Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Bestaat / leeft 'The American Dream' nog wel?
Re: Bestaat / leeft 'The American Dream' nog wel?
Ik heb me werkelijk verbaasd over hoe "The American Dream" nog leeft zeg. Het is voor veel Amerikanen toch nog steeds een doel op zich om door hard te werken een gelukkig en succesvol leven te leiden. Veel mensen streven hier ook echt naar en zijn ook echt trots op de dingen die ze dan bereiken.
Maaarrrrr..... juist door die "druk" hebben veel mensen die geen kansen zien of ze simpelweg niet gegrepen hebben het dus nog moeilijker omdat ze dus schril afsteken bij die Amerikanen die "het wel gemaakt hebben". Tel daarbij op dat opgeven en mislukking twee begrippen zijn waar men hier liever niet over praat en je snapt ineens veel beter waarom het contrast tussen mensen die het echt gemaakt hebben en de mensen die echt diep in de shit zitten zo groot is.
Voor mij persoonlijk bestaat The American Dream absoluut. In vergelijking tot wat ik in Nederland had heb ik hier veel meer dan ik vermoedelijk in 10 jaar had kunnen bereiken in Nederland. Zowel op carrierevlak als op bezittingen en leefomgeving (en geluk maar dat had ook in Nederland kunnen gebeuren). Ik heb het idee dat mensen in Amerika meer kansen krijgen en ook meer risico durven te nemen waardoor je dus ook sneller een soort createur van je droom wordt. Een goed voorbeeld hiervan is dat mensen hier echt vrij makkelijk hun spullen pakken en kilometers verderop gaan wonen. Dat gaat allemaal heel snel en simpel lijkt het. Alles om nog beter en nog succesvoller te worden, zelfs al betekent het alles achter laten.
Ik denk ook dat het "gemak" waarmee je in Amerika nog een stuk land kunt kopen en vervolgens relatief snel een huis kunt laten bouwen dat helemaal naar jouw wensen is ook bijdraagt aan het scheppen van die droom evenals het snel kunnen opzetten van bedrijven (die soms ook weer net zo snel verdwijnen, dat wel).
Maaarrrrr..... juist door die "druk" hebben veel mensen die geen kansen zien of ze simpelweg niet gegrepen hebben het dus nog moeilijker omdat ze dus schril afsteken bij die Amerikanen die "het wel gemaakt hebben". Tel daarbij op dat opgeven en mislukking twee begrippen zijn waar men hier liever niet over praat en je snapt ineens veel beter waarom het contrast tussen mensen die het echt gemaakt hebben en de mensen die echt diep in de shit zitten zo groot is.
Voor mij persoonlijk bestaat The American Dream absoluut. In vergelijking tot wat ik in Nederland had heb ik hier veel meer dan ik vermoedelijk in 10 jaar had kunnen bereiken in Nederland. Zowel op carrierevlak als op bezittingen en leefomgeving (en geluk maar dat had ook in Nederland kunnen gebeuren). Ik heb het idee dat mensen in Amerika meer kansen krijgen en ook meer risico durven te nemen waardoor je dus ook sneller een soort createur van je droom wordt. Een goed voorbeeld hiervan is dat mensen hier echt vrij makkelijk hun spullen pakken en kilometers verderop gaan wonen. Dat gaat allemaal heel snel en simpel lijkt het. Alles om nog beter en nog succesvoller te worden, zelfs al betekent het alles achter laten.
Ik denk ook dat het "gemak" waarmee je in Amerika nog een stuk land kunt kopen en vervolgens relatief snel een huis kunt laten bouwen dat helemaal naar jouw wensen is ook bijdraagt aan het scheppen van die droom evenals het snel kunnen opzetten van bedrijven (die soms ook weer net zo snel verdwijnen, dat wel).
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Natuurlijk, niet elk bedrijf is hetzelfde, maar ook rechten en plichten in het buitenland kun je leren. ALs je eigen trucks hebt rondrijden en je organiseert dit vanuit nederland heb je niet veel te maken met de regels in Spanje, hooguit de rijwetten .DejaVu schreef:Ligt natuurlijk aan de branche. Als je in pakketjes handelt heb je met maar een paar regels te maken en de regels waar jij mee te maken hebt zijn vrij international georiënteerd(douaneregels). Je koopt diensten in bij een Fedex die wereldwijd zit. Stel je hebt je eigen trucks rondrijden dan ga je te maken krijgen met arbeidswetgeving in Spanje, Ondernemingsrecht in Spanje, Loonbelastingen in Spanje, cultuur in Spanje(is misschien wat minder stipt dan je gewend bent) etc.ned in MO schreef: Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik doe zaken over de hele wereld en dan heb ik het ook over echt de hele wereld. Van Brazilie tot ijsland tot cyprus tot qatar tot Novosibirsk Rusland en ga zo maar door.
Kom je wel eens verrassingen tegen? Ja bijvoorbeeld die van Novosibirsk waar ik uitvond dat je maar max $270 mag inklaren in dat land en ik $280 op de bon had staan. Kreeg ik het weer terug gestuurd.
Moet je ook maar net weten. Houd mij taalbarrieres tegen om zaken met iemand te doen? Natuurlijk niet. Wetten en andere dingen zoals cultuur? Gewoon je huiswerk doen.
Ik zou mij in Nederland ook niet laten hinderen door grenzen etc. Anders ben je dief van je eigen portemonnee want de buitenlandse markt is gigantisch.
Als ik mij alleen zou concentreren op de ned belgische markt met mijn bedrijf zou ik maar de helft verdienen van wat ik nu verdien. Mijn volgende markt die ik echt wil gaan penetreren is de australische markt. Australie is het land waar per inwoner het meest online wordt aangeschaft. Ok ze spreken Engels maar het is wel de andere kant van de wereld en de cultuur is ook daar heel anders dan dat die hier is.
Stel je zit in een business dat in elk land anders is. Laten we zeggen...een boekhandel...als je het goed wilt aanpakken moet je contacten hebben met de uitgeverijen nou in Nederland alleen al zijn het er 50+. Je kan het ook zonder doen maar dan ga je er blind in. In Nederland en Vlaanderen is het dan nog vrij goed geregeld met een Centraal Boekhuis(let op! opereren alleen in NL en Vlaanderen waarom zou dat zo zijn). Maar goed je wilt uitbreiden naar Duitsland, mag je contacten gaan leggen met al die uitgeverijen daar, dan ga je naar Frankrijk hoppa al die uitgeverijen daar etc.
In de VS blijf je dezelfde uitgeverijen houden of je nou in NY of NV zit.
Ik hoor van mijn man hele andere verhalen. Hij vindt het een grote misvatting dat Amerikanen zo gemakkelijk verhuizen. Het bedrijf waarvoor hij werkt heeft op dit continent een paar grote acquisities gedaan en er moet dus wat geschoven worden met personeel. Dat ligt echt ontzettend moeilijk. Er zijn mensen die nog liever ontslag nemen, dan dat ze verhuizen. En in de meeste gevallen zouden de werknemers er bij de verhuizing nog op vooruit gaan ook, qua carrière en salaris. Vooral mensen met kinderen willen liever niet weg (maar zeker niet alleen zij).Ziva schreef:Een goed voorbeeld hiervan is dat mensen hier echt vrij makkelijk hun spullen pakken en kilometers verderop gaan wonen. Dat gaat allemaal heel snel en simpel lijkt het. Alles om nog beter en nog succesvoller te worden, zelfs al betekent het alles achter laten.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Goh, Amerikanen zijn zomaar net echte mensen
. Zoals jullie over de bevolking hier schrijven doet me denken aan apen of ratten of zo. Natuurlijk willen veel mensen niet verhuizen als ze in een fijne omgeving wonen. Toch denk ik wel dat Amerikanen over het algemeen "makkelijker" (lees niet: met plezier) verder weg verhuizen. Mijn beste vriendin en haar gezin zijn daar getuige van. Zij verhuisden met hoge tegenzin voor de baan van haar man naar Alabama. Al vertelt ze mij honderd keer (en meer, geloof mij) dat het leven daar "prima" is, zij tellen de jaren tot hij met pensioen kan gaan. Ze maken echt wat van hun leven daar, hoor, maar oh, wat zou zij graag weer hier wonen. Maar ja, wel mooi huis, dochter naar college zonder leningen etc. Ik kan me zo voorstellen dat zulke afwegingen meestal voorafgaan aan een verhuizing. Tenzij het is om dichter bij familie te wonen denk ik niet dat de meeste Amerikanen het zo leuk vinden constant te verkassen. Maar om er financieel beter van te worden maakt het al veel aantrekkerlijker.

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Ik heb het hele topic net doorgelezen maar deze opmerking begrijp ik niet helemaal Petra. Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?Petra/VS schreef: Zoals jullie over de bevolking hier schrijven doet me denken aan apen of ratten of zo. .
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik vermoed dat ze bedoelt dat we het hier over "Amerikanen" hebben alsof we een soort groots experiment aan het doen zijn, waarbij we willen kunnen generaliseren (zoals vaak met ratten en apen gebeurt). Ik proef dat ook wel een beetje. Natuurlijk is voor elke observatie (Amerikanen verhuizen graag) een tegenobservatie (Ik ken Amerikanen die helemaal niet graag verhuizen), maar dat neemt niet weg dat over het algemeen Amerikanen misschien wat makkelijker verkassen (het is sowieso minder papieren rompslomp dan in Europa - geen gemeentelijke registratie bijvoorbeeld).
The American Dream zit in je hoofd, en als ik het enthousiasme zie waarmee veel Amerikanen zich in allerlei nieuwe projecten storten (die soms ook zeker verkeerd aflopen), dan geloof ik dat die nog wel bestaat.
The American Dream zit in je hoofd, en als ik het enthousiasme zie waarmee veel Amerikanen zich in allerlei nieuwe projecten storten (die soms ook zeker verkeerd aflopen), dan geloof ik dat die nog wel bestaat.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Inderdaad, DixieChick, dat bedoelde ik
.

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Ik voel me nogal aangesproken over dat ratten en apen verhaal en ik baal daar behoorlijk van. Ik heb bovendien helemaal niet gezegd "dat ik Amerikanen ken die helemaal niet graag verhuizen". Mijn echtgenoot geeft leiding aan een grote divisie van een internationaal opererend bedrijf en merkt dat Europeanen en Aziaten over het algemeen meer bereidheid tonen om te verhuizen, dan Amerikanen. Het gaat dan vooral om de middenkader- en hogere functies. In dit bedrijf wordt er ook internationaal geschoven met mensen, en de Amerikanen die daar voor te porren zijn, zijn echt op één hand te tellen. De Britten zijn in dit verhaal bij uitstek degenen die gemakkelijk verhuizen - wereldwijd als het moet. What else is new...
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dimona, bedoel je dat de Europeanen en Aziaten graag binnen Europa/Azie verhuizen, of bedoel je dat zij graag naar Amerika komen verhuizen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Beide, en ook Europeanen naar Azie en Aziaten naar Europa. Al zijn er in ieder geval binnen Europa landen waar de mensen gemiddeld mobieler zijn dan in andere landen. Ik las daar laatst een interessant artikel over; zal eens kijken of ik dat nog terug vind.kastelke schreef:Dimona, bedoel je dat de Europeanen en Aziaten graag binnen Europa/Azie verhuizen, of bedoel je dat zij graag naar Amerika komen verhuizen?
Als ik kijk naar de Amerikaanse expats die ik zelf ben tegengekomen, dan gaat het in alle gevallen om mensen die na hun eerste uitzending weer terugkeren naar de VS. VS expats die van het ene naar het andere land hoppen, ben ik nog niet tegengekomen (maar ik ben er hooguit 10 tegengekomen, dus dat hoeft niets te zeggen).
Nou ja, zo wordt de VS toch ook genoemd, The Great Experiment? Het land is relatief jong, en is nog lang niet uitgekristalliseerd, zie onder meer de discussies over wapenbezit en health care, en de voortdurende machtsstrijd tussen federale overheid en lokale overheden. En dat gigantische begrotingstekort, dat is ook op z'n zachtst gezegd een experiment te noemen waarvan niemand de uitkomst kan voorspellen.DixieChick schreef:dat we het hier over "Amerikanen" hebben alsof we een soort groots experiment aan het doen zijn
Wij leven volledig onze American Dream. Heerlijk huis, veel vrienden, prima klimaat, goede banen, goede school en een comfortabel leven. Bereikt met hard werken, keuzes durven maken en de geboden kansen grijpen, met in ons achterhoofd het besef dat je maar 1 keer leeft en dat kun je maar beter zo goed mogelijk doen. Dit is echter niet verschillend in de US dan in Nederland. Weliswaar is er een minder klimaat maar ook in Nederland kun je bereiken wat je wilt op basis van inzet en ambitie. Wij hadden ook in Nederland een leuk huis, veel vrienden en een comfortabel leven. Wat wel verschillend is hoe er tegen mensen die succesvol zijn wordt aangekeken, in de US gunt men je het succes en in Nederland niet en geldt dat je MOET delen met anderen die dat succes niet hebben. Voor ons is dus de American Dream de vrijheid die je hebt om te doen met je bereikte resultaat wat je wilt.
Nou ik vond dat ook een beetje vreemde opmerking en kreeg helemaal niet het gevoel dat iemand in dit topic over Amerikanen sprak alsof het ratten of apen waren.... ik krijg eerder het gevoel dat je blijkbaar niets meer mag zeggen over "de" Amerikanen ook al is het in alle gevallen toch wel duidelijk dat het je eigen beleving is die dus kan verschillen met de beleving van iemand anders. Het zou fijn zijn als mensen bepaalde dingen niet zo op zichzelf zouden betrekken.
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Nou, ik ook! En ik vind het zo langzamerhand vermoeiend worden dat elke discussie over de Amerikaanse samenleving met dit argument dood gemept wordt. Misschien moeten we het forum 'Amerika algemeen' anders maar sluiten, aangezien zoiets als 'Amerika algemeen' in de ogen van sommigen niet bestaat en er vanuit die gedachte dus ook geen discussie gevoerd mag worden....
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
RiverCola schreef:Nou, ik ook! En ik vind het zo langzamerhand vermoeiend worden dat elke discussie over de Amerikaanse samenleving met dit argument dood gemept wordt. Misschien moeten we het forum 'Amerika algemeen' anders maar sluiten, aangezien zoiets als 'Amerika algemeen' in de ogen van sommigen niet bestaat en er vanuit die gedachte dus ook geen discussie gevoerd mag worden....
Als dat je te vermoeiend wordt heb je de keuze om niet te reageren toch?

Het blijft volgens mij dat de doorsnee amerikaan gemakkelijker verhuist dan de doorsnee Nederlander.
Je kan het voor bepaalde situaties weer andersom aantonen zoals in het bedrijf van dimona haar man misschien, maar als ik zie hoeveel amerikaanse millitairen alleen al die van hot naar her reizen voor hun carriere alleen al. Het enige wat ze vaak niet doen is integreren in de samenleving in het buitenland.
Mijn ervaring is dat amerikanen relatief vaak hun boeltje bij elkaar pakken. Zie het bestaans recht van Uhaul en soortgelijke.
Ik zie dat in Europa toch niet. Zou niet eens een bedrijf weten waar je een vrachtwagentje of grote aanhanger zou kunnen huren om naar spanje te kunnen verhuizen.
Afgezien van de benodigde rijbewijzen en voertuigen die amper wat mogen trekken.
Als ik in mijn buurt bijv kijk dan hebben 4 van de 15 woningen nog hun oorspronkelijke bewoners.
Het gros van de woningen is reeds 3 tot 4 maal bewoond geweest door verschillende gezinnen
Mag blij wezen dat de VS nog zo relatief jong is. De EU is als unie nog jonger maar de leden hebben een geschiedenis die de unie niet bepaald helpt. Omdat de staten van zichzelf geen lange geschiedenis en identiteit hebben konden ze zo "makkelijk" worden samengevoegd tot de huidige unie. Ja ik weet dat er een aantal oorlogen tussen zaten maar vergeleken met Europa is het vrij gemakkelijk gegaan.
Nou, dat hebben wij wel zo gedaan toen we in 1994 naar Zwitserland verhuisden. Gewoon de grootste bestelwagen gehuurd die je met een B-rijbewijs mocht rijden - dat was best nog een groot ding trouwens. Ik reed er in onze eigen auto achteraan en zag het ding af en toe vervaarlijk heen en weer zwiepenned in MO schreef:Zou niet eens een bedrijf weten waar je een vrachtwagentje of grote aanhanger zou kunnen huren om naar spanje te kunnen verhuizen.

Maar goed, twintig jaar en vier kinderen verder zouden we maar een fraktie van onze inboedel er in kwijt kunnen vrees ik

Maar hebben die een keus dan? Geen idee hoor, just asking....ned in MO schreef:maar als ik zie hoeveel amerikaanse millitairen alleen al die van hot naar her reizen voor hun carriere alleen al.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 18
Gaat de American dream wel over rijkdom per se? Of over het uitbreiden van bedrijven... etc? The American dream gaat toch over vrijheid en de kans om een betere levenstandaard na te streven? Zoals een laaggeschoold persoon die het toch zou kunnen maken in corporate America zolang die maar hard genoeg werkt? Niet meteen om de volgende Buffet of .... te worden maar om een in vergelijking met de rest van de wereld een meer dan comfortabel leven te leiden. De crisis zal hier zeker niet aan hebben bijgedragen, maar als je de werkloosheidcijfers van de VS vergelijkt met die van Europa zie je dat Europa lijdt/leidt met bijna 2%. Bijgevolg zou er dus een grotere kans moeten zijn dat iemand succesvol is in de VS dan in de EU? Maar mijn mening is, als je maar (hard) werkt en een beetje je verstand gebruikt geraak je wel ergens in het leven.
Groeten Neil
Groeten Neil
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
In Amerika telt men alleen geregistreerde werkzoekenden, echte werkloosheid is een stuk groter en de afgelopen 10 jaar is de armoede sterk toegenomen en de kansen om eruit te komen zijn kleiner geworden, verschil arm en rijk word ook groter, de The Dream is er nog nog maar voor minder mensen bereikbaar.Neil mcauly schreef:De crisis zal hier zeker niet aan hebben bijgedragen, maar als je de werkloosheidcijfers van de VS vergelijkt met die van Europa zie je dat Europa lijdt/leidt met bijna 2%. Bijgevolg zou er dus een grotere kans moeten zijn dat iemand succesvol is in de VS dan in de EU? Maar mijn mening is, als je maar (hard) werkt en een beetje je verstand gebruikt geraak je wel ergens in het leven.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht