En hoe doen ze dat precies?Petra/VS schreef:Even serieus, echter, iedere verkeersdode is er een teveel, natuurlijk. Die site werkt eraan dat aantal te verminderen en dat is alleen maar aan te prijzen.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikanen en autorijden!
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Re: Amerikanen en autorijden!
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Wat ik niet versta is wat er zo tegen is om je kind zelf te leren autorijden. Ik doe dit nu met onze oudste.
Nee, hij gaat niet direct de weg op en ik moet niet ingrijpen. Wij oefenen op een grote parking van een supermarkt ('s avonds als die leeg is)
Hij moet kunnen parkeren, invoegen, recht achteruit rijden en de koppeling kennen. Verder moet hij de auto in die mate beheersen dat hij zich niet alleen maar kan concentreren op wat hij doet, maar genoeg ervaring heeft om aandacht te geven aan anderen in het verkeer. Zodra hij daar aan toe is, rijdt hij samen met mij in het dorp op de achterafwegjes. Zijstraten, smalle doorgangen, fietsers, voetgangers etc. Dan pas komt hij in het dorp zelf. Later grotere wegen enz....
Het slaagpercentage is zeker niet minder dan bij mensen die via de rijschool leren rijden hebben. Zij hebben een vijftiental lessen gehad en hup, daar gaan ze.
Onze zoon rijdt EEN JAAR vooraleer hij zijn examen kan doen. Nooit alleen.(wettelijke regeling)
Vlak voor het examen volgt hij nog een drietal lessen bij de rijschool.
Ikzelf heb leren autorijden bij mijn moeder 22 jaar geleden. Al die tijd ongevalvrij. (hout vasthouden) Idem dito voor mijn man.
Wat ik heel belangrijk vind is in welke mate je anticipeert op wat er voor, achter en opzij je gebeurt. Dat je defensief genoeg bent. En dat leer je niet op enkele lessen in de rijschool.
Nee, hij gaat niet direct de weg op en ik moet niet ingrijpen. Wij oefenen op een grote parking van een supermarkt ('s avonds als die leeg is)
Hij moet kunnen parkeren, invoegen, recht achteruit rijden en de koppeling kennen. Verder moet hij de auto in die mate beheersen dat hij zich niet alleen maar kan concentreren op wat hij doet, maar genoeg ervaring heeft om aandacht te geven aan anderen in het verkeer. Zodra hij daar aan toe is, rijdt hij samen met mij in het dorp op de achterafwegjes. Zijstraten, smalle doorgangen, fietsers, voetgangers etc. Dan pas komt hij in het dorp zelf. Later grotere wegen enz....
Het slaagpercentage is zeker niet minder dan bij mensen die via de rijschool leren rijden hebben. Zij hebben een vijftiental lessen gehad en hup, daar gaan ze.
Onze zoon rijdt EEN JAAR vooraleer hij zijn examen kan doen. Nooit alleen.(wettelijke regeling)
Vlak voor het examen volgt hij nog een drietal lessen bij de rijschool.
Ikzelf heb leren autorijden bij mijn moeder 22 jaar geleden. Al die tijd ongevalvrij. (hout vasthouden) Idem dito voor mijn man.
Wat ik heel belangrijk vind is in welke mate je anticipeert op wat er voor, achter en opzij je gebeurt. Dat je defensief genoeg bent. En dat leer je niet op enkele lessen in de rijschool.
Groetjes,
Carine
Carine
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Awareness?Njit schreef:En hoe doen ze dat precies?Petra/VS schreef:Even serieus, echter, iedere verkeersdode is er een teveel, natuurlijk. Die site werkt eraan dat aantal te verminderen en dat is alleen maar aan te prijzen.
'Niemand zegt aan het eind van zijn leven: Had ik maar wat meer gewerkt.'
- Harry
- Amerika-expert
- Partner van: jaha
- Aantal x V.S. bezocht: 26
- Contacteer:
Sachasenne, rijden de Belgen daarom zo slecht......, ik wil niemand beledigen hoor, maar ik vind het af en toe gevaarlijk om in Belgie te rijden, het aantal verkeersdoden ligt er ook veel hoger dan in Nederland, 5 doden in Nederland per 100.000 inwoners en in Belgie 12,2, cijfers zijn van 2005.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dat valt op de homepage uitgebreid te lezen.Njit schreef:En hoe doen ze dat precies?Petra/VS schreef:Even serieus, echter, iedere verkeersdode is er een teveel, natuurlijk. Die site werkt eraan dat aantal te verminderen en dat is alleen maar aan te prijzen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Njit
- Amerika-expert
- Contacteer:
De statistieken spreken je helaas tegen.. (maar misschien zijn belgen anders dan engelsensachasenne schreef:Ikzelf heb leren autorijden bij mijn moeder 22 jaar geleden. Al die tijd ongevalvrij. (hout vasthouden) Idem dito voor mijn man.

Hopelijk krijgen ze niet net zo les als deze jongen:Vaders geven veel beter rijles dan moeders
In Nederland is het niet toegestaan, maar in veel landen mogen mensen met een rijbewijs rijles geven aan mensen zonder rijbewijs. Wij zijn aangewezen op dure rijscholen, maar in België en Engeland bijvoorbeeld, krijgen veel tieners rijles van hun vader of moeder. Bij je vader ben je het beste af, zo blijkt uit een Britse poll waaraan 1.387 mensen meededen.
Vaders geven beter rijles dan moeders. Vaders willen nog weleens hun geduld verliezen en opgefokt raken, maar moeders raken sneller in paniek. Van de ondervraagden gaf 52 procent aan dat vader geschikter is om rijles te geven, terwijl slechts 24 procent mams verkoos. Opmerkelijke zaken die naar voren kwamen:
* 39 procent van de vaders wordt weleens boos tijdens de rijles.
* 28 procent van de ouders dringt weleens aan langzamer te rijden.
* 25 procent van de moeders raakt weleens in paniek.
* 19 procent van de ouders trapt weleens op een denkbeeldig rempedaal.
* 15 procent van de ouders breekt de rijles weleens af gaat zelf rijden.
* 14 procent van de ouders vloekt weleens tijdens de rijles.
* 14 procent van de ouders zet zich tijdens de rijles uit angst weleens schrap.
Van de ondervraagden…
* gaf 73 procent aan dat vaders beter zijn in het uitleggen van praktische zaken zoals bijvoorbeeld het oliepeil controleren.
* gaf 65 procent aan dat vaders beter zijn in het uitleggen van rijvaardigheden zoals bijvoorbeeld het schakelen.
* gaf 56 procent aan dat vaders beter de weg weten.
Verder is gebleken dat slechte gewoonten van de ouders zoals geen richting aangeven, te weinig je spiegels gebruiken, te hard rijden of te fors remmen, wordt overgegeven aan de kinderen. (via: the telegraph)
[youtube]iswgQUQRc4U[/youtube]
- Njit
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat had ik idd gezien:Petra/VS schreef:Dat valt op de homepage uitgebreid te lezen.Njit schreef: En hoe doen ze dat precies?
Helaas is er sinds 2006 niks nieuws meer gepost. Dus echt up-to-date is het allemaal niet. Of er moet in die tijd natuurlijk niks gewijzigd zijn, dan heb ik niks gezegd.Welcome to the Drive And Stay Alive website
Our goal is to provide drivers of all ages and in all countries with additional or updated information that can greatly enhance your safety on today's busy roads.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Kijk jij ook nog maar even in die statistieken, en dan met name naar de positie van België. Of er een direct verband tussen rijles door ondeskundige instructeurs en het hoge aantal verkeersdoden kan ik hier natuurlijk niet direct hard maken maar helemaal onlogisch lijkt het me niet.sachasenne schreef:Wat ik niet versta is wat er zo tegen is om je kind zelf te leren autorijden. Ik doe dit nu met onze oudste.
Wat me wel nogal duidelijk lijkt is dat het niet een ieder gegeven is om les te geven. Dat het bij jou nu misschien geweldig gaat zegt niets over al die anderen. Lesgeven is een vak, daar is ervaring voor nodig. Als je dat zonder een spoor van training (en niet te vergeten, zonder deugelijk materiaal. Of heeft jou auto dubbele bediening?) zomaar gaat doen kan het best wel eens goed gaan, de kans dat het mis gaat lijkt me echter vele malen groter.
Cijfers?sachasenne schreef: Het slaagpercentage is zeker niet minder dan bij mensen die via de rijschool leren rijden hebben.
Dat lijkt mij pure examentraining. Zou de voorgaande bewering (als die klopt) deels verklaren.sachasenne schreef: Vlak voor het examen volgt hij nog een drietal lessen bij de rijschool.
Ik ben een fervent voorstander van het L-driver systeem waarbij mensen die hun rijbewijs gehaald hebben een jaar met begeleiding moeten rijden. Dan begint het ervaring opbouwen pas. Maar een vol jaar rijden vóórdat je je vaardigheid hebt aangetoond lijkt me een beetje de omgekeerde wereld.sachasenne schreef: Onze zoon rijdt EEN JAAR vooraleer hij zijn examen kan doen. Nooit alleen.(wettelijke regeling)
Geen speld tussen te krijgen. Maar dat heeft niets met al dan niet thuislessen te maken.sachasenne schreef: Wat ik heel belangrijk vind is in welke mate je anticipeert op wat er voor, achter en opzij je gebeurt. Dat je defensief genoeg bent.
'Niemand zegt aan het eind van zijn leven: Had ik maar wat meer gewerkt.'
- Njit
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dit was les 2: rechtuit inparkeren 

Een 31-jarige vrouw is woensdagavond met een auto tegen de pui van sporthal De Kloek in Middenbeemster beland. De vrouw zou binnenkort met rijlessen beginnen en had aan haar 41-jarige man gevraagd haar alvast het één en ander te laten zien.
Bij het oefenen op het bij de sporthal nabijgelegen parkeerterrein ging het mis. De chauffeuse in spé reed pardoes rechtdoor tegen de sporthal aan. Niemand is daarbij gewond geraakt. Het stel is aangehouden en verhoord.
Zij kregen een proces-verbaal voor het veroorzaken van overlast en (uiteraard) voor het rijden zonder rijbewijs.
(Link naar video hier)
- Ruud2004
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
Ik weet niet hoe het zit qua verzekering in Belgie, maar als ik (in Nederland) mijn zoon rijles zou geven in mijn auto keert mijn verzekering igv een ongeval niet uit.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
-
- Amerika-expert
Okay, okay, het moest er een keer van komen ... Flipje is geflitst. Zomaar op een helemaal leeg kruispunt door het rode licht gereden!
He? Flipje door een rood licht rijden? Jamaar, nee toch? Ah wacht, die bolle kop op de foto is Flipje niet. Oh, enne die auto is niet zijn auto. En waar gebeurde het? L.A.? Huh?!
Gelukkig hebben ze "hoge resolutie" foto's op het web staan. Ah ... hun patroonherkenningssoftware (of zetten ze daar soms een high school dropout aan?) snapt kennelijk het verschil niet tussen een 'T' en een 'Y'.
Zucht. Mogen we weeral achteraan. Ik mag een brief gaan schrijven, aldus de dame aan de telefoon, en het uitleggen. Wat een bezigheidstherapie.
Gr., Flipje

He? Flipje door een rood licht rijden? Jamaar, nee toch? Ah wacht, die bolle kop op de foto is Flipje niet. Oh, enne die auto is niet zijn auto. En waar gebeurde het? L.A.? Huh?!
Gelukkig hebben ze "hoge resolutie" foto's op het web staan. Ah ... hun patroonherkenningssoftware (of zetten ze daar soms een high school dropout aan?) snapt kennelijk het verschil niet tussen een 'T' en een 'Y'.

Zucht. Mogen we weeral achteraan. Ik mag een brief gaan schrijven, aldus de dame aan de telefoon, en het uitleggen. Wat een bezigheidstherapie.

Gr., Flipje
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Hier in rural upstate NY kan de helft niet rijden. Echt bij een pakje boter gehad. Invoegen op een snel weg. Ze rijden tot het einde van de oprit en dan kunnen ze niet invoegen en dan staan ze stil aan het einde van de oprit en als er dna ruimte komt voegen ze met 20 mile per uur in... Levens gevaarlij
Verder is men hier heel beheerst in rij gedrag en vrij langzaam.
MAAR zora je de brug over gaat of door de tunnel en je komt in NYC uit. O de zo hebeerste chaufferurs veranderen op slag in beesten.
Ik reed afgelopen weekend in Manhatten. Altijd een avontuur. Je moet daar ook wel lef hebben en vooral heel brutaal zijn want anders kon je nergens. Maar je houd regelmatig je hart vast.
Op mijn blog heb ik een filmpje geplaats van onze taxirit afgelopen maandag. Een chauffeur die zijn geld waard was...
www.vandijkjes.punt.nl
Verder is men hier heel beheerst in rij gedrag en vrij langzaam.
MAAR zora je de brug over gaat of door de tunnel en je komt in NYC uit. O de zo hebeerste chaufferurs veranderen op slag in beesten.
Ik reed afgelopen weekend in Manhatten. Altijd een avontuur. Je moet daar ook wel lef hebben en vooral heel brutaal zijn want anders kon je nergens. Maar je houd regelmatig je hart vast.
Op mijn blog heb ik een filmpje geplaats van onze taxirit afgelopen maandag. Een chauffeur die zijn geld waard was...
www.vandijkjes.punt.nl
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Every day is a gift, not a given right
Every day is a gift, not a given right
- Tink
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ha! Ik ben blij dat Portland and daarmee Portlanders is uitgeroepen tot de meest courteous rijders van het land. Serieus, het valt me op dat als we buiten de State rijden er zoveel minder tolerantie is en enorm veel road rage.FlipjeBTiel schreef:En ik wil alleen maar zeggen dat je dan voor jezelf spreekt.Loek schreef:Ik wil alleen maar zeggen dat we alleen de fouten van een ander zien, maar niet merken hoe ons rijgedrag op ander overkomt.Niemand die ooit z'n duim naar jou opsteekt, "sorry" naar je toezwaait, of "Great driving!" roept?
--
Tink
Tink
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hier in Florida (omgeving Orlando / Kissimmee) hebben wij de afgelopen 2 weken ook een aantal keren onze adem ingehouden. Mijn man is dus gewoon om te rijden in New Jersey (van Newark, en dan veel rondrijden in de omgeving van Raritan en New Brunswick), toch ook niet bepaald "den boeren buiten", maar daar vindt hij dat men veel beter rijdt. Hier slingeren mensen van links naar rechts, zie je ze constant zonder reden op de rem gaan staan (en neen, ze reden niet te hard, verre van!), ...
Vorig jaar in Washington (omgeving Olympic NP) hebben we ook geen problemen gehad met de vreselijk slechte rijstijl van de weggebruikers. Maar Florida...
Vorig jaar in Washington (omgeving Olympic NP) hebben we ook geen problemen gehad met de vreselijk slechte rijstijl van de weggebruikers. Maar Florida...

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- Bandido
- Amerika-expert
Het verschilt inderdaad -zoals zoveel dingen- per staat. Steden maken mensen misschien ongeduldiger, maar het komt zeker ook doordat sommige staten strengere eisen stellen aan mensen die hun rijbewijs moeten halen. Prima zaak wat mij betreft, zouden ze hier in Georgia ook moeten doen.
"Keep Georgia On Your Mind"
hier in St Louis MO is het toch ook oppassen. Niemand gebruikt hier zijn richtingsaanwijzer en bochten te kort afsnijden lijkt wel een sport.
Alhoewel men vrij hoffelijk is in het verkeer en meestal zeer traag rijdt (je moet ook wel hier, er is een camera op bijna elk kruispunt
) hebben ze hier nog nooit van invoegen gehoord.
Ik vind het over het algemeen wel een stuk minder stresserend om hier in St Louis te rijden dan in belgie en dit voornamelijk omdat hier bijna geen voetgangers of fietsers zijn en je overal enorm veel plaats hebt.
Het meest irritante hier zij die verdomde claxons bij het sluiten van de wagen. Op een parkinglot lijkt het soms wel een symphonie van geclaxoneer.
ik denk nog steeds dat men naar mij aan het claxoneren is wanneer men zijn wagen sluit
. Het was een van mijn eisen toen ik een auto kocht dat hij dit niet mocht doen.
grt
tony
Alhoewel men vrij hoffelijk is in het verkeer en meestal zeer traag rijdt (je moet ook wel hier, er is een camera op bijna elk kruispunt

Ik vind het over het algemeen wel een stuk minder stresserend om hier in St Louis te rijden dan in belgie en dit voornamelijk omdat hier bijna geen voetgangers of fietsers zijn en je overal enorm veel plaats hebt.
Het meest irritante hier zij die verdomde claxons bij het sluiten van de wagen. Op een parkinglot lijkt het soms wel een symphonie van geclaxoneer.
ik denk nog steeds dat men naar mij aan het claxoneren is wanneer men zijn wagen sluit

grt
tony
- Bandido
- Amerika-expert
Ja, inderdaad en dat viel me gek genoeg laatst pas op toen ik weer eens in NL reed. Het grote aantal fietsers maakt het allemaal een stuk drukker en onoverzichtelijker.tony schreef:Ik vind het over het algemeen wel een stuk minder stresserend om hier in St Louis te rijden dan in belgie en dit voornamelijk omdat hier bijna geen voetgangers of fietsers zijn en je overal enorm veel plaats hebt.
"Keep Georgia On Your Mind"
Dat kan je gewoon zelf instellen, onze auto's "beepen" ook niettony schreef: Het meest irritante hier zij die verdomde claxons bij het sluiten van de wagen. Op een parkinglot lijkt het soms wel een symphonie van geclaxoneer.
ik denk nog steeds dat men naar mij aan het claxoneren is wanneer men zijn wagen sluit. Het was een van mijn eisen toen ik een auto kocht dat hij dit niet mocht doen.
grt
tony

Ben ook net terug uit NL en vind het hier inderdaad rustiger rijden, ondanks de richtingaanwijzer die amper word gebruikt en het bochten afsnijden.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Bij heel veel auto's sluit hij alle deuren af als je één keer op de knop drukt, en toetert hij pas als je er direct een tweede keer achteraan drukt.tony schreef:Het meest irritante hier zij die verdomde claxons bij het sluiten van de wagen. Op een parkinglot lijkt het soms wel een symphonie van geclaxoneer.
ik denk nog steeds dat men naar mij aan het claxoneren is wanneer men zijn wagen sluit. Het was een van mijn eisen toen ik een auto kocht dat hij dit niet mocht doen.
Sta je wat verder van de auto af als je 'm sluit, dan is de toeter wel handig want dan weet je zeker dat hij dicht is. Als je naast de auto staat dan hoeft hij niet te toeteren want dan hoor je 'm op slot gaan.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 2159 Weergaves
-
Laatste bericht door Dude