Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

"Small talk", oppervlakkig?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Re: "Small talk", oppervlakkig?

Bericht door Coyote »

sachasenne schreef:Verder herken ik wel de reactie van Coyote in de zin dat ik sommige nederamerikanen heel patriottisch vind. Niet negatief bedoeld.
Precies! Jij snapt precies wat ik bedoel... :D

Ik kan daar overigens heel goed mee overweg hoor en heb er in principe weinig problemen mee maar enige zelfreflectie richting Amerika zelf zou op z'n tijd niet verkeerd zijn. :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

sachasenne schreef:Verder herken ik wel de reactie van Coyote in de zin dat ik sommige nederamerikanen heel patriottisch vind. Niet negatief bedoeld.
En dat is dus precies waar ik eerder aan refereerde: het is nooit goed - als toerist mag je niets zeggen over hoe het er in Amerika aan toe gaat omdat je geen oordeel kunt vellen op basis van een (paar) vakantie(s), maar Neder-Amerikanen die hier het dagelijks leven meemaken en dat dus goed kunnen vergelijken met hoe het in Nederland eraan toe ging - en dus een gefundeerd oordeel kunnen vellen - worden afgedaan als patriottisch, of doen aan verheerlijking van Amerika.

Als dan een antwoord wordt gegeven waarin duidelijk wordt aangegeven dat dit niet zo is en dat niet iedereen met de roze bril en de oogkleppen op loopt, dan wordt dat vaker gezien als een verdedigende houding aannemen, wat voor velen hun mening weer versterkt...
Coyote schreef:maar enige zelfreflectie richting Amerika zelf zou op z'n tijd niet verkeerd zijn. :wink:
En het antwoord van Roland bevestigt dat weer eens een keer... wie zegt dat er geen zelfreflectie plaats vindt? Zoals ik al eerder heb aangegeven, en Nico ook, denk ik dat als je hier komt wonen je juist een goed oordeel kunt vormen omdat je alles van dichtbij meemaakt, en niet door een "vakantiebril" ziet. Jij en meerderen met jou (het is niet persoonlijk bedoeld) gaan er blijkbaar van uit dat de Neder-Amerikanen het bij het verkeerde eind hebben omdat ze nu eenmaal hier wonen, en als ze eens goed zouden kijken naar hoe het écht is, dan zouden ze wel anders oordelen. Maar hoe weten degenen die oordelen dan dat de Neder-Amerikanen het bij het verkeerde eind hebben?

Ik heb in meerdere discussies op het forum al gehoord dat de Amerika-gangers Amerika altijd moeten verdedigen tegenover familie, vrienden en collega's, en daar wordt altijd verontwaardigd over gedaan. Als Neder-Amerikanen in dit soort discussies een mening geven, dan moeten ze die vervolgens ook gaan verdedigen omdat er zogenaamd geen "zelfreflectie" zou plaatsvinden, en alleen maar "verheerlijking" van Amerika. Ik snap het niet.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Dat komt omdat elke vorm van kritiek richting Amerika bij de meeste Neder-Amerikanen 'uit den boze' is....

Just my 2 cents...

Roland

Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Kritiek is prima, maar zorg wel dat die gefundeerd is, en geef kritiek op zaken die je echt kunt vergelijken.

Ik zal de laatste zijn om geen kritiek te hebben op een heleboel zaken die me hier opvallen - want geloof me, die zijn er zat - en ik zal dat soort dingen echt niet gaan verdedigen. Maar als er een mening wordt gegeven over iets waarvan ik weet dat het anders is, dan zal ik wel een (weerleggend) antwoord geven, maar dat mag dan weer niet want dat is het niet kunnen verdragen van kritiek en een gebrek aan zelfreflectie. En daar heb ik moeite mee.

Zoals ik al zei, mensen die nog nooit in Amerika zijn geweest hebben een oordeel dat jij als toerist kunt weerleggen. Jij als toerist hebt een oordeel dat een Neder-Amerikaan kan weerleggen, alleen wordt een antwoord op dat oordeel hier niet aangenomen, maar wordt uitgelegd als het niet kunnen verdragen van kritiek. Een beetje met twee maten meten, niet?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ik meet hier niets met twee maten. Dat is jouw interpretatie!

Zo kun je overal wel commentaar op hebben als iemand eens een keer wat kritischer wil zijn.

Maar kennelijk mag dat ook al niet meer en moet men gelijk in de verdediging springen.

Eén van de redenen waarom een goede discussie hier nooit gevoerd kan worden.

Roland

Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Is een onderdeel van een discussie niet het bespreken van interpretaties, en commentaar hebben op die interpretaties? Er is dus mijns inziens niets mis met interpreteren. Dat opent de deur voor discussies.

En zoals ik al eerder zei, er is niets mis met kritisch zijn, integendeel, maar zorg dan wel dat je gefundeerde kritiek hebt, en sta open voor gefundeerde repliek.

Jij mag dus wel zeggen dat Neder-Amerikanen open moeten staan voor kritiek, maar Neder-Amerikanen mogen niet op die kritiek reageren, want dat wordt dan gezien als niet open staan voor die kritiek en het daardoor niet kunnen voeren van een discussie op dit forum?

Als je een aan de ene kant mensen veroordeeld wegens het hebben van een oordeel wat niet op feiten is gebaseerd (het veroordelen van Amerika zonder er ooit geweest te zijn), maar aan de andere kant mensen die er wonen veroordeelt omdat ze een te positieve mening hebben zonder dat je zelf het dagelijks leven hebt meegemaakt (dus niet als toerist) en dus niet iets met zekerheid kunt beweren, dan is dat toch hetzelfde?

Ik vind het erg makkelijk om nu te zeggen dat er op dit forum geen goede discussie gevoerd kan worden, want blijkbaar kan een discussie alleen maar goed zijn als er géén reactie wordt gegeven op argumenten van één kant.

Onze website | Mijn blog
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Dento schreef:Jij mag dus wel zeggen dat Neder-Amerikanen open moeten staan voor kritiek, maar Neder-Amerikanen mogen niet op die kritiek reageren, want dat wordt dan gezien als niet open staan voor die kritiek en het daardoor niet kunnen voeren van een discussie op dit forum?
Mocht er maar eens een keer wat kritisch gekeken worden naar Amerika hier op het forum. Als je maar ergens kritisch over bent over Amerika word je bij wijze van spreke 'gelijk neergesabeld' (omdat maar een heel erg te chargeren).

Ik merk bijv. dat de Nederlanders en Belgen heel wat meer 'zelfspot' hebben en niet om het minste geringste in de verdeding springen als er eens kritisch naar ze of het land gekeken wordt.

Daar zouden enkelen nog eens een voorbeeld aan kunnen nemen.

Roland

guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Oei, had ik net een reactie getypt en nu is hij ineens foetsie.

Maar goed, als patriotistische Neder-Amerikaan (grapje!), wil ik toch nog even reageren. Dento zegt toch nergens dat er niet kritisch naar de VS gekeken mag worden? Dat we hier wonen wil niet zeggen dat we blind zijn voor de mindere kanten van de Amerikaanse samenleving, maar als ik het ergens niet mee eens dan zeg ik dat gewoon. Iets wat jij als een nadeel ervaart, kan voor mij juist een voordeel zijn, of misschien is mijn hele belevenis anders.

Om het even anders uit te drukken: Als iemand tegen me zegt de lucht is groen, dan zeg ik de lucht is blauw. Maar als iemand zegt de kleuren van de regenboog zijn lelijk, dan zeg ik bijv. dat geel inderdaad erg lelijk is en dat paars ook maar een rare kleur is, maar dat ik de rest juist erg mooi vind.

Met Amerika is het net zo. Binnen een gericht onderwerp kan het best zijn dat mijn mening haaks tegenover die van iemand uit Nederland staat, maar dat wil niet zeggen dat ik daarom alles in Amerika beter vind.
Afbeelding
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Na een lange dag telefoons beantwoorden bij mijn bijbaan, was ik vandaag toch blij dat ik een Amerikaanse aan de lijn had! Hele dag alleen maar nare chagrijnige mensen aan de lijn gehad, niet normaal.. Laatste telefoontje van de dag was een Amerikaanse die me direct begroette met een vriendelijk klinkende 'How are you?'. En ja, ik weet dat het haar waarschijnlijk niet echt interesseert, en dat het een omgangsvorm is, maar ik vond het na een lange vervelende dag toch leuk om te horen :P
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Mickey99
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Mickey99 »

jerbia schreef:Ik zie ook geen verschil tussen de VS en hier. Ik heb zo vaak gesprekjes met mensen hier tijdens het wachten in rijen, tijdens het uitlaten van de hond etc. Wie goed doet, goed ontmoet. En ja, sommige korte ontmoetingen hebben bij ons zelfs geleid tot diepgaande vriendschappen. Mijn beste vriendin kwam jaren geleden haar zoontje bij ons ophalen nadat deze bij ons gespeeld had. Ik nodigde haar uit voor een glas rosé en in de jaren daarna hebben we er nog heel wat soldaat gemaakt :D Hetzelfde hebben Jerry en ik eens gedaan na een Amerika-meeting, daarna is onze vriendenkring behoorlijk uitgebreid :lol:
Ik sluit me helemaal aan bij Bianca en zie echt geen verschil tussen Amerika (oke ik woon er niet maar ben er toch al aardig wat geweest :D ) en Nederland. Het is precies hoe je jezelf opstelt denk ik.

In Nederland maak ik ook gerust een praatje ergens in de rij of zo maar onderweg maar absoluut niet in de wachtkamer van de tandarts of de huisarts aangezien in daar niet voor de lol kom en dan geen zin heb in een "leuk en gezellig" gesprekje.

Wat me ook nog goed bijstaat is de 24 uur die wij in juni 2008 op de luchthaven van JFK hebben doorgebracht (ik met een gebroken pols in een spalk) en er was geen Amerikaanse medwerker die maar enigzins moeite voor ons deed of de moeite nam ons rustig uit te leggen wat we nu het beste konden doen. We werden echt onbeschoft behandeld en in die 24 uur die we daar doorbrachten al helemaal geen small talks gehad met Amerikanen, het was ieder voor zich. De enige waar wij toen mee hebben gesproken was een ander Nederlands stel die in hetzelfde schuitje zaten als wij.

Nogmaals ik zie geen verschil en dit had in Nederland of in elk ander land ook zo kunnen gebeuren maar voor mij is het dus niet zo dat er in Amerika juist meer oppervlakkige "small talks" plaatsvinden. Volgens mij wonen veel Neder-Amerikanen ook al jarenlang in Amerika en hebben zij nog een ander beeld van hoe het er nu in Nederland aan toe gaat?

Wat mij trouwens verbaasd in dit topic dat ik lees hoe Amerikanen met (dood)ziek personeel omgaan. Te gek voor woorden dat je na 6-8 weken op straat zou komen te staan. Wat dat betreft ben ik blij dat ik in Nederland woon en er hier wel op een menselijke manier mee omgegaan wordt en je jezelf geen zorgen hoeft te maken om je baan kwijt te raken als je ziek wordt en dat je ook op belangstelling van je werkgever en collega's kunt rekenen.

Sonja
Florida1995/1996/1997/1998/1999/2000/2002/2003/2004/2006/2007/2008/2011/2012/2013/2014/2015
New York2006/2007/2009/2015 Zuidwesten:2008/2009/2010/2013 Noordoosten2009
Midwesten2010 Zuidoosten2011 Noordwesten2013 Alaska2014 Canada2013/2014

Afbeelding
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Coyote schreef:Mocht er maar eens een keer wat kritisch gekeken worden naar Amerika hier op het forum.
Wie zegt dat er hiet niet kritisch naar Amerika gekeken mag worden? Natuurlijk mag dat, graag zelfs.

En ik begin mezelf te herhalen, maar vooruit, nog een keer dan: er is niets mis met kritisch zijn, integendeel, maar zorg dan wel dat je gefundeerde kritiek hebt, en sta open voor gefundeerde repliek.

Als iemand het gevoel heeft neergesabeld te worden, dan ligt dat misschien aan de manier en inhoud van de kritiek die geleverd wordt, in combinatie met het niet willen accepteren van iets dat tegen de eigen overtuiging in gaat.
Coyote schreef:Ik merk bijv. dat de Nederlanders en Belgen heel wat meer 'zelfspot' hebben en niet om het minste geringste in de verdeding springen als er eens kritisch naar ze of het land gekeken wordt.

Daar zouden enkelen nog eens een voorbeeld aan kunnen nemen.
Ik weet niet op wie je hier doelt, maar ik voel me in ieder geval niet aangesproken. Als er iemand met mij spot, dan ben ik het zelf wel :mrgreen: . Zelfspot heeft m.i. ook niets te maken met het kunnen incasseren van onterechte kritiek.

En bovendien ben ik nog steeds een Nederlander, ook al woon ik in Amerika.
Mickey99 schreef:Volgens mij wonen veel Neder-Amerikanen ook al jarenlang in Amerika en hebben zij nog een ander beeld van hoe het er nu in Nederland aan toe gaat?
Sommigen wel, maar velen ook niet (kijk bijvoorbeeld naar Bandido, jiejie, en mezelf). En juist daardoor is het voor ons makkelijk om een goede vergelijking te maken.
guinevere schreef:Dat we hier wonen wil niet zeggen dat we blind zijn voor de mindere kanten van de Amerikaanse samenleving, maar als ik het ergens niet mee eens dan zeg ik dat gewoon.
Kijk, dat bedoel ik dus, maar dat vergeten sommige mensen soms helaas...

Onze website | Mijn blog
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Wel grappig dit onderwerp. Ik kom net terug van een koffie ochtendje met een aantal NL dames.
1 van de dames had het moeilijk en wil het liefst morgen haar koffers inpakken en terug naar NL.
Van de redenen hier was er o.a. ook het oppervlakkige en niet zo snel dieper contact krijgen.
Vaak vluchtige opmerkingen maar daar blijft het bij, had zij zo ervaren. Sandy had het in haar reactie daar ook over volgens mij. Deze ervaring is dus van een NederAmerikaan. De vrouw is getrouwd met een Amerikaan die dus
niet naar NL terug wil. Met vast ook daar zijn redenen voor. Moeilijke situatie in ieder geval.

Natuurlijk hebben we onder het genot van een bakkie leut met elkaar er over gehad. En de reacties bij ons in het groepje van 5 vrouwen zijn gewoon al heel verschillend. Hoe iemand het ervaart die hier een baan heeft of de vrouw die voor de kinderen zorgt of een scholier die hier een opleiding volgt, kunnen heel anders zijn. Moet eerlijk zeggen toen ik voor het eerst aangesproken werd in de rij bij een kassa, had ik ook zoiets "gezellig, maar wat wil die vrouw van me?". Dat was duidelijk mij stadse opvoeding. Niet zo maar vreemden aanspreken, want zo blijf je uit de problemen. Inmiddels betrap ik me er zelf op dat ik ook zomaar tegen een een wild vreemde aanklets (en helemaal geen bijbedoelingen heb). Maar dat was zeker niet gewoon voor mij.

Al moet ik zeggen dat de jaren die ik in Zeeland woonde, wel anders waren. Daar kletst volgens mij iedereen met iedereen.
Maar heb 9 jaar in Hellevoetsluis gewoond en behalve de familie daar heb ik nog contact met 2 andere families en dat is het. Ook niet echt een dieper contact. Maar het is zeker wel zo dat het me hier wel een tijdje gekost om in contact te komen met mensen. Op de baantjes die ik had, werd niet veel persoonlijks gedeeld. Op mijn vraag van, "Zo wat heb jij van het weekend gedaan" op een maandag morgen aan de collega die naast me zat, schrok deze collega zich het rambam. Veel zinnigs kwam er ook niet uit. Later begreep ik dat dat dus eigenlijk niet zo gedaan wordt. Precies wat Wiepster ook zei, werk en prive zijn twee gescheiden zaken. Het is denk ik zeker zo dat Amerikanen er een ander soortig contact op na houden in mijn ogen. Ik zou het niet zo zeer oppervlakkig noemen, maar ik ervaar het wel anders dan het contact dat ik met Nederlandse vrienden had. Het kan echt heel gezellig zijn, maar een dieper contact daar moet je toch echt wel wat meer moeite voor doen.

Voor ons misschien ook anders omdat we allebei Nederlanders zijn en geen Amerikaanse familie hebben en geen kinderen. En daarbij komt denk ik ook dat Nederamerikanen dit gewoon verschillend ervaren. Zo zag ik het althans vanmorgen in ons groepje. In welke situatie zit je zelf? En hoe je zelf dingen gewend bent, spelen zeker een grote rol in hoe jij de mate van oppervlakkigheid van Amerikanen vindt, naar mijn mening.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Dento schreef:En ik begin mezelf te herhalen, maar vooruit, nog een keer dan: er is niets mis met kritisch zijn, integendeel, maar zorg dan wel dat je gefundeerde kritiek hebt, en sta open voor gefundeerde repliek.
Je hoeft het niet keer op keer te herhalen. Ik weet echt wel wat je eerder schreef. Misschien moet je mijn woorden nog eens goed nalezen. Wellicht begrijp je dan wat ik wil zeggen. Niet overal gelijk een verklaring voor willen geven...
Dento schreef:Als iemand het gevoel heeft neergesabeld te worden, dan ligt dat misschien aan de manier en inhoud van de kritiek die geleverd wordt, in combinatie met het niet willen accepteren van iets dat tegen de eigen overtuiging in gaat.
Zou het? Het kan dus niet liggen aan het accepteren van het feit dat niet alles perfect is in Amerika?

Roland

Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dento schreef:Wie zegt dat er hiet niet kritisch naar Amerika gekeken mag worden? Natuurlijk mag dat, graag zelfs.
Het is ook een beetje flauw vind ik, nu krijgen "we" als Neder-Amerikanen voor de voeten geworpen dat we als we eens iets positiefs zeggen over de VS, we te chauvinistisch zijn. Sorry, maar dat is echt flauwekul voor de meerderheid hier op dit forum. En ook gewoon een kwestie van selectief lezen: ik heb bv zelf vaak genoeg kritiek op Amerika en dat zie ik bij anderen net zo goed. Ik heb het oa vaak genoeg gehad over het belachelijk lage aantal vrije dagen hier, de staat van de gezondheidszorg, het ontslagrecht (of gebrek daaraan), de doodstraf, of zelfs het lange wachten bij DMV. Maar als toerist heb je daar gewoon minder direct mee te maken en dat geeft op zich ook niks, maar doordat wij hier wel wonen zie je dingen van twee kanten. En Nederland en Amerika hebben allebei zo hun voor - en nadelen.

Wel denk ik soms dat er door toeristen soms wel erg gemakkelijk en snel conclusies worden getrokken over Amerika. "Mijn" Atlanta is anders dan Dento's Colorado of Petra's Metro-DC area, of zelfs DixieChick's Middle-Georgia. En dat geeft ook niks, daar leer ik van en ik vind het ook leuk om te lezen hoe anderen bepaalde dingen ervaren. Maar zelfs als je 16 keer met de auto als toerist door Amerika hebt getoerd zie je nog niet hoe het is om hier gewoon te wonen, te werken, boodschappen te doen en kortom, te leven. Ik kwam voordat ik hier woonde al ruim vier jaar zeer regelmatig in Amerika, maar heb het na mijn verhuizing toch anders ervaren, ik ben hier nu meer "grounded".

En dat maakt ook dat je NL misschien wat meer van een afstand beziet. Het mes snijdt namelijk aan twee kanten: ik merk bij sommige NL-ers hier soms ook dat men in de verdediging schiet als er in dit topic bv wordt gesproken over de "stugge NL-er". Je hoeft toch niet altijd maar complimenten te geven, sommige dingen worden gewoon beter/slechter ervaren in beide landen. Maar hoe dan ook, ik beschouw mezelf als bevoorrecht dat ik beide landen op deze manier kan leren kennen.
"Keep Georgia On Your Mind"
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Dento schreef:
Coyote schreef:Mocht er maar eens een keer wat kritisch gekeken worden naar Amerika hier op het forum.
Wie zegt dat er hiet niet kritisch naar Amerika gekeken mag worden? Natuurlijk mag dat, graag zelfs.
Ik moet zeggen dat ik wel begrijp wat Roland bedoelt. Je kunt natuurlijk wel heel 'politiek correct' aangeven dat hier best kritisch naar Amerika gekeken mag worden, maar in de praktijk valt dat behoorlijk tegen. Gelukkig geldt dat niet voor alle forumleden, maar er zijn er een aantal die meteen op een, naar mijn persoonlijke mening, vervelende manier direct in de aanval gaan. Dit weerhoudt mij er soms van om bepaalde dingen te schrijven en me meer bezig te houden met routes en reisadviezen.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ik geloof dat Dennis en Nico niet helemaal in de gaten hebben welke kant ik op wil. :?

Bianca snapt het gelukkig wel. :D

Roland

Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik heb nergens gezegd dat alles perfect is in Amerika, en dat zal ik ook nooit en te nimmer zeggen. Integendeel. Volgens mij als je terugkijkt zul je zien dat ik juist heb gezegd dat er genoeg dingen zijn in Amerika die me opvallen (en waar ik dus kritiek op hebt - wil je een lijstje van me zodat ik het kan bewijzen?). Alle Neder-Amerikanen hier geven toe dat dingen hier niet perfect zijn.

Wat opvalt is dat er steeds weer gehamerd wordt op het feit dat Neder-Amerikanen nu eindelijk eens moeten accepteren dat niet alles perfect is in Amerika, terwijl we dat verdomd goed in de gaten hebben met z'n allen (wij wonen immers hier!), maar dat degenen die daar steeds op hameren dat niet lijken te willen accepteren, en ook niet lijken te willen accepteren als mensen een andere mening zijn toegedaan.

Je mag best een afwijkende mening hebben, prima, graag zelfs, maar sta eens open voor andermans meningen - mensen die er dagelijks mee te maken hebben en niet drie weken per jaar als toerist - en die het anders ervaren, zonder dat alleen maar af te doen als weigeren in te zien dat dingen niet perfect zijn. Misschien zijn wij niet degenen die het bij het verkeerde eind hebben?

Ik kwam vroeger vijf weken per jaar in Spanje op vakantie, en ik vond het daar geweldig. Maar ik kan op basis van die ervaringen als toerist toch niet gaan oordelen over hoe perfect of niet perfect Spanje is, en hoe dingen er in het dagelijks leven aan toe gaan is totdat ik daadwerkelijk daar woon/gewoond heb?
jerbia schreef:Je kunt natuurlijk wel heel 'politiek correct' aangeven dat hier best kritisch naar Amerika gekeken mag worden, maar in de praktijk valt dat behoorlijk tegen. Gelukkig geldt dat niet voor alle forumleden, maar er zijn er een aantal die meteen op een, naar mijn persoonlijke mening, vervelende manier direct in de aanval gaan.
Ik snap wat je bedoelt, hoor. Maar misschien komt dat voort uit een stukje frustratie? Zoals Nico al schreef, zodra een Neder-Amerikaan hier iets positiefs schrijft wordt dat afgedaan als met de oogkleppen op kijken, chauvinistisch, patriottisch, niet willen accepteren dat dingen niet perfect zijn in Amerika, etc. etc. Als daar antwoord op komt van de Neder-Amerikaan uit zijn/haar standpunt waarin wordt vergeleken met Nederland, dan is dat ook niet goed. Ik kan me voorstellen dat als je al heel lang hier woont, en keer op keer weer daartegen in moet gaan, dat je dan op een bepaald moment misschien een beetje uit je slof schiet. Da's volgens mij alleen maar menselijk - misschien niet correct, maar wel menselijk.
Coyote schreef:Ik geloof dat Dennis en Nico niet helemaal in de gaten hebben welke kant ik op wil.
Welke kant wil je dan op? Want blijkbaar ben ik dan niet de enige die het niet ziet... En nogmaals, het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen, maar het lijkt alsof we de hele tijd in een cirkeltje draaien. Een Nederlander schrijft iets vanuit de beleving van een vakantie, een Neder-Amerikaan weerlegt dat door te zeggen dat het in het dagelijks leven niet zo is, waarop de Nederlander reageert dat de Neder-Amerikaan niet objectief kan oordelen en moet leren in te zien dat niet alles perfect is in Amerika, terwijl er voorbij wordt gegaan aan het feit dat misschien niet de Neder-Amerikaan maar de Nederlander iets niet inziet. De Nederlander roept dat er weer aan verheerlijking van Amerika wordt gedaan, terwijl de Neder-Amerikaan (de ervaringsdeskundige, als het ware) juist probeert de foutieve voorstelling aan te passen. Dit wordt dan niet geaccepteerd door de Nederlander, en wordt afgedaan met een vorm van "Zie je wel? Hij/zij wil het niet inzien". Hierop reageert de Neder-Amerikaan weer door daarop te wijzen, en zo blijven we bezig.

Onze website | Mijn blog
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Dento schreef:
En dat is dus precies waar ik eerder aan refereerde: het is nooit goed - als toerist mag je niets zeggen over hoe het er in Amerika aan toe gaat omdat je geen oordeel kunt vellen op basis van een (paar) vakantie(s), maar Neder-Amerikanen die hier het dagelijks leven meemaken en dat dus goed kunnen vergelijken met hoe het in Nederland eraan toe ging - en dus een gefundeerd oordeel kunnen vellen - worden afgedaan als patriottisch, of doen aan verheerlijking van Amerika.
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat er verkeerd is om te zeggen dat IK vind dat SOMMIGE nederamerikanen patriottisch zijn. Ik heb het voor de zekerheid effe 'gewikipediad' en het komt toch gewoon neer op fier zijn op het vaderland. Ik schreef er nog na dat het niet verkeerd bedoeld is. Dat afgedaan worden als patriottisch snap ik niet.
En of het nu gefundeerde oordelen,kritieken zijn.. voor mijn zij het geen oordelen of kritieken , maar ervaringen. Waar ook in de eerste posting naar gevraagd werd. Of je er nu woont of toerist bent, het gaat er toch om hoe je het ervaart en niet hoe het 'is'. Dat is voor iedereen anders. Kijk maar naar de verschillende soorten reacties van nederamerikanen.
Ik zit op cursus met Nederlanders, mijn man werkt met Nederlanders. Soms staan wij versteld van de voor ons over de grens gaande assertiviteit van die Nederlanders. VOOR ONS. Nu kan je zeggen : wij zijn Nederlanders en kunnen dus een gefundeerd oordeel vellen dat wij niet assertief zijn. Vanuit ons referentiekader zijn deze mensen dat wel.(en krijg ik nu ook Nederlanders over mij? :wink: )
Er is toch niemand die gelijk heeft? Ieder ervaart dat anders.

En die ervaringen mag je toch weergeven? Het hoeft toch niet allemaal uitsluitend positief te zijn?
Groetjes,
Carine
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Helemaal mee eens; er is niets mis met ervaringen. Alleen worden deze ervaringen soms omgevormd tot oordelen, en deze oordelen kunnen niet worden weerlegd, wat er ook voor argumenten naar voren worden gebracht.

Ik denk dat de hele discussie ontstaat doordat mensen die hier wonen wél ervaren hoe het ís, en dan vervolgens de mensen die het als toerist ervaren (en dénken dat iets zus of zo is) dit willen laten weten, en dat wordt niet altijd geaccepteerd maar afgedaan als verheerlijking omdat men enkel vast wilt houden aan eigen tot oordeel verworden ervaringen - en dat is nu juist zo jammer. En dat kan frustrerend werken (maar dat was wel duidelijk, denk ik :lol: )

Onze website | Mijn blog
Mickey99
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Mickey99 »

Dento schreef:
Mickey99 schreef:Volgens mij wonen veel Neder-Amerikanen ook al jarenlang in Amerika en hebben zij nog een ander beeld van hoe het er nu in Nederland aan toe gaat?
Sommigen wel, maar velen ook niet (kijk bijvoorbeeld naar Bandido, jiejie, en mezelf). En juist daardoor is het voor ons makkelijk om een goede vergelijking te maken.
En toch blijft het een persoonlijke ervaring want blijkbaar denken toch niet alle Neder-Amerikanen er hetzelfde over. Het is net hoe je er zelf instaat of je vindt dat het er in Nederland, Amerika of Belgie anders aan toegaat en of je zelf openstaat voor "small talk" want daar ging het toch over? We zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde.

Sonja
Florida1995/1996/1997/1998/1999/2000/2002/2003/2004/2006/2007/2008/2011/2012/2013/2014/2015
New York2006/2007/2009/2015 Zuidwesten:2008/2009/2010/2013 Noordoosten2009
Midwesten2010 Zuidoosten2011 Noordwesten2013 Alaska2014 Canada2013/2014

Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer