Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

De mentaliteit

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
flyingdutchman
Amerika-ontdekker

Re: De mentaliteit

Bericht door flyingdutchman »

Hi Allemaal,

Voordat ik afgelopen zomer de states heb bezocht had ik ook enkele van deze vooroordelen. Juist die vooroordelen maakte mij nieuwsgierigheid naar de VS erg groot. Iets waar ik op mijn reis in ieder geval achter ben gekomen is dat je de VS niet als een land kan zien. De verschillende staten verschillen wbt cultuur, landschap en mensen net zoveel van elkaar als de verschillende Europese landen. Ook de vooroordelen zou je eigenlijk per staat moeten bekijken. Mijn algemene indruk is als volgt:

- Amerikanen zijn naief
Weinig van gemerkt.

- Amerikanen hebben allemaal een pistool in huis
Geen idee, Ik heb er in ieder geval geen gezien behalve in de gunshop.

- ze voelen zich snel beledigd
Niet uitgeprobeerd;) Maar ik had niet het idee op mijn woorden te moeten letten.

- wanneer ze iemand een beetje raar of speciaal vinden, gaan ze die mijden als de pest.
Absoluut niet. In Amerika is het juist meer dan waar dan ook geoorloofd 'out of the book' te leven en mensen vinden dat juist interessant.

- ze zijn achterdochtig en hebben geen gevoel voor humor ( wanneer ze op het werk bv. grappende emails krijgen, gebruiken ze die tegen de verzender voor seksuele bedreiging bv.)
Ik vond de gemiddelde amerikaan niet niet heel erg grappig. maar geen gevoel voor humor wil ik niet zeggen. en wat is er mis met een kritische kijk op dingen?

- amerikanen zijn niet tolerant tegenover buitenlanders en gaan altijd laten merken dat ze zelf superieur zijn in eigen land.
De Amerikaanse bevolking bestaat voor het overgrote deel uit immigranten die worden ook niet als allochtoon gezien of behandeld. Ze zijn inderdaad patriottistisch. Maar daar is m.i. niks mis mee. Veel amerikanen die ik heb gesproken schamen zich enigszins voor hun hoge eigendunk. En vinden het ook jammer maar 1 taal te spreken. Ik denk dus dat er op dat gebied een grote 'revolutie' gaande is waarbij amerikanen steeds meer interresse krijgen voor de buitenwereld.

- wanneer je 5 minuten met een amerikaan praat, willen ze iets van je.
Amerikanen houden ervan een babbeltje met iedereen te maken. Vaak niet erg diepgaand maar wel gezellig. Een busritje duurt zodoende een stuk minder lang.

- ze zijn te gelovig ( ik ben ook gelovig en vind dat ze in Belgie een beetje te down to earth beginnen worden)
Veel amerikanen zijn gelovig en ze zijn, net als met eigenlijk alles niet bang dit aan de buitenwereld te laten blijken.
robertm
Amerika-ontdekker

Bericht door robertm »

Clint wrote:
Kijk, ergens vind ik dat je gelijk hebt.. aan de andere kant: hier op de basisschool leer je de Europese landen e.d. want dat is belangrijk voor ons, omdat het onze omgeving is. In de VS leren ze de staten (en hun hoofdsteden), want dat is hun omgeving. De VS is een stukje groter dan NL, er valt dus meer te leren. Ik zeg niet dat het goed is, maar ik begrijp de focus op het 'eigen eerst'. Wij doen niet anders.. ons eigen land is echter zo klein, dat er makkelijk een uitbreiding is naar de directe omgeving.
Vergeet niet dat de staten iets heel anders zijn dan de provincies in Nederland. Tot aan WWII beschouwden de meeste Amerikanen hun staat als hun land. De federatie van verenigde staten met de president, had in Amerika had toch weinig macht (niet vergelijkbaar met bijv. Frankrijk) en was alleen voor het buitenland beleid, de rest ( of bijna alles) wordt tot op de dag van vandaag door de staat geregeld. Dus als je het van dat perspectief bekijkt is het uit je hoofd leren van 50 landen + hoofdsteden + de belangrijkste steden al aardig wat werk.

groet, Robert
2007-2009 California
2009-2011 Nederland
2011 Misschien wel weer California via DV2011
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Dat de Amerikanen, volgens Nederlanders, een gebrek aan gevoel voor humor zouden hebben, doet mij altijd denken aan twee redacteuren van de VPRO gids die elang geleden eens en reisje in de VS maakten en daar verslag over uitbrachten. Zij concludeerden ook dat gebrek aan humor. Want: de Amerikanen hadden niet gelachen om hun grapjes over typisch Nederlandse omstandigheden (over het koninklijk huis bijvoorbeeld), verteld in slecht Engels met een accent om te snijden.

Koot en Bie kwamen ook niet over tijdens hun eerste Amerikaanse optreden. Toen ze een week lang in het land waren en mensen hadden gesproken en tv hadden gekeken, ging het al een stuk beter.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Advokaten op grote kantoren hebben geen tijd om vakanties te nemen, en helemaal geen lange vakanties, want ze hebben een zeker aantal uren dat ze moeten werken per jaar, en het is heel moeilijk om dat te doen en een echte vakantie te nemen. Ze verdienen goed, maar hebben ook vaak enorme schulden van school, vaak meer dan $100,000.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Ik vind dat er vooral rond de pot gedraaid wordt en de amerikanen ontzien worden in dit topic.
Ik vind dat basis aardrijkskunde niks te zien heeft met reizen wel of niet. Wij krijgen hier in de school toch zeer uitgebreide aardrijkskunde leerstof.

Zelfs voor mijn interesse in Amerika had ik een redelijke kennis van Amerika voor wat betreft geografie.
Indien je toen vroeg aan mij, Missouri waar ligt dat, zou ik antwoorden in het midden. Ook wat betreft Latijns-Amerika, Afrika en Azië kon ik wel altijd ongeveer een land plaatsen op de kaart en zeker het verschil tussen landen en continenten kennen. Ik kan gerust zelfs enkele hoofdsteden opnoemen van landen en ook van USA staten.

In 2008 ontmoette ik Amerikanen in Rome en we waren aan het babbelen. Toen vertelden zij mij dat ze eigenlijk niks afwisten van Rome of de geschiedenis. Ze kenden enkel het vaticaan en de paus, en wisten dat Rome een oude historische stad was. Maar dat was alles. Ook qua geografie van Europa waren ze absoluut niet goed op de hoogte. Belgium kenden ze wel van naam, ze waren wielrennen en Eddy Merckx fans.

Dat ze niks van geschiedenis van Rome kennen zou je nog kunnen wegwuiven met als reden het is hun continent niet. Maar eigenlijk is onze oude tijd en middeleeuwen ook hun geschiedenis. Hun roots liggen hier.
Op onze USA2009 reis hadden we ook het idee dat niet veel amerikanen eigenlijk begrepen wat we bedoelden met "we're from Belgium". En ze zijn altijd zo vriendelijk dat ze het telkens vragen. Meesten durfden precies wel niet toegeven dat ze het niet kennen en gingen er verder niet op in.

Al deze feiten doen Amerikanen in mijn ogen wel wat chauvinistisch overkomen. Aan de andere kant hebben wij als Europeanen wel een groot voordeel, onze media.
Je groet hier op televisie op met Amerikaanse series en films en dat helpt natuurlijk enorm.

Maar ze zijn zo vriendelijk (zeker tegenover stijve europeanen) en het is zo'n prachtig land ... het is rap vergeven.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

GoBieN schreef: Ik vind dat basis aardrijkskunde niks te zien heeft met reizen wel of niet. Wij krijgen hier in de school toch zeer uitgebreide aardrijkskunde leerstof.
Dat viel bij mij behoorlijk tegen.. zoals ik al eerder aangaf werd er bij mij op de basisschool meer gehamerd op Europa en Japan (iig dat herinner ik me, zal wss wel Azië in het algemeen geweest zijn, maar ik weet nog dat ik enorme moeite had met een toets waarbij ik allerlei Japanse steden moest kennen). Amerika is voor het overgrote deel echt overgeslagen. In dat opzicht vind ik niet dat ik ook maar iets mag zeggen over de Amerikanen wat topografie betreft.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

GoBieN schreef: In 2008 ontmoette ik Amerikanen in Rome en we waren aan het babbelen. Toen vertelden zij mij dat ze eigenlijk niks afwisten van Rome of de geschiedenis. Ze kenden enkel het vaticaan en de paus, en wisten dat Rome een oude historische stad was. Maar dat was alles.
Dat ze niks van geschiedenis van Rome kennen zou je nog kunnen wegwuiven met als reden het is hun continent niet. Maar eigenlijk is onze oude tijd en middeleeuwen ook hun geschiedenis. Hun roots liggen hier.
Het kan natuurlijk ook zomaar zijn, dat ze wat ze op de basisschool hebben geleerd zijn vergeten. Onze kinderen hebben uitgebreid les gehad over de oudheid, de Egyptische, Romeinse en Griekse, compleet met toga parties en gewoontes uit die tijd. Daarna de Middeleeuwen en de Renaissance (voor hen interessant, want daar kwam Nederland nog weleens ter sprake). Ik wil nog bijna zeggen, dat ze daar meer les in hebben gehad, dan ik in mijn jeugd, maar wie weet ben ik dat ook vergeten. Ik vind het onderricht in "Social Studies" (zoals aardrijkskunde en geschiedenis hier op de basisschool worden genoemd), althans in dit gebied, want het onderwijsniveau verschilt helaas in de verschillende delen van dit land nog steeds flink, prima.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik denk ook dat er veel vergeten wordt van wat je op school leert.
Dit is het boek dat mijn zoon momenteel op de highschool gebruikt voor zijn social studies; http://www.amazon.com/Western-Civilizat ... 0534646026
Een flinke pil. Maar ik denk dat hij ook over 10 jaar veel ervan vergeten zal zijn. Het is maar net waar de interesse ligt, van de tweede wereldoorlog weet hij heel veel omdat hij er juist in geinteresseerd is en dat zal ook beter blijven hangen.
Ik kan me echt niks herinneren dat we op school ooit iets over Amerika geleerd hebben qua geschiedenis. Alleen over Columbus. Ook niks over de staten.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
eric44051
Amerikakenner

Bericht door eric44051 »

De mentaliteit van de Amerikanen vondt ik enorm meevallen.
Vorig jaar regeerden al mijn kennissen en familie dat de mensen in New-york echt onvriendelijk waren.
Nou ik vondt ze een stuk beleefder en aardiger dan in Parijs.
De Amerikanen zelf die we tegen kwamen in oa Bryce en Washington waren erg trots op hun land
en vonden het leuk om te vertellen over hun eigen staat.
Door hun enthousiasme gaan we dit jaar naar South-Dakota
en ligt volgend jaar Texas in de planning.
Het nationalisme van de Amerikanen vindt ik juist leuk en begrijp best dat ze hun land prachtig vinden.
Grappig vondt ik wel dat ze allemaal Amsterdam weten maar Holland plaatsen ze gauw in heel Europa.
Tja ons landje is ook zo klein en als ze naar Europa zijn geweest doen ze dat in een paar dagen
bezoeken.
Het vooroordeel van de meeste kenissen van ons voor Amerika is groot.
Volgens mij zijn veel van hun eigenlijk stiekem gewoon jaloers en kraken
het daarom maar af.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

eric44051 schreef:en ligt volgend jaar Texas in de planning.
Het vooroordeel van de meeste kenissen van ons voor Amerika is groot.
Volgens mij zijn veel van hun eigenlijk stiekem gewoon jaloers en kraken
het daarom maar af.
ahhhh. Texas, het ander Amerika :lol: Amerikanen hebben wat vervelende eigenschappen maar heb ze liever dan Hollanders, Duitsers, Fransen, Spanjaarden, Egyptenaren, Israeliers, Turken en kan zo nog even door gaan vanuit eigen ervaring. Misschien dat we ons daarom hier wel thuis voelen :wink:
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

ANY schreef:.
Ik kan me echt niks herinneren dat we op school ooit iets over Amerika geleerd hebben qua geschiedenis. Alleen over Columbus. Ook niks over de staten.
Het Geschiedenisexamen van mijn dochter ging vorige maand over de VS.
Ze moest o.a alle Amerikaanse presidenten op volgorde uit haar hoofd leren. :roll:

Marjon
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Dat van mij was ook al een hele tijd geleden :)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

ANY schreef:Ik kan me echt niks herinneren dat we op school ooit iets over Amerika geleerd hebben qua geschiedenis. Alleen over Columbus. Ook niks over de staten.
Wij hebben qua topografie niet erg veel gehad over Amerika. Wel moeten we voor ons eindexamen aardrijkskunde een hoofdstuk leren over de opbouw van de Amerikaanse stad met extra uitleg bij Los Angeles, D.C. en New York.
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik heb nooit in de VS op school gezeten en daar kan ik dus niet over oordelen, maar ik weet wel dat ik in NL nooit iets over Amerikaanse topografie heb geleerd. Ik schat dat zo'n 80% over NL en Europa ging. En verder nog wat losse plukjes China en (inmiddels ex-) Sovjet-Unie. Het is dat ik het zelf interessant vind en daardoor een redelijke kennis van aardrijkskunde heb, anders had ik het ook niet geweten denk ik.
"Keep Georgia On Your Mind"
JKG
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door JKG »

Rare vooroordelen, maar die heeft men wel over van alles en over elke bevolking.
Ik vind het over het algemeen een vriendelijk volk, staan vaak klaar voor mensen en maken met een onbekende snel een babbeltje. In Nederland zie je dat echt nooit.
Daar beginnen ze gewoon spontaan tegen je te praten. In Nederland kijkt men elkaar weg. En elkaar helpen? No way, 'oprotten, ik moet er langs, want ik heb haast'.
Nu heb ik natuurlijk niet heel Amerika gezien, maar wat betreft mijn ervaringen, zeker niet negatief. Alleen het patriotistische mag van mij wat minder, maar wie ben ik om daar over te oordelen als nuchtere Hollander? :mrgreen:
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ach, een echt vergelijk kan je alleen maken als je ergens lang woont.
In de vakanties die ik door heb gebracht in Amerika heb ik een heel positief beeld gekregen van de bevolking, maar natuurlijk bezoek je over het algemeen ook wel de plekken waar ze van toeristen leven.....dus vriendelijk zijn betaald zich terug.
Al zou je dat in Nederlandse toeristenplaatsen en in de horeca niet zeggen. :wink:
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Hier in het zuiden vind ik iedereen echt altijd vriendelijk. Zelfs de jeugd is hier, naar mijn mening, veel beter in het zich goed gedragen. Wij hebben achter ons huis een straat lopen waar nogal wat tieners wonen, die vaak op de weg skaten en fietsen, en dan niet op zij gaan voor auto's. Gisteren heb ik daar wat van gezegd, en waar je in Nederland misschien een grote mond zou krijgen was het hier "yes ma'am" en "no ma'am" (ik was een beetje boos..dat hielp misschien ook). Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring. Je zal hier vast ook bergen onopgevoede brutale tieners hebben.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ze zullen er heus zijn, maar eerlijk gezegd moet ik die nog tegenkomen. Onbeleefd terugpraten, als een volwassene tegen ze praat, heb ik nog nooit meegemaakt. Wellicht lachen ze zich als groepje slap, als die volwassene eenmaal is vertrokken, maar wat niet weet, wat niet deert. Ook op de scholen vind ik de kinderen zo beleefd tegen hun leraren. Maar goed, het wordt er ook vanaf de kleuterklas in gedrild, natuurlijk, dat yes, ma'am/sir and no ma'am/sir. Wat ik ook wel heel prettig vind, is het "excuse me", als je iemand per ongeluk aanraakt of voor hun langs moet reiken o.i.d.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Zelfde hier, en ik woon in het Zuiden, maar ook in een stad met 6 miljoen inwoners. En toch is men hier altijd ontzettend aardig, waar je ook komt.
"Keep Georgia On Your Mind"
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Hier in Colorado valt het me ook op dat mensen over het algemeen ontzettend vriendelijk, behulpzaam en ongedwongen zijn, meer dan in andere delen van het land. Sowieso is Colorado een erg ongedwongen en 'casual' staat: stropdassen zie je hier naar verhouding bijzonder weinig...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer