Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Taxes(BTW) en fooien op restaurant

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Taxes op restaurant

Bericht door Loek »

rvd4always schreef:
Harry schreef: Als de bediening bij de prijs in zou zitten zou je ook $ 120 kwijt zijn, dat maakt toch geen verschil ?
Punt is wel dat je dan gelijk weet waar je aan toe bent en een tip bepaal je zelf. 20% tip vind ik gewoon teveel. Wil niet zeggen dat ik niet tip maar ik ga tot 10% .
Lees de kleine lettertjes maar eens in Nederland op het menu: 18% bedieningsgeld inbegrepen, trek je daar dan achteraf weer 8% van de rekening af omdat je maar 10% wilt betalen? En we hebben het hier over bedieningsgeld, dat is iets anders dan een fooi. Fooi is die extra 2-5% die geeft omdat de persoon erg zijn best deed om het jou naar de zin te maken.
annick&erwin schreef:Misschien ligt het aan ons, maar wij hadden bij soms het gevoel dat alles dan zo fake wordt. Dat mensen alleen maar vriendelijk zijn om meer fooi te krijgen. En als bedienden zo moeten bedelen om een fatsoenlijk loontje te verdienen, is er dan niet mis met het systeem? We hebben regelmatig gedacht: is dit het land dat zich zo groot uitgeeft tegenover de rest van de wereld?
En dus is de taak aan jou om dat systeem te veranderen door geen of minder bedieningsgeld te geven? Vertel mij, als je in een Islamitisch land op bezoek bent, ga je dan ook overval de hoofddoekjes van de hoofden van de vrouwen trekken omdat dat "een verkeerd systeem" is? Misschien een overdreven voorbeeld, maar Ik vind je mening een typisch voorbeeld van arrogantie ten opzichte van een andere cultuur. "Zoals wij het doen is het beter, en dus moet iedereen het zo doen"
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Simpel: ben je het niet eens met de gewoontes van het land, ga er dan gewoon niet naar toe.op vakantie!
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door rvd4always »

Loek schreef:En we hebben het hier over bedieningsgeld, dat is iets anders dan een fooi.
Ik heb tipping tot op heden altijd gezien als fooi en niet als bedieningsgeld. Voor het bedienen wordt het personeel toch betaald of zie ik dat verkeerd?
Loek schreef:Lees de kleine lettertjes maar eens in Nederland op het menu: 18% bedieningsgeld inbegrepen
Wat mij betreft zouden ze dat ook in USA moeten doen zodat je daar nooit een issue over kan hebben.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

rvd4always schreef: Ik heb tipping tot op heden altijd gezien als fooi en niet als bedieningsgeld. Voor het bedienen wordt het personeel toch betaald of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je verkeerd
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Loek schreef: En dus is de taak aan jou om dat systeem te veranderen door geen of minder bedieningsgeld te geven? Vertel mij, als je in een Islamitisch land op bezoek bent, ga je dan ook overval de hoofddoekjes van de hoofden van de vrouwen trekken omdat dat "een verkeerd systeem" is? Misschien een overdreven voorbeeld, maar Ik vind je mening een typisch voorbeeld van arrogantie ten opzichte van een andere cultuur. "Zoals wij het doen is het beter, en dus moet iedereen het zo doen"
IJzersterk !

De spijker feilloos op zijn kop geslagen !!
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Petra/VS schreef:Ik vind jouw redenatie gewoon zo vreemd. Ik heb mensen rondgeleid, die niet op de hoogte waren van de gewoonte om minstens 15% te tippen, dat is wat anders, maar als je willens en wetens gewoon onder de norm tipt? Ik vind het zielig voor de medewerkers van dat restaurant dat niet duidelijk aangeeft op de menukaart wat het percentage is, want het is hier overal gewoon bekend: 15+%. En jij geeft dan maar 10%, geen wonder dat men in drukke gebieden tips bij de rekening is gaan tellen. Daar is dan ook weer allerlei protest tegen, maar kennelijk vind jij dat prima, gezien bovenstaande. Ik probeer het eigenlijk gewoon te begrijpen. Je bezoekt een land, er is een gewoonte, en daar besluit je willens en wetens tegenin te gaan. Ik snap het niet.
Hoewel ikzelf altijd ruimhartig ben met het geven van tips (minstens 20% over totaalbedrag, dus incl. tax) kan ik me de denkwijze van rvd4always wel een beetje voorstellen.

Laten we wel wezen en alle gewoontes ten spijt maar er is geen wet die je verplicht een tip te geven! Dus als jij 10% wilt geven ipv 20% dan is dat je goed recht vind ik. Daar kun je het niet mee eens zijn maar zo is het wel. Iedereen die nu dus roept dat je 15 - 20% 'moet' geven omdat het zo 'hoort' moet zich het volgende bedenken: gewoontes 'hoeven' we niet te volgen, wetten wel. Dat is het verschil. Wil je een fair systeem dan zou het gewoon bij wet vastgelegd moeten worden. Dan kan niemand er meer onderuit. En zolang dat niet gebeurt zul je ook de nadelen van dit systeem moeten accepteren en ook de keuzes van de mensen om niet aan de 'gewoontes' mee te doen.

Ik heb mij wel eens afgevraagd wat een gemiddelde bediende in een goed lopend restaurant nou op een avond krijgt als tip. Natuurlijk zal dat van restaurant tot restaurant verschillen. Zo zullen er restaurants zijn waar alles in de grote pot verdwijnt en dan verdeeld wordt over het personeel maar het zal wellicht ook gebeuren dat het bedienend personeel alles zelf mag houden? Ik kan me voorstellen dat je met tips van 20% per tafel op een avond dan flink wat bijelkaar spaart. Vast meer dan het loon dat je verdient op zo'n avond.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Coyote schreef: Hoewel ikzelf altijd ruimhartig ben met het geven van tips (minstens 20% over totaalbedrag, dus incl. tax) kan ik me de denkwijze van rvd4always wel een beetje voorstellen.

Laten we wel wezen en alle gewoontes ten spijt maar er is geen wet die je verplicht een tip te geven! Dus als jij 10% wilt geven ipv 20% dan is dat je goed recht vind ik.
Roland
Wij zijn het dan inderdaad fundamenteel niet met elkaar eens. In een ander land dien je je volgens de beleefdheidsnormen van dat land te gedragen, is mijn mening. Minder dan 15% fooi geven is onbeleefd in dit land en niet echt je "goed recht", want je ontneemt mensen zo een deel van hun inkomen. Zo is het systeem nu eenmaal en om dan als buitenlander maar te bepalen dat jij dat niet terecht vindt en daarom maar een derde minder dan de norm geeft vind ik zoals Loek het noemde arrogant. Er zijn zoveel dingen, die we uit beleefdheid/gewoonte doen, die niet door een wet verplicht worden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
lovely_laura
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door lovely_laura »

Lees net toevallig dit stukje en moet zeggen dat ik me nu wel een beetje schaam :oops:
Wij hebben tijdens onze trip altijd gedacht dat 10% de standaard norm was en 15% of meer in gevallen van erg goede service.
Dit betekent dat terwijl we gewoon goede service hebben gehad eigenlijk heel krenterig 10% fooi hebben gegeven, en we ons er niet eens voor schaamde als we de bon met creditcard afgaven bij de kassa van een restaurant, terwijl de bediening vast dacht hebben we daar nu zo ons best voor gedaan :oops:

Toch vind ik het een heel verschil met bijvoorbeeld het kwartje voor de wc betalen. Als ik dat kwartje (of euro) namelijk niet betaal kom ik simpelweg gewoon de wc niet in terwijl als ik met maar 10% fooi misschien een paar boze blikken krijg (hebben wij trouwens niks van gemerkt) maar wel gewoon mag eten. Natuurlijk moet je je als toerist aanpassen aan de wetten en gewoontes van het land waar je bent maar ik vond deze gewoonte erg onduidelijk ook omdat er op sommige bonnetjes in restaurants precies aangegeven stond wat het eind bedrag zou zijn met 10% fooi 15% fooi en 20% fooi. Als 20% de norm is zet dan verder niks op de bon of reken het er automatisch bij!

Gr Laura
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Jongens maak je niet druk op vakantie ;)

Voor je het weet koop je tierelantijntjes voor een godsvermogen omdat het "zo leuk" is en eenmaal thuis aangekomen vraag je je af waarom je dat toch gekocht heb...valt die 20 dollar extra op een rekening toch wel mee.

PS. De euro stijgt weer in waarde, dan lach je toch om 20 dollar ;)
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik ben het zowel met Coyote als rvd4always eens. Verhoog dan gewoon de prijzen als geef het aan je personeel als salaris. Betaal ze gewoon fatsoenlijk dan heb je dat gedonder niet.

Ik pas me aan, maar dat wil niet zeggen dat ik er blij mee moet zijn.
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Petra/VS schreef:Wij zijn het dan inderdaad fundamenteel niet met elkaar eens. In een ander land dien je je volgens de beleefdheidsnormen van dat land te gedragen, is mijn mening. Minder dan 15% fooi geven is onbeleefd in dit land en niet echt je "goed recht", want je ontneemt mensen zo een deel van hun inkomen. Zo is het systeem nu eenmaal en om dan als buitenlander maar te bepalen dat jij dat niet terecht vindt en daarom maar een derde minder dan de norm geeft vind ik zoals Loek het noemde arrogant. Er zijn zoveel dingen, die we uit beleefdheid/gewoonte doen, die niet door een wet verplicht worden.
Ik denk dat veel mensen die niet of te laag tippen gewoon van dit principe uit gaan: "Het is niet mijn schuld dat jij te weinig geld krijgt. Ik moet jouw loon niet betalen, dat moet je baas maar doen".

Het feit dat veel toeristen al een fooi willen geven getuigt al van goede wil, want er zijn genoeg mensen die dát zelfs aan hun laars lappen & gewoon niets geven. Hoe je het ook draait of keert, of het nu beleefd, arrogant of gierig is of niet, uiteidelijk hangt de grootte van de tip van de goede wil van de klant af. Dat het bij de gemiddelde Amerikaan er in gebakken zit om minstens 15% te geven is mooi voor degene die de tip ontvangt. Langs de andere kant vind ik niet dat je dat van toeristen mag verlangen, veel toeristen zijn eenmaal niet op de hoogte van veel gewoontes & weten soms ook niet goed wanneer of hoeveel ze moeten tippen.

10%, 15%, 20% of zelfs meer is een keuze die je dus zelf moet maken. Ik begrijp het principe van fooi geven & ik snap dat 10% fooi naar hun mening te laag is (= slechte service), je noemt het zelfs arrogant. Langs de andere kant vind ik jouw mening over de "buitenlander" dan weer wat arrogant. NIEMAND bepaalt hoeveel geld IK uit geef, als ik dus zin heb om 10% fooi te geven ipv de 15% die volgens de ongeschreven wet zou moeten, dan moet je dat gewoon aanvaarden. En inderdaad, er zijn zoveel dingen die we uit beleefdheid doen, maar er zijn dan ook genoeg mensen die het dan nét niet doen omdat ze zich er niet toe verplicht voelen door ene of andere wet. Ik ben een voorstander van integratie & uit beleefdheid je gedrag aanpassen aan het land waar je bent, maar we moeten het niet op de spits drijven. Zolang iemand tipt, maakt het me geen moer uit hoeveel hij nu juist geeft. En nee, ik ben geen gierige tipper, in 99% van de gevallen doe ik er 20% boven op, maar dat is mijn eigen keuze. Als iemand anders minder wil geven, dan is dat zijn goed recht & ik zal hem daar dus ook niet scheef voor bekijken. Niet tippen, dat vind ik persoonlijk niet kunnen. Dat zou ik in eigen land ook nooit doen ( op restaurant bv), maar het percentage van de tip, daar hebben we niet over te oordelen denk ik.

Ik denk ook dat het voor groot stuk te maken heeft met het mentale aspect, als de tip al in de prijs van het eten of de dienst was verwerkt, dan betaalt iedereen dat gewoon. Nu voelen mensen zich onder druk gezet om te tippen & veel mensen gaan nu eenmaal graag tegen de stroming in.
Reisblog: thisisfraa.be
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Petra/VS schreef:Minder dan 15% fooi geven is onbeleefd in dit land en niet echt je "goed recht", want je ontneemt mensen zo een deel van hun inkomen. Zo is het systeem nu eenmaal en om dan als buitenlander maar te bepalen dat jij dat niet terecht vindt en daarom maar een derde minder dan de norm geeft vind ik zoals Loek het noemde arrogant.
Ik vind arrogant wel een beetje misplaatst hier. Je hoeft het niet eens te zijn met de handelswijze van 'de buitenlander die minder tipt' maar zoals hierboven ook al aangegeven, iemand bepaalt zelf hoeveel geld hij/zij besteedt. Leven en laten leven denk ik dan altijd.

De keuze moet aan het individu overgelaten worden om 10%, 15% of 20% te kunnen tippen. Gaan roepen dat je anders 'arrogant' bent komt niet aardig over. Bovendien, denk dat je liever klanten in je restaurant hebt zitten die iets minder tippen maar tevreden zijn dan klanten die 20% moeten tippen en daar een nare smaak aan over houden. Denk dat de eerste klanten gauwer geneigd zijn zo'n restaurant aan te bevelen... :D

Roland

dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Coyote schreef:Bovendien, denk dat je liever klanten in je restaurant hebt zitten die iets minder tippen maar tevreden zijn dan klanten die 20% moeten tippen en daar een nare smaak aan over houden. Denk dat de eerste klanten gauwer geneigd zijn zo'n restaurant aan te bevelen... :D
De restauranthouder mag dan misschien blij zijn met een goede naam, voor het bedienend personeel zijn toch vooral de tips de eerste zorg. En laten we wel wezen: toeristen zijn nou niet bepaald het type klant dat 100 nieuwe klanten introduceert.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Dus toeristen worden niet voor vol aangezien als het gaat om een restaurant aan te bevelen maar ze moeten wel voor de volle 100% meegaan in de gewoontes van een land om maximaal te tippen? Beetje krom, vind je zelf ook niet? :wink:

Roland

rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door rvd4always »

dimona schreef:En laten we wel wezen: toeristen zijn nou niet bepaald het type klant dat 100 nieuwe klanten introduceert.
Dan onderschat je de invloed van internet: een positieve review op bijvoorbeeld tripadvisor.com kan wonderen doen.
Loek schreef:
annick&erwin schreef:Misschien ligt het aan ons, maar wij hadden bij soms het gevoel dat alles dan zo fake wordt. Dat mensen alleen maar vriendelijk zijn om meer fooi te krijgen. En als bedienden zo moeten bedelen om een fatsoenlijk loontje te verdienen, is er dan niet mis met het systeem? We hebben regelmatig gedacht: is dit het land dat zich zo groot uitgeeft tegenover de rest van de wereld?
En dus is de taak aan jou om dat systeem te veranderen door geen of minder bedieningsgeld te geven? Vertel mij, als je in een Islamitisch land op bezoek bent, ga je dan ook overval de hoofddoekjes van de hoofden van de vrouwen trekken omdat dat "een verkeerd systeem" is? Misschien een overdreven voorbeeld, maar Ik vind je mening een typisch voorbeeld van arrogantie ten opzichte van een andere cultuur. "Zoals wij het doen is het beter, en dus moet iedereen het zo doen"
De mening van ''annick&erwin'' bevalt Loek duidelijk niet. Maar als hun dat nu zo beleefd hebben? Dan mogen ze dat toch melden. En waarom zouden ze niet een advies mogen geven over hoe het loon van het bedieningspersoneel structureel verbeterd zou kunnen worden. Dat heeft niets met arragantie te maken maar met hoe iets beter georganiseerd kan worden zodat de werknemer niet meer afhankelijk is van tips. Soms kan je dmv tips juist leren van andere culturen ipv gelijk te gaan schrijven dat iemand arrogant is. Tenslotte vind ik de vergelijking met ''hoofddoekjes'' in relatie tot dit onderwerp totaal misplaatst, totaal de plank mis geslagen.
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

Coyote schreef:Ik heb mij wel eens afgevraagd wat een gemiddelde bediende in een goed lopend restaurant nou op een avond krijgt als tip. Natuurlijk zal dat van restaurant tot restaurant verschillen. Zo zullen er restaurants zijn waar alles in de grote pot verdwijnt en dan verdeeld wordt over het personeel maar het zal wellicht ook gebeuren dat het bedienend personeel alles zelf mag houden? Ik kan me voorstellen dat je met tips van 20% per tafel op een avond dan flink wat bijelkaar spaart. Vast meer dan het loon dat je verdient op zo'n avond.
Roland
Vorig jaar in Miami sprak ik een hele tijd met een barkeepster die in New York woonde, maar al een paar jaar in het "seizoen" naar Miami toe ging om daar achter de bar te werken.
Ik weet de bedragen zo niet meer, maar het was echt niet weinig wat ze op een avond aan fooien verdiende.
Crisis ? What Crisis ?
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

Over het algemeen moet ieder vrij zijn om gerwoontes van een land over te nemen of niet (vieren van bepaalde feestdagen, verjaardagen, oud/nieuw etc). Laat ieder zijn eigen leven leiden, we hoeven niet allen dezelfde gewoontes en tradities aan te nemen.

Echter, ik geval van "tippen" vind ik het ook onbehoorlijk en zeer arrogant om vanuit de gedachte te leven van "in nl doen we het niet zoals hier, en dus bepaal ik zelf wel hoe ik tip". Daarmee raak je rechtstreeks de inkomsten van een ander persoon, die zijn loon verdient met de tips die hij krijgt. Zo zijn de de ongeschreven regels nu eenmaal, en dat heb je te respekteren. Als dat systeem van min. 15% je niet bevalt (en dat is jouw goed recht), dan moet je ook zo fair zijn en niet in een restaurant gaan eten.
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Loek schreef:En dus is de taak aan jou om dat systeem te veranderen door geen of minder bedieningsgeld te geven? Vertel mij, als je in een Islamitisch land op bezoek bent, ga je dan ook overval de hoofddoekjes van de hoofden van de vrouwen trekken omdat dat "een verkeerd systeem" is? Misschien een overdreven voorbeeld, maar Ik vind je mening een typisch voorbeeld van arrogantie ten opzichte van een andere cultuur. "Zoals wij het doen is het beter, en dus moet iedereen het zo doen"
Volgens jou is Is het dan wél onze taak om dat nogal kromme systeem in stand te houden? Er is in the US iets fundamenteel mis in de horeca, anders zouden mensen niet zo afhankelijk zijn van die fooien. Een fooi geven die volgens sommigen "onvoldoende" is, daar heeft niemand over te oordelen, ook jij niet. Het feit dat ze al WILLEN tippen is al een geste op zich, zeker voor mensen die het anders nooit hoeven te doen. En daar wringt volgens mij ook het schoentje, wij zijn opgevoed met het principe dat een fooi een extraatje is, iets wat boven op de normale prijs komt, als geste. Maar in Amerika is het zo ver gekomen dat die geste geen geste meer is, maar gewoon in veel zaken al op de rekening wordt gezet. Vind je dát nu zelf niet een beetje arrogant? Het zou me dus ook niet verwonderen als ze ooit NOG eens een nieuwe soort tip/fooi/tax/whatever gaan uit vinden om DAAR nog eens boven op te doen. Trouwens, jouw vergelijking met de hoofddoeken is er eigenlijk geen. Je vergelijkt het niet of te weinig tippen met het afnemen van hoofddoeken? Ik zou het eerder vergelijken met het zélf dragen van een hoofddoek & sorry, maar dat doet ook geen enkele Belgische of Nederlandse vrouw als ze op vakantie zijn in een Islamitisch land. Het is namelijk de regel voor de locals, maar zeker niet voor de toeristen.
Encinitas schreef:Over het algemeen moet ieder vrij zijn om gerwoontes van een land over te nemen of niet (vieren van bepaalde feestdagen, verjaardagen, oud/nieuw etc). Laat ieder zijn eigen leven leiden, we hoeven niet allen dezelfde gewoontes en tradities aan te nemen.

Echter, ik geval van "tippen" vind ik het ook onbehoorlijk en zeer arrogant om vanuit de gedachte te leven van "in nl doen we het niet zoals hier, en dus bepaal ik zelf wel hoe ik tip". Daarmee raak je rechtstreeks de inkomsten van een ander persoon, die zijn loon verdient met de tips die hij krijgt. Zo zijn de de ongeschreven regels nu eenmaal, en dat heb je te respekteren. Als dat systeem van min. 15% je niet bevalt (en dat is jouw goed recht), dan moet je ook zo fair zijn en niet in een restaurant gaan eten.
Nog al contradictorisch, eerst praat je over het feit dat iedereen vrij moet zijn om de gewoontes van een land te kunnen over nemen of niet & nadien maak je de mensen die volgens JOU een tip geven die niet voldoende is, met de grond gelijk. Het feit dat er aan mensen hun loon geraakt wordt is erg, maar moet dat écht het probleem zijn van de toerist? Moet daar zoveel toeval mee gemoeid zijn dan? Moet de toerist zich ook nog eens schuldig gaan voelen hier om? Sorry, maar dat lijkt me gewoon onzin hoor. Iedereen kiest of hij iets geeft of niet & de grootte van de fooi zelf, daar heb enkel IK wat over te zeggen.

Zoals ik al eerder zei, ik geef altijd 20% fooi, maar dat is mijn eigen keuze. Wil jij meer geven? Prima. Geef je maar 10%? Ook prima. Mij gaat het er gewoon om dat hier blijkbaar een heleboel moraalridders zitten die zo'n medelijden hebben met de mensen in de horeca, dat ze het dus ook meteen schande vinden als iemand maar 10% fooi geeft. Ondanks het feit dat het volgens velen "zo hoort", die keuze heb jij niet te maken voor iemand anders, dus leer er mee leven.
Laatst gewijzigd door Fraa op 03 sep 2012, 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Reisblog: thisisfraa.be
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Encinitas schreef: Echter, ik geval van "tippen" vind ik het ook onbehoorlijk en zeer arrogant om vanuit de gedachte te leven van "in nl doen we het niet zoals hier, en dus bepaal ik zelf wel hoe ik tip". Daarmee raak je rechtstreeks de inkomsten van een ander persoon, die zijn loon verdient met de tips die hij krijgt. Zo zijn de de ongeschreven regels nu eenmaal, en dat heb je te respekteren. Als dat systeem van min. 15% je niet bevalt (en dat is jouw goed recht), dan moet je ook zo fair zijn en niet in een restaurant gaan eten.
Dat raken van het loon valt natuurlijk wel wat mee. Als een enkele buitenlandse toerist het verschil zou maken tussen een goede avond en een slechte avond dan zou dat niet best zijn. :wink:

Ongeschreven regels zijn geen wetten. Het is gebruikelijk maar daarmee geen verplichting natuurlijk. Vind het een beetje vreemd dat door een aantal zo met het vingertje geheven wordt. Zoals al lang duidelijk is geven de meesten fatsoenlijke fooien. Dat de een wat minder geeft heeft in mijn ogen dan ook niets met arrogantie te maken en stoor mij eerlijk gezegd aan dat woord in deze context. Je hebt elkaar daarvoor te respecteren al zou je het zelf anders doen.

Roland

dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Coyote schreef:Dus toeristen worden niet voor vol aangezien als het gaat om een restaurant aan te bevelen maar ze moeten wel voor de volle 100% meegaan in de gewoontes van een land om maximaal te tippen? Beetje krom, vind je zelf ook niet? :wink:

Roland
Huh? Niet voor vol aangezien? Maximaal te tippen? Waar heb je het over?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer