Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fooien

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

In Nederland kennen we ook de Ronald McDonaldhuizen, inclusief de bakje bij de McDonalds!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

WEER een overeenkomst tussen de VS en Nederland!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

stijnec schreef:moet je ook bv bij mcdonalds fooi geven?
Zoals gezegd: neen.
En ik geloof dat het ook tegen hun policy is.
Afgelopen zomer in Malta zijn we bij een McDonalds gaan eten. Ik heb gehoorproblemen, en met al dat lawaai in zo'n drukke McD op de achtergrond was het heel moeilijk voor mij om dat meisje dat de bestelling opnam te verstaan. Maar zij deed zo heel erg vriendelijk haar best, en daarom wou ik een fooi geven. Zij werd daar heel erg verlegen en verveeld door. En toen ik aandrong zei ze dat zij dat niet mochten aannemen. Ik heb haar dan maar heel erg bedankt voor haar vriendelijkheid en geduld.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik weet zeker dat een aantal jaar geleden nog bij McDonalds op de menuborden achter de counter stond dat je geen fooi mocht geven.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Het is nu wel ongeveer duidelijk wat er gebeurt. In plaatsen waar veel toeristen komen, lijkt het regelmatig voor te komen dat men die 15-20% die Amerikanen normaal zullen geven, alvast maar op de rekening zet om te voorkomen dat het personeel te weinig inkomsten krijgt. Vele toeristen zullen die 15%-regel niet kennen en maar 2 of 3 dollar achterlaten. Dit past niet in de inkomensstructuur van het Amerikaanse horecapersoneel. Amerikanen zullen als regel wel die 15-20% geven, en die kijken vreemd op, of zullen zelfs verontwaardigd zijn, wanneer ze worden geconfronteeerd met "gratuity included". Het zou voor miij ook aanleiding zijn om nooit meer terug te komen.

--john
Mike
Amerikafan

Bericht door Mike »

In 2000 was ik met mn nichtje en neef in Vegas gaan eten ...toen gaf ze $40 fooi.

Toen dacht ik echt WTF :shock:

Ze zei dat dat normaal was.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Wat ik me nog afvroeg: soms zie je op de rekening idd de tip er al bij staan.

Ben je verplicht die tip te betalen of kan je ook het bedrag van de rekening neerleggen plus een zelfgekozen tip?

En sowieso: als de tip er zelf al bij opgeteld is (wat ik overigens echt ronduit belachelijk vind), dan hoef je er dus niet zelf nog eens een fooi bij te leggen toch?
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Nee, je hoeft het bedrag er niet nog een keer bij te leggen. En eerlijk gezegd had ik er niet zo'n moeite mee hoor, je betaalt die 15 procent zelf toch ook minimaal.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

het gaat me meer om het principe
Fooi is altijd nog een vrijwillig iets, iets wat je geeft als je de service goed vond of het eten was heerlijk.
Ik vind het heel raar dat het personeel dan al even voor jou bepaald hoeveel fooi jij ze gaat geven. Het is niet iets waar ze per definitie recht op hebben, het is nog altijd aan de klant om het te geven.
Daarom vind ik het dus niet kunnen dat zoiets al op je rekening wordt geschreven alsof het een gerecht is wat je gegeten hebt.

Maar goed: je betaald idd toch wel al 15% fooi, dus het maakt niet zoveel uit maar ik vind het principe raar, ook al werken fooien in Amerika anders dan hier...het blijft een Fooi!

Maar je bent dus niet verplicht om dat bedrag te betalen? stel dat de service echt beroerd was en ik wil 10% geven? Dan kan ik dat toch gewoon zelf berekenen of moet je echt het berekende fooibedrag per se neerleggen?
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Iris_1982 schreef:Maar je bent dus niet verplicht om dat bedrag te betalen? stel dat de service echt beroerd was en ik wil 10% geven? Dan kan ik dat toch gewoon zelf berekenen of moet je echt het berekende fooibedrag per se neerleggen?
Je bent niet verplicht om het gehele bedrag te betalen als je de service slecht vindt, afhankelijk hoe slecht het is kan je ook 5 of 10% neerleggen.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Maar je bent dus niet verplicht om dat bedrag te betalen? stel dat de service echt beroerd was en ik wil 10% geven? Dan kan ik dat toch gewoon zelf berekenen of moet je echt het berekende fooibedrag per se neerleggen?
Eh, dat weet ik dus niet.

Wat ik bijvoorbeeld wel gezien heb, is dat ze bij Ruby's Inn op de menukaarten hadden staan dat voor groepen groter dan 10 personen automatisch 15 procent servicekosten werden inbegrepen. Dan lijkt me dat wel verplicht, toch?
GoBucks
Amerikakenner

Bericht door GoBucks »

nieuwenoord schreef:
Eh, dat weet ik dus niet.

Wat ik bijvoorbeeld wel gezien heb, is dat ze bij Ruby's Inn op de menukaarten hadden staan dat voor groepen groter dan 10 personen automatisch 15 procent servicekosten werden inbegrepen. Dan lijkt me dat wel verplicht, toch?
Nee.... en je kan de bediening terug sturen met het verzoek de fooi van de rekening af te halen. Zo niet, vraag dan de manager te spreken.
BuckeyeRed
Amerikakenner

Bericht door BuckeyeRed »

Iris_1982 schreef: stel dat de service echt beroerd was en ik wil 10% geven? Dan kan ik dat toch gewoon zelf berekenen of moet je echt het berekende fooibedrag per se neerleggen?
Even n.a.v. deze opmerking, als de service zo beroerd is, waarom vraag je dan niet op het moment dat men er nog iets aan kan veranderen, de manager te spreken? Als het i.d.d. de service is die beroerd is - je zou de mensen ook de kost geven die de serveerster niet tippen omdat de kaas bijv. niet op de hamburger zat (terwijl de keuken dat dus was vergeten). Foutjes kunnen gemaakt worden, voordat je flink gaat korten op de fooi zou ik het restaurant toch eerst de kans geven zich te herstellen.
BuckeyeRed
Amerikakenner

bajito schreef:OK, dus we zijn het gelukkig wel eens over tippen bij het B&B ;)
Maar wat zou jij adviseren als moment? Gewoon iedere ochtend, of achteraf?
Laat antwoord want weekend weg geweest.... ;)
Iedere ochtend, i.d.d. om wat al eerder door iemand is gezegd, de housekeeping heeft niet elke dag dezelfde kamers. Beetje jammer als iemand zich twee dagen heeft uitgesloofd en de tip gaat de derde dag naar iemand anders. ;)
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Color01 schreef:ik heb ook al in heel wat plaatsen gegeten ... maar dat de tip al inbegrepen was, dat heb ik ook nog niet mee gemaakt.

wat ik wel eens mee heb gemaakt toen we ergens op de Blue Ridge Parkway met 35 man op de motor bij een restaurant stopte , . en toen kregen we de Lunch gratis aangeboden van de restaurant houder ... we hebben toen wel een Leuke tip achter gelaten voor de Serveerster. :)
Wat ik wel eens zie is dat de tip is voorgerekend op de bon, 15% en 20%, voor mensen die niet zo goed kunnen rekenen. Het is dus dan nog niet bij de prijs inbegrepen.
15-18% voor groepen zie je erg vaak.
Het tippen moest wel wennen in het begin. De eerste keer dat we bij een koffie-cafe op Mulberry street waren in NYC gaven we geen tip want dat hoeft bij Starbucks ook niet, en toen kwam de serveerster kwaad achter ons aan :-O
Verder hebben we 1 keer helemaal geen tip gegeven, want dat eten was superslecht. Toen zeiden ze niks, maar misschien dachten ze "laat die buitenlanders maar".

Dora
BuckeyeRed
Amerikakenner

Er schoot me vanochtend nog iets te binnen. Jaja, ik liep op m'n werk aan AA te denken. :lol:

Als fooi in een hotel gebeurt het ook wel dat mensen 'natura' achterlaten. Zo vertrok 1 van de meiden gisteren met een case bier naar huis, en laat men ook wel zakken chips, snoep, blikjes drinken enzo achter voor de housekeeping.

Wat ook heel leuk was, was iemand uit California die bij ons een foldertje achterliet van een of andere attractie daar (ben ff vergeten wat precies). Dus voor de Nederlanders die in Amerikaanse hotels gaan verblijven, ansichtkaarten meenemen van Holland en ff een krabbelje erachterop en in je kamer achterlaten? Wordt echt gewaardeerd hoor, al hoor je het achteraf natuurlijk (meestal) niet.
Izognoeg
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Izognoeg »

BuckeyeRed schreef:Dus voor de Nederlanders die in Amerikaanse hotels gaan verblijven, ansichtkaarten meenemen van Holland en ff een krabbelje erachterop en in je kamer achterlaten? Wordt echt gewaardeerd hoor, al hoor je het achteraf natuurlijk (meestal) niet.
Dit vind ik nou echt een fantastisch idee. Ga ik ook zeer zeker doen.

Groetjes,
Paul
ORANGE
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 50

Bericht door ORANGE »

nieuwenoord schreef:Wij hebben het dit jaar één keer meegemaakt, in Moab. Ik kreeg de rekening en er stond een stempel op met 'Gratuity included'. Ik wist niet precies wat ik er mee aan moest, maar het was wel duidelijk dat er een 15 procent opgezet was. Ik ben het dus even gaan vragen en ja, de tip was erbij berekend.
beetje late reactie:
maar daar staan sommige restaurants in Moab om bekend. Volgens mij zijn zij bang dat de overseas-tourists geen fooi geven. (of hebben ze die ervaring in ieder geval) Ik vind het in ieder geval erg brutaal.

gr. diny
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

dora schreef:Wat ik wel eens zie is dat de tip is voorgerekend op de bon, 15% en 20%, voor mensen die niet zo goed kunnen rekenen. Het is dus dan nog niet bij de prijs inbegrepen.
15-18% voor groepen zie je erg vaak.Dora
Tsja na wat forum lezen ga je er toch wat meer op letten.
Gisteren bij El Mariachi (Mexicaanse restaurantketen in S-Florida), zag ik dat dus ook op de rekening:
Gratituity
15% $19.34
18% $24.78
20% etc,...
Daar stond dus precies hoeveel je kon/moest tippen. :o
CaroLine
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door CaroLine »

In Nederland laten we ook altijd een fooi achter in een restaurant maar niet zo'n hoog bedrag als in Amerika.
In Amerika gaan we altijd uit van 20% maar als ik dan om me heen kijk en zie hoeveel tafels er bediend worden door de serveerster moet ze wel een erg hoog salaris hebben als iedereen 20% fooi geeft.
Ik vind die 20% echt overdreven maar omdat het gebruikelijk is doen we er aan mee.
Stel dat je voor $ 50,- eet dan betaal je $ 10,-- fooi. Als de serveerster dan 10 tafels in een uur bedient heeft ze toch maar mooi $ 100,-- fooi per uur (of zie ik dat verkeerd?).
Carola
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer