Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Wat missen we in Amerika?
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ja, daar kan ik helemaal in met je mee, Marjan!!! Lang leve de haring- en palingavond op de ambassade, meestal mijn ene kans per jaar om me vol te eten aan haring!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Weet je dat vla iets is dat heel veel buitenlanders lekker vinden! Ik had eerst geen idee, maar toen ik op UCLA allerlei nationaliteiten tegenkwam en als ze in Nederland waren geweest zeiden ze allemaal dat ze dit zo ongelofelijk lekker vinden! Toen ik weer in Nederland was zei ik dit tegen verschillende mensen en die zeiden toen vaak dat zij ook mensen kenden uit het buitenland en die vinden vla ook zo lekker! Vind dat wel grappig, voor ons is het heel gewoon. In Nederland is er gewoon heel veel variatie op zuivel, vind dat wel fijn, want melk vind ik echt niet lekker (alleen zelfgemaakte warme chocolademelk).doreennicole schreef:vla bijv is er ook niet..............
-
- Amerika-expert
dat is die ik bedoel ja. het is dus wel degelijk een buttermilk. botermelk dus, erg vettig en troebelig en dus totaal wat anders dan karnemelk qua textuur . ik ga straks als ik naar de sup ga even goed in het zuivelvak kijken en voor de grap een buttermilk kopen. als het idd diezelfde is kan ik er altijd nog pancakes van scratch van maken.kastelke schreef:Wij kennen in onze streek twee verschillende soorten melk die hier verband mee houden:doreennicole schreef:mijn eerste kennismaking met buttermilk was wat traumatisch. vandaar dat ik er nooit meer naar gekeken heb, maar in mijn herinnering was het anders dan karnemelk, nl met echte vlokken erin. (
1) karnemelk = melk die zo 'dun' is als gewone melk, en eerder zurig van smaak ik, weinig vet
2) botermelk (of babbeure) = hele dikke zachte pap, lijkt wel alsof er 'brokken' of 'klonters' melk in zitten. Werd vroeger ook aan baby's gegeven. Er zitten heel veel vetten in.
Maar! Wat wij in onze streek karnemelk noemen, noemen ze blijkbaar in Belgisch Limburg (streek rond Hasselt) botermelk. Dus toen mijn echtgenoot mij zo'n 14 jaar geleden vroeg of ik aub eens een fles lekkere botermelk mee wou brengen, spuwde hij de inhoud van het glas dat ik hem uitschonk onmiddellijk terug uit! Want ik bracht mee wat wij 'botermelk' noemen, maar hij bedoelde eigenlijk datgene wat wij 'karnemelk' noemen.
Doreennicole, misschien dat daar bij jou ook ergens de vergissing gebeurde? Ze noemen het 'buttermilk', jij denkt dat het karnemelk is, maar het is eigenlijk babbeure (botermelk)?
Hier zie je staan dat botermelk en karnemelk gelijk is:
http://www.hollandsepot.dordt.nl/produc ... ducten.htm
Maar wij maken dus in onze streek wel een verschil tussen de twee.
maar either way, karnemelk noch botermelk is een succes gecombineerd met corn flakes.
SEEING IS BELIEVING
-
- Amerika-expert
heb ik nooit doo rmijn strot kunnen krijgen (om het even grof te zeggen), maar wel heerlijk in salade. heb kort voor ik wegging bij de Konmar een lekkere gevonden en daar flink wat van gegeten voor ik wegging.hekkie schreef:Ik mis een lekkere haring.
Telkens als ik in amerika of een ander land ben, krijg ik gigantisch zin aan een haring. En dan bedoel ik zo eentje die je bij de staart pakt en dan door je keel laat glijden......
maar ook een broodje (uiteraarrd met uitjes) van het Buitenhof zou er nu prima ingaan!!!!
SEEING IS BELIEVING

allereerst het nederlandse bier is volgens mijn man ook hier gebrouwen..het smaakt niet hetzelfde.
Die speculaasjes zijn hier bij de publix nog niet opgemerkt..heb net 15 pakken bij onze voetbalvereniging besteld..( tja moet ons dorp blijven sponseren he...alleen jammer van al die portokosten

Boerenkool is hier gewoon te krijgen maar wel in kleine hoeveelheden..( curly kale , gewoon bij Wallmart en publix)
alcohol mag hier ook niet op de openbare weg gedronken worden..dat houd dus ook in..Geen bierje in je voortuin!!!
Hagelslag word gelukkig door vrienden en familie opgestuurd.
Nutella is verkrijgbaar maar de prijs is duur..rond de 3 dollar per pot.
Brood vind ik niet lekker hier..te weinig variatie ook naar mijn zin..behalve het brood van Panera bread...
Gelukkig heb ik mijn broodmachine bij me ..alhoewel de bloem ook anders is en ik dus even heb moeten zoeken naar de verhoudingen.
Shoarma helaas nog niet kunnen vinden hier dus het scheelt nogal per staat wat er wel en niet te krijgen was..
als je voor ander eteng gaat dan typisch zuidelijk hier dan heb je een probleem denk ik..het valt af en toe niet mee om bepaalde kruiden ed te vinden.
Gelukkig hebben ze in Atlanta een paar internationale markets..is maar 2,5 uur rijden !!
5 maanden geleden dacht ik nog wie gaat er nu zo lang rijden voor kruiden...??? Ikke dus..
groetjes Jytte

-
- Amerika-expert
chocola
Deze week Merci-tjes in de aanbieding bij Walgreens (2.99) dus ik heb weer eens een beetje behoorlijke chocola gegeten. Ik weet dat Merci niet geweldig is, maar ik heb laatst per ongeluk een gewone Hershey bar gegeten en het echt weggegooid na 2-3 happen. Ik had hem gekregen dus ik dacht, ach laat me het proberen. Smerig, ronduit smerig.
SEEING IS BELIEVING
Rod heeft 6 jaar in Nederland gewoond en is nu hier.
Is misschien wel grappig om te vertellen wat hij allemaal wilde eten
.
Oliebollen
Speculaas, hebben we inmiddels gevonden bij Publex
Osseworst
Vockingworst, hij noemt het netjes Utrechtse worst
Hema rookworst
Kibbeling
gebakken mosselen
Fondue
Salmiakballen
Rolmops
Shoarma/Giros
Verder de "gezelligheid", de open ramen waardoor je binnen kan kijken bij veel mensen, dus hij laat veel de hond uit in het donker. Volgens hem is dat ongekend in de States.
Is misschien wel grappig om te vertellen wat hij allemaal wilde eten

Oliebollen
Speculaas, hebben we inmiddels gevonden bij Publex
Osseworst
Vockingworst, hij noemt het netjes Utrechtse worst

Hema rookworst
Kibbeling
gebakken mosselen
Fondue
Salmiakballen
Rolmops
Shoarma/Giros
Verder de "gezelligheid", de open ramen waardoor je binnen kan kijken bij veel mensen, dus hij laat veel de hond uit in het donker. Volgens hem is dat ongekend in de States.
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Re: chocola
Een paar weken terug kreeg ik bij m'n schoonmoeder Hershey Cherry Kisses aangeboden. Ach, laat ik het eens proberen, dacht ik, met in mijn achterhoofd de weinig positieve herinneringen aan gewone Hershey Kisses .... Getverderrie! Wat een rotzooi! Met chocola heeft het niks te maken en zelfs al die vieze Amerikaanse cherry-flavored hoestdrankjes komen dichter in de buurt van kersensmaak dan deze troep. Vorige week heb ik mijn schoonmoeder toen ze hier was dus maar getrakteerd op echte kersenbonbons. Da's andere koek ... eh, chocola!doreennicole schreef:Deze week Merci-tjes in de aanbieding bij Walgreens (2.99) dus ik heb weer eens een beetje behoorlijke chocola gegeten. Ik weet dat Merci niet geweldig is, maar ik heb laatst per ongeluk een gewone Hershey bar gegeten en het echt weggegooid na 2-3 happen. Ik had hem gekregen dus ik dacht, ach laat me het proberen. Smerig, ronduit smerig.
Life is good in the Tarheel State.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Die cherry dingen vind ik ook niet te pruimen, maar Hershey melk chocola vind ik heerlijk. Ik vind de Nederlandse en Belgische melk chocolade vaak te zoet, te melkig. Smaken verschillen duidelijk
.
Annewiep, kun je waar Rod vandaan komt geen fondue of giros vinden? Eens te meer ben ik blij, dat we in zo'n internationaal gebied wonen, want de helft van jouw lijstje is hier makkelijk verkrijgbaar. Grappig om te zien, dat wat jij zo gewoon vindt voor een ander iets bijzonders is, he?

Annewiep, kun je waar Rod vandaan komt geen fondue of giros vinden? Eens te meer ben ik blij, dat we in zo'n internationaal gebied wonen, want de helft van jouw lijstje is hier makkelijk verkrijgbaar. Grappig om te zien, dat wat jij zo gewoon vindt voor een ander iets bijzonders is, he?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Chocolade mis ik ook. Ik vind Hershey's niet lekker (Cadbury's trouwens ook niet), maar ik denk dat dat gewoon een ander recept is. Meer suiker en vet en minder coco-butter? Als ik hete chocolade maak dan doe ik daar ook altijd een beetje gewoon chocolade poeder bij om het wat sterker te maken.
Bij ons in de buurt kun je nu chocolade krijgen van het merk Fair Trade. Dit is een merk dat direct van de kleine koffie en chocolade boeren koopt in plaats van via de beurs. De chocolade smaakt lekker, bijna net zo als europese chocolade, en je ondersteunt nog een goed doel ook.
We hebben hier in St. Louis een Trader Joe's en daar kun je ook af en toe Droste en andere goed europese merken kopen. Heerlijk, zo af en toe.
Margaret
Bij ons in de buurt kun je nu chocolade krijgen van het merk Fair Trade. Dit is een merk dat direct van de kleine koffie en chocolade boeren koopt in plaats van via de beurs. De chocolade smaakt lekker, bijna net zo als europese chocolade, en je ondersteunt nog een goed doel ook.
We hebben hier in St. Louis een Trader Joe's en daar kun je ook af en toe Droste en andere goed europese merken kopen. Heerlijk, zo af en toe.
Margaret
Ik lees nu de hele tijd dit topic, met de titel "wat missen we in Amerika"...
Welnu, ik weet wel wat ze missen in Amerika...
. . . M I J . . .

. . . M I J . . .

Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
:doublethumb:Mack schreef:Ik lees nu de hele tijd dit topic, met de titel "wat missen we in Amerika"...
. . . M I J . . .
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Inpakken en opsturen dan maarMack schreef:Ik lees nu de hele tijd dit topic, met de titel "wat missen we in Amerika"...
. . . M I J . . .

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Ik moet zeggen dat ik ook wel de goede chocola uit Euorpa mis. Gelukkig kwam mijn vriend net langs hier in de States rond sinterklaastijd, zodat hij een hele koffer vol met lekkere droste chocoladeletters mee kon nemen (ook om uit te delen hoor...)
Wat ik verder ook nog mis zijn apekoppen, van katja. Half drop half banaan.. Sja, dat kennen ze hier helaas ook niet.
En wat ik ook nog mis is lekkere thee, alleen bij 'europese' amerikaanse winkels (Trader Joe's en de vandaag ontdekte whole foods) kun je een beetje fatsoenlijke thee krijgen.
Wat ik verder ook nog mis zijn apekoppen, van katja. Half drop half banaan.. Sja, dat kennen ze hier helaas ook niet.
En wat ik ook nog mis is lekkere thee, alleen bij 'europese' amerikaanse winkels (Trader Joe's en de vandaag ontdekte whole foods) kun je een beetje fatsoenlijke thee krijgen.
-
- Amerika-expert
heb je Stash, Tazo and the Republic of Tea al geprobeerd. Ik vind dat allemaal heerlijke theesoorten die ook bij de gewone supermarkten te krijgen zijn. hewel ik heel erg kan genieten van een kopje pickwick, nam ik altijd Stash thee mee naar NL. Lemon Ginger is mijn favoriete smaak.Castarah schreef:En wat ik ook nog mis is lekkere thee, alleen bij 'europese' amerikaanse winkels (Trader Joe's en de vandaag ontdekte whole foods) kun je een beetje fatsoenlijke thee krijgen.
SEEING IS BELIEVING
Heb je deze winkel al geprobeerd:Castarah schreef:En wat ik ook nog mis is lekkere thee, alleen bij 'europese' amerikaanse winkels (Trader Joe's en de vandaag ontdekte whole foods) kun je een beetje fatsoenlijke thee krijgen.
The Scented Geranium [Tea room]
8 East Main Street; 614-891-0380
Margaret
Denk dat het ook de omgeving is...als je ergens op vakantie bent, smaakt alles lekker..neem je het mee dan is het toch anders...Petra/VS schreef: