Loek schreef:Tink schreef:
Onderzoek heeft uitgewezen dat je met de hand wassen meer water verbruikt dan met een vaatwasser. Voor veel mensen komt dat als een verrassing en denken dat ze met de hand wassen water besparen, wat dus niet zo is.
Zie
hier. En het gaat hier om een europees onderzoek:
Ik heb al jaren een afkeer van vaatwassers (ik weet het, het zal echt aan mij liggen

). Jaren terug in Kaprun, Oostenrijk, hebben we een vaatwasser in het appartement gehad, en dat ding was zó vies! Het stonk, de vaat kwam er vies uit.... sindsdien heb ik iets tegen die apparaten. Ik weet ook dat je zo'n ding zelf moet onderhouden, maar toch.
Ik heb ook totaal geen hekel aan afwassen. We zijn met z'n drietjes, ik was twee keer per dag af en 's avonds droogt manlief af. Kwartiertje 's avonds en alles staat weer schoon in de kast. Dat kan bij een vaatwasser dus niet.
En over het besparen van water; je leest daar heel verschillende verhalen over. Het ene onderzoek zegt dat een vaatwasser zuiniger is mbt water (vaak onderzoek door/voor een fabrikant van vaatwassers of vaatwasmiddelen), het andere onderzoek zegt dat je per saldo hetzelfde of goedkoper uit bent door het met de hand te doen. Het hangt af van de vaatwasser, van het aantal keren dat je met de hand afwast per dag en ook van je (combi-)ketel.
Maar dat maakt me niet zoveel uit, het zal allemaal niet zo heel veel schelen. Ik blijf lekker afwassen met de hand!