Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

De Amerikaanse mentaliteit

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Hangjongeren komen ook in de VS veel voor. Bij de Mall of America (hier in St. Paul, MN om de hoek), mogen kinderen onder de 18 vrijdag- en zaterdagavond er alleen in als er een volwassene bij is. Onderlinge gevechten tussen scholen komen ook voor, om over de gangs maar te zwijgen, daar wordt heel wat af geschoten (in beide betekenissen).

Stadions zijn daarentegen geen concentratiekampen, je loopt bij wijze van spreke zo het veld op, alleen een rijtje mensen, geen prikkeldraag en/of hekken.

Het geweld vindt op het veld plaats, niet op de tribunes.

Overigens zijn er vooral bij honkbalwedstrijden weinig problemen, omdat de stadions meestal halfvol zitten.

En: voetbal wil er maar niet in bij vooral de schrijvers over sport. Ze vinden dat maar saai, met zo weinig doelpunten. Nee, honkbal, DA'S pas spannend. Tenminste de eerste drie uur, daarna, als ze aan de 14e inning bezig zijn, geven zelfs de enthousiastelingen toe, dat een wedstrijd wel eens wat lang duurt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

Hangjongeren zie ik hier niet zoveel in de winkel centra hier omdat de bewaking daar erg scherp op let. Ook heeft men in enkele malls net naast het food court game rooms met video spelletjes geinstalleerd waar de jongeren samen komen. Da's dan meestal ook weer net naast het kantoor van de bewaking, dus daar is ook wel over nagedacht. In California daarentegen waren zagen we wel meer van die hangjongeren, maar daar liep ook minder bewaking rond.
Stadions zijn daarentegen geen concentratiekampen, je loopt bij wijze van spreke zo het veld op, alleen een rijtje mensen, geen prikkeldraag en/of hekken.
In Augustus neem ik mijn kinderen mee naar een honkbal wedstrijd. Na de wedstrijd mogen alle kinderen onder de 12 jaar het veld op om rond de bases te rennen en daarna handtekening verzamelen van enkele spelers.

Margaret
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Wat mij opvalt in de VS is dat je er veel werkende ouderen ziet. Serveersters in een restaurant bijvoorbeeld, of bij een benzinepomp of kassa in een supermarkt.
Geeft toch wel aan dat de oudedagsvoorzieningen véél lager zijn dan in Westeuropa.

Ik moet ook toegeven dat het allereerste dat me opviel in de VS was het grote aantal extreem dikke mensen. Zoals hier boven al gezegd, iemand van 200 kg valt op straat nu eenmaal meer op dan iemand van 120 kg.
Natuurlijk zijn er ook Amerikanen die gezond leven, maar die vallen niet op.

Over het algemeen vind ik oudere Amerikanen slecht gekleed. Velen in korte broek, sportschoenen en baseballcap. Zal wel gemakkelijk zijn, maar flatteus kan ik het niet vinden.
Mijn ouders (70 en 72) zijn momenteel bij kennissen in Michigan. De gastvrouw (80) raadde mijn moeder aan om vooral korte broeken mee te nemen. Geen haar op mijn moeders hoofd die daar aan denkt! Ze is met een nieuwe modieuze garderobe vertrokken en gaat in de VS helemaal de blits maken.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, dat is inderdaad in veel gebieden een verschil: modebewustheid. Voor het werk kleedt iedereen zich tot in de puntjes, maar zodra men thuis is gaan de jeans en t-shirts aan. En heel veel mensen kan het inderdaad niets schelen, hoe ze eruit zien. Ik ben wat dat betreft nog erg Europees en zie er graag leuk uit (why are you so dressed up, krijg ik dan vaak te horen ;)).

Toch kan ik me bij die korte broeken wel wat voorstellen, in dit klimaat, waar het een groot deel van de zomer boven de 30 graden is, zou je als vrouw op zijn hoogst ook een rok kunnen dragen, maar een lange broek is gewoon te warm.

Wat ouderen, die werken betreft, heel veel doen het voor het gezelschap en om in het leven te blijven staan. Zo ken ik er althans een heel aantal. Mijn vader is daar een van, hij is 73 en werkt nog net zo hard als tien jaar geleden. Onze overbuurvrouw is ver over de tachtig en runt nog een hele preschool en een andere overbuurvrouw van midden zeventig is net weer bij Michael's gaan werken als cassiere, omdat ze het thuis te saai vond. Alle drie "hoeven" ze niet te werken, ze hebben goede pensioenen (in het geval van de vrouwen hun mannen). Je kunt dus niet meteen de conclusie trekken, dat ouderen moeten werken, als je zo iemand bezig ziet.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Petra,
De mogelijkheid dat men blijft werken om aan de maatschappij deel te blijven nemen was niet bij me opgekomen.
Als ik zie hoe mijn ouders na hun pensioen nog volop in het leven staan, hobby's hebben en tijd te kort komen, had ik daar niet bij stilgestaan.
Moet er zelf ook niet aan denken om langer door te werken. Heb t.z.t. van mijn 18e tot mijn 62e (tenzij het wettelijk 65e wordt) gewerkt en vind het dan welletjes. Tijd om te gaan reizen of een huisje in de zon te kopen, als dat zou kunnen.
Ik heb de indruk dat men in de VS positiever t.o.v. werken staat dan hier in de Nederland. Is er minder stress op de werkvloer? Ik vind bijv. personeel in restaurants of supermarkten véél vrolijker en positiever dan het eeuwige gezucht en gesteun in Nederland.

Een korte broek vind ik niet persé luchtiger dan een lange. Een lange, katoenen voile of dunne linnen broek is beduidend minder warm dan een korte broek van stevige katoen of jeansstof.
Anyhow, mijn moeder is op reis met een koffer vol splinternieuwe luchtige rokken, lange en 3/4 broeken en dunne bloesjes en t-shirts.
Hier in Nederland dragen buschauffeurs en postbodes korte broeken.
Van dezelfde stevige stof als hun uniform, dus luchtig is anders. Ik vind het eerlijk gezegd GEEN gezicht. Maakt die 40cm bloot been dan zo'n zo'n verschil?
Met blote huid blijf je juist overal aan plakken, is mijn ervaring.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Petra/VS schreef:Ja, dat is inderdaad in veel gebieden een verschil: modebewustheid. Voor het werk kleedt iedereen zich tot in de puntjes, maar zodra men thuis is gaan de jeans en t-shirts aan. En heel veel mensen kan het inderdaad niets schelen, hoe ze eruit zien. Ik ben wat dat betreft nog erg Europees en zie er graag leuk uit (why are you so dressed up, krijg ik dan vaak te horen ;)).
Grappig, dat kreeg ik precies te horen toen wij bij Amerikanen verbleven en ik me voor het avondeten omkleedde omdat ik het ijskoud had met de airco aan. Ik trok toen een zwarte lange broek en rood shirtje met lange mouwen aan .. Toen zeiden ze ook "why are you so dressed up" .. Ik dacht toen nog van: "Huh?? ... ik heb alleen maar een rood shirtje aangetrokken" ..

Ik moet zeggen dat ik ook wel van leuke kleding houd ... met name leuke zomerrokjes .. Ik heb gister nog op een nieuw wit zomerrokje een bord met spaghetti saus laten vallen :shock: :roll:
Sandy
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Sandy schreef:Ik heb gister nog op een nieuw wit zomerrokje een bord met spaghetti saus laten vallen :shock: :roll:
[/color]
:help:
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

thebes schreef:Ik heb de indruk dat men in de VS positiever t.o.v. werken staat dan hier in de Nederland. Is er minder stress op de werkvloer? Ik vind bijv. personeel in restaurants of supermarkten véél vrolijker en positiever dan het eeuwige gezucht en gesteun in Nederland.
Kan zijn, geen idee, eigenlijk.

Hier in Nederland dragen buschauffeurs en postbodes korte broeken.
Van dezelfde stevige stof als hun uniform, dus luchtig is anders. Ik vind het eerlijk gezegd GEEN gezicht.
Maar dat is nu het fijne in dit land, als een ander dat wel mooi vindt, kan die dat gewoon dragen, zonder daar rare blikken of vervelend commentaar op te krijgen. Al herhaalde malen heb ik iets in Nederland gekocht voor de kinderen of ik droeg iets hier gekocht, wat ik leuk vond, maar wat geen mode was in NL en daarop van NLse familie en kennissen negatief commentaar gekregen. Zo was een heel leuk zomerjackje voor mijn jongste een "Sjonnie en Anita" jack volgens mijn broer. Wat is de toegevoegde waarde van zulke opmerkingen? Is het zo belangrijk, dat je een ander laat weten, dat je hun smaak niet mooi vindt?

Dat soort commentaar hoor je hier nooit, als er iets wordt gezegd is het complimenteus. Ons motto hier met de kinderen is dan ook: "If you can't say something nice, don't say anything at all" (a la Stamper in Bambi)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Jasmino schreef:
Sandy schreef:Ik heb gister nog op een nieuw wit zomerrokje een bord met spaghetti saus laten vallen :shock: :roll:
[/color]
:help:
Oh jee, dat zou mij dus ook gebeuren, wit lijkt wel een magneet voor vlekken, die er moeilijk uit zijn te krijgen! En ik ben ook dol op leuke kleding, die hier overigens bij de vleet te krijgen is. Soms vraag ik me echter echt af of mensen eerst in de spiegel kijken voor ze iets kopen :shock: .
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Petra/VS schreef:
Jasmino schreef: :help:
Oh jee, dat zou mij dus ook gebeuren, wit lijkt wel een magneet voor vlekken, die er moeilijk uit zijn te krijgen! En ik ben ook dol op leuke kleding, die hier overigens bij de vleet te krijgen is. Soms vraag ik me echter echt af of mensen eerst in de spiegel kijken voor ze iets kopen :shock: .
Ik heb alles eruit gekregen : ))
Bord viel eigenlijk niet direct op mijn rokje, maar het viel uit mijn handen op de grond en het saus spatte tegen mijn benen en rok omhoog .. Ik had het rokje net voor het eerst aan. De vlekken direct onder de kraan met afwasmiddel. Afwasmiddel is perfect om vetvlekken en dergelijke vlekken uit je kleding te krijgen, heb ik ontdekt.

Wit is aan mij ook niet besteed .. Vaak zijn het ook de kinderen die hun handjes en viese neuzen aan mijn kleding smeren :roll:
Sandy
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

:offtopic:
Sandy schreef:De vlekken direct onder de kraan met afwasmiddel. Afwasmiddel is perfect om vetvlekken en dergelijke vlekken uit je kleding te krijgen, heb ik ontdekt.

Wit is aan mij ook niet besteed .. Vaak zijn het ook de kinderen die hun handjes en viese neuzen aan mijn kleding smeren :roll:
Dat moet ik even onthouden. Ik gebruik vaak Shout! of Woollite, maar dat heb ik ook soms niet bij de hand.

Margaret
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Amerikanen lekker ontspannen bij het werken? Dat moet je maar niet vragen aan de mensen die 70 uur in de week werken omdat de baas dat wil, en als ze het niet doen vliegen ze eruit, geen wettelijke bescherming zoals in Nederland.

Of die met een Blackberry (Crackberry) lopen omdat ze altijd in contact willen/moeten blijven met kantoor.

Of de regel dat je hier in het eerste jaar dat je werkt, ongeacht je leeftijd, blij mag zijn als je een week vakantie krijgt.

Of de mensen die twee of meer volle banen hebben om het hoofd boven water te houden.

Amerika, het land waar je de vrijheid hebt om je dood te werken.

Aan de andere kant: er mag ook veel hier. Ik heb geleerd me hier netjes te kleden als dat nodig is. Bij de VN in New York werd ik bijvoorbeeld op elke hoek aangehouden en moest ik telkens mijn pasje laten zien als ik in spijkerbroek rondliep. Met een das om, kon ik zo door lopen.

Jimmy Carter is wat dat betreft mijn grote voorbeeld: de man trok een smoking aan tijdens een statiediner, en trok z'n spijkerbroek weer aan als het feest voorbij was.
Sjeft
Amerika-ontdekker

Bericht door Sjeft »

Bennogr schreef:Amerikanen lekker ontspannen bij het werken? Dat moet je maar niet vragen aan de mensen die 70 uur in de week werken omdat de baas dat wil, en als ze het niet doen vliegen ze eruit, geen wettelijke bescherming zoals in Nederland.

Of die met een Blackberry (Crackberry) lopen omdat ze altijd in contact willen/moeten blijven met kantoor.

Of de regel dat je hier in het eerste jaar dat je werkt, ongeacht je leeftijd, blij mag zijn als je een week vakantie krijgt.

Of de mensen die twee of meer volle banen hebben om het hoofd boven water te houden.

Amerika, het land waar je de vrijheid hebt om je dood te werken.

Aan de andere kant: er mag ook veel hier. Ik heb geleerd me hier netjes te kleden als dat nodig is. Bij de VN in New York werd ik bijvoorbeeld op elke hoek aangehouden en moest ik telkens mijn pasje laten zien als ik in spijkerbroek rondliep. Met een das om, kon ik zo door lopen.

Jimmy Carter is wat dat betreft mijn grote voorbeeld: de man trok een smoking aan tijdens een statiediner, en trok z'n spijkerbroek weer aan als het feest voorbij was.
Dat beeld van amerika beangstigt mij het meeste, dat je gewoon kei hard moet werken om je huis te betalen, maar vervolgens geen dag vrij hebt om ervan te genieten :x
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

En wat die korte broeken betreft: de mensen van UPS lopen hier in Minnesota 's winters ook met een korte broek. Telkens als we een 'hittegolf' hebben van boven 0 graden C.
Muke
Amerikafan

Bericht door Muke »

Naar mijn mening zijn mensen in de US toegankelijker. In Nederland als iemand in een dure auto rijd wordt ie al snel uitgescholden voor allerlei namen terwijl in US mensen het elkaar "gunnen", men weet dat diegene hard voor z'n geld heeft gewerkt. Dit geld niet altijd natuurlijk, criminelen genoeg, maar over het algemeen is dat wat ik heb gezien.

Amerikanen zijn over het algemeen ook best gelovig. In Nederland zie je steeds meer het Atheïsme opkomen, maar in Amerika is dat dus niet het geval. In LA komen erg veel Christenen en Joodse mensen voor.
suebrons schreef:
Wat ik wel heel maf vond was dat toen ik studeerde, iedereen op mijn dorm floor hun tanden laan het bleken was (all girls dorm). Echt iedereen zat s avonds met zo'n thuisbleek bitje in. Begrijp me niet verkeerd ik ben voor witte tanden, maar dat was echt een bevestiging van een stereotype beeld wat ik altijd had...iedereen bleekt zijn tanden in de USA :-)
Amerikaanse meisjes/vrouwen zijn erg gericht op hun uiterlijk en de drempel om iets aan je uiterlijk te doen ligt veel lager dan in het "nuchtere" Nederland.
Veel meisjes (wat ik in LA heb meegemaakt tenminste) bleken hun tanden regelmatig en zelfs plastische chirurgie is best populair onder jonge meisjes.
Vooral "nosejobs" zijn erg in trek bij ze. Ik was hier persoonlijk best geschokt over, vooral omdat ze er ook gewoon over praten alsof het heel erg gewoon is.... "everybody is doing it" kreeg ik te horen... ja als iedereen in de sloot springt... :? je begrijpt me wel..

Maar bovenstaande was dus een metaliteit waar ik helemaal niet van gediend was en best geschokt over was. Nou wil ik niet iedereen over 1 kam scheren en zeggen dat alle meisjes/vrouwen in de US zo zijn (ik hoop van niet!! whahah)

Dikke mensen heb ik eigenlijk weinig van gemerkt. Maarja, in een stad als LA letten mensen, zoals ik al zei, meer op hun uiterlijk en is dat waarschijnlijk minder dan in andere steden.
dieter
Amerikakenner

Bericht door dieter »

Wou nog effe terugkomen op de rellen rond sportmanifestaties.
Ken eigenlijk weinig van voetbal, en ga er ook nooit naar kijken.
Enkele jaren geleden was er echter een kampioenschap in Amerika waar ook Belgie aan meedeed.
Er werden toen dagtrips aangeboden voor supporters.
Ik herriner me nog heel goed dat bij de raadgevingen stond "denk er ook maar niet in de verste verte er aan je te geweldadig te gedragen zoals in Belgie, noch op het veld, noch daarbuiten. De Amerikaanse politie lacht er niet mee. Ze treedt veel harder op".

Ik heb achteraf vernomen dat onze Belgische supporters zich daar voorbeeldig hebben gedragen in de USA. Vraag me wel af : is onze politie dan wel on te lachen ? Snelheidsovertreders kunnen ze makkelijk aan, maar rellen voorkomen ....

Misschien dat i.p.v. een nachtje "administratieve aanhouding" ze de relschoppers ook maar enkele maanden in de gevangenis moeten stoppen.
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Muke schreef:Naar mijn mening zijn mensen in de US toegankelijker. In Nederland als iemand in een dure auto rijd wordt ie al snel uitgescholden voor allerlei namen terwijl in US mensen het elkaar "gunnen", men weet dat diegene hard voor z'n geld heeft gewerkt.
Dat ben ik inderdaad met je eens. In Amerika wordt succes iemand gegund. Althans dat vind ik de algemeen heersende sfeer. Als iemand hard gewerkt heeft en kan een mooie auto kopen of krijgt een betere functie en gaat meer verdienen wordt dat daar tenminste nog als een prestatie gezien. Mensen lijken openlijk blij te zijn voor collegas/ buren/vrienden.

Hier in Nederland mag je kop niet boven het maaiveld uitsteken want dan klopt er toch echt iets niet met je. Ik ben zelf Nederlander maar dat is een mentaliteit die ik toch echt niet kan begrijpen. Mensen zijn zo bang dat een ander beter is en daarom wordt die persoon maar onderuitgehaald ipv aan hun eigen prestaties te werken. Ik heb voor redelijk wat bedrijven op verschillend gebied gewerkt de afgelopen jaren en ook met aardig wat nationaliteiten. Maar de enige die ik zo heb zien werken zijn (no offense) Nederlanders. Ik kon het daarom ook vaak beter vinden met mijn buitenlandse collegas. Die zijn veel relaxter in dat soort dingen. Toegegeven het merendeel komt uit de US, Canada en een paar UK dan dus ben misschien een beetje bevooroordeeld ;-)

Maar inderdaad zoals bij alles zijn alle ervaringen natuurlijk persoonlijk en zijn er ook weer overal uitzonderingen op te vinden.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

suebrons schreef:
Muke schreef:Naar mijn mening zijn mensen in de US toegankelijker. In Nederland als iemand in een dure auto rijd wordt ie al snel uitgescholden voor allerlei namen terwijl in US mensen het elkaar "gunnen", men weet dat diegene hard voor z'n geld heeft gewerkt.
Dat ben ik inderdaad met je eens. In Amerika wordt succes iemand gegund. Althans dat vind ik de algemeen heersende sfeer. Als iemand hard gewerkt heeft en kan een mooie auto kopen of krijgt een betere functie en gaat meer verdienen wordt dat daar tenminste nog als een prestatie gezien. Mensen lijken openlijk blij te zijn voor collegas/ buren/vrienden.

Hier in Nederland mag je kop niet boven het maaiveld uitsteken want dan klopt er toch echt iets niet met je. Ik ben zelf Nederlander maar dat is een mentaliteit die ik toch echt niet kan begrijpen. Mensen zijn zo bang dat een ander beter is en daarom wordt die persoon maar onderuitgehaald ipv aan hun eigen prestaties te werken. Ik heb voor redelijk wat bedrijven op verschillend gebied gewerkt de afgelopen jaren en ook met aardig wat nationaliteiten. Maar de enige die ik zo heb zien werken zijn (no offense) Nederlanders. Ik kon het daarom ook vaak beter vinden met mijn buitenlandse collegas. Die zijn veel relaxter in dat soort dingen. Toegegeven het merendeel komt uit de US, Canada en een paar UK dan dus ben misschien een beetje bevooroordeeld ;-)

Maar inderdaad zoals bij alles zijn alle ervaringen natuurlijk persoonlijk en zijn er ook weer overal uitzonderingen op te vinden.
Ik ben het niet alleen met Muke eens, maar ik kan het nog onderschrijven ook. Want ik rijd hier in Nederland met een "ASO-bak"... Laat me je vertellen dat je af en toe HEEL vervelende reacties krijgt. En dat varieert van mensen die heel vervelend worden en over een ASO-bak beginnen tot mensen die je afsnijden op de snelweg...
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Muke
Amerikafan

Bericht door Muke »

suebrons schreef:

Hier in Nederland mag je kop niet boven het maaiveld uitsteken want dan klopt er toch echt iets niet met je. Ik ben zelf Nederlander maar dat is een mentaliteit die ik toch echt niet kan begrijpen. Mensen zijn zo bang dat een ander beter is en daarom wordt die persoon maar onderuitgehaald ipv aan hun eigen prestaties te werken.
Mack schreef: Ik ben het niet alleen met Muke eens, maar ik kan het nog onderschrijven ook. Want ik rijd hier in Nederland met een "ASO-bak"... Laat me je vertellen dat je af en toe HEEL vervelende reacties krijgt. En dat varieert van mensen die heel vervelend worden en over een ASO-bak beginnen tot mensen die je afsnijden op de snelweg...
Precies. Als je in Amerika met een dikke bak rijdt op straat krijg je zelfs goedkeurend twee duimen van voorbijgangers! Dat zie ik in Nederland dus echt niet gebeuren...!

Nog iets wat ik ook vind (maar dit zegt meer over de Nederland dan Amerika) is de toenemende "spanning" tussen allochtonen en autochtonen in Nederland. Ik wou eerst het hele onderwerp niet gaan noemen omdat het missch nogal gevoelig ligt, maar ik wil er toch wel wat over kwijt.
Er is in Nederland toch een behoorlijke spanning tussen de 2 "groepen" (en ik vind dat beide partijen evenveel schuld daarin hebben), maar dit is iets wat je totaal niet ziet in Amerika (tenminste de oost- en westkust, centraal Amerika is weer een ander verhaal).
Ik woon zelf in Amsterdam en stoor me er behoorlijk aan. Ik kan een uur lang doorgaan over de hoe en wat maar dat laat ik maar achterwege.

In Amerika heb je missch wel wat spanning tussen blanken en zwarten, maar zo groot is dat niet meer. Je ziet dat (in de wat betere buurten) alle nationaliteiten vreedzaam naast elkaar kunnen leven en elkaar de nodige respect geven. Dat is iets wat er in Nederland helaas niet inzit. En dan praat ik vooral over de randstad.
Commentaar hierop is erg welkom trouwens als iemand vindt dat ik ongelijk heb :wink:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik denk dat je een beetje met een te rooskleurige bril naar Amerika kijkt.

Er zijn hier wel degelijk spanningen tussen bevolkingsgroepen, kijk maar naar de discussies op het ogenblik over de immigratiewetten en voorstellen overal om Engels de officiele taal van Amerika te maken ('vreemd': tachtig jaar geleden, toen het ging over het drukken van stembiljetten in het Noors, Zweeds, Fins, en zo, waren er maar weinig protesten).

Toegegeven, voor een deel zijn al die acties politieke gebaren (vooral van Republikeinen), buitenlanders als boeman gebruiken om proberen zieltjes te winnen (en ook 'vreemd': vlak voor verkiezingen blijken er plotseling complotten van Moslims/terroisten ontdekt te worden).

Tussen mensen onderling, op individueel niveau, wordt de soep vaak niet zo heet gegeten, maar spanning tussen bevolkingsgroepen bestaat er wel degelijk overal in de VS.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer