Ik dat geldgebrek inderdaad een grote rol speelt - dat is waar ik eerder al op doelde met de bevolkingsklasse waarin je opgroeit (en leeft), want als je inderdaad van paycheck tot paycheck leeft om de eindjes aan elkaar vast te knopen, dan is het heel goed te begrijpen dat je je eigen staat nog nooit bent uitgeweest (hoewel dit laatste natuurlijk ook van de staat afhangt: dat iemand nog nooit Texas uit is geweest is makkelijker te begrijpen dan iemand die Rhode Island nog nooit uit is geweest ). Zeker in een land waar 25% tot 33% van de bevolking op of onder de armoedegrens leeft, in tegenstelling tot een land als Nederland waarbij je als je een uitkering krijgt zelfs nog recht op vakantiegeld hebt...
Daarbij denk ik dat tijdgebrek ook zeer zeker een factor is. Zoals Nico al aangeeft, toen ik nog in Nederland woonde had ik 8,5 week vakantie per jaar, en gingen we altijd eigenlijk wel op reis - naast reizen naar de VS één tot drie keer per jaar. Hier, met 13 verlofdagen en waar het reizen buiten de VS vele malen duurder is, gaat dat niet.
Het zal in de meeste gevallen één van beide, of een combinatie van de factoren zijn. En dat dan nog even los gezien van eventuele desinteresse in culturen buiten het eigen land.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
@Rene (Gleuknie) -- in mijn eerste baan verdiende ik $12000 per jaar en kreeg ik tien vakantiedagen. Ik vrees, dat dat voor een heel groot deel van de Amerikaanse bevolking nog geldt. Lekker makkelijk oordelen voor die vrouwen, maar dat is natuurlijk net zo'n vooroordeel, als waarmee dit topic is begonnen.
Tijdsgebrek en geld zijn zeker een factor om niet in een ander land op vakantie te gaan, maar ook nog dat families ver van elkaar wonen. Als ze dan eens ver weg gaan is het vaak familiebezoek waar dat geld en tijd aan besteed wordt.
Zelf zou ik best wel eens in een ander land op vakantie willen gaan, maar het is als we al ver gaan altijd Nederland
Net toevallig: mijn man vroeg aan mijn zoon waar Andorra ligt (nadat mijn zoon een opmerking maakte dat Sarah Palin niet wist waar een of ander land was). Hij wist het niet, maar googlede het meteen. Hij heeft op school alle landen van Europa moeten leren, maar net zoals met alles wordt die kennis een beetje wazig als je het niet gebruikt.
Inderdaad, veel van onze reizen gaan ook richting familie. Tien uur rijden naar mijn broer, tien uur rijden naar mijn zus, een vlucht naar Ricks zus en veertien uur rijden naar Ricks vader, dan blijf je niet een dagje, dus veel vakantie gaat daar ook aan op. Het is gewoon een andere maatschappij en het blijft makkelijk oordelen over anderen, tot je, zoals hier zo mooi wordt gezegd "een mijl in hun voetstappen hebt gelopen".
@Petra/VS: Ja, daar had ik ook al over nagedacht. Wij hebben het in ons land lang niet slecht en toch klagen er nog veel mensen. 12.000 Dollar per jaar is inderdaad wel erg weinig. Zeker ook die 10 vakantiedagen. Om ook nog even op Dento te reageren: Hier in Nederland krijg je inderdaad nog vakantiegeld bij je WW-uitkering. Het bedrijf waar ik werkte heeft helaas haar deuren moeten sluiten, waardoor ik op straat kwam te staan. Ik krijg dus nu 70% van dat loon en daarnaast heb ik kort geleden een studie betaald gekregen door het UWV van € 1600,-. Als ik mijn werk nog had gehad, had ik die studie zelf moeten vergoeden. Ik heb uitgerekend dat ik daardoor 3-4 maanden lang niks aan inkomsten achteruit ga. Misschien is ons systeem wel iets TE goed.
ANY schreef:Als ze dan eens ver weg gaan is het vaak familiebezoek waar dat geld en tijd aan besteed wordt.
Ja, het familiebezoek is inderdaad iets waar een groot deel van mijn dagen ook aan besteed wordt. Nou heb ik 15 dagen per jaar en dat is al meer dan de meeste Amerikanen hebben als ze net beginnen (en inderdaad wordt het meer naarmate je langer in dienst bent), maar als ik naar NL ga ik is dat natuurlijk ook niet voor een weekend. En nou heb ik het geluk dat mijn partner piloot is en ik dus erg gemakkelijk kan vliegen. Maar dan nog moet je ook nog de tijd hebben om ergens heen te kunnen vliegen.
Petra/VS schreef:in mijn eerste baan verdiende ik $12000 per jaar en kreeg ik tien vakantiedagen.
Ik besprak dit topic net mijn vriend en die vertelde me net dat toen hij begon als piloot (8 jaar geleden), hij $18,000 per jaar verdiende. Met 1 week vakantie per jaar. Er zijn ook een hoop vooroordelen over piloten, maar de realiteit is toch anders. En natuurlijk lopen zowel dat salaris als de verlofdagen ook op, maar daar heb je als jong bent en nog kunt reizen niet zoveel aan.
Dento schreef:Het zal in de meeste gevallen één van beide, of een combinatie van de factoren zijn. En dat dan nog even los gezien van eventuele desinteresse in culturen buiten het eigen land.
gleuknie schreef:Misschien is ons systeem wel iets TE goed.
Vooral voor de werknemer, het systeem is een stuk minder goed voor de werkgever in NL. Denk dat door de recessie wel een hoop mensen wakker geschrokken zijn en hun baas en baan misschien wat meer gaan waarderen.
Het lezen van dit topic heeft weer het e.e.a. duidelijk gemaakt. Ben het eens anders gaan bekijken en misschien is het inderedaad niet eens zo raar dat ze Nederland niet aan kunnen wijzen. Wij kunnen volgensmij ook niet allemaal precies aangeven op de kaart welk land Zimbabwe is, terwijl mensen in Afrika dat waarschijnlijk wel kunnen en zo kunnen Amerikanen weer alles in hun omgeving aanwijzen en mensen in China ieder gebied van China aanwijzen. Daarbij moeten Amerikanen inderdaad stukken verder reizen om uit hun land te komen (volgensmij gaan er regelmatig Amerikanen naar Canada?). Europa is enorm ver weg van Amerika dus ik vind het niet raar dat er maar weinig Amerikanen op af komen; zo is het namelijk ook omgekeerd.
Hoeveel Nederlanders (hoorde laatst dat Nederlanders het meeste reizen van alle bevolkingen op Aarde) wel niet naar Texel gaan of iedere zomer in Frankrijk zitten (daar moet ik me helaas bij aansluiten, nóg wel).
Zo ongelofelijk raar is het niet dat een Amerikaan Rome of Parijs niet aan kan wijzen. Vraag een willekeurige Nederlander namelijk maar eens om Chicago of Seattle aan te wijzen
En zou een Nederlander in één keer kunnen zeggen van welk land Asuncíon of Montevideo de hoofdstad is?
Uruguay maar dan hoop ik het wel goed gespeld te hebben
Zo zijn er ook maar weinigen die de hoofdstad van mijn staat weten, terwijl ik mij herinner dat ik dat wel ooit op school geleerd heb (toen ik elf was)
Gisteravond op Jay Leno; Rachel Ray die even alle staten afrateld: http://www.thejaylenoshow.com/video/ten ... y/1173162/
Ik moest hierbij aan dit topic denken.
ned in MO schreef:
Zo zijn er ook maar weinigen die de hoofdstad van mijn staat weten, terwijl ik mij herinner dat ik dat wel ooit op school geleerd heb (toen ik elf was)
Jefferson City, maar aangezien mijn vriendin in dezelfde staat woont, is het niet zo'n wonder dat ik dat weet
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation. Clint's Thoughts
Dat jij het wist weet ik wel Had het er nog bijna bijgezet (clint niet reageren)
Jij bent ook een van de weinigen die weet dat missouri heel wat meer heeft te bieden dan menigeen weet.
Maar ja het kan niet concurreren met de grand canyon en andere nationale parken in het westen
Ik heb, als Amerikaanse van NLse ouders die nooit verder waren geweest dan Belgie, in m'n jongere jaren 9 jaar gereisd door Europa, Asie, en noord Afrika, en de meeste anderen die op dezelfde manier als ik reisden waren Amerikanen en Fransen. We liften, hadden een tentje en rugzak bij ons, als we geen geld meer hadden, was het altijd mogelijk om weer wat te verdienen, en alles werd gedeeld. Ik ken nog een aantal mensen die de wereld op dezelfde manier hebben gezien. Ik denk dat het nu niet zo makkelijk meer is om zo te reizen, alhoewel ik kort na m'n pensioen vorig jaar een paar weken in m'n eentje door Vietnam heb gereisd.
Op het advokatenkantoor waar ik werkte had een groot deel van de mensen ook veel gereisd en de meeste advokaten spraken een tweede of derde taal.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Joke schreef:Op het advokatenkantoor waar ik werkte had een groot deel van de mensen ook veel gereisd en de meeste advokaten spraken een tweede of derde taal.
En deze mensen kwamen waarschijnlijk uit een ietwat beter gesteld milieu, hebben goede opleidingen gehad, en veel geld verdiend waardoor voor hen het reizen ook mogelijk was. Als je genoeg verdient kun je je het wel permitteren om onbetaald verlof te nemen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Leuk draadje! Ook ik was er zo één, barstens vol vooroordelen als het gaat om Amerikanen. Dit mede ingegeven door de periode dat ik in het leger, moest samenwerken met Amerikanen. Was niet lekker mee te werken en kon ook geen hoogte van ze krijgen. Om het jaar gaan we "ver" weg op vakantie en het andere jaar doen we Europa, voor ver weg had ik de voorkeur voor Aziatische landen, ben dan op plekken geweest waar menig van droomt. Een paar jaar geleden is familie i.v.m. werk verhuist naar Amerika, gezien de kosten en nog meer blabla, stelde wij ons bezoek steeds uit, totdat schoonvader besloot dat hij de hele familie een paar weken bij elkaar wilde hebben en het voordeliger was dat wij naar Amerika gingen, dan dat filiaal Amerika naar Nederland kwam. Wat was dit een fantastische reis en het begin van een boeiende relatie met Amerika! Ben er nu een paar keer geweest en kan niet wachten op het moment dat we weer in het vliegtuig stappen. (hoezo, verslavend?)
Over geografie wil ik jullie het volgende niet onthouden.....Het is alweer een paar jaar geleden, het was nog voor de periode van GPS en andere systemen en moesten wij soms werken met een grote kaart van Noord-Holland op de muur. Om de zoveel jaar werd de kaart vernieuwd en zo gebeurde het dat er een nieuwe kaart kwam, helaas iets te groot voor de muur en men besloot om Texel er van af te knippen en deze in het IJsselmeer te plakken. Een paar uur later, kwam er een collega binnen, die er toch al jaren werkte, naar de nieuwe kaart stapte en eens goed keek, nog eens keek en stil bleef. Het duurde even voordat ze heel voorzichtig informeerde, naar de "nieuwe kaart", hoewel deze wel wat nauwkeuriger en beter leesbaar was, was het haar nu pas opgevallen, dat Texel midden in het IJsselmeer lag......... Het is ook sinds die tijd, dat ik niet meer zonder lach over de Afsluitdijk kan en het mensen niet kwalijk neem dat ze een honderd kilometer fout zitten op de kaart......
bluemoon schreef:
Ik kan mij ook nog goed de Vakantieman herinneren met Frits Bom, dan stond hij in Torremolinos met een grote kaart van Europa.
Hij vroeg de daar aanwezige Nederlanders om aan te wijzen waar Torremolinos stond op de kaart, dan wezen vele mensen Denemarken aan of iets dergelijks.
Kan ik me ook nog goed herinneren inderdaad. Vond het nog het meest onbegrijpelijke dat sommigen landen aanwezen die niet eens aan zee lagen.
En dan nog die figuren dan die maar niet begrepen waarom het zo lang geduurd had voor ze op Isla Margarita waren. De buren hadden gezegd dat Spanje maar een paar uur vliegen was.
'Niemand zegt aan het eind van zijn leven: Had ik maar wat meer gewerkt.'
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.