Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fooien

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

als ik toch lees waar jullie tips aangeven .. dan zijn volgens mij de nederlanders de beste tippers.

ik ben in die 7 jaar dat ik nu hier woon... zo vaak op reis geweest met grote groepen amerikanen .. maar die tippen niet zoveel als jullie doen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nou, dan verkeren wij in andere kringen, want ik heb nog geen enkele fooi langs zien komen, die onze vrienden en kennissen ook niet betalen en op reis zie ik ook mensen tippen voor koffers gedragen door de shuttlebus chauffeur, bijvoorbeeld. Het meeste over fooi geven heb ik overigens van mijn Amerikaanse man geleerd :). Ik ken ook een aantal mensen, die nog veel meer fooien geven dan wij, zo ongeveer voor iedere geleverde dienst en dat gaat me ook te ver!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Tinkerbell
Amerikakenner

Bericht door Tinkerbell »

Color01 schreef:als ik toch lees waar jullie tips aangeven .. dan zijn volgens mij de nederlanders de beste tippers.

ik ben in die 7 jaar dat ik nu hier woon... zo vaak op reis geweest met grote groepen amerikanen .. maar die tippen niet zoveel als jullie doen.
Zoiets heeft toch niks met Nederlandschap te maken :lol: :lol:

Wat me wel heel sterk is bijgebeven is dat we op een gegeven moment gegeten hadden in een restaurant en iets van 20 dollar fooi op de tafel hadden liggen.
De kelner gaf het netjes terug en wees ons op de rekening waar de tip al verrekend was.

Aan de tafel achter ons werd een hoop misbaar gemaakt en moest de chief hotememoot erbij komen omdat de Amerikaans gasten het niet eens waren met deze regeling.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Wij hebben het dit jaar één keer meegemaakt, in Moab. Ik kreeg de rekening en er stond een stempel op met 'Gratuity included'. Ik wist niet precies wat ik er mee aan moest, maar het was wel duidelijk dat er een 15 procent opgezet was. Ik ben het dus even gaan vragen en ja, de tip was erbij berekend.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

"Gratuity included" schijnt wel eens te worden gebruikt als het om grote gezelschappen gaat (10 personen of meer). Ikzelf heb dit echter nooit gezien bij rekeningen voor grote eetgezelschappen. Eerder dit jaar was er een restaurant in New York City dat speciaal voor buitenlandse gasten 18% "Foreigner Fee" in rekening bracht. Zo'n vaste toeslag voor buitenlanders is niet toegestaan, maar de (Franse) eigenaar van het restaurant klaagde dat er door sommige buitenlanders te weinig of helemaal geen fooi werd gegeven. Met "Gratuity included" kun je dit probleemloos oplossen: Amerikanen krijgen een gewone rekening en voor buitenlanders breng je 15 tot 20% extra in rekening in de vorm van "Gratuity included".

--john
Tinkerbell
Amerikakenner

JohnNJ schreef:Amerikanen krijgen een gewone rekening en voor buitenlanders breng je 15 tot 20% extra in rekening in de vorm van "Gratuity included".

--john
Het waren toch echt de Amerikanen die stennis maakten over de rekening :lol: :lol: :lol:

We vonden het hele gebeuren wel vrij genant. Zo'n hele discussie over een fooitje ten overstaan van een overvol restaurant. :oops: :oops:
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Wij waren maar met z'n vijven toen we die rekening kregen, maar ja, wel overduidelijk buitenlanders :P
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Tinkerbell schreef:Het waren toch echt de Amerikanen die stennis maakten over de rekening :lol: :lol: :lol:

We vonden het hele gebeuren wel vrij genant. Zo'n hele discussie over een fooitje ten overstaan van een overvol restaurant. :oops: :oops:
Ik vermoed dat ik er ook wat van zou hebben gezegd. Het zou in ieder geval een restaurant zijn waarin ik nooit meer een voet zou zetten. Bij grote gezelschappen is het nog enigszins acceptabel, maar als je met z'n tweeen of drieen eet is "gratuity included" nogal merkwaardig. Echter, we eten drie maal per week buitenshuis en hebben dat "gratuity included" nog nooit ergens gezien.

--john
Laatst gewijzigd door JohnNJ op 27 mei 2007, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

JohnNJ schreef: Echter, we eten drie maal per week buitenshuis en hebben dat "gratuity included" nog nooit ergens gezien.

--john
Moet je eens in Niagara Falls gaan eten daar staat de tip al op de rekening
(en wij waren met 2 personen)
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Rob schreef:Moet je eens in Niagara Falls gaan eten daar staat de tip al op de rekening (en wij waren met 2 personen)
Daar heb ik ook gegeten. Er stond niets extra's op de rekening. Ik heb het nog nooit meegemaakt.

--john
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

ik heb ook al in heel wat plaatsen gegeten ... maar dat de tip al inbegrepen was, dat heb ik ook nog niet mee gemaakt.

wat ik wel eens mee heb gemaakt toen we ergens op de Blue Ridge Parkway met 35 man op de motor bij een restaurant stopte , . en toen kregen we de Lunch gratis aangeboden van de restaurant houder ... we hebben toen wel een Leuke tip achter gelaten voor de Serveerster. :)
Tinkerbell
Amerikakenner

JohnNJ schreef:
Tinkerbell schreef:Het waren toch echt de Amerikanen die stennis maakten over de rekening :lol: :lol: :lol:

Ik vermoed dat ik er ook wat van zou hebben gezegd. Het zou in ieder geval een restaurant zijn waarin ik nooit meer een voet zou zetten. Bij grote gezelschappen is het nog enigszins acceptabel, maar als je met z'n tweeen of drieen eet is "gratuity included" nogal merkwaardig. Echter, we eten drie maal per week buitenshuis en hebben dat "gratuity included" nog nooit ergens gezien.

--john
Nee wij als "domme Hollanders" dus ook niet :lol: :lol:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ook wij eten zeker een en meestal een paar keer per week buitenshuis en we hebben het in al die jaren (ook tijdens de vele vakanties hier in de VS) slechts een keer meegemaakt, dat de fooi er al bij inbegrepen zat. Rick had dat niet door en gaf daar nog fooi bovenop en toen kwam de serveerster achter ons aangerend om die terug te geven. Heel netjes! Maar inderdaad het komt zeer zelden voor. Nu geven wij meestal meer dan 15%, dus als een restaurant er zelf al 15% bovenop zou doen, is dat voor ons voordelig ;).
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

JohnNJ schreef:
Rob schreef:Moet je eens in Niagara Falls gaan eten daar staat de tip al op de rekening (en wij waren met 2 personen)
Daar heb ik ook gegeten. Er stond niets extra's op de rekening. Ik heb het nog nooit meegemaakt.

--john
Ik wel hoor,vele restaurants in Florida doen het nu.
Vele europese toeristen geven geen fooien en daarom hebben ze dat gedaan.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hm, ik heb het ook in Florida nog nooit meegemaakt, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, zeker in gebieden met veel internationale toeristen.
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

JohnNJ schreef:

--john
Ik heb het ook wel eens een enkele keer mee gemaakt en tsja in Niagara Falls daar hebben ze natuurlijk wel meer dan 1 restaurant (ben er ook 3 keer geweest en elke keer is er weer meer bij gebouwd). Het is dus gewoon even opletten bij het afrekenen.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Het viel wel op hoor, op onze bon, zo'n dikke rode stempel. We aten daar toevallig met Erik, Koen en Marlies, ook van het AA-forum hier.

Dus ik heb getuigen :P
stijnec
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 19

Bericht door stijnec »

moet je ook bv bij mcdonalds fooi geven?
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Nee, want bij McDonalds krijg je niet aan tafel bediend, maar moet je zelf halen.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Nee, bij McD hebben ze bakjes bij de kassa staan waar je je kleingeld in kan gooien voor het Ronald McDonald House.

Dat is een verblijfplaats voor ouders met kinderen die ingrijpende operaties ondergaan in plaatsen waar ze niet wonen. Spaart die mensen handevol geld uit, omdat ze anders een hotel zouden moeten betalen. Mensen met zieke kinderen hebben toch al genoeg onkosten.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer