Hoosier schreef: Echter, er was met geen mogelijkheid te komen zonder auto! Er waren geen voorzieningen voor voetgangers of zelfs fietsers. Uit pure ongeloof en verbaasdheid dat dit niet kon in de VS, heb toen met gevaar voor eigen leven wel de strip overgestoken. Maar nadat ik de auto's had ontweken moest ik nog een kleine sloot overspringen. Ik
kon echt niet geloven dat Best Buy op 2 minuten loopafstand was, maar dat er eigenlijk met geen mogelijkheid te komen is zonder auto.
Zo was het inderdaad toen wij hier 24 jaar geleden kwamen wonen. Ik ging hier naar school, zo'n 5 km van het huis van mijn ouders en dacht op een mooie dag naar huis te lopen. Dat ging allemaal prima (al was er geen stoep, maar ik kon op het gras lopen) tot ik bij een hoofdweg kwam. Geen voetgangerslichten en oversteken zou zeker mijn dood betekenen. Ik heb mijn moeder van het benzine station moeten bellen om me op te halen.
Met de jaren is dit ernstig verbeterd, er zijn nu overal stoepen, voetgangerslichten, het bus netwerk is sterk uitgebreid en er zijn op veel plaatsen zelfs fietspaden aangelegd. Waarom? O.a. omdat het verkeer drukker werd en het aantal mensen zonder auto groter werd (=openbaar vervoer wordt rendabel). In meer afgelegen gebieden loont het gewoon niet om voor tien mensen en een kip een bus in te zetten.
Kleine voorbeeld, maar het gaf voor mij wel aan dat de VS gewoon niet is ingesteld op OV of andere vervoersmiddelen dan auto's. Openbaar vervoer zal er wel zijn in sommige steden in de VS, maar dat is echt wel bij hoge uitzondering.
Dit is niet mijn ervaring. Openbaar vervoer is er in de meeste steden in de VS en is geen hoge uitzondering. De grote steden hebben allemaal een treinsysteem, boven of onder de grond en een goed geregeld bussysteem. Ik heb er zelf op een heel aantal verschillende plaatsen gebruik van gemaakt.
Wat je schrijft over de mogelijkheid om na het stappen met OV naar huis te gaan in Nederland doet mij ook even glimlachen. Dat deed ik namelijk bij voorkeur absoluut niet, want dat was voor een meisje allerminst veilig! Ik moest namelijk naar een donker dorpje terug en de keren, dat ik met de bus moest heb ik vervelende ervaringen met opdringerige Marokkanen, ik ben zelfs een keer een heel eind het dorp in achterna gezeten. Maar ook op Hoog Catharijne op klaarlichte dag en bij het naar huis gaan in de binnenstad van Utrecht zijn me dingen overkomen, die me niet bepaald dol op een bus of treinrit maakten. Voor een man is dat waarschijnlijk een heel andere ervaring.
Mijn ervaringen zijn juist dat het OV echt veilig is. Zelfs 's nachts heb ik mij eigenlijk nooit onveilig gevoeld in het OV.
Jij bent ook een (jonge) man, geloof me, dat is heel wat anders in Nederland, dan een jonge vrouw, een gehandicapte of een oude van dagen zijn. Ik heb vele jaren van het openbaar vervoer in NL gebruik gemaakt, weliswaar meer dan 20 jaar geleden, maar van wat ik zo lees is er niet veel anders geworden, en heb me er vele malen onveilig gevoeld, een aantal keren zeker met recht. En ik was echt geen bang vogeltje, vriendinnen hadden soortgelijke ervaringen in Utrecht en omgeving, waar wij treinden en busten.
Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat het openbaar vervoer in Nederland slecht is, zeker niet, het is heel fijn, dat je zonder auto overal kunt komen. Maar kwa veiligheid voel ik me hier in de VS in de metro's en bussen veel beter. Waarschijnlijk, omdat er hier specifiek onveilige gebieden zijn, in de grote steden, waar je gewoon weet niet te komen en die vrij makkelijk te vermijden zijn. Overigens kan ik, van waar wij wonen, naar het centrum lopen, kan naar Washington fietsen en met Metro en bus overal in dit gebied komen, waar ik zou moeten zijn. Het is in de VS wel degelijk ook mogelijk je zonder auto te verplaatsen. Een heel aantal collega's van mijn man, die in de stad Washington wonen, hebben er zelfs geen en als ze eens ergens heen willen buiten de stad huren ze een auto. Ik weet, dat veel Nederlanders dat ook doen.