If any mentality exists, you'll find lots of it in the USA. Cliques exist but aren't impenetrable. People are HIGHLY critical of their own country.

Multiculturalism
NZ: In its infancy/non-existent -- whitebread in denial.
USA: Well-established; foreigners are typically welcomed with a genuine curiosity (it's usually a PLUS to be foreign).

Race relations:
NZ: Insidious, widespread racism -- people try to hide it
USA: Pockets of open racism, but overall inclusive

Labor market:
NZ: Closed to foreigners except in times of utter desperation
USA: Open to foreigners (it's a plus to be foreign)

Work/Life Balance
NZ: Bare minimum performance expected, mediocrity rewarded, no incentive to work hard
USA: Merit REQUIRED and properly rewarded and recognized, but plan to give up a LOT for your work if you expect to be rewarded

Legal system
NZ: Similar to the US (common law)

Recognition of overseas qualifications/experience:
NZ: NZQA ... need I say more?
USA: If your employer recognizes your qualifications/experience, that's all that matters, except for certain professions (teachers, doctors, lawyers, etc.), but I've not met anyone who had trouble getting their Western qualifications recognized.

Politics
NZ: Apathetic, conformist, fractional parties with little to no activism; the people consent to things they don't really want.
USA: Vocal minorities who aren't shouted down or expected to conform (so very non-conformist mentality); LOTS of activism; two-party system (with HUGE variations within parties, from far-left to right, due to the school of "American Pragmatism" -- whatever works, works, so there's no real need for 50 mini-parties of no consequence)

Wages/compensation
NZ: Pathetic
USA: Higher than most Western nations, with additional fringe benefits and pension top-ups

Banking
NZ: Very good.
USA: Insanely 19th century.

Housing
NZ: Pretty poor, except for the highest-paid people; exceptionally overpriced.
USA: Usually very good (better in the north than the south) due to very strict health and building regulations; usually reasonably priced (except in four or five of the largest cities). MUCH better protections for tenants.

Pension scheme
NZ: What's that? I'll just buy houses.
USA: One of the highest-performing public pension schemes in the world.

Food
NZ: Supermarkets are okay, some things are hard to find, VERY expensive. Restaurants are pretty boring.
USA: Supermarkets have anything and everything. If it exists, and you can eat it, you'll find it in an American supermarket at a reasonable price. Restaurants cater to EVERY taste, but they can be very pricy.

Cultural Offerings
NZ: Zzzzzzz, even in the cities
USA: Usually excellent, even in small cities. Not so much in towns smaller than 50,000, but there's usually a bigger city within an hour driving distance with something better.

Landscapes
NZ: Gorgeous
USA: Gorgeous

Weather
NZ: Kind of annoying
USA: No comparison -- desert, tropical, continental, sub-tropical, you name it, take your pick.

Public transit
NZ: What's that? Incredibly overpriced.
USA: In cities over 100,000 (so, in a LOT of cities), usually excellent and usually heavily subsidized.

Crime
NZ: Under-reported, not usually punished, lots of unprovoked violence, widespread drunk driving, widespread domestic violence, widespread drunken attacks
USA: Over-reported, over-punished, unprovoked violence is UNcommon (in the US, if it LOOKS like trouble, it problably is, and you can avoid it -- in NZ, you can be beaten for simply not wearing the right shoes), drunk driving rates are low -- it's a felony, domestic violence also low. Keep in mind that the media blow crime in the USA way out of proportion. It is actually quite orderly.

Poverty
NZ: Comparable to the USA, but NZ is ignorant of it.
USA: Recognized as a problem.

Mobility
NZ: $2500 (return) to get anywhere outside of the Asia-Pacific region
USA: Less than $700 (return) to anywhere in North America/Europe, usually no more than $1,500 to the Asia-Pacific region, lots more non-stop flights to every continent on the planet. Wages are enough to pay for trips without taking out a loan.

Motoring
NZ: Awkward roads, awkward drivers, boy racers
USA: Good and well-planned roadways, usually good drivers (except in major cities ... once you're used to it, it's fine), boy racers will find themselves in jail and/or HEAVILY fined for reckless endangerment and/or vehicular manslaughter and/or mayhem and/or disturbing the peace. Needless to say there aren't many boy racers (I didn't know what they were until I moved to NZ).

Cities
NZ: "City" = a few villages piled on top of each other
USA: Many world-class cities, even those with populations under 100,000
FlipjeBTiel
Amerika-expert

vana schreef:Hiermee zeg je mijns inziens dat als de moeder lager is opgeleid, haar kinderen meer kans op een criminele carriëre hebben.
Nu breken allebei mijn klompen. Hier zeg je exact en met zoveel woorden wat ik hierboven concludeerde uit je andere postings, maar wat je bij hoog en laag beweerde dat je dat niet bedoelde.

Nogmaals: de twee zijn niet equivalent, dat zit alleen in jouw hoofd.
vana schreef:Waarom zou dat zo zijn, welke argumenten heb je daarvoor? En waarom zouden kinderen van lager opgeleide moeders (je hebt het niet over vaders, tellen die niet mee?) gezonder zijn, leg dat eens uit.
Alles van een voedingslabel kunnen lezen, op de hoogte zijn van het nieuws, tot het kunnen helpen met huiswerk leidt tot gezondere, meer stabiele kinderen. Mensen die goede kansen hebben in de maatschappij zijn minder geneigd tot criminaliteit.

De vaders komen niet voor in mijn argument omdat het een reactie was op rivercola's (gechargeerde, want haar eigen standpunt heeft ze verduidelijkt) vraag of huisvrouwen die gestudeerd hebben wel voldoende teruggeven door te werken ("studeren 'op kosten van de staat' (deels natuurlijk, iedereen die studeert investeert daar zelf ook in) en het, door te werken, teruggeven aan anderen die daar dan weer gebruik van kunnen maken"). Dat ging over moeders (althans, het was een vraag aan georgie) en mijn antwoord op die vraag is vierkant "ja" omdat zoals boven gesteld de kinderen beter af zijn en daarmee is ook de maatschappij geldelijk beter af.

Gr., Flipje
waitwhat
Amerikafan

Bericht door waitwhat »

DixieChick schreef:Sorry hoor, maar ik vind deze vraagstelling een beetje neerbuigend. Alsof er a) niet van dit soort vrouwen bestaan, en b) alsof emigreren met partner zo ontzettend makkelijk is dat die slappe vrouwtjes dat ook kunnen.

Misschien neem ik het te zwaar op, maar ik vind dit nogal beledigend.
Dat vul je zelf in hoor, ik stelde alleen de vraag. Het antwoord over die familiehereniging en IT-banen makes sense. Vroeg het me gewoon af.

Maar je antwoord kenmerkt wel de tijdsgeest in Nederland: de lichtste kritiek wordt als 'beledigend' ervaren, en zelfs op het internet zie je al overal "is dit beledigend?" knoppen (a la de 'Like" button op FB). Je kunt m.i. alleen maar beledigd worden als je het zelf, om wat voor interne reden dan ook, toe laat. Daar is dit forum tot op heden een mooi voorbeeld van.

God bless America, and the freedom of speech. (De echte vrijheid van meningsuiting).
Laatst gewijzigd door waitwhat op 10 jul 2011, 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

@Flipje: En eigenlijk pleit je daarmee voor het nut van een geschoolde moeder die niet werkt. Want die geschoolde moeder draagt bij aan de maatschappij doordat ze haar kinderen een stabielere en kansrijkere toekomst verschaft. Ik vind dat een interessante beredenering. Ik benaderde het directer, door te 'stellen' (ik stelde overigens niets, het was meer een vraag waar ik graag over in discussie ging) dat de geschoolde vrouw (of man, want dit gaat heus niet alleen voor vrouwen op) terug 'dient' te geven aan het systeem waarvan zij zelf gebruik heeft gemaakt en daarmee doorgeeft aan volgende generaties. Wat jij in feite zegt is dat die spin-off, zowel economisch als maatschappelijk, er nog steeds is, doch minder direct.

Nog even richting Sandy; Het ging er helemaal niet om dat jij die opmerking had gemaakt. Eerlijk gezegd wist ik niet eens meer wie 'm gemaakt had. Ik vind dat ook helemaal niet belangrijk. Het ging mij erom dat er beide kanten op 'veroordeeld' wordt. Zo voelen thuismoeders aan dat ze als minderwaardig gezien worden door werkende vrouwen (hier enkele keren benoemd) maar vragen ze zich zelf af of de werkende moeder wel gelukkig is, of het te druk heeft, of whatever.....Met andere woorden; men blijft elkaar veroordelen of voelt zich veroordeelt. Het zal wel vrouwen-eigen zijn. Het feit dat ik een inhoudelijke discussie wilde starten werd al als een veroordeling gezien :roll: .
Laatst gewijzigd door RiverCola op 10 jul 2011, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@waitwhat, graag zou ik de specifieke bron willen zien waar je dit vandaan hebt. Ik ben in beide landen geweest en ken mensen in beide landen. Het is moeilijk aan te geven wat het specifiek is maar bij NZ heb ik een beter gevoel, voel me meer op mijn gemak en ervaar meer rust in dat land.
Qua kansen is denk ik de VS nog steeds het beloofde land, maar qua sfeer, gaat voor mij Nieuw Zeeland toch aan top.
Ze hebben er alles, bars, hockey, rugby, vriendelijke mensen, een gematigd klimaat, veel water, veilige natuur.

PS: Mijn vriendin weet dat NZ mijn voorkeursland is en ik naar de VS wil komen voor haar. Ze weet dus ook dat ik voordat ik zal overlijden daar nog wel een paar keer heenga en zij minstens eenmaal mee dient te gaan om het ook te ervaren.
waitwhat
Amerikafan

Bericht door waitwhat »

RiverCola schreef:
.Met andere woorden; men blijft elkaar veroordelen of voelt zich veroordeelt. Het zal wel vrouwen-eigen zijn. Het feit dat ik een inhoudelijke discussie wilde starten werd al als een veroordeling gezien :roll: .
Beweer je nu dat je je beledigd voelen iets vrouwelijks is? Wat is jullie beleving bij belediging in de US? Voelen Amerikanen zich naar jullie mening snel beledigd?
waitwhat
Amerikafan

Bericht door waitwhat »

Hockey schreef:@waitwhat, graag zou ik de specifieke bron willen zien waar je dit vandaan hebt. Ik ben in beide landen geweest en ken mensen in beide landen. Het is moeilijk aan te geven wat het specifiek is maar bij NZ heb ik een beter gevoel, voel me meer op mijn gemak en ervaar meer rust in dat land.
Qua kansen is denk ik de VS nog steeds het beloofde land, maar qua sfeer, gaat voor mij Nieuw Zeeland toch aan top.
Ze hebben er alles, bars, hockey, rugby, vriendelijke mensen, een gematigd klimaat, veel water, veilige natuur.

PS: Mijn vriendin weet dat NZ mijn voorkeursland is en ik naar de VS wil komen voor haar. Ze weet dus ook dat ik voordat ik zal overlijden daar nog wel een paar keer heenga en zij minstens eenmaal mee dient te gaan om het ook te ervaren.
Here you go bro: http://www.expatexposed.com/

Food for thought.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Dank. Geen food for thought maar garbage materials. De site zegt zelf al dat ze alleen de nadelen laten zien.
Ik baseer me liever op eigen ervaringen en mensen die ik daar ken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer