Petra/VS schreef:Wij zijn het dan inderdaad fundamenteel niet met elkaar eens. In een ander land dien je je volgens de beleefdheidsnormen van dat land te gedragen, is mijn mening. Minder dan 15% fooi geven is onbeleefd in dit land en niet echt je "goed recht", want je ontneemt mensen zo een deel van hun inkomen. Zo is het systeem nu eenmaal en om dan als buitenlander maar te bepalen dat jij dat niet terecht vindt en daarom maar een derde minder dan de norm geeft vind ik zoals Loek het noemde arrogant. Er zijn zoveel dingen, die we uit beleefdheid/gewoonte doen, die niet door een wet verplicht worden.
Ik denk dat veel mensen die niet of te laag tippen gewoon van dit principe uit gaan: "Het is niet mijn schuld dat jij te weinig geld krijgt. Ik moet jouw loon niet betalen, dat moet je baas maar doen".
Het feit dat veel toeristen al een fooi willen geven getuigt al van goede wil, want er zijn genoeg mensen die dát zelfs aan hun laars lappen & gewoon niets geven. Hoe je het ook draait of keert, of het nu beleefd, arrogant of gierig is of niet, uiteidelijk hangt de grootte van de tip van de goede wil van de klant af. Dat het bij de gemiddelde Amerikaan er in gebakken zit om minstens 15% te geven is mooi voor degene die de tip ontvangt. Langs de andere kant vind ik niet dat je dat van toeristen mag verlangen, veel toeristen zijn eenmaal niet op de hoogte van veel gewoontes & weten soms ook niet goed wanneer of hoeveel ze moeten tippen.
10%, 15%, 20% of zelfs meer is een keuze die je dus zelf moet maken. Ik begrijp het principe van fooi geven & ik snap dat 10% fooi naar hun mening te laag is (= slechte service), je noemt het zelfs arrogant. Langs de andere kant vind ik jouw mening over de "buitenlander" dan weer wat arrogant. NIEMAND bepaalt hoeveel geld IK uit geef, als ik dus zin heb om 10% fooi te geven ipv de 15% die volgens de ongeschreven wet zou moeten, dan moet je dat gewoon aanvaarden. En inderdaad, er zijn zoveel dingen die we uit beleefdheid doen, maar er zijn dan ook genoeg mensen die het dan nét niet doen omdat ze zich er niet toe verplicht voelen door ene of andere wet. Ik ben een voorstander van integratie & uit beleefdheid je gedrag aanpassen aan het land waar je bent, maar we moeten het niet op de spits drijven. Zolang iemand tipt, maakt het me geen moer uit hoeveel hij nu juist geeft. En nee, ik ben geen gierige tipper, in 99% van de gevallen doe ik er 20% boven op, maar dat is mijn eigen keuze. Als iemand anders minder wil geven, dan is dat zijn goed recht & ik zal hem daar dus ook niet scheef voor bekijken. Niet tippen, dat vind ik persoonlijk niet kunnen. Dat zou ik in eigen land ook nooit doen ( op restaurant bv), maar het percentage van de tip, daar hebben we niet over te oordelen denk ik.
Ik denk ook dat het voor groot stuk te maken heeft met het mentale aspect, als de tip al in de prijs van het eten of de dienst was verwerkt, dan betaalt iedereen dat gewoon. Nu voelen mensen zich onder druk gezet om te tippen & veel mensen gaan nu eenmaal graag tegen de stroming in.