Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Hockey
Amerika-expert

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door Hockey »

JulesR schreef:Stick to the point mensen!! :P :P
Ik wil me volledig aansluiten bij wat Ziva al zei. En het zelfs nog wat onaardiger maken. Er is namelijk geen point. Je uitgangspunt klopt voor geen meter.
Je hebt het over een cultuur, maar hoe definieer je in dit geval een cultuur? En verschilt Nederland hierin van andere culturen?

T shirts kenden we niet in NL en Europa, vlak na WO II, dat werd geïntroduceerd door de Amerikanen en is blijven kleven. Vooral door het gemak. Kijken we naar een ander fenomeen zoals fastfood van ketens zoals McDonalds dan is dat bedrijf hier wel behoorlijk ingeburgerd, maar hun andere concurrenten uit de VS hebben het een heel stuk moeilijker. Alle andere ketens tezamen hebben minder vestigingen in NL dan McDonalds, en dat is inclusief Subway en Starbucks. En McDonalds is nooit in staat geweest de snackbar te verdringen, waar je in de VS onze snackbar niet ziet, maar wel oneindig veel meer fastfood en de bijbehorende ketens.

@JulesR, als jij wil dat mensen zich tot het onderwerp beperken dan zal je dit eerst beter moeten definiëren en een stuk strakker moeten definiëren. Nu omvat het nog zoveel dat we wel 10 verschillende richtingen op kunnen gaan.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Jeansbroeken zijn ook blijven hangen. Samen met die T-shirt.

http://prevos.net/cultuur/c19111/kijken16.htm
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Lol Hockey, jij zegt weer precies wat ik dacht maar ik hield me dan weer in haha. Er was inderdaad geen point van meet af aan. Ik vind dan ook dat mensen zich aardig aan het topic gehouden hebben ;)
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Ik denk dat de "veramerikanisering" van de Ned. maatschappij vnl. voorkomt uit de commercie. Twintig jaar geleden had nog nooit iemand van Halloween gehoord en nu liggen de winkels er vol mee. De kadootjes met kerst waren al eerder populair geworden. Nog even, dan gaan we hier ook Thanksgiving vieren :twisted:
Een andere trend vind ik de liberalisering bij overheid en bedrijfsleven. Privatisering en concurrentie zijn en waren het toverwoord. Of we daar beter door zijn geworden is nog maar de vraag. Alhoewel: "vraag". Voor mij een weet.
els70
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door els70 »

yarrah schreef:Ik heb hier lang over nagedacht.... Maar ik denk niet dat we veramerikaniseren, als ik weer in noord-amerika kom denk ik steeds "wat loopt men hier toch achter".
Wat ik wel bijzonder ergelijk vind is dat we veel beroepen interessanter maken door engels termen te gebruiken. Daar moeten we echt mee ophouden.
Het boek maar eens lezen ''Wat Is Er Mis Met Amerika''?

http://www.cosmox.be/boeken/wat-is-er-m ... 9046811269

Dan kom je alleen maar tot de conclusie dat Amerika jaren achterloopt op Europa.

Ik vind het een mooi vakantieland, maar ben blij dat ik er niet woon
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hierbij de link naar het boek in het Engels, bij Amazon:
http://www.amazon.com/That-Used-Be-Us-I ... 031&sr=1-1

Daar is wat meer info (en reviews) te vinden over het boek.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

JulesR schreef:
De hoofdvraag zal waarschijnlijk “Waarom is de Nederlandse cultuur zo vatbaar voor trends, hypes en gewoontes uit Amerika?” worden..

Nu ben ik op het moment aan het zoeken naar bronnen en info etc over dit onderwerp, maar ik begin een beetje vast te lopen.. heeft iemand hier nog goede ideeen over? boeken? films/docu's? sites?
Dat is zijn vraag/punt. Zijn vraag is niet "Hoe slecht spreken Nederlanders Engels" of "Amerika vs Nederland". Hij wil weten of er literatuur is en zo ja welke en waar. Bandido sprak over Hofstede maar als je Hofstede noemt dan dien je ook Schwartz te noemen. Hofstede en Schwartz zijn DE twee onderzoekers die een hele fundering hebben gelegd voor cultuur definities en invloeden. Maar volgens mij gaat dit erg diep voor jouw VWO(4?5?) werkstuk. Je kan beter naar artikelen zoeken die de theorieën van Hofstede en Schwartz gebruiken om bepaalde vraagstukken(zoals die van jou, want dat is vast en zeker ergens behandeld) te verklaren. Je kan met name zoeken op scholar.google.com want daar kan je echt hoge journals vinden die vooral worden gebruikt op universiteiten en waarmee je dus de blits maakt op het VWO. ;) .

Stel je hebt een goed artikel gevonden op Google Scholar maar je kan het artikel niet 100% lezen want er zit een betalingsmuur voor dan kan je een DM sturen en dan stuur ik het wel per e-mail. Tip: zoek wel in het Engels.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@DejaVu, het enige waar ik in mee kan gaan in wat jij zegt is dat het erg diep gaat wat JulesR wil bespreken. Maar voor de rest mis ik de onderbouwing dat Nederland zo vatbaar is voor "trends, hypes en gewoontes" uit Amerika. Oh sorry, Nederlandse cultuur. Dan denk ik al, welke cultuur precies, en welke trends, en hypes en gewoontes? En zijn we wel zo vatbaar en zijn andere landen dit niet dan? En zijn we minder vatbaar voor alle trends en hypes en gewoontes uit andere landen?
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Maar dat is toch het hele punt? Dat weet TO nog helemaal niet of heeft hij hier nog niet uitgelegd omdat hij net begonnen is met zijn Profiel Werkstuk. Hoe kan hij dan zijn vraag al onderbouwen, terwijl dat juist de hoofdvraag is van zijn PWS? Bovendien wordt het "waarschijnlijk zijn hoofdvraag", dat kan dus nog alle kanten uitgaan. Het zal misschien beter zijn om daar van te maken "Is de Nederlandse cultuur vatbaar voor....Hij moet dat dus allemaal nog voor zichzelf gaan uitzoeken en benoemen (of is daar al mee bezig). En daarbij vraagt hij dus onze hulp in de vorm van goede sites, boeken, artikelen enz.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik lever mijn kritiek omdat hij als hoofdvraag wilde gaan stellen: Waarom is de Nederlandse cultuur ....; en niet de vraag of dit inderdaad zo is. In zijn hoofdvraag zit al een conclusie besloten die hij niet heeft onderbouwd.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Misschien was hij van plan om dit te onderbouwen in zijn werkstuk?
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik weet niet hoe belangrijk een PWS is en hoe zoiets werkt maar hij zou eerst een theoretisch raamwerk kunnen maken. Dus hij kan beginnen met "Wat is cultuur" en dan kan je de theorie van Hofstede of Schwartz gebruiken, hij zal wel moeten kiezen want het zijn twee verschillende theorieën. Daarna kan die de definitie daarvan gebruiken voor "Wat is de Nederlandse cultuur"(voorbeeldje: uncertainty avoidance is een element van Hofstede volgens mij en dan zou je kunnen zeggen dat Nederland een high uncertainty avoidance cultuur heeft. Zie bijvoorbeeld een topic over "moet ik mij meer dan een miljoen dollar verzekeren?" Dit is een vraag dat typisch uit de Nederlandse cultuur komt.) en daaruit kan die verder gaan "Wat voor invloed heeft de USA hierop?". Maar ik weet niet hoe diep een PWS moet gaan.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Een PWS gaat vrij diep en is heel uitgebreid. Daar krijg je van de school hele strakke handleidingen voor en het wordt tussentijds beoordeeld. Hier een voorbeeld van een handleiding. Leerlingen worden geacht hier minimaal 80 uur aan te besteden en moeten daarvoor ook een logboek bijhouden. Ook moeten ze een presentatie over het PWS houden voor ouders en leerlingen.

Meestal begin je met een onderwerp en dan met een hoofdvraag en deelvragen. Naarmate je iets verder bent zal blijken of je hoofdvraag wel goed is en kun je die eventueel nog bijstellen.
Laatst gewijzigd door vana op 05 jan 2012, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Mijn bezwaar is dubbel. Enerzijds worden wij geacht ons "tot het punt te beperken" waarbij dit punt an sich al dusdanig breed is dat je heel veel kanten op kan en daarna zit in de vraag al een conclusie besloten die betwistbaar is. Gevolg van die beide zaken is dat mensen zelf wel iets gaan bedenken. Om dan te zeggen dat mensen zich moeten beperken tot het punt is niet handig. Kader eerst dat punt eens wat beter af voordat mensen terecht gewezen worden. Ook omdat we dan veel beter kunnen helpen.
De laatste post van DejaVu lijkt me ook het beste advies wat aan de topicstarter gegeven is.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

De laatste zin ben ik helemaal met je eens. :thumbup:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ok.

Dan zal die moeten beginnen met het definiëren van cultuur met 1 van die 2 theorieën en dan specificeren naar een bepaald gebied. Ik heb zojuist even een aantal trefwoorden in google scholar getikt en er zijn veel artikelen verschenen over Amerikaanse invloeden op het gebied van voedsel, bioscopen etc. Dus genoeg te vinden. Wel opletten Jules dat je niet per ongeluk Europa>>USA invloeden neemt want anders gaat het fout want daar zijn ook veel artikelen over 8)
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Hou het wel dicht bij huis dus heb je zelf veel interesse in films, specifeer je dan naar invloeden in films en ga niet onderzoeken in hoeverre de twee rechtssystemen elkaar beinvloed hebben want dat mag je doen als je in het laatste jaar van je rechtenopleiding zit op de uni ;)
JulesR
Amerika-ontdekker

Bericht door JulesR »

jeetje mensen geen paniek :wink: Ik bedoel alleen maar dat we het al bladzijden lang over het vraagstuk hadden of amerikanen iets er van zeggen als je met een accent praat en of je straf krijgt als je shit zegt.. kijk dat is allemaal heel aardig bedoeld maar ik voel me wel geroepen om de discussie binnen richtlijnen te houden.. ik vind dat ik het vrij duidelijk maak wat ik wil weten maar voor degenen voor wie ik het te onduidelijk laat overkomen dan nogmaals :P

Ik ben bezig met een Profielwerkstuk (net begonnen voor de vakantie)
Dit is niet zomaar een werkstuk over mijn huisdier of over voetbal, maar dit werkstuk moet veel uitgebreider zijn dan dat. Ook moet het te maken hebben met je vakkenpakket (in mijn geval C&M, een erg alpha pakket)
Omdat ik erg geboeid ben door het feit dat de wereld, en nederland vaak nog erger, ontzettend geboeid is door Amerika. Tenminste dat zijn de conclusies die ik trek uit eerder genoemde feiten.
Nu moet je bij het maken van een PWS (ik kort het even af) een onderwerp hebben (duh) maar bij vrijwel iedereen verandert dat onderwerp in de loop van de tijd nog enkele keren een beetje, dit ivm het feit dat ik nu nog niet veel over het onderwerp weet en nog aan het "onderzoeken" ben. Dus neem het mij niet kwalijk dat ik sommige vraagstellingen nog niet helemaal haarfijn heb staan, maar je moet ERGENS beginnen.
Ook ben ik mij uiteraard heel bewust van het feit dat termen als "cultuur" en "veramerikanisering" erg breed zijn, later worden deze termen meer gespecificeerd.
Door dit onderzoek met jullie te delen hoopte ik meer naar een bepaalde hoek getrokken te worden die mij erg aansprak.. Vandaar dat ik het een beetje breed wil houden nog.
Ik heb nu wel een paar ideeen van richtingen waar ik op wil maar ik weet nog niet waar ik het beste mee aan de slag zou kunnen..
Dit waren de volgende richtingen:

- Talenverwikkelingen (het amerikaanse taalgebruik in de nederlandse taal)
- Trends en Hypes (Apple, Nike etc.)
- Muziekindustrie en/of Filmindustrie
- Palingsoap vs CSI

Ik hoop dat het iets duidelijker is voor jullie nu :thumbup:

Groetjes!!!
Jules
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Wat bedoel je met die laatste?
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Palingsoap? Ok, die mag voor mij al in aanmerking komen als woord van 2012. :lol:
Mijn locale Google kende het niet, maar google.nl gaf me via wikipedia:
De Palingsoap is een reallifesoap. De soap wordt sinds januari 2009 uitgezonden door de TROS op Nederland 1. De Palingsoap gaat over het leven in Volendam. Jan Smit, Nick en Simon en de 3j's werken mee aan het programma. Ook wordt er gekeken bij de palingroker, de vishandel, de voetbalclub en in het praathuis.
Nou, geef me dan Horatio maar! :thumbup:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer