RaphaelB schreef: ↑05 jul 2019, 14:12
Wat ik overigens erg jammer vind is dat veel mensen (collega's/kennisen/vrienden/maar ook mensen online) erg negatief zijn over de USA terwijl de meesten er nooit geweest zijn. Er heerst een beeld van een "erg gevaarlijk land" waar men constant op elkaar schiet, waar iedereen overgewicht heeft, dat Amerikanen dom en luidruchtig zijn, dat Healthcare zeer slecht is en niet betaalbaar is (deels waar) en dat woningen van karton/hout zijn gemaakt en daarom zo goedkoop zijn. Complete bullshit
Ik woon nu een tijd in de Bay Area (SF) in California, alhoewel het enorm uitmaakt waar je woont, kan ik je vertellen dat veel wijsheid te vinden is onder Nederlanders, en je er echt niet hoeft te wonen om dit te kunnen weten.
Vanuit mijn ervaring hier in CA.
Het is best gevaarlijk, er wordt hier wel degelijk wat afgeschoten, en sommige gebieden zijn intimiderend op z'n minst.
Dom en luidruchtig is precies hoe ik Amerikanen zou beschrijven, agressiviteit is hier blijkbaar een normale omgangsvorm, of je nou met knipperlicht een links wil maken die de ford f150 achter je niet ziet aankomen omdat ie als een malloot tailgate, of als je liever niet hebt dat iemand een sigarettje van je bietst. Amerikanen zijn zo ongeveer de domste en luidruchtigste mensen die ik heb ontmoet en ik ben zeker niet wereldvreemd.
Healthcare is hier absurd duur en compleet waardeloos, ik betwijfel dat je ooit naar het ziekenhuis heb moeten gaan. Ik betaal $800 per maand, en een bezoekje aan het ziekenhuis kan me nog steeds een paar duizend kosten. Naar de dokter? $95. Wordt ook echt niet zoveel gedekt als in Nederland. Mijn vriendin heeft artreuze en die huilt zo ongeveer elke maand als ze met haar verzekering te maken krijgt. Sommige medicatie hier kost misschien 5x tot wel makkelijk 10x meer dan in NL, heb jij even een extra duizend per maand om een maand langer te kunnen ademen?
Huizen worden hier gemaakt van hout. Hier in de Bay Area, kost een huis wat uitelkaar valt in het midden van de ghetto je $500k. Vind de opmerking helemaal niet bullshit.
Hier dan nog mijn lijstje, betreft enkel California:
Pros:
- natuur
- financieel stelsel
- veel mensen, multicultureel, veel gezelligheid
- bier en voedsel, (oneindig veel micro brouwerijen bv)
- Hoop te doen, vlieg brevet misschien of toch golfen?
- consumeren, heb kleren zat, kortingen, sales, om gek van te worden
- auto belasting
- competitievere carriere en hoger salaris
Cons:
- Dom en luidruchtige amerikanen
- Veel randfiguren, mentale problemen, zwervers
- Overheersende armoede en bijna slavernij
- Politie staat
- Amerikanen rijden als asociale idioten
- Healthcare is absolute ramp.
- Slechte werknemer beschermingen, slechte rechten
- mensen rechten zijn hier niet zo belangrijk
- Mensen willen over het algemeen alleen geld van je
- Infrastructuur is middeleeuws
- Publieke scholen systeem is rampzalig
- mensen kunnen zomaar een wapen trekken
- Alles is stom duur. boodschappen etc.
- Meth, Cocaine, drugs domineert hier het uitgaansleven
- huur hier is absurd duur, voor $900 heb je een gedeelde kamer in een krot, zo ongeveer
- eten is hier over het algemeen zwaar ongezond
Kortom, leven is hier keihard.
Zij notitie: Ik betaal $3000 per maand aan alimentatie, civiele rechtssysteem is hier middeleeuws, als je ooit een advocaat moet aannemen ben je per definitie al zwaar in de problemen.
Wanneer moet je in de VS wonen:
- Je wordt nooit ziek
- Je bent niet van plan met pensioen te gaan
- Je gaat nooit in de problemen komen, of
- je betaalt graag duizenden euros aan een advocaat
- Je bent niet van plan te trouwen, of bent vrouwelijke citizen
- Je kijkt liever NFL en real housewives dan NPO.
- Je bent rijk, of
- Je houdt van wapens, grote trucks, bent blank en wil het liefst in midden Amerika wonen en Bud Light drinken