@ Ziva Kastelke (Elke?) heeft al een goede reactie op je post gegeven, maar het deze situatieschets wordt inderdaad alleen veroorzaakt door de voorgestelde aanpassing aan de Rijkswet op het Nederlanderschap. Alle andere wetten blijven "as is".
Zonder die aanpassing kan mijn partner (die nu tien jaar in Nederland woont met een permanente verblijfsvergunning, hier een koophuis, een goed verdienende baan en een vriendenkring heeft alsook belastingplichtig is) namelijk een Nederlands paspoort krijgen.
En, na enkele jaren in Amerika (met een baan, een huis en belastingbetalerij) zou ik een Amerikaans paspoort kunnen krijgen zonder mijn Nederlandse paspoort te verliezen.
Voeren ze de verandering door zoals hij nu is voorgesteld, dan maken die tien jaren in Nederland niets meer uit op het moment dat mijn partner een voet vbuiten Nederland zet. En de (zo goed als) dertig jaren die ik in Nederland heb gewoond, die doen er schijnbaar ook niet toe.
Aangezien het CDA spreekt over loyaliteit en "meedoen aan de samenleving" als redenen voor het maar willen toestaan van een nationaliteit, is mijn scenario ook een voorbeeld van het niet functioneren van hun voorstel tot wetswijziging, alleen dan op de door hen voorgestelde "politiek correcte" reden in plaats van de achterliggende xenofobe/ anti-moslim-reden die ze door de PVV is ingefluisterd.
Ziva schreef: Als jouw ouders besluiten op oudere leeftijd naar Japan te emigreren en je moet daarheen om voor je ouders te zorgen zul je toch ook gewoon, net als ieder ander, gewoon de stappen moeten doorlopen als immigrant?
Als zij beiden zouden naturaliseren als Japanner wel. Maar in dat geval is dat een keuze van mijn ouders met de wetten zoals die op dat moment bekend staan. Het is niet een keuze die is genomen onder een andere wetssituatie die nu gewijzigd dreigt te worden (terwijl een naturalisatieaanvraag een jaar duurt en je dus niet weet of een nu al ingediend naturalisatieverzoek onder oude of nieuwe wetten wordt afgehandeld). Verder ben ik (en dat is niet heel politiek, misschien

) verontwaardigd over 1) het gebrek aan loyaliteit jegens mij van mijn vaderland en 2) de intolerante houding die aan dat gebrek aan loyaliteit ten grondslag ligt.
Ziva schreef:Dat je GC kan worden ingenomen als je te lang uit Amerika wegblijft heeft weinig met Nederland te maken, dat is een Amerikaanse regel. Ik vind niet dat Nederland zich daarnaar hoeft te schikken
Ze hoeven zich er ook niet naar te schikken, maar ze hoeven de situatie van hun expats en mensen met geliefden uit het buitenland ook niet welbewust moeilijker te maken.
Ziva schreef:En dat je GC wordt afgepakt als je een felony begaat is wederom een Amerikaanse regel, heeft niets met Nederland te maken. Moet Nederland daar dan ook rekening mee gaan houden?
Door de voorgestelde wetswijziging verandert er echter voor mij iets in deze situatie. Zou de status quo blijven bestaan, dan heb ik drie jaar met een dergelijke onzekerheid te maken. Daarna heb ik een tweede nationaliteit en kan ik zonder zorgen deelnemen aan het democratisch proces.
Wordt de wetswijziging doorgevoerd, dan heb ik vermoedelijk levenslang met die onzekerheid te maken. Ik vind dat mensen dwingen te leven met de voortdurende angst voor deportatie, en ze feitelijk te dwingen tot een levenslange vorm van tweederangs burgerschap op het moment dat men zich buiten de EU begeeft, dit wetsvoorstel op morele gronden verwerpelijk maakt. Dat geldt overigens ook voor diegenen die naar nederland komen dan dus gedwongen worden om alle rechten in hun eigen vaderland te laten varen als ze hier veiliggesteld willen zijn van de nukken van de IND en de gemeentelijke integratie-uitvoerders (want _dat_ zijn me toch een stel incompetente lui.. Ik heb verhalen waar de honden geen brood van lusten

).
Dat het wetsvoorstel daarnaast uitgesproken ineffectief is in het weren van moslims (sowieso al een belachelijke wens), daarin kan ik je alleen maar gelijk geven.