Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Europa vs. U.S.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Zoals de website, die ik in mijn eerdere berichtje aanhaalde, schrijft:
"Michael Moore is an entertainer. He reduces complex issues to a vaudeville act with transparent villains and heroes. His goal is to amuse. Facts are malleable."
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Moore is in ieder geval een goed tegenwicht tegen alle leugens en onzin die door de meeste rechtse 'objectieve' commentatoren hier rijkelijk wordt uitgestrooid.

Alleen iemand als Moore krijgt af en toe van de zogenaamde 'linkse' media in de VS de gelegenheid om alle mythes en onwaarheden verspreid door de farmaceutische industrie en de door die industrie betaalde 'volksvertegenwoordigers' aan de kaak te stellen.

Dat hij daarbij naar de andere kant doorslaat is alleen maar begrijpelijk, anders kom je nooit door die wolk van onzin en onwaarheden heen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

JohnNJ schreef:
TedjevanEs schreef:.. hij heeft volgens mij het beste voor met de US ...
Het is best mogelijk dat Michael Moore op zijn wijze het beste met het land voor heeft, maar dat is niet voldoende. Hij houdt zich domweg niet aan de feiten, manipuleert, liegt en verdraait. Goede bedoelingen zijn op zich niet genoeg; die had dr. Goebbels waarschijnlijk ook wel. Het probleem bij Moore is zijn integriteit.

Over de leugenachtigheid van Moore hebben twee linkse Canadese filmmakers een interessante documentaire vervaardigd: "Manufacturing Dissent" (zie o.a. http://www.iht.com/articles/2007/02/23/news/moore.php).

Als Moore de feiten niet eens op een rij kan krijgen, deugt voor mij de rest ook niet. Ik kijk er alleen naar als er wat te lachen valt. Het is vermaak, geen serieuze kritiek.

--john
De perfecte presidents kandidaat eigenlijk.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Het klopt dat er veel niet klopt in de wereld van de ziekenkostenverzekeringen maar wie gaat Michael's Moore's "feiten" controleren. Ik heb de film niet gezien, en die man strijkt me tegen de haren, maar omdat ik in de gezondheidszorg werk wil ik de film wel zien. Tot nu toe is het enige goede dat ik ervan zie komen is dat er over gepraat wordt.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
GoBucks
Amerikakenner

Bericht door GoBucks »

JohnNJ schreef:
...Het is best mogelijk dat Michael Moore op zijn wijze het beste met het land voor heeft, maar dat is niet voldoende. Hij houdt zich domweg niet aan de feiten, manipuleert, liegt en verdraait....

--john
Heb je het nu over Michael Moore of over George W. ??
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

GoBucks schreef:
JohnNJ schreef:
...Het is best mogelijk dat Michael Moore op zijn wijze het beste met het land voor heeft, maar dat is niet voldoende. Hij houdt zich domweg niet aan de feiten, manipuleert, liegt en verdraait....

--john
Heb je het nu over Michael Moore of over George W. ??
George W. ??
Oh, jij bedoelt our convict in the White House !!
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Moore is een extremist die perfect balanceert tegenover de extremisten aan de rechterkant. Je weet wel, die mensen die nog steeds beweren dat global warming een verzinsel is.

Met betrekking tot arbeidsproductiviteit - tja, ik heb alleen ervaring, geen cijfers. Ik ben absoluut niet kapot van de productiviteit hier. Veel activiteit, dat wel. Maar niet altijd evenveel bedachtzaamheid. Als de baas naar links gaat, gaan we allemaal massaal mee. En als er volgende week een ander is die naar rechts wil, tja...dan hollen we toch massaal weer terug?

Er is ook weinig aandacht om initiatieven echt de kans te geven. Als het niet onmiddelijk resultaat oplevert is het toch al snel weer tijd voor wat anders. Het is een redelijk ad-hoc werkomgeving.

Ook de automatisering van werkprocesses, een belangrijke factor in arbeidsproductiviteit, vind ik nog al meevallen. Ik heb nog nooit zoveel mensen binnen een bedrijf zien rondlopen die eigenlijk geen echte baan hadden - te beginnen bij de berg "admins" die iedere zichzelf respecterend bedrijf zich aanmeet. Ik heb dat zelf gemerkt toen ik vorig jaar benoemd werd tot VP, ik moest en zou een eigen executive admin hebben. Ik vond alleen dat ik die helemaal niet nodig had - die deelde ik namelijk met 3 andere mensen en dat werkte prima zo. Zo had ze het tenminste druk. De gezichten spraken boekdelen. Rare jongens, die multi-functionele Nederlanders.

De kosten van de factor arbeid zijn natuurlijk ook relatief laag en de mensen zijn "disposable", dus je kan voor ieder half klusje iemand aan een bureau zetten.

Ik heb de afgelopen jaren veel grote Amerikaanse bedrijven van binnen gezien maar ik geef onmiddelijk toen, mijn argument is gestoeld op annecdotes, niet op empirisch onderzoek!

Er zijn een hoop zaken waar ik enorm van onder de indruk ben in dit land. Corporate America hoort daar wat mij betreft niet bij.
GoBucks
Amerikakenner

Bericht door GoBucks »

jvinch schreef: Ik heb nog nooit zoveel mensen binnen een bedrijf zien rondlopen die eigenlijk geen echte baan hadden - te beginnen bij de berg "admins" die iedere zichzelf respecterend bedrijf zich aanmeet.

De kosten van de factor arbeid zijn ook laag, dus je kan voor ieder half klusje iemand aan een bureau zetten.
Dat soort dingen vind ik nou geweldig hier. Als je wilt werken is er hier werk, of je nou ongeschoolt bent of doctorandus, twintig jaar of tachtig jaar. Tuurlijk kan je veel zaken wegbezuiningen, automatiseren, uitbesteden of efficienter aanpakken. Dat gebeurd er in Nederland, veel baantjes weg, weinig tot geen service meer, meer werklozen en vervolgens krijgen veel mensen een al dan niet te hoge uitkering.

Ik vind het geweldig dat er iemand in de supermarkt mijn boodschappen inpakt, dat je in een parkeer garage gewoon bij iemand in een hokje betaalt, dat er overal in een winkel medewerkers staan die je helpen als je dat wilt.... dat er voor elke vraag, klusje, probleem, project mensen beschikbaar zijn. Dat er 10 kassa's open zijn inplaats van 2 met een lange rij mensen, dat er op elk station, vliegveld, (sport) evenement etc. mensen staan om 1 en ander in goede banen te leiden... Tuurlijk hoeft dat allemaal niet, maar leuk is het wel!
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

jvinch schreef:
Ook de automatisering van werkprocesses, een belangrijke factor in arbeidsproductiviteit, vind ik nog al meevallen. Ik heb nog nooit zoveel mensen binnen een bedrijf zien rondlopen die eigenlijk geen echte baan hadden - te beginnen bij de berg "admins" die iedere zichzelf respecterend bedrijf zich aanmeet.
ik werk sinds 3 weken ook bij een Nieuw Bedrijf....wat een leger aan mensen hebben ze er toch lopen om alles aan de praat te houden...en een rompslomp aan papier werk moet je elke keer invullen als je klaar bent.....maar over algemeen, heb ik er wel naar mijn zin. :)
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Color01 schreef:
ik werk sinds 3 weken ook bij een Nieuw Bedrijf....wat een leger aan mensen hebben ze er toch lopen om alles aan de praat te houden...en een rompslomp aan papier werk moet je elke keer invullen als je klaar bent.....maar over algemeen, heb ik er wel naar mijn zin. :)
Ik zie dat dus overal, daarom snap ik die cijfers van arbeidsproductiviteit ook nooit zo goed.
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

GoBucks schreef: Tuurlijk kan je veel zaken wegbezuiningen, automatiseren, uitbesteden of efficienter aanpakken. Dat gebeurd er in Nederland, veel baantjes weg, weinig tot geen service meer, meer werklozen en vervolgens krijgen veel mensen een al dan niet te hoge uitkering.
De werkloosheid in NL is heel laag. Zelfs de laagste van de EU.

http://tinyurl.com/2qrluw
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

jvinch schreef:Met betrekking tot arbeidsproductiviteit - etc...
Jan, jij werkt toch voor een NLs bedrijf?

Wat betreft de neusrichting van de baas volgen ervaar ik dat andersom, heb jarenlang voor een Europees (Zweeds) bedrijf gewerkt, en nu voor een Amerikaans, maar ik denk dat de baas in EU meer baas is dan in de VS.

Ben wel met je eens dat er inderdaad voor ieder wissewasje iemand op de loonlijst staat, alhoewel het de laatste paar jaar echt moeilijk is om extra mensen aan te nemen, zeker sinds Toyota lean heeft geintroduceerd.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

PeeJay schreef: Jan, jij werkt toch voor een NLs bedrijf?
Niet meer. Daar was overigens ook niet zo veel Nederlands aan door continue overnames en fusies in de VS. Volledig Amerikaans management, ik was de enige Nederlander.
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

PeeJay schreef: Wat betreft de neusrichting van de baas volgen ervaar ik dat andersom ... maar ik denk dat de baas in EU meer baas is dan in de VS.
Is misschien ook wel meer Nederlands dan Europees. Franse bedrijven zijn ook sterk hierarchisch en er zullen wel meer Europese landen zijn waar de business cultuur zo werkt.
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

jvinch schreef:Met betrekking tot arbeidsproductiviteit - tja, ik heb alleen ervaring, geen cijfers. Ik ben absoluut niet kapot van de productiviteit hier. Veel activiteit, dat wel. Maar niet altijd evenveel bedachtzaamheid. Als de baas naar links gaat, gaan we allemaal massaal mee. En als er volgende week een ander is die naar rechts wil, tja...dan hollen we toch massaal weer terug?
Klopt, het verbaasde me eigenlijk wel om te zien dat de productiviteit van Frankrijk hoger ligt dan die van de VS.
Labour productivity per hour worked
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Misschien werk ik in het verkeerde "bedrijf" (ziekenhuis). Echt geen greintje personeel te veel, zeker niet op de afdelingen. Er wordt ook met "productiviteit" gewerkt, ik snap nog altijd niet hoe het te meten is als je met mensen werkt.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

ANY schreef:Er wordt ook met "productiviteit" gewerkt, ik snap nog altijd niet hoe het te meten is als je met mensen werkt.
Men zou voor gemiddelde ziekenhuizen en gemiddelde blindedarmpatienten toch met het volgende lijstje kunnen komen: ligdagen: 3; verpleeguren: 27; artsuren: 7; medicamenten: $1500; gebruik van faciliteiten: $8500. Het is vast allemaal onzin, maar het punt is wel duidelijk. Als het aantal verpleeguren voor een blindedarmpatient in een bepaald ziekenhuis nu 113 is en het aantal artsuren 10, is er iets aan de hand met de productiviteit. Misschien besteden de artsen een derde deel van hun tijd aan heen en weer lopen, of hebben de verplegenden niet de beschikking over moderne hulpmiddelen. Het wordt een stuk lastiger om de bijdrage van de medische sector aan het GDP te berekenen, maar dat hoeft ook niet omdat je voor een land met totalen en gemiddelden kunt werken.

Voor een land als Nederland, met een extreem lage arbeidsparticipatie en een laag aantal werkuren per jaar, is het gunstig om de arbeidsproductiviteit per uur uit te drukken. Alles is daar flink geautomatiseerd en gemechaniseerd, en de zwakke broeders hebben een uitkering, gaan op hun 58-ste met 'pre-pensioen', of hebben helemaal nooit gewerkt. Het help ook dat Nederland het vooral van handel en distributie moet hebben, want dat zijn activiteiten waar je niet al te veel mensen voor nodig hebt. Zoals eerder gezegd, hard werken en arbeidsproductiviteit hebben op zich niet zoveel met elkaar te maken. Het zijn in de eerste plaats de stand van de techniek en de automatisering die van belang zijn. De aard van de activiteiten zijn ook belangrijk: in de mijnbouw is de arbeidsproductiviteit altijd veel hoger dan in de horeca.

In de U.S., waar de arbeidsparticipatie ongeveer het dubbele is van die in Nederland, terwijl de loonkosten lager zijn, is het mogelijk 70-jarigen als gastheer of gastvrouw bij Walmart te laten rondlopen. De arbeidsproductiviteit van die dames en heren zal niet al te hoog zijn, maar dat wordt weer gecompenseerd door de hoge arbeidsproductiviteit van anderen en een vrij hoog aantal werkuren per jaar. Bij een werkweek van 45 uur kun je af en toe lanterfanten, bij een 32-urige werkweek gaat dat niet meer.

--john
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Men zou voor gemiddelde ziekenhuizen en gemiddelde blindedarmpatienten toch met het volgende lijstje kunnen komen: ligdagen: 3; verpleeguren: 27; artsuren: 7; medicamenten: $1500; gebruik van faciliteiten: $8500. Het is vast allemaal onzin, maar het punt is wel duidelijk.
Op die manier wordt er wel gewerkt door zorgverzekeringen: DRG's (diagnose related grouping), de vergoeding die gegeven wordt voor ziektebeelden. Dat is het geld wat het ziekenhuis krijgt voor een bepaald ziektebeeld en niet meer, als iemand er 3 dagen ligt voor een blindedarm of maar 1 dag, ze krijgen er niet meer voor. Zaak is dus om zo efficient mogelijk te werken, patienten zo snel mogelijk naar huis te krijgen en alle ligdagen goed te gebruiken. Zo zal je hier bijvoorbeeld niemand hebben die het hele weekend ligt te wachten op een onderzoek op maandag; dat onderzoek wordt dan in het weekend gedaan.
Artsen sturen trouwens apart van het ziekenhuis hun rekening.

Dat efficient werken betekend ook dat we niet te veel personeel kunnen hebben. Er is een bepaalde formule voor om te berekenen hoeveel personeel we mogen hebben op de afdeling kan zijn voor het aantal patienten er ligt. Dat is wel mooi op papier, en dat snap ik ook wel, maar als er berekend wordt dat je per verpleegkundige 7 patienten kunt verzorgen, wordt er niet rekening mee gehouden met "acuity", hoeveel werk je werkelijk hebt met je patienten. Dat kan nogal wat verschillen, en dat bedoel ik met het berekenen van productiviteit als je met mensen werkt. Ben ik meer productief als ik alle medicijnen op tijd in de patienten krijg, en ze op tijd de deur uit krijg, of ben ik productief bezig als ik eens tijd heb voor een praatje en zo achter wat andere problemen kom die mensen hebben? Daarom vindt ik productiviteit nogal moeilijk te meten als je met mensen werkt. Het is iets dat zakenlui bedenken zonder rekening te houden met de menselijke factor in ziekenhuizen.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Any, dat is niet alleen in ziekenhuizen.
Bij mijn baan in Nederland was dat ook zo, er is een bepaalde time frame om een postzegel te verkopen, heel simplistich...als er dan een oudere Dame aan de balie komt en dan haar hele tas leeg moet halen om die brief of haar los geld te zoeken, is dat niet vermeld in de tijdsduur.
Ook zijn destijds de loketten verandert, het nummer-systeem was het helemaal, alleen moets je af en toe wel 3x roepen voor iemand kwam, of ze moesten helemaal van een andere kant van het kantoor komen, ook die tijd werd niet meegenomen in de calculatie...hoeveel personeel tegen hoeveel handelingen...
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

JohnNJ schreef:Alles is daar flink geautomatiseerd en gemechaniseerd, en de zwakke broeders hebben een uitkering, gaan op hun 58-ste met 'pre-pensioen', of hebben helemaal nooit gewerkt.
Populaire praat, John. Een brede toepassing van het Nederlandse "pre-pensioen" (of VUT) is al jaren niet meer van toepassing. Bovendien ben ik niet zeker wat je nou precies bedoeld. Door de opbouw van de bovenstaande zin lijk je te "vroeg-uittreders" onder de zwakke broeders te groeperen.
JohnNJ schreef:Het help ook dat Nederland het vooral van handel en distributie moet hebben, want dat zijn activiteiten waar je niet al te veel mensen voor nodig hebt.
Het helpt ook dat Nederland aan de zee ligt, centraal gelegen is ten opzichte van alle Europese economische machten, over een uitgebreid wegen en railnetwerk heeft en een uitstekend opgeleide beroepsbevolking heeft die meertalig is

Kip - Ei - Kip - of toch Ei?

Toch mazzel dat die luie, part-time werkende Nederlanders een baan hebben gevonden waarbij de andere helft lekker achter de geraniums kan blijven plakken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer