Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Doden door schietpartij op universiteit Virginia

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

kastelke schreef:De trigger die hem overhaalde was het feit dat hij betrapt was op roken op zijn kamer op school, en dus dreigde van school/internaat gesmeten te worden. Hij heeft ook toegegeven doelbewust op allochtonen geschoten te hebben omdat zij hem tijdens zijn tienerjaren gepest hebben. Dus ondanks het feit dat je in België heel wat minder vlot aan een wapen komt, is dus deze 18-jarige toch een wapenwinkel binnen gestapt en heeft een jachtgeweer gekocht. :-(
Het was vrij eenvoudig om een jachtwapen te kopen in België. De vrije wapenwet is door deze gebeurtenis is aangescherpt (binnen no-time).
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Ik weet niet hoe ik het volgende het best kan verwoorden.

Ik vind het jammer dat het een buitenlandse student is die deze daad gepleegd heb. Nu begrijp je misschien ook wel dat ik niet weet hoe ik deze gedachte op een goede manier kan verwoorden. Immers, als een Amerikaan dit had gedaan was het ook ernstig genoeg.
Echter, ik ben bang dat dit weer negatief zal uitpakken voor mensen van buitenaf.
Net als alle restricties die zijn opgeworpen sinds 9 / 11, kun je ook nu weer enkele maatregelen verwachten. Dat is toch jammer voor die vele buitenlandse studenten of andere mensen die graag voor bepaalde of onbepaalde tijd in Amerika willen verblijven.

Nogmaals, ik wil niet dat dit bericht verkeerd geinterpreteerd word.
Ik hoop dat de Amerikaanse media niet teveel nadruk op dit feit zullen leggen.
- Mike
mirdj
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Voordat je conclusies trekt dat dit een buitenlandse student is, dit is nog niet bekend gemaakt. Het enige dat ze bekend hebben gemaakt is dat hij van aziatische afkomst is maar dat wil niet zeggen dat het geen (geboren en getogen) Amerikaan is.
Website reisverslagen oa New York, New Jersey, Philadelphia, Washington, Rondje Zuid West, Rondje Zuid Oost
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Docent universiteit Virginia offerde leven op voor studenten

JERUZALEM - Een Israëlische docent die bij de schietpartij op de Technische Universiteit van Virginia in de Verenigde Staten om het leven kwam heeft de levens van een aantal studenten gered, door toen de dader naderde in de deuropening van zijn klaslokaal te gaan staan.

Dat heeft zijn zoon dinsdag gezegd. Het slachtoffer, de 75-jarige Liviu Librescu, doceerde al twintig jaar technische wetenschappen en wiskunde aan de universiteit in Virginia.

Enkele van zijn studenten vertelden zijn vrouw Marlena per e-mail hoe haar man hun levens redde door in de deuropening te gaan staan, zegt zoon Joe.

,,Mijn vader blokkeerde de deuropening met zijn lichaam en zei tegen de studenten dat ze moesten vluchten'', vertelt Joe Librescu vanuit zijn huis bij Tel Aviv in een telefoongesprek met het persbureau Associated Press. ,,De studenten deden de ramen open en sprongen naar buiten.''

(...)
svh (AP)17/04/2007

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 042007_051
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
monster
Amerikakenner

Bericht door monster »

Mack schreef:
Waar ik persoonlijk een schurfthekel aan heb is al die Hollanders die nu op de radio roepen "zie je wel dat Amerika gevaarlijk is" (hoe groot is Amerika?) en dat het wel door computerspelletjes zal komen, en dat het in Amerika zo makkelijk is om aan wapens te komen... Natuurlijk wordt die documentaire van Michael More er weer bijgehaald. Hier in Nederland is het net zo makkelijk aan een wapen te komen - alleen moet het dan illegaal.

Het is heel eng als zoiets dichtbij komt, Petra, veel sterkte.
Mee eens!
Het is natuurlijk onzin om te roepen dat de USA onveilig zou zijn. Ik heb me er nooit een seconde onveilig gevoeld, waar dan ook. Maar kijk maar eens om je heen in NL. Ik heb er nog nooit mee te maken gehad, maar er werd hier al gezegd; dat je ook in NL inderdaad (mits je de juiste connecties hebt) zo aan een wapen kunt komen. Moet je eens kijken als ze zo'n dag hebben waarop men wapens in kan leveren zonder een boete te krijgen. Ik kan mij herinneren dat er dan altijd best het een en ander tevoorschijn kwam in ons kleine kikkerlandje!
http://annekestefan.web-log.nl ( vakantie's USA 2006 en 2007)
http://annekeenstefan.blogspot.com ( vakantie Ijsland/ USA/ Canada 2008)
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

kastelke schreef:Geen idee of deze gevens reeds grondig gecontroleerd zijn, maar dit komt van Persbureau Belga:

Dader schietpartij Virginia "had ruzie met vriendin"

TAIPEI - (Belga) De schutter die maandag op een universiteitscampus in Virginia 32 studenten doodschoot en zelfmoord pleegde, was een Aziatische student die even voordien ruzie gemaakt had met zijn vriendin. Dat getuigde een Taiwanese student dinsdag.

Volgens Chen Chia-hao die studeert aan Virginia Tech, begon de jongen te schieten na de ruzie. Dat verklaarde hij aan het Taiwanese televisiestation CTI. De dader zou afkomstig zijn uit China. Eerst schoot hij zijn vriendin op een studentenkamer dood om nadien de rest van de campus onveilig te maken. "Ze hadden een zware discussie in de West Ambler Johnston Hall en hij schoot op haar. Dan kwam de supervisor, en ook die schoot hij neer", verklaarde Chen aan de telefoon. Vanuit de studentenkamer zou hij dan naar het gebouw met klaslokalen Norris Hall zijn getrokken. Daar deed hij de voor- en achterdeur op slot met een ketting. Zo'n 25 studenten volgden er Duitse les. De schutter opende het vuur op de studenten en sloeg daarna de hand aan zichzelf. Bij de schietpartij kwamen 33 mensen om. Vijftien anderen raakten gewond. (SVR)
BELGA (BELGA)17/04/2007

Als dit werkelijk zo gegaan is denk ik dat het voor buitenlandse studenten nog weer moeilijker wordt om te kunnen studeren in de USA. Daar zal dan vooral de aandacht naar uit gaan. Na 9/11 zijn de regels al verscherpt en de kans dat dat nu nog meer wordt zal zeer groot zijn.
Magav
Amerika-ontdekker

Bericht door Magav »

Ik vond het ook wel jammer dat ze bijv in Netwerk niet zozeer over de ramp zelf hadden, maar gelijk over de wapen wetgeving in Amerika. Maar ja,
dat komt waarschijnlijk omdat er niet zoveel bekend was toen. Daar tegenover heb je natuurlijk ook de mensen die zich klaarmaken om het wapen recht te behouden.

Het vervelende is dat het waarschijnlijk een 'normaal' persoon was die dit gedaan heeft. In die zin dat er veel meer van dit soort mensen zijn die wel aan het dagelijks leven deelnemen, maar waar ergens diep van binnen iets anders speelt.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

kastelke schreef:Docent universiteit Virginia offerde leven op voor studenten

JERUZALEM - Een Israëlische docent die bij de schietpartij op de Technische Universiteit van Virginia in de Verenigde Staten om het leven kwam heeft de levens van een aantal studenten gered, door toen de dader naderde in de deuropening van zijn klaslokaal te gaan staan.

Dat heeft zijn zoon dinsdag gezegd. Het slachtoffer, de 75-jarige Liviu Librescu, doceerde al twintig jaar technische wetenschappen en wiskunde aan de universiteit in Virginia.

Enkele van zijn studenten vertelden zijn vrouw Marlena per e-mail hoe haar man hun levens redde door in de deuropening te gaan staan, zegt zoon Joe.

,,Mijn vader blokkeerde de deuropening met zijn lichaam en zei tegen de studenten dat ze moesten vluchten'', vertelt Joe Librescu vanuit zijn huis bij Tel Aviv in een telefoongesprek met het persbureau Associated Press. ,,De studenten deden de ramen open en sprongen naar buiten.''

(...)
svh (AP)17/04/2007

Om kippenvel van te krijgen......
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

mirdj schreef:Voordat je conclusies trekt dat dit een buitenlandse student is, dit is nog niet bekend gemaakt. Het enige dat ze bekend hebben gemaakt is dat hij van aziatische afkomst is maar dat wil niet zeggen dat het geen (geboren en getogen) Amerikaan is.
Klopt, maar er zijn al meerdere berichten die in deze richting wijzen.
Daarnaast is er een tijdelijke ID kaart gevonden. Ik heb echt geen flauw benul wat dat betekent, maar met mijn boeren verstand ga ik er voorlopig vanuit dat ze daar een bepaald visum mee bedoelen.
- Mike
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

(...)
svh (AP)17/04/2007

Heel naar verhaal, vooral ook omdat uiteindelijk lang niet iedereen die klas is uitgekomen en er alsnog een slachtpartij plaatsvond.
ik kan me de paniek gewoonweg niet voorstellen, die moet onbeschrijfelijk zijn op zo'n moment.....
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Tinkerbell schreef:Ik zit tv te kijkenen hoor een voorstander van wapenbezit zeggen dat als alle studenten een wapen hadden gehad de dader nooit zoveel slachtoffers had kunnen maken.

Ze hadden hem dan zelf dood kunnen schieten.!!!!

Ik heb hier geen woorden voor.
Ja, dat was een redenering gister avond op het nieuws, dat als iedereen maar gewoon een geweer op zak draagt er niet zoveel slachtoffers zullen vallen... :oops:

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Dit meisje zag ik gisteravond ook nog op CNN maar haar verhaal staat ook online nu.
Echt verschrikkelijk dat hij na 30 seconden gewoon weer terugkwam omdat hij hen hoorde praten en dat ze toen in paniek die deur geblokkeerd hebben. Ik word gewoon al beroerd van dit verhaal alleen al.....dit is toch gewoon een horrorfilm??

The gunman was dressed "almost like a Boy Scout," said a student who survived by pretending to lie dead on a Norris Hall classroom floor.

"He just stepped within five feet of the door and just started firing," said Erin Sheehan.

She described the gunman as a young man wearing a short-sleeved tan shirt and black ammunition vest.

"He seemed very thorough about it -- getting almost everyone down -- I pretended to be dead," she said."He was very silent," said Sheehan, one of only four students in her 25-student German class who were not shot.

The gunman left but returned in about 30 seconds. "I guess he heard us still talking," said Sheehan.

"We forced ourselves against the door so he couldn't come in again, because the door would not lock."

The man tried three more times to force his way in and then began firing through the door, she said
Laatst gewijzigd door Iris_1982 op 17 apr 2007, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
mirdj
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Michigan schreef:
mirdj schreef:Voordat je conclusies trekt dat dit een buitenlandse student is, dit is nog niet bekend gemaakt. Het enige dat ze bekend hebben gemaakt is dat hij van aziatische afkomst is maar dat wil niet zeggen dat het geen (geboren en getogen) Amerikaan is.
Klopt, maar er zijn al meerdere berichten die in deze richting wijzen.
Daarnaast is er een tijdelijke ID kaart gevonden. Ik heb echt geen flauw benul wat dat betekent, maar met mijn boeren verstand ga ik er voorlopig vanuit dat ze daar een bepaald visum mee bedoelen.
Oke, dat had ik nog nergens gelezen.
Website reisverslagen oa New York, New Jersey, Philadelphia, Washington, Rondje Zuid West, Rondje Zuid Oost
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

(...)
svh (AP)17/04/2007

Daar schieten de tranen van in mijn ogen ...
Sandy
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Dit verhaal brengt veel vraag tekens bij me op.

AMSTERDAM - Een aantal Nederlandse studenten van de Virginia Tech University, waar een man waar een man 32 studenten doodschoot en zelf ook om het leven kwam, zat maandag letterlijk dicht bij het vuur.

Zoals Jurriaan van der Vaart die net uit de bus was gestapt op de campus en een waarschijnlijk levensreddende beslssing nam. Hij liep vanwege de sneeuw een andere route, achter het gebouw om en daarom kan hij het mogelijk nog navertellen. 'Het geeft wel een raar gevoel' zei hij tegen zijn vader.

mijn vraag is ... hij liep vanwege de sneeuw een andere route.....wat voor sneeuw :?:
Enige sneeuw dat ik heb gezien waren een paar verdwaalde sneeuw vlokjes.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ja, als iedereen op de campus wapens had gedragen, was de schutter mogelijk doodgeschoten. Of er zou een vuurgevecht zijn ontstaan waardoor nog meer mensen gedood zouden zijn. Of al die andere mensen met een wapen, zouden geaarzeld hebben om hun wapen te trekken te te beginnen met schieten (een heel normale reactie voor heel normale mensen), zodat het toch geen verschil gemaakt zou hebben.

Inderdaad: pluk de dag.

Ik moet bij dit soort dingen altijd denken aan het gedicht "De tuinman en de dood" van P.N. van Eyck. Vertaald uit (of gebaseerd op) het Perzich.

Een tuinman komt naar zijn baas toe en zegt dat hij een paard nodig heeft om halsoverkop te vertrekken naar Isphahaan. Reden: hij heeft in de tuin de Dood zien staan. Tuinman vertrekt en baas komt later de Dood tegen, die zegt dat hij verbaasd was de tuinman te zien:

Toen 'k 's morgens hier nog stil aan 't werk zag staan,
Die 'k 's avonds halen moest in Ispahaan."

Oftewel: je kunt de dood toch niet ontlopen, geniet van het leven zolang je kan.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Magav
Amerika-ontdekker

Bericht door Magav »

Bron:Nos
7 April 2007
Schutter Virginia was Zuid-Koreaan

De man die op een universiteit in de Amerikaanse staat Virginia 32 mensen doodschoot, studeerde daar zelf ook. Hij woonde in het gebouw waar zijn eerste twee slachtoffers vielen. De man was een 23-jarige Zuid-Koreaan, heeft de leiding van de universiteit bekendgemaakt.

Over het motief van de schutter is nog niets bekend. Hij pleegde zelfmoord na de schietpartij. De politie gaat er vanuit dat er maar één schutter was. De kogels komen alle uit hetzelfde wapen.

President Bush heeft zijn afschuw over de moordpartij uitgesproken. Bush en zijn vrouw zullen vanavond aanwezig zijn op de officiële herdenking.
Dus een student die ook op die school zat.
Magnolia87
Amerikakenner

Bericht door Magnolia87 »

Ik kreeg gister de tranen in mijn ogen toen ik het las. Het is gewoon niet te bevatten, dat iemand zó iets verschrikkelijks kan doen. Vanochtend op het station pakte ikde Metro en er daar stond een grote foto op de voorkant en de hele pagina ging over de schietpartij. Toen ik vanmiddag op de blog van Petra las dat de beste vriend van haar buurjongen was overleden, en dat Katja hem ook kende, kreeg ik weer de tranen in mijn ogen. Zó veel families die ineens hun zoon of dochter moeten missen, of kinderen die ineens hun vader niet meer hebben (zoals die docent die zijn leven opofferde). Zó veel jongen mensen waarvan hun leven van het één of het andere moment ontnomen werd, pffff echt verschrikkelijk, ik heb er gewoon geen woorden voor.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Michigan schreef: Daarnaast is er een tijdelijke ID kaart gevonden. Ik heb echt geen flauw benul wat dat betekent, maar met mijn boeren verstand ga ik er voorlopig vanuit dat ze daar een bepaald visum mee bedoelen.
Er kan daar ook een verlopen rijbewijs mee bedoeld worden die je mag blijven gebruiken omdat je een nieuwe krijgt (hij wordt dan op een formulier geplakt), maar ik vrees eerder dat jij gelijk hebt.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

PeeJay schreef:Ja sorry hoor maar om nu inderdaad te zeggen dat journalisten misselijk makend zijn gaat wel erg ver. Je wil wel het laatste nieuws continue op je scherm hebben, en zeker wil je de achterliggende gedachtes, en motivaties, en wat er maar bij komt niet missen, maar alle betrokkene moeten met rust gelaten worden... dat werkt dus niet zo.
Helemaal mee eens ... Ik lees ook het nieuws en blij dat we wat te horen krijgen! Ik wil ook alles weten wat daar gebeurt en wat de toedracht is en hoe het heeft kunnen gebeuren .... Ik vind wel dat we onze emoties daarvan gescheiden moeten kunnen houden.

PS. Petra wat vreselijk dat Katja die jongen kent die is overleden ...
Laatst gewijzigd door Sandy op 17 apr 2007, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandy
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer