Maar nee de opwinding over het woord allochtoon kan ik niet begrijpen, ik ben het met Ziva hierboven eens, dat vooral de context van belang is. Mijn vrouw, niet hier geboren, en mijn dochter, wel hier geboren zijn volgens de CBS definitie ook allochtoon. Wij hebben daar zelf compleet geen probleem mee.
En alhoewel ik zelf blank of wit ben, en ook nog eens autochtoon, vind ik dat mijn omgeving voldoende allochtoon is om mijzelf een beetje ervaringsdeskundige te noemen. Het is ook maar hoe je zo term op jezelf betrekt.wiepster schreef:en dat zeggen bijna altijd alleen blanke of witte mensen, die geen ervaringsdeskundigen zijn....Voor mij is allochtoon een correct begrip en helemaal niet negatief of racistisch.
Ik check ook uit![]()
En zo goed als ons hele koningshuis is allochtoon, zouden zij er problemen mee hebben?
En het kan best nuttig zijn om af en toe een beestje bij z'n naam te noemen. Misschien heeft ons dochtertje bij het naar de kleuterschool gaan wel een kleine taalachterstand m.b.t. het Nederlands omdat ze allochtoon is (of omdat haar ouders haar graag tweetalig op willen voeden). Misschien heeft ze later in haar leven wel weer heel veel voordeel van twee moedertalen?
En dat het is voor ons land en dus onze overheid nuttig om bepaalde voorzieningen voor bepaalde doelgroepen te cre"eren. Bijvoorbeeld extra taalonderwijs op jonge leeftijd bij kinderen van allochtone ouders met een minder hoog opleidingsniveau. Om dat soort dingen te kunnen onderzoeken en bepalen, zul je van alles moeten benoemen, je kan dat negatief zien als "in hokjes stoppen", maar het kan ook positieve constructieve doelen dienen.
De allochtonen in mijn leven zie ik in ieder geval als een verrijking, en het naampje maakt mij verder niet uit.