Ik heb nergens gezegd dat alles perfect is in Amerika, en dat zal ik ook nooit en te nimmer zeggen. Integendeel. Volgens mij als je terugkijkt zul je zien dat ik juist heb gezegd dat er genoeg dingen zijn in Amerika die me opvallen (en waar ik dus kritiek op hebt - wil je een lijstje van me zodat ik het kan bewijzen?). Alle Neder-Amerikanen hier geven toe dat dingen hier niet perfect zijn.
Wat opvalt is dat er steeds weer gehamerd wordt op het feit dat Neder-Amerikanen nu eindelijk eens moeten accepteren dat niet alles perfect is in Amerika, terwijl we dat verdomd goed in de gaten hebben met z'n allen (
wij wonen immers hier!), maar dat degenen die daar steeds op hameren dat niet lijken te willen accepteren, en ook niet lijken te willen accepteren als mensen een andere mening zijn toegedaan.
Je mag best een afwijkende mening hebben, prima, graag zelfs, maar sta eens open voor andermans meningen - mensen die er dagelijks mee te maken hebben en niet drie weken per jaar als toerist - en die het anders ervaren, zonder dat alleen maar af te doen als weigeren in te zien dat dingen niet perfect zijn. Misschien zijn wij niet degenen die het bij het verkeerde eind hebben?
Ik kwam vroeger vijf weken per jaar in Spanje op vakantie, en ik vond het daar geweldig. Maar ik kan op basis van die ervaringen als toerist toch niet gaan oordelen over hoe perfect of niet perfect Spanje is, en hoe dingen er in het dagelijks leven aan toe gaan is totdat ik daadwerkelijk daar woon/gewoond heb?
jerbia schreef:Je kunt natuurlijk wel heel 'politiek correct' aangeven dat hier best kritisch naar Amerika gekeken mag worden, maar in de praktijk valt dat behoorlijk tegen. Gelukkig geldt dat niet voor alle forumleden, maar er zijn er een aantal die meteen op een, naar mijn persoonlijke mening, vervelende manier direct in de aanval gaan.
Ik snap wat je bedoelt, hoor. Maar misschien komt dat voort uit een stukje frustratie? Zoals Nico al schreef, zodra een Neder-Amerikaan hier iets positiefs schrijft wordt dat afgedaan als met de oogkleppen op kijken, chauvinistisch, patriottisch, niet willen accepteren dat dingen niet perfect zijn in Amerika, etc. etc. Als daar antwoord op komt van de Neder-Amerikaan uit zijn/haar standpunt waarin wordt vergeleken met Nederland, dan is dat ook niet goed. Ik kan me voorstellen dat als je al heel lang hier woont, en keer op keer weer daartegen in moet gaan, dat je dan op een bepaald moment misschien een beetje uit je slof schiet. Da's volgens mij alleen maar menselijk - misschien niet correct, maar wel menselijk.
Coyote schreef:Ik geloof dat Dennis en Nico niet helemaal in de gaten hebben welke kant ik op wil.
Welke kant wil je dan op? Want blijkbaar ben ik dan niet de enige die het niet ziet... En nogmaals, het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen, maar het lijkt alsof we de hele tijd in een cirkeltje draaien. Een Nederlander schrijft iets vanuit de beleving van een vakantie, een Neder-Amerikaan weerlegt dat door te zeggen dat het in het dagelijks leven niet zo is, waarop de Nederlander reageert dat de Neder-Amerikaan niet objectief kan oordelen en moet leren in te zien dat niet alles perfect is in Amerika, terwijl er voorbij wordt gegaan aan het feit dat misschien niet de Neder-Amerikaan maar de Nederlander iets niet inziet. De Nederlander roept dat er weer aan verheerlijking van Amerika wordt gedaan, terwijl de Neder-Amerikaan (de ervaringsdeskundige, als het ware) juist probeert de foutieve voorstelling aan te passen. Dit wordt dan niet geaccepteerd door de Nederlander, en wordt afgedaan met een vorm van "Zie je wel? Hij/zij wil het niet inzien". Hierop reageert de Neder-Amerikaan weer door daarop te wijzen, en zo blijven we bezig.