Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Amikix
Amerikakenner

Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Bericht door Amikix »

Haha, ik kreeg precies dezelfde antwoorden! Wel logisch natuurlijk, anders blijven ze aan het typen. De SP begrijp ik alleen helemaal niet, die vinden het belangrijk dat iedereen de keuze krijgt voor maar één nationaliteit? Dat is nou juist de beperking waar ik het niet mee eens ben.
Sunny10
Amerika-ontdekker

Bericht door Sunny10 »

Ik heb ook geschreven naar alle e mail adresssen, zelfde reacties.
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

Ik ben absoluut niet verbaasd dat ze dezelfde reactie naar iedereen sturen, daarom dat ik ze hier poste, om te zien of ze dezelfde reacties sturen :P
Het is wel begrijpelijk, anders blijven ze bezig!
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
Fleuro$
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleuro$ »

Bedoelen ze misschien dat ze willen dat meer in Nederland wonende buitenlanders gaan kiezen voor het Nederlanderschap, door ze dat makkelijker te gaan maken?
Amikix schreef:Haha, ik kreeg precies dezelfde antwoorden! Wel logisch natuurlijk, anders blijven ze aan het typen. De SP begrijp ik alleen helemaal niet, die vinden het belangrijk dat iedereen de keuze krijgt voor maar één nationaliteit? Dat is nou juist de beperking waar ik het niet mee eens ben.
Sunny10
Amerika-ontdekker

Bericht door Sunny10 »

Wanneer zou deze wet ingaan trouwens? Ik las al dat ze geen overgangsregeling hebben, dus mocht je net de aanvraag gaande hebben en deze wordt na de invoering goedgekeurd, pech gehad?
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Fleuro$ schreef:Bedoelen ze misschien dat ze willen dat meer in Nederland wonende buitenlanders gaan kiezen voor het Nederlanderschap, door ze dat makkelijker te gaan maken?
Amikix schreef:Haha, ik kreeg precies dezelfde antwoorden! Wel logisch natuurlijk, anders blijven ze aan het typen. De SP begrijp ik alleen helemaal niet, die vinden het belangrijk dat iedereen de keuze krijgt voor maar één nationaliteit? Dat is nou juist de beperking waar ik het niet mee eens ben.
Vast wel, maar ze weten het zo te brengen dat het als een groot goed klinkt dat je mag kiezen voor maar één nationaliteit, terwijl ik dat juist helemaal niet positief vind.
Sunny10
Amerika-ontdekker

Bericht door Sunny10 »

bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

** Bedeve vond zijn reactie achteraf bekeken ongepast, en op zijn vraag is deze dan ook weggehaald. **
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

soms kun je beter je mond houden....
If you can dream it...
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

In Amerika zouden we dan goed zitten als de regering het advies van de Raad van State overneemt. De VS erkent dat dubbele nationaliteit bestaat, vindt het geen probleem (je zweert immers als je Amerikaan wordt, dat je niet meer zal laten leiden door 'vreemde prinsen en potentaten') en wijst alleen op de nadelen die er eventueel aan zouden zitten, namelijk dat als je een dubbele nationaliteit hebt en je gearresteerd wordt in je moederland, dat de wet daar voorgaat en dat de VS weinig voor je zal kunnen doen.

Dat is in ieder geval wat Nederland betreft geen onoverkomelijk bezwaar (in tegendeel, als ik zou moeten kiezen -- en moge de goden dat voorkomen -- dan zit ik toch liever in een Nederlandse cel dan in een Amerikaanse).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Bedeve wat is dat nou ?! Het is voor Nederlanders die in een ander land wonen/werken vaak nadelig dat ze geen dubbel citizenship mogen hebben. Het is ook een vrij achterhaald principe als je naar de rest van de wereld kijkt. Veel landen hebben er geen moeite mee, zelfs het chauvinistische Frankrijk niet. Mexico heeft een aantal jaar geleden dubbele nationaliteit mogelijk gemaakt - slimme zet als je nagaat hoeveel Hispanics er in de US wonen en dat er nu een groot aantal van mag stemmen.... India staat het nu ook toe al dacht ik dat er wat voorwaarden waren.
Ik kom hier genoeg 'dubbelen' tegen die echt verbaasd zijn als ze horen 'dat het van mijn land niet mag'.
Heleen72
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Heleen72 »

Ik snap Bevede zijn punt wel. Ik ben het niet met hem eens, maar ik hoor wat hij zegt.

Oortjes zegt in een eerdere post, dat er veel mensen met een Nederlandse nationaliteit zijn die hem niet waard zijn. Deze mensen hebben ook alleen de Nederlandse nationaliteit omdat het ze voordelen biedt. Net zoals Oortjes de Amerikaanse nationaliteit wil omdat het hem/haar voordelen zou bieden. Ik heb daar persoonlijk geen problemen mee, maar Bevede blijkbaar wel.

Ik snap trouwens niet hoe je bepaalt wie een nationaliteit wel of niet waard is, maar dat is een andere discussie. Waarom is Oortjes de Nederlandse nationaliteit wél waard, ondanks dat hij/zij Nederland is ontVLUCHT?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik ben volgens mij WEL de dubbele nationaliteit waard, net als Oortjes en andere 'dubbelen.'

Inderdaad, ik ben Amerikaan geworden, maar pas NADAT Nederland die uitzondering (nationaliteit van je partner) ingevoerd had. Ik ben Nederland niet ontvlucht, ik heb als Nederlander de traditie gevolgd van vele voorgangers die naar een ander land verhuizen, hetzij als kolonist, hetzij omdat je daar gewoon heen trekt, hetzij omdat het in je genen zit (ik had een oom die indertijd missionaris in China is geweest, de kinderen van mijn zus zitten in respectievelijk Japan en Spanje).

Maar ik ben en blijf nog steeds Nederlander. Ik weet nog waar Hogezand en Sappemeer liggen, ik weet dat in 1600 de Slag van Nieuwpoort is geweest, ik ken de eilanden van Indonesie nog (lagere school van 1953 tot 1959!), ik spreek nog steeds Nederlands zonder Amerikaans accent. En dat deel van mijn ziel zal altijd wel blijven bestaan. Dat daarnaast een brok van mijn ziel Amerikaans is geworden, wordt mooi gedekt door mijn twee paspoorten, 1 voor wat diep in mij verankerd is en 1 voor wat later op die bodem gegroeid is.

Misschien moet je er geweest zijn, voordat je erover mee kunt praten (of het gevoel kan meevoelen), zoals we vroeger wel riepen over toestanden in bepaalde landen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Heleen72
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Heleen72 »

Het ging mij meer om het punt waarom Oortjes vindt dat er in Nederland mensen zijn met de Nederlandse nationaliteit die het niet waard zouden zijn.

Nogmaals... Ik heb absoluut geen problemen met het feit dat mensen een dubbele nationaliteit hebben. En als ik in de gelegenheid zou zijn om een nationaliteit aan te nemen waarmee ik voordelen heb, zou ik het ook zeker niet laten.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik sta echt versteld van de reacties op het Elsevier artikel. Dat mensen zo tekeer gaan tegen iets waar ze geen idee van hebben. Ik ben Nederlander, ben er geboren, en heb er een aardige tijd gewoond. Maar ik ben ook in het buitenland opgegroeid. Heb in het buitenland, gedeeltelijk, gestudeerd. En woon nu weer in datzelfde buitenland. En ik heb ervoor gekozen om ook Amerikaan te worden...deels uit praktische overwegingen, deels omdat ik er gewoon ook bij wilde horen. Mijn man is Amerikaan, de kinderen zijn Amerikaan. En nu ik ook. Nou ja, half dan, want ik mag nog Nederlander blijven. En nu zou ik daardoor in een keer minder Nederlands zijn? Terwijl ik al heel veel mijn leven me een wereldburger voel? Terwijl ik al heel veel mijn leven niks van het kofschip weet, nooit verder gekomen ben dan lagere school Nederlandse geschiedenis, en nooit brugpieper ben geweest, of aan een eindexamen stunt heb meegedaan?. Pas toen ik een andere nationaliteit aannam zou ik in een keer minder Nederlands zijn? Kom op zeg. Wat leven er veel mensen in een illusie zeg.

Ik merk dat dit in Nederland toch best wel speelt, ik krijg de laatste tijd best wel wat reacties van familie hierover, en ik ben het eerlijk gezegd beu. Sorry als ik bot ben, ook weer zo'n Nederlands trekje (oh wacht, dat kan niet meer), maar ik vind het eng hoe ontzettend klein en beperkt sommigr Nederlanders denken.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Mijn grootste bezwaar tegen dit voorstel is namelijk dat ik van mening ben dat het doel waarom dit voorstel ingevoerd wordt compleet voorbijgestreefd wordt. Criminaliteit en het straffen van burgers los je niet op door 1 nationaliteit af te dwingen, steker nog, je werkt daarmee illegaliteit in de hand en mensen zullen eerder geneigd zijn illegaal in Nederland te gaan wonen.

Het zou volgens mij veel beter zijn om andere dingen aan te passen namelijk:
1. Iemand die een misdaad begaat in Nederland zal altijd gestraft worden in Nederland, iemand die een misdaad begaat in het buitenland zal door dat land gestraft worden.
2. Iemand die een dubbele nationaliteit bezit kan niet werkzaam zijn voor de overheid of overheidsorganen om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen.
3. Een persoon die Nederlander wil worden zal een x aantal (bijvoorbeeld 5) jaar in Nederland moeten wonen en werken alvorens hij/zij in aanmerking komt.

Verder wil ik nog even het volgende opmerken. Iemand die zijn hele leven in Nederland gewoond heeft, er belasting betaald heeft, zich als een goed burger gedragen heeft en besluit te emigreren is toch wel wat anders dan iemand die nieuw Nederland binnenkomt met een andere nationaliteit en de nationaliteit wilt aanvragen omsoms andere reden dan de simpele wens om Nederlander te worden.

Ter vergelijking, ik heb weinig voordeel of baat als ik Amerikaan wordt. Het enige verschil is dat ik mag stemmen en langer mag wegblijven zonder dat ik mijn nationaliteit kwijtraakt. Iemand die Nederlander wordt heeft veel meer voordelen qua reizen en financiele voordelen zoals bijvoorbeeld hypotheekgarantie.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ziva, goed punt, je hebt zo ongeveer verwoord wat ik ook denk. Met een paar kleine aanvullingen (die mijn mening zijn).
Je kan pas de nationaliteit verkrijgen als je schoon bent, dus geen misdrijven hebt gepleegd. En met een dubbel paspoort betekent veroordeeld worden voor een misdrijf na uitzitten van de straf uitzetting, mits je immigrant bent.
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

IN NL geld al dat je minimaal 5 jaar in NL moet wonen voor je in aanmerking kunt komen voor naturalisatie...
Je moet daarnaast een relatie met Nederland hebben (inkomen)..

Het is overigens onzin dat je een Nederlands paspoort moet hebben voor een Hypotheek garantie... Dat heeft puur te maken met de hoogte van je Hypotheek!

Maar Ik snap echt niet dat dat papiertje je ineerlijke nederlanderschap zou afnemen... Een gevoel zit niet in dat papiertje toch???
Als ik mijn paspoort kon inruilen voor een amerikaans zou ik dat vandaag nog doen..., En als ik er 2 mag hebben, ook mooi (maar dan uitsluitend voor de voordelen niet voor het gevoel)
Moet ik hem inleveren, dan lever ik hem gewoon in en mis ik de voordeeltjes...
If you can dream it...
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik lees hier veel mensen die voor de voordelen 2 paspoorten willen hebben. Begrijpelijk, maar in het kader van de discussie de volgende vraag. Wat als er aan het tweede paspoort geen extra voordelen zouden zitten, zou het dan nog steeds zo gewild zijn? Wellicht retorisch, maar zou een tweede paspoort niet (ook) moeten zijn omdat je verbondenheid met het land van je 2e paspoort voelt?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Hockey schreef: En met een dubbel paspoort betekent veroordeeld worden voor een misdrijf na uitzitten van de straf uitzetting, mits je immigrant bent.
Nou, daar zou ik niet zo gelukkig mee zijn. Wij hebben onze Belgische paspoorten, en straks ook de Canadese. Met jouw voorstel zou onze zoon, als hij over 10 jaar een misdrijf pleegt, dus teruggestuurd moeten worden naar Belgie? Terwijl hij hier zijn scholing heeft gevolgd, hier heeft gewerkt?
Waarom moet je terug naar dat andere land na het plegen van een misdrijf? Er is toch geen verband tussen het plegen van een misdrijf en de eerste nationaliteit die je had?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer