Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Huis kopen in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
felida
Amerika-newbie

Huis kopen in Amerika

Bericht door felida »

Halo,
Wij willen graag verhuizen naar Amerika en hebben enkele vragen.
- We doen mee aan de greencard loterij en vroeg me af hoelang die procedure zal duren...
-We zijn nu druk bezig met sollicitaties zodat als we dan in Amerika zijn, we meteen een baan hebben.
Hoelang zouden we moeten wachten om een hypotheek te kunnen aanvragen/krijgen?, is het moeilijk/makkelijk, duurt het lang/ relatief kort?
-Weet iemand van een site of forum waar we in contact kunnen komen met mensen die ook gaan emigreren naar California?

Alvast reuze bedankt!

Groetjes s.felida
els70
Amerikafan
Contacteer:

Re: Huis kopen in Amerika

Bericht door els70 »

felida schreef: -Weet iemand van een site of forum waar we in contact kunnen komen met mensen die ook gaan emigreren naar California?
Je hebt het al gevonden :wink:
Baia
Amerikakenner
Locatie: Pendel tussen Riemst (Bel) - Antwerpen (Bel) - Oss (Ned)
Contacteer:

Bericht door Baia »

Jullie doen mee met de lotterij, en zijn nu al aan het solliciteren? Het is een lotterij, dus de kans dat je hem wint is vrij klein. Je mag daar dus niet zomaar van uit gaan.
Ga er ook maar van uit dat een amerikaans bedrijf jou niet zommaar een job gaat geven, zonder dat je reeds een greencard of visum hebt, tenzij ze echt niemand vinden en de hele papierrompslomp van zo'n visum voor jou willen regelen. Daarenboven meoten bedrijven ginder aantoenen dat ze geen amerikaan voor de job kunnen vinden voor ze jou mogen aannemen.
Best is meedoen met de lotterij, en pas als je hem gewonnen hebt beginnen met solliciteren. Als je gewonnen hebt ben je ongeveer een jaar later in Amerika. Tijd genoeg dus om dan te solliciteren. :wink:
Afbeelding

* Fingers al lang niet meer crossed for DV2010 ! *
** Fingers al lang niet meer crossed for DV2011 ! **
*** Fingers al lang niet meer crossed for DV2012 ! ***
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

felida schreef:Halo,

Hoelang zouden we moeten wachten om een hypotheek te kunnen aanvragen/krijgen?, is het moeilijk/makkelijk, duurt het lang/ relatief kort?
Alvast reuze bedankt!
Groetjes s.felida
Als je op tijd je rekeningen betaald en dus een goede credit score opbouwt dan kun je tussen de 3 en 5 jaar een score boven de 750 hebben wat je tegenwoordig wel nodig hebt. Was het 2 jaar geleden nog makkelijker om een hypotheek te krijgen, de tijden zijn nu wel verandert en de eisen liggen veel hoger.

California is wat dat betreft geen goede keus om een eerste huis te kopen, de prijzen en de levenstandaard ligt hoog. Huisprijzen van gemiddeld $600.000/700.000 zijn heel normaal.

Zeker de eerste jaren moet je erop rekenen een huis/apartement te moeten huren voordat je een hypotheek of een autolening kunt aanvragen. In de Bay Area betaal je al gauw voor een beetje huur huis tussnen de 2000-2500 tot 3500-4000 per maand zonder gas/water/elek etc. Apartementen liggen iets goedkoper. Je zou denken dat de huurmarkt de prijzen zakken nu er zo veel koop woningen in foreclosure zijn maar ik zie daar weinig van.
--
Tink
Steffen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Steffen »

Tink schreef:
felida schreef:Halo,

Alvast reuze bedankt!
Groetjes s.felida
Als je op tijd je rekeningen betaald en dus een goede credit score opbouwt dan kun je tussen de 3 en 5 jaar een score boven de 750 hebben wat je tegenwoordig wel nodig hebt. Was het 2 jaar geleden nog makkelijker om een hypotheek te krijgen, de tijden zijn nu wel verandert en de eisen liggen veel hoger.

California is wat dat betreft geen goede keus om een eerste huis te kopen, de prijzen en de levenstandaard ligt hoog. Huisprijzen van gemiddeld $600.000/700.000 zijn heel normaal.

Zeker de eerste jaren moet je erop rekenen een huis/apartement te moeten huren voordat je een hypotheek of een autolening kunt aanvragen. In de Bay Area betaal je al gauw voor een beetje huur huis tussnen de 2000-2500 tot 3500-4000 per maand zonder gas/water/elek etc. Apartementen liggen iets goedkoper. Je zou denken dat de huurmarkt de prijzen zakken nu er zo veel koop woningen in foreclosure zijn maar ik zie daar weinig van.

Ik zou juist verwachten dat de huurprijzen omhoog gaan. Wanneer steeds meer mensen hun huis moeten verkopen omdat het te prijzig wordt, zullen mensen opzoek gaan naar een nieuwe woning, wat waarschijnlijk een huurwoning is. Je moet immers een dak boven je hoofd hebben.

In de randstad is dat in ieder geval duidelijk aan de orde. Als zogenoemde starter is het haast onmogelijk om aan een appartement te komen, laat staan een huis. De huisprijzen liggen zo hoog dat je geen hypotheek krijgt, dus ben je al gauw overgeleverd aan de huurmarkt. Maar aangezien de vraag groter is dan het aanbod worden er belachelijke bedragen gevraagd. Het enige is via de woningbouwvereniging een huis huren, maar...
Je moet rekening houden met een wachtlijst van 5 a 6 jaar en dan krijg je een oude woning in een niet al te beste wijk voorgeschoteld. Daarbij komt dat na 6 jaar wachten je vermoedelijk toe bent aan een huis en niet een klein appartement gezien vermoedelijke gezinsuitbreiding.

De enige oplossing lijkt het aanbod groter te maken (dan de vraag). Maar geen makelaar die zoiets doet natuurlijk. :|
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Door de leegstand en de onverkoopbaarheid van veel huizen is het huren juist goedkoper geworden. Raar maar waar......
In bepaalde grote steden zoals LA en NY is het moeilijk om betaalbare woonruimte te vinden, maar in de andere regio's is het geen probleem.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Maar nu hebben we nog steeds geen antwoord op onze vraag: waar heeft Felida het over ???

Quote: "we doen mee met de greencard lottery" en vraag hoe lang de procedure gaat duren...
OK wat is het, een van de twee: doe je mee aan de loterij, of hebben jullie een grond om een groene kaart aan te vragen want dat betekent een procedure.

Wat betreft de huisprijzen, het hangt ervan af waar je wilt/gaat wonen in CA. Inderdaad zijn LA en SanF. duur, maar als je meer naar het noorden gaat of landinwaarts, dan worden de prijzen lager. Waar ik zit beginnen nu de prijzen vanaf 250.000 voor redelijk huisje. (Ja ik zit behoorlijk in het achterland).

Wat betreft aanbod van huurwoningen, ik denk dat hierbij ook van belang is of in een bepaalde plaats de bouwers gedurende de 'froth' veel uitbreiding zijn begonnen. Waar ik woon is dat het geval en nu proberen zelfs bouwers, huurders te krijgen voor hun onverkochte panden.
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Ik ging ervan uit dat de vraag die ze stelde over de GC lotterij al zo vaak gesteld is en beantwoord dat ze dat zelf wel kon opzoeken met de zoek functie.

Wat betreft de nieuwe huizen die gebouwd zijn en ze nu niet kwijt kunnen en dus moeten verhuren, bij ons in Portland is dat ook wel het geval alleen niet zoveel als in de rest van het land. Oregon is redelijk stabiel gebleven. In Portland echter waren wel ambitieuze luxe condo complexen gebouwd tijdens de boom die nu verhuurd gaan worden. Echter een 1 bedroom condo 800 sqf in zo'n complex begint bij 1500 per maand. Daar kunnen mensen ook een hypotheek van betalen. Ook wij hebben erover gedacht een condo in de binnenstad te kopen, maar wachten nu af. We hebben gelukkig geen rans hypotheek hoeven af te sluiten om een huis te kopen en hebben netjes een 6% hypotheek dus we zitten voorlopig goed.

Door de vooraad huizen die beschikbaar komen door foreclosure op de huurmarkt zou ik verwachten een redelijke huurprijs te moeten betalen maar ik zie het in CA waar mensen wanhopig naar een redelijk betaalde woning zoeken en die niet te vinden is ondanks de grotere voorraad.

Boven het Sacramento gebied zullen de huizenprijzen waarschijnlijk goedkoper liggen maar Marin County en daarboven is nog steeds duur.
--
Tink
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Tussen nu en het winnen van een green card kan er nog heel veel gebeuren met de huizenmarkt. Want het is ten vroegste 2010 vooraleer TS zou kunnen vertrekken.

Toen ik 2 jaar geleden in New Jersey naar huizen keek, konden wij ons ook bepaalde buurten niet veroorloven die nu met de daling der huizenprijzen + daling van de dollar wel plots betaalbaar geworden zijn. (maar we zitten nog alijd hier, en niet in NJ :cry: )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ben je slimmer dan ik, Tink, want ik begrijp nog steeds niet hoe Felida in de US hoopt te geraken. De DV lottery, da's dus een kansje wagen, een procedure doorlopen is toch iets anders. Vandaar.

Hier is veel gebouwd de laatste jaren, de vraag was enorm - ja mensen die zich bij zo ongeveer iedere bouwer op de wachtlijst lieten zetten en dan keken waar hun nummer het eerste aan de beurt kwam. Plus makelaars jutten mensen op om niet een, maar twee huizen te kopen, een om in te wonen en een om winst op te maken. En ja hoor er zijn altijd malloten die ervoor gaan.
Plus de flippers, mensen die een huis bestelden waarvan ze wisten dat ze er nooit in zouden gaan wonen, maar erop gokten dat het huis, als het afgebouwd was, beduidend - denk $ 100.000 of zelfs nog meer in een, anderhalf jaar tijd - meer waard zou zijn geworden. Dat is een tijdje goed gegaan, tot het fout liep.
Probleem is ook dat de overheid (county) belanghebbende is, hoe hoger de aanschafprijs, hoe meer o.g. belasting er betaald wordt.
Inmiddels zijn hier de prijzen stevig gezakt maar de mensen durven niet te kopen, wie weet zakken de prijzen nog verder.

Dit weekeinde las ik in de krant dat de misere zich verder uitbreid: nu kunnen komt het steeds vaker voor dat eigenaren van kleinere appartementsgebouwen (denk 4, 6, 8 units) hun hypotheek niet meer betalen. De huurders merken dat pas als ze een papier op hun voordeur geplakt vinden dat ze binnen een paar dagen weg moeten zijn omdat de bank het gebouw in beslag neemt. Die mensen raken dan kwijt hun vooruitbetaalde laatste maand plus hun security deposit. En dat op een moment dat ze ergens anders ook eerste, laatste maand en sec.dep. moeten ophoesten.

Ik kan me hier echt over opvreten. Banken, beleggers, makelaars, hypotheek-gevers, bouwers enz. hebben de huizenprijzen omhoog helpen speculeren. Nu zijn veel mensen hun aanbetaling kwijt - in het beste geval, anderen zijn ook het huis kwijt. En niemand wordt verantwoordelijk gesteld voor deze oplichterij. Sterker, veel topfiguren hebben ettelijke miljoenen per jaar 'verdiend' al die jaren en vaak ook nog toen de zaak helemaal fout liep.
Als ik morgen in een winkel een kammetje van een dollar jat dan wordt ik al gearresteerd.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

oortjes schreef:Dit weekeinde las ik in de krant dat de misere zich verder uitbreid: nu kunnen komt het steeds vaker voor dat eigenaren van kleinere appartementsgebouwen (denk 4, 6, 8 units) hun hypotheek niet meer betalen. De huurders merken dat pas als ze een papier op hun voordeur geplakt vinden dat ze binnen een paar dagen weg moeten zijn omdat de bank het gebouw in beslag neemt. Die mensen raken dan kwijt hun vooruitbetaalde laatste maand plus hun security deposit. En dat op een moment dat ze ergens anders ook eerste, laatste maand en sec.dep. moeten ophoesten.

Ik kan me hier echt over opvreten. Banken, beleggers, makelaars, hypotheek-gevers, bouwers enz. hebben de huizenprijzen omhoog helpen speculeren. Nu zijn veel mensen hun aanbetaling kwijt - in het beste geval, anderen zijn ook het huis kwijt. En niemand wordt verantwoordelijk gesteld voor deze oplichterij. Sterker, veel topfiguren hebben ettelijke miljoenen per jaar 'verdiend' al die jaren en vaak ook nog toen de zaak helemaal fout liep.
Als ik morgen in een winkel een kammetje van een dollar jat dan wordt ik al gearresteerd.
Aan de ene kant is dat sneu . Aan de andere kant zie ik het zo vaak gebeuren (en maak ik het af en toe mee) dat huurders geen respect voor je eigendommen hebben, ze met de noorderzon vertekken en dat niemand ze er voor straft.
Soms laten ze een schade na van enkele duizenden dollars als je pech hebt. Geen judge die zich er over druk maakt.
Steel je $1000 bij de walmart ga je het gevang in.
Groot verschil tussen de meeste landlords en huurders is dat de landlord zijn investment niet wil verliezen. Dit heeft veel verder gaande gevolgen dan een huurder die hem smeert.
njonker
Amerika-ontdekker

Bericht door njonker »

Wow, een huis kopen hier valt vaak niet mee als je hier net aankomt... Maar zoals altijd, er zijn opties

Het merendeel van de huizen dat in de VS te koop is (maar niet alles) is te vinden in de Multiple Listing Service, oftewel MLS. Je kunt via de websites van veel makelaars de MLS doorzoeken, een goed begin punt is www.realtor.com. Als je geen 'credit score' hebt, kun je zoeken naar 'Owner financing available' of 'seller financing available'. Dit betekent dat de verkoper bereid is om persoonlijk een hypotheek te verstrekken. Je moet natuurlijk wel in een haalbare situatie zitten, bijvoorbeeld een inkomen hebben. Maar 'owener financed' is meestal makkelijker te doen dan het verkrijgen van een banklening. (En je betaalt vaak een beetje meer rente). Ik heb bijvoorbeeld op deze manier een paar jaar geleden een 'condo' in Noord Virginia verkocht aan iemand die bij de World Bank met pensioen ging (en dus gegarandeerd inkomen had, maar geen lening kon krijgen).

Een tweede optie is een 'lease with purchase option' arrangement. Daarbij sluit je een overeenkomst om voor een paar jaar een huis te huren, met het recht om na verloop van tijd het huis te kopen van de eigenaar. Een aantal jaar geleden heb ik op die manier een huis in Tennessee aan een echtpaar verkocht die net 'bankruptcy' hadden verklaard (En je credit score kan niet lager dan vlak na bankruptcy). Nadat ze drie jaar van me hadden ge-leased (oftewel gehuurd) kwamen ze in aanmerking voor een hypotheek en hebben het huis gekocht, waarbij we 1/3 van hun lease payments van de koop prijs hebben afgetrokken.

Voor beide vormen van financiering helpt het wel als je een gezond financieel plaatje neer kan zetten, bijvoorbeeld wat spaargeld in de bank een een baan, pensioen of andere bron van inkomen.

Daarnaast zal ik je aanraden om zo snel mogelijk te beginnen met het bouwen van je 'credit report'. Als je in het begin niet kan kopen, ga dan huren via een grote verhuurder die je huur betaling aan een 'credit bureau' doorgeeft. Zet Gas, licht, water in je eigne naam. Neem een mobiele telefoon die niet pre-pay is en betaal op tijd. Need direct een 'credit card' van bijvoorbeeld een olie maatschappij en een winkel, en gebruik deze regelmatig (en betaal hem regelmatig en volledig), neem een bankrekening en neem 'overdraft protection' (Die hoef je nooit te gebruiken) en als je een auto koopt, neem een auto lening (zelfs als je die na 2 of 3 maanden afbetaald). Al die acties helpen met het maken van je 'credit score', als je het handig aanpakt kan je binnen de drie jaar op een score van 750+ zitten (en daardoor in aanmerking komen voor de beste deals op hypotheken).

Hope that helps,

Niels.
felida
Amerika-newbie

Bericht door felida »

Hallo Niels,
Hartstikke bedankt voor je antwoord! Daar heb ik tenminste veel aan.
In plaats van een stel anderen die er maar op los zeiken, iemand kan toch een vraag stellen??!
Met jouw informatie kom ik ergens, fijn dat je niet zo judgemental en kattig was!
Ik neem je tips in bewaring, groetjes

Felida
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

felida schreef:In plaats van een stel anderen die er maar op los zeiken, iemand kan toch een vraag stellen??!
Met jouw informatie kom ik ergens, fijn dat je niet zo judgemental en kattig was!
:blink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

felida schreef:Hallo Niels,
In plaats van een stel anderen die er maar op los zeiken, iemand kan toch een vraag stellen??!

Felida
Wat een kattig antwoord :shock:
Frank01
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Frank01 »

Felida,

Ik kan me je houding wel enigzins voorstellen maar als je heel eerlijk bent dan heb je dit ook wel een klein beetje aan jezelf te danken.

Je praat over de GC Lottery alsof het gewoon een kwestie van tijd is voordat je wordt uitgekozen en in z'n algemeenheid alsof het verhuizen naar Amerika gewoon een kwestie is van visum regelen en dan maar een baan zoeken.

Ik denk dat veel van de mensen hier dit soort berichten hier al heel vaak hebben langs zien komen en zijn gewoon skeptisch geworden over dit soort vragen omdat ze misschien zullen denken dat deze mensen het allemaal niet zo serieus nemen.

Er staat op deze site ontzettend veel informatie over wat er allemaal bij komt kijken om naar Amerika te emigreren. Lees dat allemaal is rustig door en ga dan een plan van aanpak maken. Stel je hierbij alle vragen af die je hebt en ga op zoek naar antwoorden. Vragen als: "Hoelang duurt een GC Lottery procedure komen, mijns inziens, een beetje naief over. Dit soort informatie is allemaal al te vinden. Zoek ook bijv. uit welke streken van Amerika je trekken en ga er eventueel is heen (in combinatie met een vakantie) om te kijken of die buurt(en) je bevallen.

Kortom, pluis eerst is helemaal uit voor je (jullie) zelf wat je precies wilt en verwacht van een leven in Amerika. Als je dan een goed beeld heb gevormt van wat er allemaal moet gebeuren en je hebt dan nog vragen? Open dan een thread op een forum en er zijn meer dan genoeg mensen die je met alle liefde van hun ervaringen en kennis willen voorzien om je verder te helpen.

Succes in elk geval.

Frank
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

felida schreef:Hallo Niels,
Felida
***Felida, tot nu toe is er niemand kattig geweest, behalve jij. Mag ik bij deze vragen in het vervolg dergelijke reacties achterwege te laten?

Elke
Moderator***
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

De mensen die hier ondertussen reageerden op jouw vragen hebben daar tijd in gestoken om dat te doen. Zij hadden even goed kunnen reageren door te zeggen dat, als jij de loterij volgend jaar wint, je nog altijd 2 jaar de tijd hebt om de dingen uit te zoeken, en dat je dus eerst maar eens moet beginnen lezen op dit forum. Want ik denk niet dat jij hier vragen stelt die nog niet al elders zijn beantwoord.

Je kan je ook de vraag stellen hoe zinvol het is om NU te solliciteren en te moeten zeggen "met een beetje geluk kan ik in 2010 bij u komen werken, mijnheer de potentiele werkgever, maar met wat pech kan het ook wel 2020 worden. Of 2030. Of nog wat later"...

Verder wil ik even quoten uit een mededeling die helemaal bovenaan staat op het Emigratieforum:
(het is de bedoeling dat mensen Mededelingen en Forumregels lezen alvorens ze beginnen posten)
Dennis schreef:(...)De volgende artikelen over emigratie zijn al beschikbaar op AllesAmerika.com, lees ze zeker eerst door:
(...)
- Uitgebreide informatie over de greencard loterij (DV-lottery)
- Veelgestelde vragen over de greencard loterij (DV-lottery)
- Een praktijkvoorbeeld van de greencard loterij: de emigratie van Dennis, de webmaster van AllesAmerika.com
(...)
Het is dus aan jou om eerst alle relevante informatie op te zoeken en daarna pas eventuele vragen te stellen.

Om het je makkelijk te maken: hieronder staan al een hoop links die de meeste vragen kunnen helpen beantwoorden.

Bedankt voor je medewerking!

http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=1091
http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=926
http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=1407
http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=784
http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=1515
http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=1553

Maar allez, ik doe nog een poging om verder te geraken:
Je spreekt over "wij". Ik neem aan dat je een partner hebt die met je mee wilt verhuizen? Zijn jullie gehuwd of hebben jullie in de nabije toekomst huwelijksplannen?
Welke opleiding hebben jullie gevolgd?
Welke werkervaring hebben jullie?
Elke
GoBucks
Amerikakenner

Bericht door GoBucks »

oortjes schreef: Ik kan me hier echt over opvreten. Banken, beleggers, makelaars, hypotheek-gevers, bouwers enz. hebben de huizenprijzen omhoog helpen speculeren. Nu zijn veel mensen hun aanbetaling kwijt - in het beste geval, anderen zijn ook het huis kwijt. En niemand wordt verantwoordelijk gesteld voor deze oplichterij. Sterker, veel topfiguren hebben ettelijke miljoenen per jaar 'verdiend' al die jaren en vaak ook nog toen de zaak helemaal fout liep.
Waarom?? Als jij een kammetje jat dan is dat stelen.... als ik morgen iemand zo gek krijg een waardeloos product van mij te kopen voor een bepaald bedrag, ben ik dan dom of is de koper dom?

Tuurlijk zullen er mensen zijn die genaait zijn door een snelle verkoper met gladde praatjes. Daar lees je over in de krant en dat zie je op CNN. Maar er zullen even veel mensen zijn, zo niet meer mensen zijn die een kast van een huis kopen, waarvan ik me afvraag: welk gedeelte van 'adjustable' begrijp je niet?? Eerst de ' kijk mij nu eens in een duur huist wonen' patser uithangen en nu zielig doen omdat je het niet kan betalen??? Ehhh hello, je tekent voor een lening met een laag rentepercentage die uiteindelijk omhoog gaat, dat had je kunnen lezen als je de moeite ervoor had gedaan. Daar heb ik ook helemaal geen medelijden mee. En wat het huren betreft... tsja dat is nu eenmaal het risico van het huren. De huisbaas kan failliet gaan. Netzoals dat het bedrijf waarvoor je werkt failliet kan gaan en je je baan kwijt bent.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

gobucks - helemaal met je eens.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer