Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Taxes(BTW) en fooien op restaurant

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
DejaVu
Amerika-expert

Re: Taxes op restaurant

Bericht door DejaVu »

Tip je de valet ook als ze sowieso 10 dollar voor valet parking vragen?

Gratis valet, bijvoorbeeld Las Vegas, tip je en dat begrijp ik maar betaalde valets..

Edit: Overigens zie je de raarste Valet parkingplekken. Vlak naast een normale parkeerplek staat dan het bordje "stop hier voor valet parking" dan denk ik tja...ik zie het voordeel niet...
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

DejaVu schreef:...Edit: Overigens zie je de raarste Valet parkingplekken. Vlak naast een normale parkeerplek staat dan het bordje "stop hier voor valet parking" dan denk ik tja...ik zie het voordeel niet...
ik wel, da's toch handig voor de valet?

Ik tip kamermeisjes altijd, en dan tijdens de periode dat ik er ben, niet nadat ik vertrek. Nu bag ik mijn eigen boodschappen (zelfscanner en eigen tassen) maar ook ik heb nog nooit iemand een bagger zien tippen.

TineL, wat jullie is gebeurd bij Cafe Soleil zou ik zeker even melden op Tripadvisor, net als Petra/VS zei. Zoiets van 'fantastisch restaurant, maar...' want dat zijn dingen waar ik zeker op let wanneer ik reviews lees.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

DejaVu schreef:Tip je de valet ook als ze sowieso 10 dollar voor valet parking vragen?
Ik niet; ik vind 10 dollar om je auto ff weg te zetten sowieso behoorlijk overpriced, maar als je betaalt voor een dienst, dan hoef je die dienstverlener ook niet nog eens apart een fooi te geven, tenzij hij iets voor je heeft geregeld wat niet bij de standaard procedure hoort natuurlijk. Mijn mening uiteraard :wink:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

dutchie_in_boston schreef: ik wel, da's toch handig voor de valet?
Ja maar dan rij ik hem er zelf gewoon in?

Stel bij de valet geef ik hem af en dan loop ik naar binnen terwijl als ik normaal moet parkeren nog 15 minuten moet lopen, ok dan heeft het nut. Maar niet als een normale parkeerplek naast de valet afgifte plaats ligt.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Maar ja, voor hetzelfde geld speelt het lokale baseball team net een belangrijke thuiswedstrijd; die parkeerplekken zijn vast niet altijd even ruim voorhanden (neem ik aan).
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Het valt me alleen op dat Amerikanen niet zo heel veel willen lopen OF ze gewoon heel snel valet parking aanbieden. Restaurants hebben vaak een parkeerterrein van max 5 min lopen(?) als je helemaal op het einde je auto neer zet en dan is daar ook een valet parking aanwezig.

Vaak zie je ook negative reviews op tripadvisor dat een bepaald ding ver lopen is vanaf het hotel en als je er dan zelf bent is het iets van 4 minuten lopen ofzo...maar goed dat is een ander onderwerp.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ik zie dat hier ook. Valet wat voor de deur aangeboden wordt, maar het restaurant heeft dan ook een eigen parkeerplaats letterlijk op het terrein. De valet rijdt er dus 10 meter mee en zet de auto dan neer, zie het mensen doen ook als er nog voldoende parkeerplek is. Dat is het voor mij dus niet waard :D .
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, Amerikanen en lopen, ok, dat is een verhaal apart, haha.

Zo kan ik ook maar niet snappen dat mensen in de rij gaan staan bij de ATM drive thru, terwijl er bij de "gewone" ATM geen hond staat. Parkeren kan nota bene pal voor de ATM :roll:
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Voor sommige mensen is valet parking echt een uitkomst. Mijn schoonmama is afhankelijk van haar zuurstoffles en kan echt niet ver lopen. Zelfs van de invalidenplaats naar een winkel kan al te veel zijn. Voor haar is het dus super als ze voor de deur kan stoppen en iemand anders zet haar auto netjes weg.

En ik ga ook altijd door de drive thru ATM maar dat komt omdat er geen andere ATM van onze bank is. Meestal doe ik gewoon cash back bij de Walmart, is makkelijker.
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door rvd4always »

dimona schreef:De restaurantprijzen zijn meestal dusdanig dat het voor jou netto maar om een paar dollar verschil gaat, dus ach, niet echt iets om lang over na te denken als je tegelijkertijd het vijfhonderdvoudige uit kunt geven voor een vakantiereis.
Als ik met een gezin van 4 personen voor 100 dollar eet, vind ik 20 dollar fooi (20%) erg veel geld. 10% is voor mij het maximum. Daarom heb ik liever dat de prijzen inclusief alles zouden zijn zodat fooi geen issue hoeft te zijn.
dimona schreef: Kamermeisjes krijgen van mij ook geen fooi, tenzij er eentje extra moeite moet doen om iets te regelen ofzo. Ik betaal voor een schone kamer en zie dat niet als service.
Kamermeisjes tip ik juist altijd een paar dollar per dag, weet je in ieder geval dat je kamer goed schoongemaakt word.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

rvd4always schreef: Als ik met een gezin van 4 personen voor 100 dollar eet, vind ik 20 dollar fooi (20%) erg veel geld. 10% is voor mij het maximum. Daarom heb ik liever dat de prijzen inclusief alles zouden zijn zodat fooi geen issue hoeft te zijn.
Als de bediening bij de prijs in zou zitten zou je ook $ 120 kwijt zijn, dat maakt toch geen verschil ?
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

rvd4always schreef:Als ik met een gezin van 4 personen voor 100 dollar eet, vind ik 20 dollar fooi (20%) erg veel geld. 10% is voor mij het maximum. Daarom heb ik liever dat de prijzen inclusief alles zouden zijn zodat fooi geen issue hoeft te zijn
Maar volgens mij denk je dan gewoon verkeerd. De prijs van de bediening is niet inbegrepen. Je eet wellicht gewoon boven je stand, als de kosten het probleem zijn. Als je in een goedkoper restaurant gaat eten waar je met z'n vieren $80 eet, dan wordt het totaal inclusief een fooi van 20% $96. Dat past dan wellicht beter bij je budget.

Net als je in een winkel de prijzen zonder belasting ziet staan, dan weet je ook dat er bij de kassa nog een bedrag bij komt. Dan ga je toch ook niet zeggen dat de hoogte van de belasting je niet aanstaat, en dat je graag de helft daarvan betaalt?

In de kosten voor bediening kun je nog wel aangeven dat de bediening niet naar wens is geweest, en dat laten zien in de hoogte van de fooi. Maar bij een goede bediening maar 10% geven is gewoon niet gehoord, en past ook niet in de mentaliteit van het land. Je moet je gewoon aanpassen aan de gewoontes in het land! Wij hebben zelf ook heus wel eens minder fooi gegeven, maar dan was daar altijd een aanwijsbare reden voor, die bovendien ook niet goed werd opgepakt door het personeel of de manager.

Ik vind de service over het algemeen -uitzonderingen daar gelaten- erg hoog in Amerika, en dat vind ik ook het systeem eigenlijk wel waard. Ik vind het prettig dat ik niet lang hoef te wachten op eten en drinken, dat er regelmatig wordt gecontroleerd of alles nog in orde is, het drinken wordt bijgevuld als dat leeg is. En wat ik ook heel prettig vind, is dat ik zelden eten hoef te betalen dat ik echt niet lekker vind. Ik experimenteer wel eens in mijn menukeuze, en dat loopt niet altijd goed af. Als ik iets echt niet lekker vind, eet ik het niet op. Vaak wordt dat door het bedienend personeel uitstekend opgepakt, en wordt het eten van de rekening af getrokken. Ik betaal dan altijd fooi over het bedrag dat ik zou hebben betaald als het eten wel lekker is, en ik vind dat dus uitstekende service!

Toen ik in Zwitserland vorige week mijn flesje rivella in het glas schonk, bleek er een beestje in het glas te zitten. Ik kreeg netjes een schoon glas, maar wel een leeg glas. Een nieuw flesje rivella moest ik gewoon betalen :shock: Die service is in Amerika dus compleet ondenkbaar.......
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
annick&erwin
Amerikafan

Bericht door annick&erwin »

Misschien ligt het aan ons, maar wij hadden bij soms het gevoel dat alles dan zo fake wordt. Dat mensen alleen maar vriendelijk zijn om meer fooi te krijgen. En als bedienden zo moeten bedelen om een fatsoenlijk loontje te verdienen, is er dan niet mis met het systeem? We hebben regelmatig gedacht: is dit het land dat zich zo groot uitgeeft tegenover de rest van de wereld?
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Harry schreef: Als de bediening bij de prijs in zou zitten zou je ook $ 120 kwijt zijn, dat maakt toch geen verschil ?
Punt is wel dat je dan gelijk weet waar je aan toe bent en een tip bepaal je zelf. 20% tip vind ik gewoon teveel. Wil niet zeggen dat ik niet tip maar ik ga tot 10% .
Jasmino schreef: Maar volgens mij denk je dan gewoon verkeerd. De prijs van de bediening is niet inbegrepen. Je eet wellicht gewoon boven je stand, als de kosten het probleem zijn. Als je in een goedkoper restaurant gaat eten waar je met z'n vieren $80 eet, dan wordt het totaal inclusief een fooi van 20% $96. Dat past dan wellicht beter bij je budget.

Net als je in een winkel de prijzen zonder belasting ziet staan, dan weet je ook dat er bij de kassa nog een bedrag bij komt. Dan ga je toch ook niet zeggen dat de hoogte van de belasting je niet aanstaat, en dat je graag de helft daarvan betaalt?
Het percentage tip bepaal ik zelf en zoals ik al eerder schreef ga ik niet verder dan 10% . Dat heeft niets te maken met eten boven je stand maar te maken met wat je over hebt voor een tip. Daarom schreef ik al eerder dat ik het prettiger zou vinden als prijzen inclusief alles zouden zijn zodat dat geen isseu meer kan zijn. Ik zie de tip dan ook als extra loon voor de werknemer die dit doorgaans hard nodig heeft, dan denk ik, laat die baas maar een beter salaris betalen en niet de klant dmv tip ervoor op laten draaien. Uiteindelijk ben ik helemaal niet verplicht om te tippen, dus iedere dollar die men getipt krijgt, moet men maar blij mee zijn..
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Je weet nu toch ook waar je aan toe bent? De menuprijs plus 20 percent. Ik reken nooit ons eten uit aan menuprijs. Ik tel er sowieso 20 percent bij.
Ik begrijp ook niet zo goed waarom je dat niet zou doen?
Het is zelfs duidelijker dan in NL/B. Je hebt nog de mogelijkheid om minder te geven als je niet tevreden bent. Dat kan je hier niet !
Het is een algemene regel in de VS, dus waarom kan je die niet gewoon opvolgen?
He tis niet van ik vind dat te weinig of te veel. Menuprijs plus 20 percent is de prijs, daar moet je van uit gaan.
In NL/B betaal je die ook.
Met het verschil dat je in de VS de mogelijkheid hebt om minder te geven als je ontevreden bent.
Als je de menuprijs plus 20% te duur vindt, moet je goedkoper gaan eten.
Groetjes,
Carine
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Laten we even eerlijk zijn, tipping is niet verplicht, gebruikelijk...maar als een restaurant niet duidelijk aangeeft op de menukaart wat het tip percentage is, bepaal ik zelf het percentage, max 10% .
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

In Burlington (VT) zetten enkele restauranthouders de tip tegenwoordig al op de rekening als het om buitenlanders (bad tippers) gaat. Bron: www.7dvt.com. Een logische reactie.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

rvd4always schreef:Laten we even eerlijk zijn, tipping is niet verplicht, gebruikelijk...maar als een restaurant niet duidelijk aangeeft op de menukaart wat het tip percentage is, bepaal ik zelf het percentage, max 10% .
Tippen (en ik gebruik die term expres, want de gedachte erachter is niet zoals de "fooi" in Nederland, die werkelijk enkel als extraatje is bedoeld) is misschien niet verplicht, maar het is wel de norm en gewoonte in dit land en Canada. Ik ken geen Amerikaan of Canadees (want daar geldt die gewoonte ook), die niet tipt en niemand, die onder de 15% tipt tenzij het echt erg slechte service is (heb er laatst op Facebook nog een enquete over gehad). De norm voor het tip percentage is 15% of meer. Dat weet iedere Amerikaan of Canadees en is jouw taak om te leren als je deze landen bezoekt, vind ik. Als jij dan maar bepaalt dat je maximaal 10% geeft vind ik dat gewoon heel erg vreemd en eerlijk gezegd ronduit krenterig, want het enige wat dat bewerkstelligt is dat jij meer geld overhoudt. Ieder land heeft zijn vreemde dingen. Zo vind ik het ook heel raar om voor mijn toiletbezoek te moeten betalen in Nederland en geef liever een kwartje, dan een euro, maar hee, die euro hoort nu eenmaal. Ik vind jouw redenatie gewoon zo vreemd. Ik heb mensen rondgeleid, die niet op de hoogte waren van de gewoonte om minstens 15% te tippen, dat is wat anders, maar als je willens en wetens gewoon onder de norm tipt? Ik vind het zielig voor de medewerkers van dat restaurant dat niet duidelijk aangeeft op de menukaart wat het percentage is, want het is hier overal gewoon bekend: 15+%. En jij geeft dan maar 10%, geen wonder dat men in drukke gebieden tips bij de rekening is gaan tellen. Daar is dan ook weer allerlei protest tegen, maar kennelijk vind jij dat prima, gezien bovenstaande. Ik probeer het eigenlijk gewoon te begrijpen. Je bezoekt een land, er is een gewoonte, en daar besluit je willens en wetens tegenin te gaan. Ik snap het niet.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gast

Bericht door Gast »

Helemaal met je eens Petra. Ik vindt het niet kunnen. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten heet dat.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Bedenk ook dat de IRS er van uitgaat dat iedereen 15% tipt.

Gr., Flipje
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer