Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

universiteiten US/summer school California

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
marish
Amerika-ontdekker

universiteiten US/summer school California

Bericht door marish »

hoi fellow amerika-adepten :)

Ik ben net begonnen aan mijn doctoraat in Marketing en ben van plan komende zomer een summer school programma aan ofwel Berkeley ofwel UCLA te volgen om cursussen te volgen in de marketing/consumer behavior/cognitieve psychologie/statistiek area (het LUC registratiecentrum zou alles regelen, misschien kent iemand van jullie het wel?) Ik wou hier eens horen wat de meningen zijn over beide campussen qua atmosfeer, studentenvoorzieningen, things to do in the neighbourhood, enzovoorts zodat ik beter een keuze kan maken. Over kosten heb ik me al goed geïnformeerd en dat zou geen issue mogen zijn. Moesten er mensen op dit forum zijn die zelf al zo'n programma hebben gevolgd, zou ik natuurlijk graag horen over jullie ervaringen! Of misschien zijn er hier wel mensen die op één of andere manier verbonden zijn aan één van deze universiteiten die me iets meer kunnen vertellen? Of aan eender welke andere Amerikaanse universiteit for that matter, ik wil namelijk heeeeeeeel graag ooit aan een Amerikaanse universiteit werken/lesgeven/doctoreren/whatever :) en alle tips om die droom te bereiken zijn welkom...

Thanks!!
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: universiteiten US/summer school California

Bericht door FlipjeBTiel »

Nobody Beats Berkeley.

Serieus, UCLA of UCB is geen vergelijk. En zeker als je in de VS wilt blijven als universitair docent, dan heb je veel meer aan de prestige van UCB.

Gr., Flipje

P.S. Disclaimer: ik word niet betaald door UCB, maar degene die mijn salaris betaald indirect wel.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

De Vlaamse Heidi Bertels is bezig met haar Ph.D aan Stevens Institute of Technology in New York:
http://www.fuzzyfrontend.be/
Dat is natuurlijk een totaal ander studieveld en een totaal andere kant van het land, maar misschien dat je haar eens kan contacteren? Ze maakt ontzettend veel uren, dus het kan even duren vooraleer je reactie krijgt. Maar zeg maar dat 'Elke uit haar buurdorp' je doorverwezen heeft (en dat we nog steeds niet in Amerika wonen :lol: ).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
marish
Amerika-ontdekker

Bericht door marish »

Hoi elke,

Ik heb al een paar keer contact gehad met Heidi, had ze al gevonden in mijn zoektocht naar info over phd's in amerika :) toch bedankt! ze heeft het inderdaad erg druk klaarblijkelijk...
yvet
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door yvet »

Tja en ik zeg dan weer nothing as good as UCLA.

Ik ben er zelf geweest voor een zomerclasses en ik heb hier de link voor je van mijn weblog: http://ucla.web-log.nl/
Hier is ook een weblog van iemand die vlak voor mij is geweest:
http://paulapost.waarbenjij.nu/
http://ucla.web-log.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Als je interesse hebt kan ik je in contact brengen met 'mijn' student Patricia aan UC Berkeley om over haar ervaringen te horen. Zij is onlangs nog geinterviewd door de Metro: http://www.readmetro.com/show/en/MetroH ... 81017/1/8/
W.C.P.
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door W.C.P. »

Mijn vriend heeft in UCLA gestudeerd, woon samen met zijn vrouw in San Francisco. Hij is helemaal gek van College football.
Wat wil je weten?
Wim
Alle informatie over USA: http://www.usa.eigenstart.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
marish
Amerika-ontdekker

Bericht door marish »

W.C.P. schreef:Mijn vriend heeft in UCLA gestudeerd, woon samen met zijn vrouw in San Francisco. Hij is helemaal gek van College football.
Wat wil je weten?
Wim
Een beetje vanalles, hoe het studentenleven daar is, of ik daar zonder 'auto' zou kunnen overleven, of het studeren daar aan te raden is, wat de gezelligste vorm van housing is, ...
UStudy schreef:Als je interesse hebt kan ik je in contact brengen met 'mijn' student Patricia aan UC Berkeley om over haar ervaringen te horen. Zij is onlangs nog geinterviewd door de Metro: http://www.readmetro.com/show/en/MetroH ... 81017/1/8/
Wat bedoel je met "mijn" student? Bent u verbonden aan een organisatie die studenten naar Amerika stuurt?

x
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

klopt
FlipjeBTiel
Amerika-expert

marish schreef:Een beetje vanalles, hoe het studentenleven daar is, of ik daar zonder 'auto' zou kunnen overleven, of het studeren daar aan te raden is, wat de gezelligste vorm van housing is, ...
In Berkeley kun je zonder auto, zelfs zonder fiets: er is een heel uitgaansleven rondom campus, en ook het BART station (waarmee je zo in SF zit) is op een beloopbare afstand. Housing dichtbij campus is duurder, dus kom je vrij snel terecht met meerderen in een meerkamerappartement. Of dat gezellig is? Lijkt me wel, vermits je goed kiest. Er zijn ook dorms, maar daar ben ik niet mee bekend.

Gr., Flipje
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Op UC Berkeley raad ik je aan te kijken naar huisvesting in de International House, echt een geweldig mooi complex met heel veel activiteiten, zie: http://ihouse.berkeley.edu

Maar misschien wil je wel liever in SF dan Berkeley wonen want naast de universiteit is er niet veel te beleven in Berkeley. Er zijn studenten die niet te ver van de Golden Gate bridge in SF wonen en dan per fiets dagelijks naar de Uni in Berkeley gaan...
marish
Amerika-ontdekker

Bericht door marish »

Bedankt voor de info!

Heb net de cursussen 's bekeken die aan beide uni's worden gegeven en het lijkt erop dat UCLA toch meer relevante cursussen aanbiedt voor hetgeen ik aan het onderzoeken ben. Het zal dus waarschijnlijk toch eerder UCLA worden.

UStudy, kunnen jullie ook mensen helpen die met een PhD bezig zijn hier, en een deel daarvan (of in z'n geheel) in de States willen doen? Ik wil al zolang ik me kan herinneren studeren aan een Amerikaanse universiteit, en hoop misschien op die manier binnen te geraken. Eén manier om dat te doen is een professor te vinden die me 'uitnodigt' om daar onderzoek te voeren, maar ik weet niet hoe ik daaraan moet beginnen. Ik ben nog maar net begonnen aan m'n doctoraat dus ken nog niet veel mensen in het wereldje. Dus vooraleer ik echt contacten heb opgebouwd, op een goed blaadje kom bij die contacten, en er een uitnodiging bij te pakken krijgen, zijn we weer een aantal jaar verder.. Hét grote probleem verder is natuurlijk die torenhoge kost... Verdient een PhDstudent eigenlijk geld in de VS? Ik zit nu hier op een beurs van de Universiteit Antwerpen, en het is de bedoeling vanaf volgend jaar vier jaar op een beurs van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek terecht te komen. Ik vrees alleen dat ik die beurs niet zal krijgen als ik naar Amerika zou trekken en dan heb ik natuurlijk geen inkomen meer... Ik heb het eens nagevraagd en ik ben wel eligible voor verschillende beurzen bij Fulbright, maar dat is slechts één jaar. Of is de kans groot dat ik, eens ik daar ben, via de universiteit zelf aan scholarships voor de volgende jaren kan komen?

Heeft iemand hier trouwens ervaringen met Fulbright? Opent het echt zoveel deuren als ze daar willen doen uitschijnen?
marish
Amerika-ontdekker

Bericht door marish »

FlipjeBTiel schreef:Nobody Beats Berkeley.

Serieus, UCLA of UCB is geen vergelijk. En zeker als je in de VS wilt blijven als universitair docent, dan heb je veel meer aan de prestige van UCB.

Gr., Flipje

P.S. Disclaimer: ik word niet betaald door UCB, maar degene die mijn salaris betaald indirect wel.
Flipje, wat doe je dan precies in de VS? En hoe ben je daar terecht gekomen? (als ik zo nieuwsgierig mag zijn tenminste :))
x
FlipjeBTiel
Amerika-expert

UStudy schreef:Er zijn studenten die niet te ver van de Golden Gate bridge in SF wonen en dan per fiets dagelijks naar de Uni in Berkeley gaan...
Dappere studenten zullen er ongetwijfeld zijn, en het Marin district in SF is bijzonder leuk, maar vanaf de GG naar UCB campus is 20 mijl fietsen. Ik neem aan dat ze tussendoor BART nemen?
marish schreef:Flipje, wat doe je dan precies in de VS? En hoe ben je daar terecht gekomen? (als ik zo nieuwsgierig mag zijn tenminste :))
Antwoord verstuurd via pb.

Gr., Flipje
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

marish schreef:Heeft iemand hier trouwens ervaringen met Fulbright? Opent het echt zoveel deuren als ze daar willen doen uitschijnen?
Ik ben zelf in 1991 als Fulbright beursaal vanuit Nederland naar de Universiteit van Texas in Austin gegaan voor mijn master's in bestuurskunde. Hoewel het Nederlanders misschien niet zoveel zegt, is het in de VS inderdaad een 'titel' die veel 'deuren' doen openen. In de zin van netwerkmogelijkheden en onthaald worden als student met 'bijzondere academische kwaliteiten'. Voorbeeld: toen ik eenmaal de Fulbright beurs had toegekend gekregen, kon ik daarmee weer makkelijk 'onderhandelen' richting mijn Amerikaanse faculteit om een studiebeurs van hen te krijgen om vervolgens daarmee weer een out-of-state tuition waiver te krijgen. Dat scheelde me toen nog eens duizenden dollars extra.
Daarnaast wordt in de VS voor Fulbrighters veel georganiseerd zoals conferenties en feestelijke bijeenkomsten met andere Fulbrighters van over de hele wereld. Ook nu nog heb ik profijt van een groot netwerk van huidige en voormalige Fulbrighters, bijv. op Facebook en LinkedIn.

Mijn andere ervaring met Fulbright is dat ik het Fulbright scholarship programma runde toen ik Tunesie voor de Amerikaanse ambassade werkte. Verder heb ik een jaar meegedraaid in de Nederlandse selectiecommissie van Fulbright beurzen en Netherland-America Foundation beurzen.

Tenslotte is mijn allerleukste ervaring met Fulbright dat ik de Senator zelf in 1991 nog in levende lijve heb mogen opzoeken op zijn kantoor in Washington - wilde hem toen persoonlijk bedanken voor het krijgen van de beurs. Was toen namelijk in DC voor een stage toen ik het goede nieuws over de beurs hoorde...

De eerdere vragen beantwoord ik wel even via een PB.
nanobrt
Amerika-ontdekker

Bericht door nanobrt »

Hier een Nederlandse Ph.D. werkzaam aan een Amerikaanse universiteit. Ik zit ik de beta sector dus het kan voor jou anders werken maar misschien heb je er wat aan.

Je zegt dat je aan het promoveren bent aan de universiteit van Antwerpen met uitzicht op een 4 jarige beurs van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek.
Wat ik niet begrijp (en dat kan aan het verschil NL-BE liggen) is dat je aan het promoveren bent maar dat je blijkbaar die beurs nodig hebt. Is je promotie traject dan niet zeker gefinancieerd door de universiteit van Antwerpen of is die 4-jarige beurs een persoonlijke "award" wat gunstiger voor jou is om te hebben (hoger salaris/meer vrijheid)? Ook lees ik niets over een promotor die je moet hebben wil je een doctoraat kunnen krijgen en is het blijkbaar ook een optie om gewoon te stoppen in Belgie en te proberen in de VS in een graduate school te komen?

Het lijkt mij dat je dus altijd een belgisch doctoraat "krijgt" tenzij je stopt in Antwerpen en probeert in een Amerikaanse graduate school te komen wat zeker voor Berkeley lastig en duur is (al ontvang je als graduate student wel salaris en wordt je tuition betaald door het onderdeel waarbij je bent ingedeeld).Bovendien heb je je masters titel al en begin je in amerikaanse graduate school vanaf het bachelors niveau. Zelfs het verkrijgen van credits voor masters vakken aan een andere VS universiteit is een lastige zaak omdat men nu eenmaal het eigen curriculum het beste vindt. Ook hebben veel graduate schools een qualifying exam waarbij je na al een jaar geinvesteerd te hebben er weer uitgekickt kan worden. Bij ons mag 20% dan weer vertrekken.

Daarentegen als jij in Belgie gewoon volledig gefinancieerd bent lijkt me dat, mits je promotor dat goedvindt, je gewoon een paar maanden tot een jaar te gast kan zijn bij een groep in de VS, met gesloten beurzen. Je kost hun immers geen geld (behalve visum dan) en wellicht doe je werk waar zij ook iets aan hebben (publicaties). Dit lijkt me de makkelijkste optie om op een amerikaanse universiteit te komen. Heeft je promotor geen contacten met collega's in de VS? Andere manier is inderdaad een naam opbouwen d.m.v. publicaties en presentaties op congressen, maar ja dat kost tijd en moet je nog maar zien of dat lukt.
marish
Amerika-ontdekker

Bericht door marish »

Tis een tijdje geleden dat ik op dit threadje nog gereageerd heb, maar er is schot in de zaak gekomen!
nanobrt schreef:Daarentegen als jij in Belgie gewoon volledig gefinancieerd bent lijkt me dat, mits je promotor dat goedvindt, je gewoon een paar maanden tot een jaar te gast kan zijn bij een groep in de VS, met gesloten beurzen. Je kost hun immers geen geld (behalve visum dan) en wellicht doe je werk waar zij ook iets aan hebben (publicaties). Dit lijkt me de makkelijkste optie om op een amerikaanse universiteit te komen.
Dat was dus inderdaad the way to go. Ik heb gewoon m'n stoute schoenen aangetrokken en zelf een prof gecontacteerd op UCLA in mijn vakgebied, en tot mijn grote verbazing waren ze geïnteresseerd! Ik ben dus nu volop financiering bijeen aan het zoeken (ook al betaal ik als visiting scholar geen tuition of fees, een bezoek van zes maanden kost nog altijd wel wat), o.a. bij Fulbright, en dan is het zo goed als zeker dat ik vanaf september tot maart onderzoek ga voeren in sunny California. :dance:

Bedankt iedereen voor de tips and tricks, het zal toch wel geholpen hebben :D
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Da's echt super! En fijn dat je ons op de hoogte bracht. Hou ons ook van 't vervolg op de hoogte!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer