Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Big Al »

Daar ze de fooien hier moeten verdienen heb ik toch de indruk dat ze toch wel zoveel gasten als mogelijk willen rouleren. Daar staat echter tegenover dat ze moeite moeten doen voor die fooien en derhalve meestal zeer gemotiveerd zijn om betere service te verlenen.

In NL zit je er eigenlijk bij de gratie van de restaurateur. Gasten moeten geen eisen stellen, vooral niet zeuren of klagen, en geen speciale verzoeken doen. Anders ga je maar ergens anders eten.

Natuurlijk is deze vergelijking een beetje kort door de bocht, maar het is toch ook wel gebaseerd op mijn eigen ervaring.

Ik vind het overigens saillant dat het in NL "horeca" heet en hier in de VS "hospitality industry". Dat geeft toch wel een andere insteek aan.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

smittenimmigrant schreef:
Marion K schreef:"Next Wednesday"
Voor mij betekende dat overmorgen (als het vandaag maandag is.) Maar nee hoor, overmorgen is "this Wednesday." Next Wednesday is volgende week...
Daar ben ik ook al zo vaak mee de mist in gegaan. Man man man. Erg hoor :P
Blij dat ik niet de enige ben!

Als het vandaag zondag is:

Next Friday - meestal (maar niet altijd) volgende week vrijdag
Next weekend - kan het volgende weekend zijn of het weekend volgende week
Next week - volgende week
Next month - volgende maand
Next year - volgend jaar

Dan ligt het volgens mij toch aan de Amerikanen en niet aan "ons"!
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Big Al schreef: Ik vind het overigens saillant dat het in NL "horeca" heet en hier in de VS "hospitality industry". Dat geeft toch wel een andere insteek aan.
Deze zinspeling al eens eerder op dit forum gelezen en ik zal het nog maar eens uitleggen! Het woord 'horeca' is een samenvoegsel van de woorden: HOtel, REstaurant en CAfé. Oftewel, de "bedrijfstak die alle eet- en drinkgelegenheden en logiesverstrekkende bedrijven omvat", aldus Wikipedia. Het woord gastvrijheid komt er inderdaad niet in voor.

Service was in Nederland vroeger inderdaad een wat ingewikkelder concept. Maar de laatste decennia is daar heel veel in veranderd. In bijna alle restaurants op enig niveau waar ik tegenwoordig kom is de service goed tot uitstekend. De minderen zijn er ook nog steeds, maar steeds minder. En dat terwijl men hier níet voor de tip hoeft te rennen om een fatsoenlijk inkomen te hebben. In de VS ben ik overigens ook wel meerdere keren horkerig behandeld. 1 Keer zó erg dat ik de tip helemaal achterwege heb gelaten. Dat heb je overal....
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Wist ik :)

Ik realiseer me dat ik generaliseer, maar ik blijf er toch bij dat voor het gemiddelde budget de bediening in de VS beter is.
GJ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door GJ »

SpaceAce schreef:Al eens ooit bij Olive Garden wezen eten? Daar komen ze altijd met zo'n draaiapparaatje met kaas aan en als je dan kaas over je pasta wilt, is hun uitspraak altijd: "just tell me when to stop" :) Dus de pasta's zijn sowieso altijd al zonder kaas... want ze vinden het veel te leuk om dat op die manier te doen. Wij houden overigens wél van kaas, dus ze mogen altijd erg lang doorgaan van ons :lol:
Jaren geleden wel eens geweest inderdaad, maar ik kan me dat draaiding niet herinneren - volgens mij had ik ook een vleesgerecht toen, weet ik eigenlijk niet meer! Maar dat klinkt wel goed ja, dat het daar standaard niet op zit. Tegenwoordig vragen we overal trouwens gewoon expliciet of ze er geen kaas op willen doen. Werkt meestal ook wel haha!
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Olive Garden is sowieso een van onze favorieten. Heerlijke gerechten!
Gast

Bericht door Gast »

Smaken verschillen, ik vind er helemaal niets aan. :)
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Gelukkig wel, want anders zouden alle restaurants hetzelfde menu moeten hebben :D
Yankee-Doodle
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Yankee-Doodle »

Nog zoiets: een Amerikaan vindt of denkt dat er altijd wel personeel is die het verder regelt omdat ze er voor betaald worden.
Ze gaan gerust met een familie uit eten en laten me daar toch een tering bende achter!!!
Glazen omgegooid op tafel, patat op de vloer en stoelen nog niet net 2 meter van de tafel af.
Waarom zou je ook? er is toch personeel voor die er voor betaald wordt?

En komt het personeel eindelijk in actie: zet er een bord neer: slippery floor, en ga het vooral niet opruimen.
Ook vreemd: bij een Mc Donalds: je hebt personeel die orders opneemt en personeel die het voor je neerzet, en onderling zeker geen taken overneemt.
Is het personeel die het het eten voor je neerzet even vuilnis bakken legen, dan heb je in 5 minuten een rij tot buiten aan toe zonder dat iemand zich hier druk om maakt.
jwensammy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door jwensammy »

Werk tempo en efficiëntie aan de supermarkt kassa's
Zeker bij de wallmart valt ons regelmatig de traagheid en soms desinteresse aan de kassa op.
zelfscannen bij de appie is dan weer een verademing :D
Gast

Bericht door Gast »

Zou jij je uit de naad werken voor een hongerloontje?
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Ik vind de winkelervaring in de supermarkten in de VS vaak stukken beter dan hier. Vriendelijk, assistentie bij inpakken, ...
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

@Marcopstal schreef : Ik vind de winkelervaring in de supermarkten in de VS vaak stukken beter dan hier. Vriendelijk, assistentie bij inpakken, ...

:offtopic:
Dat is voor mij die op en neer zwerft tussen noord Nederland, Central Coast en Tervuren altijd een vraag.
Hoe beleven Vlamingen de USA?
Het voorbeeld wat jij geeft ; de winkelervaring.
In Vlaanderen is er volgens mij geen benul van customer service.
De bedienden richten zich op hun functie en dan is het lastig dat er klanten zijn die hun uit hun concentratie halen.
Winkelbediendes zijn als ambtenaren.
Ze doen wat ze moeten doen
Ik winkel in Teruren en ervaar bovenstaande .
Ik winkel in Wezenbeek waar ze vriendelijk vanuit Francofoon proberen over te schakelen.
En waar ze gewenst bilingual service verlenen.
Wat een Verschil.
Komt dat voort uit het onderdrukte Vlaamse " bedienden" gevoel.?
Zoals Nederland dat bijvoorbeeld in Drenthe kent ?
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Grappig, ik winkel ook in de Carrefour in Kraainem (grens met Wezembeek). Dit is een gemeente in Vlaanderen waar faciliteiten gelden voor Franstaligen. Laat ik nu net vandaag een probleempje hebben aan de afdeling verse groenten en fruit. Ik zie niet direct iemand van de afdeling en spreek een passerende medewerker van de winkel aan (uiteraard in het Nederlands). Wat volgde vond ik eigenlijk hallucinant. Hij vroeg me Frans te spreken want hij kende geen Nederlands. Ik blijf bij mijn Nederlands en herhaal mijn vraag, waarop hij me terug in het Frans antwoordde dat hij me niet kan helpen want hij verstaat me niet, maar mocht het zijn dat ik iemand van de afdeling zoek, die zijn in pauze, wacht een kwartiertje. Daar mocht ik het mee gaan doen. Tot zover de klantvriendelijkheid hier, men kan zich al enorme vragen stellen bij het feit dat men in een winkel in Vlaanderen geen Nederlands speelt, maar dat men dan ook nog niet eens even iemand erbij haalt die wel Nederlands kan ....
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Ik ben Groninger ; voor mij is het niet vreemder om Hooghaarlemmerdieks, of Frans te spreken.Ik ben de optimale Belg !
Ga het testen.
Vanaf Donderdag ben ik in Tervuren ( Carrefour) en vandaaruit in Kraainem , waar ik moet wezen vanwege de creche aan de Mechelsesteenweg,, daar zal ik de Carrefour testen.
Mijn optimum is de Delhaize in Wezembeek.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
BonnyR
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door BonnyR »

Over bediening in een restaurant.
We aten de laatste avond bij een restaurant aan een haven. Echt zo'n Marina gebeuren. ( niet onze eerste keus, maar een tip van de camping en we hadden honger :wink: ) Gauw even een rokje uit de kast getrokken :lol: Tijdens het eten nam ik een glaasje wijn. De mensen aan de andere tafel ook. Mijn man kreeg zowat een rolberoerte, toen hij zag hoe het nog niet lege glas wijn zo in het nieuwe glas gegooid werd.

Eén keer niet getipt. Gewoon omdat het vlees verbrand was en de reactie daarop matig was. En toen we zeiden dat we dit echt niet gingen opeten werd een nieuwe beloofd, maar dat duurde eeuwen. Baas erbij, maar die mompelde wat "sorry" achtigs, maar niet echt gemeend. Tja, dan houdt het voor ons een keer op.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Mijn man kreeg zowat een rolberoerte, toen hij zag hoe het nog niet lege glas wijn zo in het nieuwe glas gegooid werd.
Hier moest ik zo om lachen en las het net aan mijn Amerikaanse man voor. Dit gebeurde mij namelijk voor het eerst ooit gisteravond ook (woon al 33 jaar in de VS)!! We wisten niet wat we zagen toen de serveerster mijn oude glas (wat nota bene sauvignon blanc bevatte) in mijn nieuwe glas rose leegde! Dit is dus zeker geen standaardpraktijk, gelukkig! Ik moest er wel om lachen, maar het was best een net restaurant dus misschien had ik er wat van moeten zeggen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Rondje-SF-met-gezin
Amerika-ontdekker

Bericht door Rondje-SF-met-gezin »

Net alle 17 pagina's doorgelezen, in de verwachting mijn 'ergernissen' (of beter gezegd: verbazingen) wel tegen te komen, maar ik zie ze niet allemaal.

Met stip op 1 staat voor mij het 'waterbeleid' in restaurants. Hoewel ik het toejuich dat je gratis water krijgt, iets wat ze in Nederland onmiddellijk over zouden moeten nemen, schiet dit geheel zijn doel voorbij als je ondrinkbaar zwembadwater serveert. Echt, ik ben soms bang om er mee te knoeien, uit angst dat het bleekvlekken in mijn kleren geeft. En dan dat hysterische aanvullen, zodra je er ook maar, omdat je nu eenmaal dorst hebt, een slokje uit genomen hebt.

Andere, hier al beschreven 'ergernis' zijn de kieren bij de wc-deuren (en niet die onder de deur, zoals iemand schreef, mijn voeten mogen ze best zien). Ik vind het heel eigenaardig, voor zo'n preuts land, dat alle passsanten op het toilet een royale blik gegund wordt op dat wat ik in dat hokje ook aan het doen mag zijn, vooral omdat aan de deuren niet te zien is dat de wc bezet is, waardoor veel vrouwen bepalen of een hokje leeg is of niet door effe naar binnen te gluren.
Reisverslag eerste reis westkust 2012:https://naardestates2012.wordpress.com/
Reisverslag reis west-Canada/USA 2016: https://verteleensoverjereizen.wordpress.com/
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik lees wel vaker dat vakantiegangers het water hier zo naar chloor vinden smaken - ik ervaar dat zelf helemaal niet zo. Het kan natuurlijk dat ik er na zo lang al aan gewend ben (maar ik kwam net terug na 4 weken Nederland en bij terugkomst heb ik er nog speciaal opgelet en niks gemerkt) of dat mijn smaakpapillen onderontwikkeld zijn.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

@Rondje: Probeer de voldende keer eens water zonder ijsblokjes te vragen. Het water is meestal wel gefilterd maar de ijsblokjes hebben vaak een chloor bijsmaak.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer