Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Donaties, verschil NL vs USA ?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Re: Donaties, verschil NL vs USA ?

Bericht door dutchie_in_boston »

om in mijn amerikaans dorp van deur tot deur te mogen gaan, moet je eerst een vergunning bij de politie aanvragen - die een achtergrond onderzoek doet - die vergunning moet duidelijk zichtbaar op je kleding zitten. Ik zie nooit collectanten bij mijn deur, wel jehova's getuigen met die vergunning. Ik zie eigenlijk alleen collectanten zoals kinderen van de lokale scholen die iets verkopen of geld inzamelen bij de ingang van een winkel of restaurant, of salvation army met die irritante kerst belletjes, of shriners.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Voor collecteren heb je in NL toch ook een vergunning nodig? Tenminste soms zie je een agent bij zo een collectant erna vragen...
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

thebes schreef:Ik lees in dit topic alleen maar van collectes/donaties in natura.
Ik zie nooit meer een collectant aan de deur in Nederland. Maar ik ben wél al jaren vaste donateur van een aantal goede doelen, zoals Unicef en Novib.
Is dat systeem van doneren ongebruikelijk in de VS?
Dat kan ook, via je credit card maandelijks bijvoorbeeld voor de Humane Society, St Jude's Hospital en vele anderen. Ook via je paycheck kan je doneren, ik doe dat voor een fonds via mijn werk en ook voor deze, de bedragen staan ook nog eens allemaal op mijn jaarlijkse overzicht voor de belastingen en zo kan ik het gebruiken als een aftrekpost.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

United Way vind ik een heel fijn doel omdat het los staat van geloof, en echt in jouw community werkt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

DejaVu schreef:Voor collecteren heb je in NL toch ook een vergunning nodig? Tenminste soms zie je een agent bij zo een collectant erna vragen...
Klopt, wordt meestal geregeld door de organisatie waarvoor je collecteert.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

kastelke schreef:United Way vind ik een heel fijn doel omdat het los staat van geloof, en echt in jouw community werkt.
Het mooie van United Way en veel andere grote organisaties is, dat voor elke $ in donatie dat vaak met subsidies etc verdubbeld of zelfs verdrievoudigd word.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

kastelke schreef:United Way vind ik een heel fijn doel omdat het los staat van geloof, en echt in jouw community werkt.
Helemaal mee eens. Als extra voordeel, als je bij ons bedrijf een bepaald percentage van je salaris aan United Way doneert, krijg je een extra vrije dag voor dat jaar.

Ook bij ons bedrijf mag je 1 dag per jaar (8 werkuren) opnemen om vrijwilligerswerk doen (krijg je gewoon doorbetaald).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En die events vind ik echt wel leuk, want zo hebben wij met tientallen (collega's en hun partners) in de gietende regen dus bloembollen zitten aanplanten in de Botanical Garden, en ik kijk er naar uit om ze dit voorjaar in bloei te zien staan!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Overigens gebeuren dat soort dingen in NL ook, al is het dan misschien op kleinere schaal. Bij KPN hebben ze bijvoorbeeld het Mooiste Contactfonds, waar vanuit allerlei initiatieven worden georganiseerd voor kinderen en ouderen. Medewerkers kunnen zich hier ook voor aanmelden om onder werktijden vrijwilligerswerk te doen. Dit gaat om bijvoorbeeld een samenwerking met van Harte Resto's en dan in de bediening of oudere mensen helpen met wegwijs worden op hun pc.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik las vandaag toevallig een uitreksel uit "Generosity in Canada and the United States. The 2011 Generosity Index", en dat kadert natuurlijk helemaal in dit topic!
Enkele quotes:
* In the Fraser Institute’s latest Generosity Index, Utah remains the most generous jurisdiction, with 33.4 percent of tax-filers donating 3.09 percent of total income to charity. Maryland is second (40.8 percent of filers donating 1.67 percent of income); Connecticut third (36.3 percent of filers donating 1.36 percent of income); and Georgia fourth (29.7 percent of filers donating 1.85 percent of income)

* US jurisdictions top the overall Generosity Index rankings. Utah places first (8.8 out of 10.0),
followed by Maryland (7.5 out of 10.0), and Connecticut (6.2 out of 10.0). Manitoba is the
highest-scoring Canadian province (3.8 out of 10.0), but its performance ranks only 34th overall
out of 64 North American jurisdictions.
Als je meer cijfers wilt zien, o.a. "Results and Rank for Charitable Contributions", "Generosity Index Scores": dit is een uitgave van The Fraser Institute en het kan gratis gedownload worden: http://www.fraserinstitute.org/publicat ... 2147484007
Elke
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Van de week was er op radio 538 ook discussie naar aanleiding van een nieuwsbericht over de OESO-norm.

Deze norm geeft aan dat leden er naar streven 0.7% van het Bruto Nationaal Inkomen besteden aan ontwikkelingshulp. Nederland is een van de weinige landen die zich aan deze norm "houdt" en er zelfs boven zit met 0,8% (niet zo goed als Noorwegen met 0,98%). De VS (volgens de laatste cijfers die ik kon vinden) geeft 0,18%.

Indirect doneert Nederland dus relatief een stuk meer dan andere landen.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik denk dat de reden waarom Utah zo hoog scoort is omdat daar voor het merendeel mormonen wonen. Een onderdeel van het Mormoonse geloof is dat je moet tithen, i.e., 10% van je inkomen moet afstaan aan de kerk. Andere geloven (zoals de baptisten hier) verkondigen dit ook, maar de Mormonen geloven echt dat dit een kwestie van wel/geen hemel is, en dus doen ze het ontzettend trouw.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Even terzijde: zijn 'donaties' en 'doneren' tegenwoordig Nederlandse woorden? Wat is er verkeerd aan 'gift' en 'geld geven/schenken'?

Maar ja, ik ben dan maar een 'buitenlandse' Nederlander, die blijkbaar meer aan de taal hecht dan sommige 'echte' Nederlanders!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Donatie en doneren zijn bij mijn weten gewoon Nederlandse woorden. Ze staan ook in de van Dale :-)
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Bennogr schreef:Even terzijde: zijn 'donaties' en 'doneren' tegenwoordig Nederlandse woorden? Wat is er verkeerd aan 'gift' en 'geld geven/schenken'?

Maar ja, ik ben dan maar een 'buitenlandse' Nederlander, die blijkbaar meer aan de taal hecht dan sommige 'echte' Nederlanders!
Komt uit het latijn dus dan mag het :lol:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Laten we dan Latijn gaan spreken en schrijven, niet het Germaanse Nederlands. Terug naar de Middeleeuwen toen Latijn de 'linga franca' was in hogere en wetenschappelijke kringen!

Engels is een mengelmoesje van een Germaanse taal (Oud Engels) en 11e eeuws Frans (via Willem de Veroveraar).

(Toch nuttig een universitaire studie Engels!)
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer