Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe werken traveller cheques?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Hoe werken traveller cheques?

Bericht door lelie »

Dit is vast een hele domme vraag, maar ik dacht, misschien is dit wel de goedkoopste manier van allemaal. Ik wil geen credit card (ik hoef alleen maar eten/drinken en nationale parken te betalen en andere extra's) en hier in Nederland dollars kopen was ook prijzig zeiden ze.
Dan lijkt mij het handigst om traveller cheques te gebruiken en tussendoor pinnen met de (postbank)pinpas.

Maar kun je die cheques overal inleveren? Supermarkt, Nationale Parken....? Of moet je altijd op zoek naar een bank om ze in te leveren voor echte dollars?
Het gaat om traveller cheques van totaal 300 euro ongeveer. De rest pin ik wel.

Is dit handig? Sorry, maar ik weet er echt niks vanaf :cry:

Groetjes van Marloes
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Marloes,

In Amerika kun je ook in winkels met travellers cheques betalen. Of Nationale Parken ze accepteeert weet ik niet. Koop je iets voor $ 10 en je betaalt met een travellers cheque van $ 20 dan krijg je de rest in contanten retour.

Als je travellers cheques neemt, neem ze dan wel in USD en bij voorkeur niet in te grote coupures. Coupures van $ 20 zijn heel gangbaar.

Je schrijft dat je voor zo'n EUR 300 aan travellers cheques wilt hebben. Ik zou er dan voor kiezen om gewoon in Amerika te pinnen en de travellers cheques achterwege te laten. Zou je dit bedrag in 3x pinnen dan ben je volgens mij ongeveer net zoveel aan kosten kwijt als dat je de cheques hier in Nederland koopt.

Wil je echter op safe spelen dan zou je inderdaad traveller cheques kunnen nemen. Ze zijn tegen verlies en diefstal gedekt. Ook handig als je pinpas om de één of andere reden niet meer werkt.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Nu we het toch over travellers cheques hebben...

Eerder schreef ik dat travellers cheques ook ten laste van een USD-rekening konden worden afgeschreven. (zie deze topic).

Bij de ABN AMRO Bank is dit helaas NIET meer mogelijk. :?

Het is maar even dat jullie het weten... :wink:

Roland
Laatst gewijzigd door Coyote op 19 apr 2005, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

lelie
Amerika-expert

Bericht door lelie »

Je schrijft dat je voor zo'n EUR 300 aan travellers cheques wilt hebben
Ik bedoelde eigenlijk Dollar ipv Euro's.

Wat is nou eigenlijk het handigst? 100 dollar aan traveller cheques en 150 dollar aan contanten en verder daar pinnen?
Ik vind het zo moeilijk om te beslissen, omdat het allemaal geld kost.
lelie
Amerika-expert

Bericht door lelie »

Eerder schreef ik dat travellers cheques ook ten laste van een USD-rekening konden worden afgeschreven. (zie deze topic).

Bij de ABN AMRO Bank is dit helaas NIET meer mogelijk.
Kun je traveller cheques ook bij een (groot) postkantoor kopen?
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

lelie schreef:Wat is nou eigenlijk het handigst? 100 dollar aan traveller cheques en 150 dollar aan contanten en verder daar pinnen?
Ik vind het zo moeilijk om te beslissen, omdat het allemaal geld kost.
Marloes,

Als het "maar" om 100 dollar aan travellers cheques gaat, zou ik het al helemaal niet doen. Koop voor EUR 100 tot EUR 200 aan US $ hier in Nederland (die kan zelfs op Schiphol nog wel, vlak voordat je weggaat). Op die manier kun je je in ieder geval de eerste dagen redden. De rest pin je in Amerika.

Kosten ben je hoe dan ook kwijt. Zelf pin ik liever een paar keer extra in Amerika (EUR 2,25 per keer, ABN AMRO Bank) dan dat ik met veel cash geld rondloop.

Succes met je beslissing.

Roland

lelie
Amerika-expert

Bericht door lelie »

Oke, dan koop ik voor 100 á 200 euro aan dollars hier.
Lijkt me ook het fijnst. Met contant geld kun je tenslotte overal in de VS betalen.

Bedankt voor de tips :doublethumb:
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Hoi Marloes,

Even wat antwoorden op een aantal vragen vragen van jou:

1. Op een (groot) postkantoor kun je travellercheques kopen in US dollars. De provisie die je hierover moet betalen is gelijk aan het kopen van dollars in cash, dus dat maakt niets uit.

2. Omdat je duidelijk kiest om géén creditcard aan te schaffen, is het i.v.m. risicospreiding misschien toch wel verstandig om een aantal cheques (in coupures van $ 20 en/of $ 50) mee te nemen. Mocht je je pinpas kwijtraken of niet meer werken o.i.d. heb je altijd de travellercheques nog achter de hand. Deze zijn 100% verzekerd tegen verlies en diefstal.

3. De cheques kun je gebruiken om mee te betalen en je hoeft dus niet naar een bank om ze in te wisselen. In principe zijn ze overal inwisselbaar (winkels, benzinestations enz). In het verleden had ik ze ook altijd bij me en ik heb nog nooit meegemaakt dat ik ze niet kon gebruiken om te betalen. Soms moet je je paspoort ook laten zien ter controle.

4. Ook kan het handig zijn om bijv. een cheque van $ 50 te geven als je bijv. $ 15 moet betalen. Je krijgt dan cash geld terug en op die manier kom je dan ook weer zonder kosten aan dollars in cash.

5. Cheques die je over hebt kunt je weer inleveren op het postkantoor, maar bedenk wel dat je dan weer provisie daarover moet betalen. Ook kun je geluk of pech hebben met het koersverschil.

6. Verder kun je overal bij geldautomaten pinnen, maar let dan wel op de kosten die sommige banken hier voor berekenen (staat op de automaat vermeld), nog afgezien van het feit wat je eigen bank hiervoor in rekening brengt.

Zijn je vragen hiermee beantwoord?

Groetjes Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
lelie
Amerika-expert

Bericht door lelie »

Ja, mijn vragen zijn geloof ik nu wel beantwoord.
Toch ben ik er nog niet helemaal uit.
Vandaag heb ik telefonisch voor 100 euro US $ besteld. Ik heb gevraagd om briefjes van 20 euro. Dat kon. Dan heb ik dat in ieder geval.
1 euro is nu $1.29 zeiden ze.

Kun je een traveller cheque vergelijken met een VVV-bon/Iris cheque?
Die je zo inleverd? Ik heb nog nooit zoiets in handen gehad.

In geval van diefstal is het misschien toch handig om ook traveller cheques mee te nemen, toch? En als ik die aan het eind van mijn vakantie over heb/ niet gebruikt heb, dan kan ik ze dan altijd nog uitgeven (we gaan in LA naar de Universal studio's).

Coyote wrote:
Als het "maar" om 100 dollar aan travellers cheques gaat, zou ik het al helemaal niet doen.
Wat nu?
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Marloes,

In 1993 ging ik voor het eerst naar de States. Een credit card had ik toen nog niet en ik nam dus naast cash en m'n pinpas wat traveller cheques mee. Dat was meteen voor het laatst. Het was mijn ervaring toen (maar ik was nou niet bepaald in een toeristisch gebied) dat het inwisselen een heel gedoe was. Bij winkels keken ze je aan of ze water zagen branden (werden dus niet geaccepteerd) en ook voor sommige banken was het omgaan met traveller cheques bepaald geen alledaagse kost. Verder was er de administratieve rompslomp van het bijhouden van de chequenummers en welke je al had uitgegeven (uiteraard op een lijstje dat je niet bij de cheques bewaart). Kortom, ik vond het ondingen, maar geloof graag dat anderen er elders wel positieve ervaringen mee hebben gehad (met daarbij de kanttekening dat ze steeds minder worden gebruikt, waardoor ik me kan voorstellen dat ze ook op steeds minder plaatsen worden geaccepteerd).

Het belangrijkste argument voor traveller cheques lijkt de veiligheid (ze zijn verzekerd), maar als het om een (althans naar mijn smaak; ik kan niet in jouw portemonnee kijken) bescheiden bedrag gaat van 100 of 200 dollar, dan lijkt het me nauwelijks de moeite waard.

Speciaal voor m'n tweede trip naar de US heb ik destijds een credit card genomen; tot grote tevredenheid. Ik zou niet meer zonder willen. Verder gaat uiteraard nog steeds m'n pinpas altijd mee, waarmee ik gewoon regelmatig bescheiden hoeveelheden (niet meer dan $ 200 per keer) cash opneem. Meer heb ik niet nodig.

Uit jouw andere berichtjes begreep ik dat je een groepsreis maakt. Ik kan me zo voorstellen dat als de nood aan de man/vrouw zou zijn (bijv. pinpas kwijt), je binnen de groep ook nog wel wat kunt regelen. Gelijk een tip voor het gebruik van de ATM ofwel cash dispenser (de geldautomaat): in de US krijg je eerst je geld en krijg je daarna je pasje terug. Daardoor is de kans groter dan hier dat je je pasje vergeet (ik spreek uit ervaring) wanneer je eenmaal je geld in handen hebt. Even opletten dus.

Ik hoop dat dit geholpen heeft om de knoop door te hakken.

Groet,
Marcel
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Marloes,

ik "proef" een beetje dat je toch voor zekerheid wilt gaan. Waarom koop je dan niet gewoon voor $ 150 - $ 200 aan USD Travellers Cheques?

Net wat je zegt, heb je ze aan het eind van de vakantie nog over, dan kun je ze altijd de laatste dagen nog wel opmaken.

Nog een tip, maar dat zullen ze je ongetwijfeld op het postkantoor ook wel vertellen en Marcel zei het ook al: bewaar het aankoopbewijs (met daarop de chequenummers nooit bij de travellers cheques.

Groet,

Roland

hdeweert
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Hallo
Als ik het goed begrijp ga je naar Amerika zonder CC . Hoe betaal je de borg van je auto? Of ga je per bus oid?
Harm
lelie
Amerika-expert

Bericht door lelie »

Ik ben er nu helemaal uit, dankzij jullie. Ik neem zo'n 130 $ mee en de rest ga ik daar pinnen. Ik moet ook niet zo moeilijk doen. Het gaat waarschijnlijk veel makkelijker dan ik denk.

Marcel wrote:
Uit jouw andere berichtjes begreep ik dat je een groepsreis maakt. Ik kan me zo voorstellen dat als de nood aan de man/vrouw zou zijn (bijv. pinpas kwijt), je binnen de groep ook nog wel wat kunt regelen. Gelijk een tip voor het gebruik van de ATM ofwel cash dispenser (de geldautomaat): in de US krijg je eerst je geld en krijg je daarna je pasje terug. Daardoor is de kans groter dan hier dat je je pasje vergeet (ik spreek uit ervaring) wanneer je eenmaal je geld in handen hebt. Even opletten dus.
Inderdaad, als er iets zou gebeuren, kan ik vast wel iets regelen met de groep, reisbegeleider.
Goeie tip, dat ik op moet letten dat ik mijn pasje weer meeneem als ik geld gepint heb. Als je haast hebt, zou dat best eens kunnen gebeuren.

hdeweert wrote:
Hallo
Als ik het goed begrijp ga je naar Amerika zonder CC . Hoe betaal je de borg van je auto? Of ga je per bus oid?
Harm
Als het goed is, is alles geregeld, we hoeven alleen de benzine te betalen. Over borg staan heb ik niks gehoord. Maar we zitten met z'n vieren (vreemden voor mij) in één auto.

Het komt vast wel goed allemaal :wink:

Nog 2 weken en 2 dagen :dance:
dieter
Amerikakenner

Bericht door dieter »

Ik zou toch overwegen een CC mee te pakken.
Is het voordeligst.
Heb je cash nodig, dan vraag je in de grotere winkelketens (zoals Wallmart) of je cash geld kan krijgen met je CC. Kost niets extra.
Geen kosten voor wisselkoersen.
Elvira30
Amerika-ontdekker

Bericht door Elvira30 »

Je zult even moeten kijken of het in zo'n korte tijd nog kan, maar als je nu een CC neemt van Visa betaal je het eerst jaar geen kosten.
Je kunt hem dan zelf na je vakantie weer inleveren bij Visa en je heb gratis een CC gehad!

Ik heb dat een paar jaar geleden ook gedaan. Werkte prima. Nu heb ik een vaste CC (maar wederom hoefde ik het eerste jaar niets te betalen, behalve dan mijn uitgaven he.. :wink: )
lelie
Amerika-expert

Bericht door lelie »

Elvira30 wrote:
Je zult even moeten kijken of het in zo'n korte tijd nog kan, maar als je nu een CC neemt van Visa betaal je het eerst jaar geen kosten.
Je kunt hem dan zelf na je vakantie weer inleveren bij Visa en je heb gratis een CC gehad!

Ik heb dat een paar jaar geleden ook gedaan. Werkte prima. Nu heb ik een vaste CC (maar wederom hoefde ik het eerste jaar niets te betalen, behalve dan mijn uitgaven he..
Betaal je geen extra kosten als je in Amerika iets koopt met een CC?
(je ziet, ook hier weet ik niet veel vanaf)
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Nee, met een CC betaal je geen extra kosten wanneer je iets koopt (die betaalt de verkoper). Jij betaalt hooguit een soort 'abonnement' (en zoals vermeld heeft Visa nu kennelijk een speciale aanbieding) en wanneer je de afrekening van de CC aan het eind van de maand niet direct betaalt, dan betaal je een forse rente (en dat wil je dus normaliter voorkomen). In veel gevallen (ik spreek bijv. over mijn eigen Mastercard die is gekoppeld aan mijn girorekening) worden de maandelijkse CC-uitgaven kort na het eind van de betreffende maand automatisch van mijn rekening afgeschreven (dus geen rente), tenzij ik expliciet aangeef gespreid te willen betalen (dat doe ik dus nooit; zonde van het geld).

Bovendien zijn bij veel CCs je aankopen automatisch verzekerd tegen verlies/diefstal e.d.. De precieze voorwaarden hangen van de CC af. Ook kunnen er allerlei andere voordeeltjes zijn.
lelie
Amerika-expert

Bericht door lelie »

Nou, deze vakantie neem ik dollars (en mijn pinpas)mee (ik heb ze al in huis, spiksplinternieuw) en dan kan ik altijd bij mijn volgende reis naar de VS overwegen om een CC mee te nemen.
Want die volgende keer komt er vast wel!! :lol:

Bedankt voor de info en uitleg!!! :doublethumb:

groetjes van marloes 8)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer