Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe zit het nu echt met de ziektekosten in de USA?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: Hoe zit het nu echt met de ziektekosten in de USA?

Bericht door FlipjeBTiel »

Ik loop te zoeken online en jullie wonen echt in de middle-of-nowhere is het niet?? Sommige insurers blijf ik doorklikken om uiteindelijk uit te komen op "Sorry, we currently do not provide plans in this state." Zelfs Costco heeft geen HC plannen voor NC. Pfah. :evil:

Grotendeels blijft het toch je eigen keuze: je hebt zelf gekozen om als free-lancer te werken en dat heeft je goed gedaan gezien wat je hier en daar verteld hebt, en nu kies je ervoor om in de jungle te gaan wonen. Was je docent gebleven, dan was alles voor je geregeld. Je kunt niet en verwachten dat je je eigen keuzes maakt voor pecuniair gewin en gemak en dat de maatschappij voor de rest voor je opdraait. Het is tenslotte niet alsof $510/maand veel geld is voor jullie.

Ik wil niet al te curieuzeneus zijn, maar ben gewoon benieuwd hoe dat nu werkt ... Welke vragen stellen ze ten opzichte van hoge bloeddruk en cholesterol? Bij navraag stelt KP dat het alleen een probleem maakt als je er eerder medicijnen voor voorgeschreven gekregen hebt. Vragen ze expliciet naar condities, naar voorgeschiedenis, lopende medicijnen, moet je een lab test voorleggen, of vragen ze naar overgewicht ofzo?

@ANY: Ik heb eens doorgeklikt en eea. gelezen op die blog en de journals waaraan het refereert. Scary stuff, en al helemaal hoe het meshed met de Obama plannen zoals die vooralsnog zijn geschetst. Ik ben minder aan sport gaan doen sinds de kleine er is (haar ronddragen is ook een sport, natuurlijk), maar vanochtend vond ik mijzelf vol motivatie om weer eens te beginnen ...

Gr., Flipje
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

FlipjeBTiel schreef: en nu kies je ervoor om in de jungle te gaan wonen.
Hey, nou moet ik toch even ingrijpen; (al is het alleen maar omdat het maar zo'n krappe drie uur rijden van ATL is....). Asheville is nou ook weer niet ZO ver van de beschaafde/bewoonde wereld.... :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Waarom hebben ze dan geen ziektekostenverzekeraars?

Gr., Flipje
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Celtic (zelf nooit van gehoord) werkt in NC, komt een stuk lager uit ($313/maand), en betere coverage (b.v. zelfde getallen als boven voor een HSA, maar met $7M lifetime). Ze vragen online wel naar roken; ik zag niets over hoge bloeddruk of cholesterol. Enige bevremende is dat de maximumleeftijd 64.5 is. :?: :!:

Gr., Flipje
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik klaag niet, inderdaad, ik had gewoon leraar kunnen blijven in Nederland, dan was ik nu opgebrand en had de VUT in gekund. Ik wilde alleen mijn situatie als voorbeeld in de discussie gooien, die immers ging over de ziektekosten in de VS.

Het geniep van de aanvraag voor verzekering zit hem niet in de getallen die je voorgeschoteld krijgt als je om een verzekering vraagt, ik kwam uit op $350 per maand in eerste instantie. Maar als je dan een echte aanvraag gaat indienen, komen de problemen. Roken is voor mij geen probleem, ik heb op m'n 16e twee keer een pijp gerookt en toen had ik het wel gezien. Ik heb bovendien het grote sigarettenproces in Minnesota gevolgd en als ik toen gerookt had, was ik er echt mee opgehouden.

De daaropvolgende vragen zijn echter dingen als: welke medicijnen gebruik je. Ik slik al een paar jaar redelijk onschuldige pilletjes tegen hoge bloeddruk en cholesterol. Mijn bloeddruk is daardoor normaal en met mijn cholesterol schijnt het ook mee te vallen. Maar zodra men ziet dat je pilletjes slikt, gaan de premies plotseling omhoog. Verzwijgen dat je medicijnen gebruikt, helpt ook niet, we hebben hier dan misschien nog geen elektronische databanken voor je medische gegevens, maar men kan wel nagaan of je ooit medicijnen voorgeschreven hebt gekregen en dat doen ze zeker.

Volgens mij, maar dat ben ik ook nog precies aan het uitzoeken, zou men geen bestaande condities mogen uitsluiten, omdat ik uit een verzekering kom. Maar ik hoorde al van een van de verzekeringsmaatschappijen dat dat weer niet zou gelden als je een persoonlijke verzekering neemt.

Uiteindelijk zal het wel uitkomen zo rond de $600 per maand. Zoals mensen al gezegd hebben, zeker op te brengen voor een gevestigd freelance vertaler/tolk met genoeg werk. En ook omdat het nog maar 2,5 jaar is voordat ik Medicare indraai (overigens bij Medicare moet je ook een aanvullende verzekering nemen als je goed gedekt wilt zijn, maar dat schijnt niet ZO duur te zijn).

Ik maak me niet al te veel zorgen voor mezelf. Alles sal reg kom, zoals de Zuidafrikanen zeggen.

Maar ik dacht dat ik een nuttig voorbeeld zou kunnen zijn voor mensen die naar de VS verhuizen zonder hier meteen al een baan te hebben (loterijwinnaars, bijvoorbeeld). Let op wat er allemaal bij kan komen kijken.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Okay, dan zijn die KP quotes van eerder ook niet te vergelijken, want KP zou ook problemen hebben met die medicijnen (onschuldig of niet).

Over pre-existing conditions ... NAHU zegt dat: "In the North Carolina individual health insurance market, preexisting conditions may not be considered for HIPAA-eligible individuals. There is a 12-month look-back and exclusionary period limit for preexisting conditions for other individual policies."

Dit varieert per staat, en NC is zo slecht nog niet. Vergelijk b.v. AR, waar men 60 maanden look-back toestaat.

Als je nog ondergebracht zou kunnen worden bij het werk van je vrouw, of als je nog recht hebt op COBRA en dat nog niet gebruikt hebt, dan val je niet onder de eerste groep. De 12-maanden look-back in het andere geval betekent dat ze over die periode kunnen weigeren je bestaande medicijnen te vergoeden (i.e. dat zijn extra kosten bovenop de al hogere premies). Het kromme blijkt echter dat het in NC de verzekeraar vrij staat te vragen wat ze willen als je overgaat op een persoonlijke verzekering, zelfs als ze je wettelijk geen coverage kunnen weigeren vanwege HIPAA. Sommige staten (b.v. Minnesota, maar wie wil daar nu wonen :wink: ) hebben een bandbreedte rondom de norm.

Voor Medicare kosten: Wiepster had het hierboven over $96/maand voor deel B, maar dan is er ook nog de vraag of je een supplement wilt voor het 20-deel van de 80/20. Je blijft maar lof spreken over Medicare, maar ik zie nog steeds niet in dat je er beter mee af bent. Via de links van ANY hierboven b.v. kom ik uit op: medicare unaffordable, vanwege de 80/20 zonder limiet. Mijn overbuurman was wel minder kwijt voor supplement dan je nu quote, maar had het erover dat het ieder jaar fors stijgt.

Gr., Flipje

P.S. http://www.nahu.org/consumer/healthcare ... m?catID=22
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

De daaropvolgende vragen zijn echter dingen als: welke medicijnen gebruik je. Ik slik al een paar jaar redelijk onschuldige pilletjes tegen hoge bloeddruk en cholesterol. Mijn bloeddruk is daardoor normaal en met mijn cholesterol schijnt het ook mee te vallen. Maar zodra men ziet dat je pilletjes slikt, gaan de premies plotseling omhoog. Verzwijgen dat je medicijnen gebruikt, helpt ook niet, we hebben hier dan misschien nog geen elektronische databanken voor je medische gegevens, maar men kan wel nagaan of je ooit medicijnen voorgeschreven hebt gekregen en dat doen ze zeker.

Volgens mij, maar dat ben ik ook nog precies aan het uitzoeken, zou men geen bestaande condities mogen uitsluiten, omdat ik uit een verzekering kom. Maar ik hoorde al van een van de verzekeringsmaatschappijen dat dat weer niet zou gelden als je een persoonlijke verzekering neemt.
Ik dacht niet dat uit een verzekering komen betekent dat ze niet kijken naar pre-existing conditions. Verzwijgen dat je medicatie neemt zou ik nooit doen. Claims worden naar je verzekering gestuurd en ze komen er toch wel achter. Hoge bloeddruk is een risico factor voor hartziekte en beroerte, en daar wordt toch wel naar gekeken. Plus ouder worden is een risico factor die we allemaal hebben.
En ook omdat het nog maar 2,5 jaar is voordat ik Medicare indraai (overigens bij Medicare moet je ook een aanvullende verzekering nemen als je goed gedekt wilt zijn, maar dat schijnt niet ZO duur te zijn).
Je kunt nu alvast vragen aan je dokter of hij je straks in Medicare ook nog als patient zal houden. En een long term care verzekering is ook geen gek idee aangezien Medicare maar 100 dagen in een verpleeghuis betaald, en ook alleen maar als je aan de strikte regels voldoet.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Misschien ben ik inderdaad wat te optimistisch over Medicare. Of ik heb teveel vertrouwen in Obama.

Ik wist in ieder geval wel van dat 'donut hole' dat er dankzij de Vorige Bewoner in Medicare zit: je krijgt hulp voor het kopen van medicijnen tot $2500 en dan weer vanaf $5000.

Long term care verzekeringen hebben we al een tijdje, dan is het maandelijks wat goedkoper.

Maar zoals gezegd, hopelijk zal er de komende vier jaar (acht jaar?) wat veranderen in het systeem. En we kunnen ook altijd terug naar Nederland dankzij de dubbele nationaliteitsregeling. Hoewel de regelingen daar waarschijnlijk niet beter zullen worden dan ze nu zijn.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Benno, als je een Medicare Advanantage Plan neemt, geen supplement-plan , zoals van de AARP, dan zit je goed. Je kan dan vaak ook nog kiezen uit een PO-plan, waarbij je in-network of out of network providers kan kiezen. De kosten bedragen ongeveer $69 tot $109 p/m, afhankelijk of je veel medicatie nodighebt en dan weer in een RX-Gap valt. Je valt dan niet meer onder de noemer "medicare", dus veel meer providers zullen je als patient accepteren.
Ook betaal je voor Part B $96 p/m, word afgehouden van je social security check, dus niet helemaal "gratis".

Als je zover bent, laat maar weten....over een jaartje of 3... :mrgreen: :mrgreen: , dan leg ik nog meer uit, mits zaken niet veranderd zijn door de administratie van Obama.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Afgesproken, ik neem over 1,5 jaar contact met je op. Waarschijnlijk is het beter om met die hele papierwinkel en uitzoekerij een jaar van tevoren te beginnen. En een jaartje is zo om, tegenwoordig gaat de tijd erg snel. Of gebeurt dat als je (wat) ouder wordt?!

Tegen die tijd zal ik ook regelmatig naar medicare.gov gaan, lijkt een site met goede uitleggingen. En .gov is natuurlijk altijd wat meer te vertrouwen.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Aanvulling: ik kreeg net een "aanbieding" van een grote verzekeringsmaatschappij: met een eigen risico van $5.000, twee pilletjes voor hoge bloeddruk en 1 voor cholesterol, mag ik $860 per maand betalen voor een ziekteverzekering.

Met andere woorden: door een $15.000 per jaar te betalen, kan ik een 80 procent terug krijgen van de eventuele verdere ziektekosten. Met een maximum voor mijn leven van $3 miljoen.

"Gelukkig" hebben we hier in de VS het beste gezondheidszorgsysteem in de wereld. Het is alleen niet te betalen voor een normale middenklasser.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Dat is een onzinargument: de goedkoopste quote voor de nodige coverage is wat het kost, niet de duurste quote.

Gr., Flipje
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

De US heeft niet het beste gezondheidszorg-systeem in de wereld (WHO rapportages), wel het duurste.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Nog even een hint voor degenen die ooit met Medicare te maken gaan krijgen...je moet het zelf aanvragen bij een Social Security Office en een geboortebewijs is verplicht. Niet zoals met de AOW het geval is, dat je netjes een half jaar van te voren de aanmeldingsformulieren thuis krijgt.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Eh ... geboortebewijs? Hoe zit het dan als NL-er?

Gr., Flipje
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Uittreksel uit het geboorteregister?
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Yep, en dan de internationale versie. Aan te vragen bij de gemeente waar je geboren bent. Wel lastig soms, als de gemeente geannexeerd is... :? Een tip op een forum(hier?) om meerdere exemplaren aan te vragen en mee te nemen, dat heb ik gedaan en idd erg handig. Zal eentje bewaren in een plastic mapje voor 2023 :mrgreen: .
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Ah, ok. Ik had niet verwacht dat ze die zouden accepteren ... Tja, misschien zou ik een setje moeten aanleggen: ik laat mijn vader dat soort papierhandel altijd afhandelen, en dat kan ik hem tegen die tijd wellicht niet meer aandoen. Aan de andere kant is er de voorspelling dat social security al in 2041 bankroet is, dus och.

Gr., Flipje
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

FlipjeBTiel schreef: ik laat mijn vader dat soort papierhandel altijd afhandelen
Dat mag tegenwoordig niet meer, alleen "in person" en ze zijn maar een jaar geldig
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

In Nederland zijn zde een jaar geldig, ik heb begrepen dat het voor de USA niet uitmaakt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer