Hondo schreef:Er is geeneens goed onderwijs dus hoe moet je eruit komen buiten erg goed basketballen of goed kunnen zingen. Voor deze mensen geld: It's called the American dream because you have to be asleep to believe it.
Er is wél goed onderwijs. Misschien niet overal, maar het is er wel. En wat betreft de scholen die een slechte reputatie hebben: het is mij niet geheel duidelijk of dat vooral ligt aan de kwaliteit van het onderwijs, of (mede) aan de inzet en de capaciteiten van de scholieren. Er is nu in Nederland discussie over het openbaar maken van Cito-uitslagen en ik vind dat echt een hele slechte zaak. Wat ik hier zie, is dat de Maryland-variant van de citotoets vooral wordt gebruikt door scholen om zichzelf te profileren. Misschien is het ooit bedoeld als methode om kinderen te testen op hun kunnen; uit de manier waarop de voorbereiding verloopt en waarop de test wordt uitgevoerd, kun je rustig stellen dat het behalen van goede testresultaten prioriteit heeft bij de scholen. En ja, wat ik hier boven al schreef: de hoogte van de testscores is omgekeerd evenredig met het aantal zwarte leerlingen op een school (die gegevens worden namelijk ook keurig vermeld op de factsheets van de scholen). Het hele probleem van achterstand in combinatie met "slechte" scholen heeft wat mij betreft meerdere gezichten, die niet allemaal te maken hebben met geld.
Ja, het is zonder twijfel moeilijker om de dingen te bereiken die je wilt, als je vanuit een achterstandspositie moet beginnen. Maar het is niet per definitie onmogelijk. Dat beeld wordt echter wél geschetst, en als je dat maar vaak genoeg blijft herhalen, dan gaan mensen vanzelf in die onmogelijkheid geloven.