Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
"Vriendelijke" Amerikanen
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: "Vriendelijke" Amerikanen
Ik word altijd helemaal blij zodra we weer in Amerika zijn, mensen die aardig zijn, een praatje maken, belangstelling tonen en echt enthousiast kunnen zijn, en je zo maar een complimentje geven als ze je shirt mooi vinden of wat dan ook.
Ook de vriendelijkheid in de horeca is een verademing, heel wat anders dan de horken die ze hier bijna standaard in de bediening hebben....
Het is altijd weer even slikken als we terug komen in NL.
Ook de vriendelijkheid in de horeca is een verademing, heel wat anders dan de horken die ze hier bijna standaard in de bediening hebben....
Het is altijd weer even slikken als we terug komen in NL.
Vriendelijkheid, althans in de mate waarin je dat in de VS ziet, is natuurlijk wel aangeleerd gedrag. Ook de serveerster die net thuis vreselijke ruzie heeft gehad en die zich rotergert aan het geknoei van jouw kinderen, blijft vriendelijk lachen terwijl ze op dat moment het liefste iemand een dreun verkoopt. Ik heb een (Amerikaanse) vriendin die twee jaar geleden plotseling haar man verloor en alles uit de kast trok om zo leuk mogelijk over te blijven komen (make over, alleen maar foto's op FB van gezellige verjaardagsfeestjes en leuke vakanties). Het hoort gewoon bij de VS om positief te denken en je ook zo te gedragen, ook al voel je je absoluut shit. Als iemand in Nederland aan je vraagt hoe het met je gaat, dan is het doodnormaal om te zeggen dat je een knallende koppijn hebt; dat zal hier niet gauw gebeuren.Steffen schreef:Ik weet ook niet zo goed of de Amerikanen nou echt zo "nep" vriendelijk zijn. Tuurlijk zijn die mensen er, maar ik ken ook een aantal mensen die gewoon oprecht vriendelijk zijn, iedere dag weer. Nep vriendelijk zijn lijkt me lastig om iedere dag vol te houden. Ik heb sterk het gevoel dat 'live and let live' een belangrijke bijdrage levert aan de vriendelijkheid, dit tov de 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' mentaliteit in Nederland.
Dus ja: nep is denk ik het verkeerde woord, het hoort gewoon bij de normale omgangsnormen, en als je die van kinds af aan hebt meegekregen, dan hoef je daar niet verschrikkelijk veel moeite voor te doen.

Als je lang in Nederland gewoond heb is het is logisch dat je Nederlands denkt. Daar is ook niets mis mee, ik ben zelfs van mening dat veel Amerikanen ook wel een snufje "Hollandse nuchterheid" zouden kunnen gebruiken eerlijk gezegd.Niet teveel want hun patriotisme en soms wat "arrogante" houding ten opzichte van de rest van de wereld is ook iets wat ik juist enorm waardeer. "Why not?" zou ik bijna zeggen. Het is toch fantastisch dat je als land met zoveel verschillende staten, zoveel verschillende invloeden en culturen en zo'n korte maar krachtige geschiedenis gewoon keihard blijft roepen dat je het machtigste land ter wereld bent en elke Amerikaan er trots op is Amerikaan te zijn? Boeit niets dat China je misschien allang voorbij gestreefd is en dat er genoeg roering binnen je eigen volk is. Dit komt misschien sarcastisch over maar zo bedoel ik het niet. Ik vind het geweldig om te zien dat zo'n grote natie met zoveel verschillen elkaar toch steeds weer vindt in hun respect voor hun vaderland. Dat is met recht iets om trots op te zijn en dat is iets dat ik hoop dat Nederland ooit ook terugkrijgt want dat vond ik echt moeilijk te verteren.
- Fenna
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 30
Dat Amerikanen trots zijn op hun land is ook zeker niets mis mee maar de gemiddelde Amerikaan vindt ook echt dat hun land in alles beter is dan de andere landen en daar heb ik een probleem mee. Er is van alles mis in dit land, ik woon hier al een hele tijd dus ik zie het van dichtbij!! Het is een prachtig land en er zijn hele goede dingen maar niet alles is goed! Ze zijn ontzettend bekrompen! Vandaag zijn de kinderen weer voor het eerst naar school en dan vliegt de bekrompenheid je al weer naar de oren!
Begrijp me niet verkeerd. In ieder land zijn dingen leuke en minder leuke, of misschien wel helemaal niet leuk. Mensen moeten niet altijd meteen zo in de verdediging schieten. Ik zou hier niet wonen als ik het een vreselijk land zou vinden, toch??
Gr. Fenna.
Begrijp me niet verkeerd. In ieder land zijn dingen leuke en minder leuke, of misschien wel helemaal niet leuk. Mensen moeten niet altijd meteen zo in de verdediging schieten. Ik zou hier niet wonen als ik het een vreselijk land zou vinden, toch??
Gr. Fenna.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hmm amerikanen zijn bekrompen? Dat mag je mij dan uitleggen? Het is anders maar niet bekrompen
A friend of mine got fired to today. He drove home where is wife told him he was getting divorced. He backed out of the drive way and ran over the cat. On his way to town his car broke down on the free way and his car got towed. On his walk to the bus stop he got stabbed and robbed from his posessions. I visited him in the hospital, he told me that since he was fired he had no insurance but he was going to be alright. That is nou in het kort the american spirit
A friend of mine got fired to today. He drove home where is wife told him he was getting divorced. He backed out of the drive way and ran over the cat. On his way to town his car broke down on the free way and his car got towed. On his walk to the bus stop he got stabbed and robbed from his posessions. I visited him in the hospital, he told me that since he was fired he had no insurance but he was going to be alright. That is nou in het kort the american spirit
- Fenna
- Amerika-ontdekker
Ik zeg helemaal niet dat ze niet de juiste "spirit" hebben!! Dat hebben ze inderdaad, dat vind ik ook. Ik weet niet waar jij woont maar hier in Texas zijn ze zeker heel bekrompen. Wel aardig en vriendelijk maar ook bekrompen!!
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik denk dat de gemiddelde Amerikaan niet eens weet wat er in andere landen speelt en dat het daar anders is dan in hun eigen land. Ik verbaas me altijd weer als ik bv fox kijk hoe bekrompen die nieuwsprogramma's en vooral die meningen zijn. Vooral in praatprogramma's of met panels. Patriotisme of vaderlandsliefde vind ik niets mis mee. Ik mag mensen met een (klein beetje) arrogante houding wel. Ik denk ook dat wij in Nederland eens wat meer van deze instelling mogen hebben. In mijn vakgebied betekend dat niet lullen maar vullen!de gemiddelde Amerikaan vindt ook echt dat hun land in alles beter is dan de andere landen en daar heb ik een probleem mee.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb soms het vermoeden dat nederland nog steeds onder de invloed is van de tweede reformistische golf uit de 16de eeuw, toen de leer van Calvijn allesbepalend was. Het nederlandse Calvinisme is hedendaags soms nog steeds cultuur bepalend.
Wikipedia omschrijving: "In het spraakgebruik wordt met calvinisme een verzameling eigenschappen bedoeld die typisch Nederlands zouden zijn. Ingetogen gedrag; ingetogen in het uiten van emoties; niet te koop lopen met je successen, kapitaal of bezittingen en daar weinig waarde aan hechten; starheid in principes; soberheid, zuinigheid, lijdzaamheid en arbeidsethos."
Het gedrag is er nog steeds, al zijn de woorden/uitdrukking gemoderniseerd:
- Je bent niet zuinig, maar je gaat economisch verantwoord om met schaarse middelen.
- Je loopt niet te koop met je succes; je steekt je kop niet boven het maaiveld uit.
- Bezittingen worden niet getoond; wees niet een patser.
- Ingetogenheid, doe maar gewoon dan doe je gek genoeg.
- "Overdreven" vriendelijkheid wordt gezien als teveel te koop lopen met emoties.
Niet iedere Nederlander is zo Calvinistisch, en ik heb het idee dat het een gematigd dalende lijn volgt sinds 1950. Maar zo nu en dan steekt het de kop op als een soort cultuurfenomeen. En als je dan in het buitenland komt, kun je niet helpen te vergelijken en te merken dat men anders is dan "thuis". De woorden om dat verschil te omschrijven wekken soms irritaties op, dat gevoel heb ik althans bij dit soort topics. Het ligt er dan aan aan welke kant van de plas je gevoelsmatig staat; vind je dat US gedrag "overdreven vriendelijk" of vind je de omgang in Nederland "bot".
Wikipedia omschrijving: "In het spraakgebruik wordt met calvinisme een verzameling eigenschappen bedoeld die typisch Nederlands zouden zijn. Ingetogen gedrag; ingetogen in het uiten van emoties; niet te koop lopen met je successen, kapitaal of bezittingen en daar weinig waarde aan hechten; starheid in principes; soberheid, zuinigheid, lijdzaamheid en arbeidsethos."
Het gedrag is er nog steeds, al zijn de woorden/uitdrukking gemoderniseerd:
- Je bent niet zuinig, maar je gaat economisch verantwoord om met schaarse middelen.
- Je loopt niet te koop met je succes; je steekt je kop niet boven het maaiveld uit.
- Bezittingen worden niet getoond; wees niet een patser.
- Ingetogenheid, doe maar gewoon dan doe je gek genoeg.
- "Overdreven" vriendelijkheid wordt gezien als teveel te koop lopen met emoties.
Niet iedere Nederlander is zo Calvinistisch, en ik heb het idee dat het een gematigd dalende lijn volgt sinds 1950. Maar zo nu en dan steekt het de kop op als een soort cultuurfenomeen. En als je dan in het buitenland komt, kun je niet helpen te vergelijken en te merken dat men anders is dan "thuis". De woorden om dat verschil te omschrijven wekken soms irritaties op, dat gevoel heb ik althans bij dit soort topics. Het ligt er dan aan aan welke kant van de plas je gevoelsmatig staat; vind je dat US gedrag "overdreven vriendelijk" of vind je de omgang in Nederland "bot".
- Fenna
- Amerika-ontdekker
Ja Loek, je hebt helemaal gelijk! Het is ook maar net hoe je het bekijkt en vanaf welke kant. Ik vind ze hier ook bekrompen maar ik wil ook zeggen dat ik niet als een "normale" Nederlander denk! Van mij mag je best laten zien wat je emoties zijn en dat je succes hebt, of niet, wat maakt het uit. Je mag best trots zijn op je zelf of op je land. Dat vind ik ook heel mooi hier in Amerika, dat ze trots zijn op hun land. Ik bots af en toe alleen erg op tegen die enorme bekrompenheid, daar heb je het woord weer, hahahah!!
Ik vind het wel altijd erg leuk om te kijken naar Bill Maher. Ken je die? Dat is zo verhelderend om te zien dat er ook nog mensen zijn hier die wel een beetje verder denken.
Gr. Fenna
Ik vind het wel altijd erg leuk om te kijken naar Bill Maher. Ken je die? Dat is zo verhelderend om te zien dat er ook nog mensen zijn hier die wel een beetje verder denken.
Gr. Fenna
-
- Amerika-expert
Bill Maher is echt niet de enige Amerikaan die wel een beetje verder kijkt. Sommige columnisten in de betere kranten, hele publicaties met verder denkende mensen (The Nation, de New York Review of Books -- gaat lang niet alleen over boeken). Fox is bepaald niet kenmerkend voor "de" Amerikanen, anders hadden we nu met president Romney opgescheept gezeten!
En dat bekrompene ervaar ik meer in Nederland en de Nederlanders (lees de Volkskrant maar eens!) dan bij "de" Amerikanen, een persoon die overigens niet bestaat (Bram de Swaan heeft er lang geleden een boek over geschreven: Amerika bestaat niet).
Maar dit is al een stokoude discussie.
En dat bekrompene ervaar ik meer in Nederland en de Nederlanders (lees de Volkskrant maar eens!) dan bij "de" Amerikanen, een persoon die overigens niet bestaat (Bram de Swaan heeft er lang geleden een boek over geschreven: Amerika bestaat niet).
Maar dit is al een stokoude discussie.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Bekrompenheid. Ik kan me de henny huisman shows, de linda de mol shows, marc klein essink shows, de ombudsman, andre van duinshows etc nog herrinneren. Ok dat was een poosje geleden maar veel veranderd zal het niet zijn. Het grootste gedeelte van nederland en ook het grootste gedeelte van Amerika is klootjesvolk. Klootjesvolk is over het algemeen bekrompen. Misschien viel het in nederland niet zo op en is het andere bekrompenheid omdat culturen verschillen, maar ga het jay walking maar is in nederland doen (van Jay Leno). Dan kom je er achter dat het gross in benidorm is geweest maar dat de meesten het nog steeds niet op de kaart aan kunnen wijzen.
Ik woon overigens maar een uurtje of 6 bij je vandaan Fenna. Denk niet dat de mensen uit jouw omgeving veel anders zijn dan dat ze hier zijn.
Ik woon overigens maar een uurtje of 6 bij je vandaan Fenna. Denk niet dat de mensen uit jouw omgeving veel anders zijn dan dat ze hier zijn.
Ja, dat denk ik eigenlijk. We worden natuurlijk allemaal al in een bekrompen omgeving geboren; het is de kunst om je daar uit te vechten en te zien dat er 1001 manieren zijn om ergens tegen aan te kijken. Voor ons Europeanen is dat misschien ietsje gemakkelijker omdat wij meer internationaal reizen en vaker geconfronteerd worden met culturele verschillen. Probeer maar eens een andere blik op je eigen leven te krijgen als je nooit iets anders hebt gezien, en als de enige input uit je eigen omgeving komt, of op zijn best van de nationale tv. Het is bijna onmogelijk om in die situatie een open blik te hebben naar alles wat je niet kent.ned in MO schreef:Misschien viel het in nederland niet zo op en is het andere bekrompenheid omdat culturen verschillen
Maar ik kan me Fenna's visie wel voorstellen en ik kan me ook voorstellen dat het in jouw omgeving - ook al is het "maar" 6 uur van haar vandaan - weer heel anders is. Als ik 2,5 uur in de auto zit, dan zit ik midden in West-Virginia; ik kan je verzekeren dat mijn leven er daar heel anders uit had gezien dan waar ik nu woon.
Je moet niet de fout maken om jezelf - met een waarschijnlijk bovengemiddeld opleidingsniveau - te vergelijken met de gemiddelde Amerikaan. Je moet de gemiddelde Amerikaan vergelijken met de gemiddelde Nederlander. Dan kom je er achter dat de verschillen niet zo bar groot zijn en dat ook de gemiddelde Nederland nagenoeg niets weet over de VS. We vinden het vreselijk dom dat Amerikanen niet weten dat Amsterdam de hoofdstad van Nederland is, maar wie weet in Nederland eigenlijk wat de hoofdstad van Maryland - in oppervlak vergelijkbaar met Nederland - is? Ik denk dat er meer Amerikanen te vinden in die iets weten over Nederland, dan Nederlanders die iets weten over Maryland. Europa komt hier in het 7th grade lesprogramma (12-13-jarigen) uitgebreid aan bod en op onze school is Chinees een van de vreemde talen naast Frans en Spaans (en niet DuitsPSVwally schreef:Ik denk dat de gemiddelde Amerikaan niet eens weet wat er in andere landen speelt en dat het daar anders is dan in hun eigen land. Ik verbaas me altijd weer als ik bv fox kijk hoe bekrompen die nieuwsprogramma's en vooral die meningen zijn. Vooral in praatprogramma's of met panels.

Fox is echt erg en Amerikaanse politiek zal ik vermoedelijk wel nooit echt begrijpen, maar Nederlandse tv is ook echt niet om te pruimen, met mogelijke uitzondering van de publieke zenders.
-
- Amerikafan
Ben ik met je eens.dimona schreef:Je moet de gemiddelde Amerikaan vergelijken met de gemiddelde Nederlander. Dan kom je er achter dat de verschillen niet zo bar groot zijn en dat ook de gemiddelde Nederland nagenoeg niets weet over de VS. We vinden het vreselijk dom dat Amerikanen niet weten dat Amsterdam de hoofdstad van Nederland is, maar wie weet in Nederland eigenlijk wat de hoofdstad van Maryland - in oppervlak vergelijkbaar met Nederland - is? Ik denk dat er meer Amerikanen te vinden in die iets weten over Nederland, dan Nederlanders die iets weten over Maryland
Hangt natuurlijk sterk af van de subcultuur waar je je in begeeft.
Ik sta soms versteld van de kennis die sommige Amerikanen hebben van Europa en/of de rest van de wereld.
Ho ho ho Nederland is een land en maryland niet. Vergelijk het dan met een provincie van Rusland. Dus wat weet een inwoner van Maryland van Koersk. Net zoveel als een Nederlander. Doet me aan Frits Bom en zijn landkaart denken...
Paar jaar geleden stelden ze wat vragen bij het InHolland college over geschiedenis aan studenten, zelfs WWII was min of meer onbekend, tja, mensen worden niet echt slimmer lijkt het. Bill Maher is soms grappig en vult daarmee goed zijn zakken, dus typisch Amerikaans. 

Ja InHolland hallo. Voor het schandaal stond InHolland bij studenten al bekend als het afvoerputje van het HBO.
Voordat ik ooit een voet op Amerikaanse grond zette zat ik ook bomvol vooroordelen over Amerikanen. Ik weet nog dat mijn beste Nederlandse vriendin en ik in een winkel schoenen gingen kopen en al babbelend door de winkel liepen en de winkelmedewerker ineens in het Duits begon te praten tegen ons. Ik was zowaar beledigd en bitste te beste man toe dat ik Nederlander was en geen Duitser en dat hij de wereldkaart maar eens beter moest bekijken *schaam* Afijn, paar jaartjes verder, nu woon ik er en nu denk ik er toch iets anders over.
Ten eerste, Nederland kun je niet met heel Amerika vergelijken. Dat is geen eerlijke vergelijking al was het alleen al om te oppervlakte van het land. Als je het al ergens mee zou willen vergelijken doe het dan met de staat Maryland want dat is ongeveer gelijk qua grootte. Ten tweede, als je hier woont is de berichtgeving qua nieuws en dergelijke over "het" buitenland (Europa dus) echt heel erg minimaal. Je moet echt zoeken om niet-Amerikaans nieuws te vinden. Er gebeurt zo verschrikkelijk veel op 1 dag in dit land, daar krijg je je nieuws/talkshows/documentaires wel mee vol hoor. Ten derde, ja ik heb me in het begin verbaasd over het feit dat zo weinig Amerikanen naar Europa gaan maar wees eens eerlijk.... waarom zouden ze dat doen? Amerika heeft ALLES wat je maar kunt wensen op vakantiegebied. Wil je bergen zit je goed, wil je strand zit je goed, wil je cruisen, je kunt alle kanten uit, wil je cultuur,zat musea. Kortom, om precies dezelfde redenen als waarom veel Nederlanders Amerika zo'n fijne bestemming vinden blijven de Amerikanen gewoon "thuis" in eigen land. Ten vierde, op school leren de kinderen wel wat dingen over Europa maar toch best wel weinig vind ik. Nederland is een klein land en dus genoodzaakt zich veel meer de verdiepen in andere landen eromheen, voor Amerika is dat toch wat minder denk ik. Nederland is ook al van oudsher een land wat altijd onwijs veel handel "in den verre" dreef.
Tel daarbij op dat de Euro vreselijk hoog staat, een Amerikaan minder vakantiedagen heeft en Amerikanen (anders dan wij) "lui" zijn op vakntie en dus vaker liever cruisen op vakantie dan rondtrekken en voila... zat redenen waarom Amerikanen dus weinig weten over Europa en het dus ook niet heel vaak bezoeken. Alleen mensen die echt interesse hebben en die het kunnen betalen doen het en weten veel over Europa. Ik hoor van de gemiddelde Amerikaan om me heen hier dat ze niet eens de "beroemde" musea/attracties etc. bezoeken in de buurt. Nee, nog sterker, ik ben als "nieuwbakken immigrant" al op veel meer plekken IN Amerika geweest dan de gemiddelde Amerikaan om me heen.
En om nog even verder te gaan, ik herriner me nog levendig de uitzendingen van De Vakantieman, Frits Bom, waarop hij mensen (gemiddelde Nederlanders, type Familie Doorzon) vroeg om aan te wijzen waar in Europa ze zaten en dat was ook echt soms tenenkrommend om te zien.
Ten eerste, Nederland kun je niet met heel Amerika vergelijken. Dat is geen eerlijke vergelijking al was het alleen al om te oppervlakte van het land. Als je het al ergens mee zou willen vergelijken doe het dan met de staat Maryland want dat is ongeveer gelijk qua grootte. Ten tweede, als je hier woont is de berichtgeving qua nieuws en dergelijke over "het" buitenland (Europa dus) echt heel erg minimaal. Je moet echt zoeken om niet-Amerikaans nieuws te vinden. Er gebeurt zo verschrikkelijk veel op 1 dag in dit land, daar krijg je je nieuws/talkshows/documentaires wel mee vol hoor. Ten derde, ja ik heb me in het begin verbaasd over het feit dat zo weinig Amerikanen naar Europa gaan maar wees eens eerlijk.... waarom zouden ze dat doen? Amerika heeft ALLES wat je maar kunt wensen op vakantiegebied. Wil je bergen zit je goed, wil je strand zit je goed, wil je cruisen, je kunt alle kanten uit, wil je cultuur,zat musea. Kortom, om precies dezelfde redenen als waarom veel Nederlanders Amerika zo'n fijne bestemming vinden blijven de Amerikanen gewoon "thuis" in eigen land. Ten vierde, op school leren de kinderen wel wat dingen over Europa maar toch best wel weinig vind ik. Nederland is een klein land en dus genoodzaakt zich veel meer de verdiepen in andere landen eromheen, voor Amerika is dat toch wat minder denk ik. Nederland is ook al van oudsher een land wat altijd onwijs veel handel "in den verre" dreef.
Tel daarbij op dat de Euro vreselijk hoog staat, een Amerikaan minder vakantiedagen heeft en Amerikanen (anders dan wij) "lui" zijn op vakntie en dus vaker liever cruisen op vakantie dan rondtrekken en voila... zat redenen waarom Amerikanen dus weinig weten over Europa en het dus ook niet heel vaak bezoeken. Alleen mensen die echt interesse hebben en die het kunnen betalen doen het en weten veel over Europa. Ik hoor van de gemiddelde Amerikaan om me heen hier dat ze niet eens de "beroemde" musea/attracties etc. bezoeken in de buurt. Nee, nog sterker, ik ben als "nieuwbakken immigrant" al op veel meer plekken IN Amerika geweest dan de gemiddelde Amerikaan om me heen.
En om nog even verder te gaan, ik herriner me nog levendig de uitzendingen van De Vakantieman, Frits Bom, waarop hij mensen (gemiddelde Nederlanders, type Familie Doorzon) vroeg om aan te wijzen waar in Europa ze zaten en dat was ook echt soms tenenkrommend om te zien.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik denk dat het redelijk te vergelijken is. Wichita Falls heeft ong 110k inwoners en springfield 160k. Waarschijnlijk dus een stad met veel van hetzelfde soort banen en voorzieningen.dimona schreef:Ja, dat denk ik eigenlijk. We worden natuurlijk allemaal al in een bekrompen omgeving geboren; het is de kunst om je daar uit te vechten en te zien dat er 1001 manieren zijn om ergens tegen aan te kijken. Voor ons Europeanen is dat misschien ietsje gemakkelijker omdat wij meer internationaal reizen en vaker geconfronteerd worden met culturele verschillen. Probeer maar eens een andere blik op je eigen leven te krijgen als je nooit iets anders hebt gezien, en als de enige input uit je eigen omgeving komt, of op zijn best van de nationale tv. Het is bijna onmogelijk om in die situatie een open blik te hebben naar alles wat je niet kent.ned in MO schreef:Misschien viel het in nederland niet zo op en is het andere bekrompenheid omdat culturen verschillen
Maar ik kan me Fenna's visie wel voorstellen en ik kan me ook voorstellen dat het in jouw omgeving - ook al is het "maar" 6 uur van haar vandaan - weer heel anders is. Als ik 2,5 uur in de auto zit, dan zit ik midden in West-Virginia; ik kan je verzekeren dat mijn leven er daar heel anders uit had gezien dan waar ik nu woon.
Als ik hier 20km ga rijden kom ik ook in een andere wereld terecht . Een gebied waar weing werk,weing opliseiding is en veel armoede heerst. Die mensen hebben wat andere interesses dan te weten waar amsterdam ligt.
Kijk, dat is alweer interessant, want ik vind het verschil tussen de Verenigde Staten van Amerika en de Europese Unie eigenlijk al niet meer zo groot. In mijn ogen is Nederland natuurlijk een heel belangrijk en voornaam land wat iedereen zou moeten kunnen aanwijzen op de landkaart (DejaVu schreef:Ho ho ho Nederland is een land en maryland niet.

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 2114 Weergaves
-
Laatste bericht door Dude